nfrma
Hej!
Jag är nybörjare på änglatrumpeter. Jag har två plantor varav den ena har börjat få rejäla skott. För ca en vecka sedan så tog jag in dem i källaren för det började bli kallt ute. Det är ca 17 grader varmt i källaren och jag har belysningen på dagtid. Nu har båda plantorna i princip tappat alla blad. Kvar är toppbladen och skotten. Vad har hänt? Vad ska jag göra? Är de på g att dö??

MVH/Fredrik
Irene_L
Nejdå..det är ingen fara. Dom gör så när dom kommer in. Så här såg mina ut i januari:
MariaS
CITAT (nfrma @ 13-10-2008, 13:26) *
Hej!
Jag är nybörjare på änglatrumpeter. Jag har två plantor varav den ena har börjat få rejäla skott. För ca en vecka sedan så tog jag in dem i källaren för det började bli kallt ute. Det är ca 17 grader varmt i källaren och jag har belysningen på dagtid. Nu har båda plantorna i princip tappat alla blad. Kvar är toppbladen och skotten. Vad har hänt? Vad ska jag göra? Är de på g att dö??

MVH/Fredrik

Normalt betende. Var nu försiktig med vattningen i vinter. Ge bara ngn gång per månad och ytterst lite.

I slutet av februare fram till mitten av mars, rukar det vara lagom att ställa fram dem i vanligt dagsljus (inte källarbelysningen). Vattna då upp krukorna ordentligt. VAttna inte igen, förrän du ser att det börjar komma små gröna skott på stammarna. Då passar du också på att yta jord, till U-jord eller ko på påse. Så snart du vågar, ställer du ut dem igen.
Alexander-VG-zon3
dom är av naturen lövfällande i lågtemp också . +17c och belysning kommer göra att du inom snart kommer se nya skott på dom . är det över +10c så växer dom . mina som jag innan förvarade i en mörkkällare håller ca +5c +12c ( enbart ljuse från nord och väst källarfönster ) och dom växte ändå under vintern .
nfrma
Tack för alla snabba svar. Blev väldigt orolig o tänkte att det var kört med dem. Nu när jag skriver så är det vara blad kvar på den ena som även börjat blomma! Såg att Irené hade skurit dem rejält. När och hur ska man göra detta?

MVH/Fredrik
blomkronan
Hej Fredrik
Får du plats med dina i vinterförvaringen så låt dom vara nu, dom "äter" av sig själva i vinter skrumpnar upptill. Du klipper i den till våren, klipper bort det som har krumpnat. Samt nu kan du passa på att ta skott, klipp 15 cm bitar ställ i vatten några timmar tryck ner dom i kruka med jord, dom rotar sig inom några dagar/veckor.
Moonbeam
Av mina tre änglar jag köpte från Odla finns nu bara en kvar. Och den är verkligen ingen vacker syn! Har tagit fram den nu, och det är bara en eländig liten skrumpen pinne som sticker upp ur krukan. Den är kanske 10 cm och verkar inte ha något liv alls. Tror ni det finns en chans för den att överleva?
Bassam

Tack för frågan

Bättre att väntar lite, för att liv återgår till växter efter lite tid.

H: Bassam
Alba
CITAT (Moonbeam @ 01-03-2009, 12:44) *
Av mina tre änglar jag köpte från Odla finns nu bara en kvar. Och den är verkligen ingen vacker syn! Har tagit fram den nu, och det är bara en eländig liten skrumpen pinne som sticker upp ur krukan. Den är kanske 10 cm och verkar inte ha något liv alls. Tror ni det finns en chans för den att överleva?

Så såg min ut i fjol.........grå och torr och inte ett livstecken. Jag var säker att den dött under vintern.
Jag hade tänkt kasta den men det blev inte av. Den stod i en mörk vrå i ett förråd.
Plötsligt fick jag en dag se något grönt i krukan.........den hade börjat skjuta som bara den och jag hade inte ens vattnat den.
Planterade då om den i rejält gödslad jord (ko på påse) och innan sommaren hade jag en riktigt rejäl buske.

Ge inte upp.....de är lite sega i starten ibland efter vintervilan.
Fru DC
Oj, vad skönt att få veta!
Jag som precis gett upp hoppet för min stackars intorkade buske. Nu skall den få slippa komposthögen ett tag till. smile.gif
Hoppet lever igen!
blomkronan
Samma hände mig en vår. En var helt dö... men jag tog in den i rumsvärmen och vattna sparsamt. En dag kom ett "rotskott".

Så det finns hopp smile.gif
MariaS
Har inte ängln visat några livstecken till midsommar.... ja då kan du hiva den på komposten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon