|
|
  |
Rosenstaketet/häckprojektet är påbörjat, beskrivning och bilder av den nya rosenhäcken |
|
|
|
26-10-2008, 10:22
|

Medlem
Antal inlägg: 94
Medlem nr: 15 232

|
Vad kostar portot från Koggens?
--------------------
Bor i zon 2
|
|
|
|
|
26-10-2008, 20:42
|
Medlem
Antal inlägg: 949
Medlem nr: 12 351

|
Kajsa, Koggens rosor ligger i Blekinge och jag har gjort min beställning via Internet www.koggensrosor.se (funkar bäst i Internet Explorer, ser konstig ut i Firefox). Rosorna är kanonfina! Särskilt Ilse Krohn Superior och Jasmina imponerade på mig, men alla var jättefina. Det fanns någon tanigare (exempelvis Mrs John Laing), men även de var fina. Rosorna jag beställde i våras från Flora Linnea var betydligt klenare överlag, men det kanske även kan bero på sort?
AstaC, portot går på 100-200 kronor enligt hemsidan, men beställer man för över 1500 bjuder de på portot, och det blev så för min del. Så jag kan inte säga mer exakt.
--------------------
Skåne, zon 1
|
|
|
|
|
27-10-2008, 22:02
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
The, nu har jag surfat runt på Koggens hemsida en timma och känner igen sidan har varit på den en ggn tidigare men nu har jag sparat den på mina favoriter, där fanns en del ovanliga rosor med. Jag ser fram emot att dom lägger in alla sina klematis för det är jag mycket road av också, kanske man kan köpa lite i vår, dina ros ex såg ju stora och fina ut.
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|
|
|
|
|
28-10-2008, 01:58
|

Medlem
Antal inlägg: 2 481
Medlem nr: 8 514

|
Koggens hade jan speck rosen du gillar så mycket Kajsa.
--------------------
Temptations come, as a general rule, when they are sought. -Margaret Oliphant -------------------- zon 5
|
|
|
|
|
28-10-2008, 10:44
|

Medlem

|
Oj, det såg jag inte. Det får bli en vårbeställning !
--------------------
|
|
|
|
|
29-10-2008, 10:48
|

Medlem
Antal inlägg: 3 435
Medlem nr: 5 307

|
Jag har haft funderingar på att åka förbi...Det blev inte i år, men kanske till nästa år...Jag tycker det är trevligt att besöka plantskolan på plats, och få ett ansikte på de som arbetar där mm. Kunna själv få se rosorna in natura...Men sådan är jag...Koggens ligger inte så himla långt bilavstånd från mitt, så...(Det är värre med det omtalade Löta i Eskilstuna trakten...)
--------------------
|
|
|
|
|
03-11-2008, 16:23
|
Medlem

|
Och nu har paketet med rosor kommit från Rosenposten. Det har legat på posten sedan i fredags, men jag får skylla mig själv eftersom jag var ute hela dagen i fredags och grävde i trädgården, så jag hörde inte när de ringde. Rosorna ser fina ut! Jag har satt dem i vattentunnan, så får jag börja plantera imorgon. Det är 10 stycken, så det tar nog några dagar att få dem i jorden. White Nights har faktiskt en vit knopp, så den har i varje fall garanterat rätt färg  Nahema står som restorder, det borde väl betyda att de skickar den när den kommer in? Jag har haft en del kommunikationssvårigheter, försökte exempelvis lägga till Baron J.B Gonella och Wasagaming, men fick inget besked om dem. I dag fick jag svar att de har okulerat 29 stycken Wasagaming och därför bör ha den sorten. Men det jag undrade var om den skulle komma i mitt paket. Och Baronen var inte med. Så det gick inte fram. Däremot lade jag till en del rosor tidigare, och de kom med även om jag aldrig fick något besked om att de faktiskt lagts till beställningen. Jaha, dags att lufta grävmusklerna igen, då. I dag orkar jag inte eftersom jag grävde så ohyggligt mycket i söndags, men i morgon bör jag väl ha återhämtat mig. Buskplanteringen ut mot allmänningen är faktiskt klar nu. Härligt!
--------------------
Skåne, zon 1
|
|
|
|
|
06-11-2008, 10:59
|

Medlem

|
CITAT (Kajsa @ 25-10-2008, 17:37)  Vilka superrosor en massa fina rötter och kraftiga det kan ju bara bli lyckat ! Koggens är det en lokal trädgårdsmästare där nere ? Nämen Kajsa, du som brukar vara så bevandrad i roseriet...  "Koggens Rosor" finns i Blekinge(nä, jag har inte varit där...än...) och på nätet. Jag har varit inne och kollat på hemsidan, och ja, där fanns en hel del godingar, och hyfsade priser.(Jag tror att det kan vara ungefär som att beställa från Danmark... Du kan ju själv jämföra.) Det där nätet är ett fördärv, eller?
--------------------
|
|
|
|
|
06-11-2008, 11:51
|

Medlem

|
CITAT (AnnammA @ 06-11-2008, 10:59)  ...Det där nätet är ett fördärv, eller? JA!! Det är så roligt med paket också, dubbelt farligt.
--------------------
Temptations come, as a general rule, when they are sought. -Margaret Oliphant -------------------- zon 5
|
|
|
|
|
06-11-2008, 17:25
|

Medlem

|
Nej, men visst är det perfekt att man kan sitta hela vintern och läsa på nätet om rosorna och fråga varandra om sorterna innan vi beställer på våren. Och allt man lär sig ! Koggens Austinrosor kostar alla 99 kr medan Rosenposten tar upp till 140 kr.
--------------------
|
|
|
|
|
06-11-2008, 17:41
|
Medlem

|
Rosenposten kan ta mer än så; jag betalade 168 kronor för The Generous Gardener och 144 kronor för A Shropshire Lad. Jag har tjänat massor på att beställa från Koggens, men exempelvis A Shropshire Lad var slut och då fick jag ta den från Danmark. Och Rosenposten har en hel del som Koggens inte har.
Hittills har jag lagt ut en bit över 3000 kronor på rosor till det här projektet.
--------------------
Skåne, zon 1
|
|
|
|
|
07-11-2008, 09:48
|

Medlem

|
CITAT (Thé @ 06-11-2008, 17:41)  Rosenposten kan ta mer än så; jag betalade 168 kronor för The Generous Gardener och 144 kronor för A Shropshire Lad. Jag har tjänat massor på att beställa från Koggens, men exempelvis A Shropshire Lad var slut och då fick jag ta den från Danmark. Och Rosenposten har en hel del som Koggens inte har.
Hittills har jag lagt ut en bit över 3000 kronor på rosor till det här projektet. Usch! Helst vill man inte räkna efter hur mycket pengar man grävt ned i jorden...  Å andra sidan -det är nog dyrare att spela golf...  Och vilken glädje att se sina efterlängtade rosor blomma till nästa sommar!
--------------------
|
|
|
|
|
10-11-2008, 13:30
|
Medlem

|
Tack, AnnammA för att du nämner det här med blomning - jag har nästan glömt bort att rosorna kan tänkas blomma till sommaren och grunnar bara på vad jag ska sätta runt omkring och på hur snabbt de kan tänkas växa. Jag har beställt sömntuta och kornvallmo som jag tänkte så i hela rabatten, mest på grund av fiaskot med den 40 cm höga brokbladssalvian som fullständigt dränkte stackars Mortimer Sackler. Första året ska jag bara ha låga växter som kan täcka jorden lite och inte skugga mina små stackars rosor. Efter den här helgens slit börjar månlandskapet likna en rabatt. Jag har grävt bort massor med jord (fattar inte hur det kunde bli så mycket över?), jämnat till och lagt ut tegelstenar som trampstenar på vad jag hoppas lämpliga ställen. Grannen är bara glad över att jag tar de gamla tegelstenarna så att hon slipper släpa iväg med dem till tippen, och jag jublar eftersom tegel är så ohyggligt fint. En extra kinkig hörna kvarstår, hörnan där det växte kirskål innan vi tog bort häcken. Visst rotande under lerkakan anläggarna lade överst och plattade till med maskin avslöjade en gigantisk kirskål med tjock rot som försvann ner i avgrunden och delade sig, så jag överväger att gräva bort jorden i det hörnet, täcka med tidningar och på med ny jord ur vår enorma gräsmattehög som syns längst bort på bilden (ett riktigt arbetsamt "städa upp"-projekt till något annat år). Från början hade jag tänkt göra så i hela rabatten, men det visade sig övermänskligt, så jag blir tvungen att fuska. Här på bilden kan man ana rosorna där löven har samlats naturligt i täckande högar. Lite blåst, och så behöver man inte gå runt och samla löv. Inte för att jag hade tänkt göra det, men nu fick rosorna automatiskt täckning av sig själva.
Viss_ordning.jpg ( 247.13k )
Antal nedladdningar: 33
--------------------
Skåne, zon 1
|
|
|
|
|
10-11-2008, 14:50
|

Medlem

|
Jag satte tagetes runt mina rosor i somras. Okej är inget superfan av tagetes (tycker itne dom är så jättefina) men dom minskar risken för rotnematoder och jordtrötthet, och varje liten plante blev jättestor och buskig, samt att dom nu har fruit ner till bekväma små paket man kan lägga i komposten eller bara vända ner i jorden. Och ganska glatt ser det ut ändå med det gula i rabatten. Dom blir itne så höga heller. Så trots mitt motstånd mot tagetes ska jag nog ha det nästa sommar också. Ser ut som du gett dina rosor bra med god jord att leva i, duktigt. Man ser ibland folk gräver ner saker i pyttesmå gropar! Man bara doh... (typ 30'30). Inte för att jag förväntade mig något sådant hör på rosforumet men.. det bara gläder min själ att se rejält grävt
--------------------
|
|
|
|
|
10-11-2008, 15:11
|

Medlem

|
Det finns vita och rent citrongula tagetes som är fina, förr sådde jag många varje år men sedan har jag kantat rabatterna med röd alunrot, den är busenkel att dela och få nya plantor av. Tagetes är ju bra för jorden som Ezereht skrev, på hösten gräver man bara ner plantorna vid rosorna. Silverek är annars enkel att så och snygg under rosor. Akleja är också lätt att så och den är ju perenn, jag sår varje år i mars och sätter ut, vacker med rosor.
Thé, det får bli klätterrosen White Nights till våren jag har en bra plats vid uteplatsen, ska göra om lite där i vår, sedan har jag ju lärt mig under åren att klena rosor går utmärkt snurra in i vinterväv. Kan nog inte stå emot den rosen ! Ditt fel !
Redigerat av Kajsa: 10-11-2008, 15:22
--------------------
|
|
|
|
|
10-11-2008, 15:33
|
Medlem

|
Kajsa, jag tar på mig ansvaret!  Och jag hoppas att båda våra exemplar blir vidunderligt vackra! Ezereht, jag får skämmas när du talar om stora gropar. Jag skaffade ju en jordborr som jag har använt för att göra alla hålen, annars hade jag aldrig fixat det här. Eller, jo, det hade jag väl, men jag hade nog varit halvdöd vid det här laget. Grejen med borren är att groparna blir mycket djupa, säkert en meter, men de blir rätt smala. Jag är orolig över detta eftersom jag aldrig provat metoden förut, och nu satt mängder av rosor enligt helt obeprövad metod, men jag hoppas att de väljer att växa på djupet och inte bryr sig om att det tar emot i sidled. Men visst är jag nervös...
--------------------
Skåne, zon 1
|
|
|
|
|
05-12-2008, 11:12
|
Medlem

|
Nu har det kommit en avi från rosenposten, det ska bli spännande att se om det är Nahema och Baron J.B. Gonella som äntligen kommit.
Man kan tro att säsongen är slut, men både Felicia, Paul Bocuse och Jasmina, och säkert några till av de barrotade rosorna jag planterade nu i höst, har fått nya skott. De kommer lite överallt. Känns lite onödigt, men så vet jag i och för sig att rosorna lever...
Tror de att det är vår?
Redigerat av Thé: 05-12-2008, 11:13
--------------------
Skåne, zon 1
|
|
|
|
|
05-12-2008, 13:40
|

Medlem

|
Det går väl säkert bra plantera i zon 1, det är väl bara frusen mark som sätter stopp. Knoppar och sedan sträng kyla kan däremot gå åt skogen det fick vi erfara här 06/07 när en massa rosor frös i Januari.
--------------------
|
|
|
|
|
05-12-2008, 13:59
|
Medlem

|
Men de hämtade sig igen, hoppas jag?
--------------------
Skåne, zon 1
|
|
|
|
|
05-12-2008, 14:23
|

Medlem

|
Nix, jag klippte ner en massa rosor på våren, stora Mozart som aldrig frusit ett dugg, frös i botten. Så kommer det kyla är det väl oftast i jan/feb.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|