nfrma
Hej!
Jag är nybörjare på änglatrumpeter. Jag har två plantor varav den ena har börjat få rejäla skott. För ca en vecka sedan så tog jag in dem i källaren för det började bli kallt ute. Det är ca 17 grader varmt i källaren och jag har belysningen på dagtid. Nu har båda plantorna i princip tappat alla blad. Kvar är toppbladen och skotten. Vad har hänt? Vad ska jag göra? Är de på g att dö??

MVH/Fredrik
Irene_L
Nejdå..det är ingen fara. Dom gör så när dom kommer in. Så här såg mina ut i januari:
MariaS
CITAT (nfrma @ 13-10-2008, 13:26) *
Hej!
Jag är nybörjare på änglatrumpeter. Jag har två plantor varav den ena har börjat få rejäla skott. För ca en vecka sedan så tog jag in dem i källaren för det började bli kallt ute. Det är ca 17 grader varmt i källaren och jag har belysningen på dagtid. Nu har båda plantorna i princip tappat alla blad. Kvar är toppbladen och skotten. Vad har hänt? Vad ska jag göra? Är de på g att dö??

MVH/Fredrik

Normalt betende. Var nu försiktig med vattningen i vinter. Ge bara ngn gång per månad och ytterst lite.

I slutet av februare fram till mitten av mars, rukar det vara lagom att ställa fram dem i vanligt dagsljus (inte källarbelysningen). Vattna då upp krukorna ordentligt. VAttna inte igen, förrän du ser att det börjar komma små gröna skott på stammarna. Då passar du också på att yta jord, till U-jord eller ko på påse. Så snart du vågar, ställer du ut dem igen.
Alexander-VG-zon3
dom är av naturen lövfällande i lågtemp också . +17c och belysning kommer göra att du inom snart kommer se nya skott på dom . är det över +10c så växer dom . mina som jag innan förvarade i en mörkkällare håller ca +5c +12c ( enbart ljuse från nord och väst källarfönster ) och dom växte ändå under vintern .
nfrma
Tack för alla snabba svar. Blev väldigt orolig o tänkte att det var kört med dem. Nu när jag skriver så är det vara blad kvar på den ena som även börjat blomma! Såg att Irené hade skurit dem rejält. När och hur ska man göra detta?

MVH/Fredrik