Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > HJÄLP med änglatrumpeter, Tappar blad
          nfrma
          Inlägg 13-10-2008, 12:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 19 374

Hej!
          Jag är nybörjare på änglatrumpeter. Jag har två plantor varav den ena har börjat få rejäla skott. För ca en vecka sedan så tog jag in dem i källaren för det började bli kallt ute. Det är ca 17 grader varmt i källaren och jag har belysningen på dagtid. Nu har båda plantorna i princip tappat alla blad. Kvar är toppbladen och skotten. Vad har hänt? Vad ska jag göra? Är de på g att dö??

MVH/Fredrik

Citera
          Irene_L
          Inlägg 13-10-2008, 12:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Nejdå..det är ingen fara. Dom gör så när dom kommer in. Så här såg mina ut i januari:

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          MariaS
          Inlägg 13-10-2008, 12:59
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (nfrma @ 13-10-2008, 13:26) *
          Hej!
          Jag är nybörjare på änglatrumpeter. Jag har två plantor varav den ena har börjat få rejäla skott. För ca en vecka sedan så tog jag in dem i källaren för det började bli kallt ute. Det är ca 17 grader varmt i källaren och jag har belysningen på dagtid. Nu har båda plantorna i princip tappat alla blad. Kvar är toppbladen och skotten. Vad har hänt? Vad ska jag göra? Är de på g att dö??

MVH/Fredrik

Normalt betende. Var nu försiktig med vattningen i vinter. Ge bara ngn gång per månad och ytterst lite.

I slutet av februare fram till mitten av mars, rukar det vara lagom att ställa fram dem i vanligt dagsljus (inte källarbelysningen). Vattna då upp krukorna ordentligt. VAttna inte igen, förrän du ser att det börjar komma små gröna skott på stammarna. Då passar du också på att yta jord, till U-jord eller ko på påse. Så snart du vågar, ställer du ut dem igen.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-10-2008, 13:14
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

dom är av naturen lövfällande i lågtemp också . +17c och belysning kommer göra att du inom snart kommer se nya skott på dom . är det över +10c så växer dom . mina som jag innan förvarade i en mörkkällare håller ca +5c +12c ( enbart ljuse från nord och väst källarfönster ) och dom växte ändå under vintern .

Citera
          nfrma
          Inlägg 13-10-2008, 21:23
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 19 374

Tack för alla snabba svar. Blev väldigt orolig o tänkte att det var kört med dem. Nu när jag skriver så är det vara blad kvar på den ena som även börjat blomma! Såg att Irené hade skurit dem rejält. När och hur ska man göra detta?

MVH/Fredrik

Citera
          blomkronan
          Inlägg 13-10-2008, 21:35
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Hej Fredrik
          Får du plats med dina i vinterförvaringen så låt dom vara nu, dom "äter" av sig själva i vinter skrumpnar upptill. Du klipper i den till våren, klipper bort det som har krumpnat. Samt nu kan du passa på att ta skott, klipp 15 cm bitar ställ i vatten några timmar tryck ner dom i kruka med jord, dom rotar sig inom några dagar/veckor.

Citera
          Moonbeam
          Inlägg 01-03-2009, 12:44
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 106
          Medlem nr: 14 638

Av mina tre änglar jag köpte från Odla finns nu bara en kvar. Och den är verkligen ingen vacker syn! Har tagit fram den nu, och det är bara en eländig liten skrumpen pinne som sticker upp ur krukan. Den är kanske 10 cm och verkar inte ha något liv alls. Tror ni det finns en chans för den att överleva?

Citera
          Bassam
          Inlägg 02-03-2009, 16:03
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Tack för frågan

Bättre att väntar lite, för att liv återgår till växter efter lite tid.

H: Bassam

Citera
          Alba
          Inlägg 02-03-2009, 19:45
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

CITAT (Moonbeam @ 01-03-2009, 12:44) *
          Av mina tre änglar jag köpte från Odla finns nu bara en kvar. Och den är verkligen ingen vacker syn! Har tagit fram den nu, och det är bara en eländig liten skrumpen pinne som sticker upp ur krukan. Den är kanske 10 cm och verkar inte ha något liv alls. Tror ni det finns en chans för den att överleva?

Så såg min ut i fjol.........grå och torr och inte ett livstecken. Jag var säker att den dött under vintern.
          Jag hade tänkt kasta den men det blev inte av. Den stod i en mörk vrå i ett förråd.
          Plötsligt fick jag en dag se något grönt i krukan.........den hade börjat skjuta som bara den och jag hade inte ens vattnat den.
          Planterade då om den i rejält gödslad jord (ko på påse) och innan sommaren hade jag en riktigt rejäl buske.

Ge inte upp.....de är lite sega i starten ibland efter vintervilan.

Citera
          Fru DC
          Inlägg 03-03-2009, 20:23
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 16 377

Oj, vad skönt att få veta!
          Jag som precis gett upp hoppet för min stackars intorkade buske. Nu skall den få slippa komposthögen ett tag till. smile.gif
          Hoppet lever igen!

Citera
          blomkronan
          Inlägg 03-03-2009, 21:32
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Samma hände mig en vår. En var helt dö... men jag tog in den i rumsvärmen och vattna sparsamt. En dag kom ett "rotskott".

Så det finns hopp smile.gif

Citera
          MariaS
          Inlägg 03-03-2009, 23:26
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Har inte ängln visat några livstecken till midsommar.... ja då kan du hiva den på komposten.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 23:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon