Hej
Nu är jag äntligen klar att plantera. Det är en 45 m2 stor rabatt. Vi har grävt 50 cm ner, byt ut 20 cm alv och förbättrat resten. Rabatten går längs tomtgränsen i väster. Jag har tänkt mig ett frodigt buskage som tar insyn, men som lämnar luft och ljus åt marktäckare och lite blomster på marken. Det ska få ta många år.
1) Jag har fått ned ett flerstammigt bergkörsbär vid uppfarten (grushögen). En blodfläder, en idegran och jättedaggkåpa bildar en liten grupp söder om gången. Till vänster en spirea som inte blev överkörd, den får fylla ut så länge. Det här ser vi från vardagsrummet.
uppfart.JPG ( 302.65k )
Antal nedladdningar: 652) Vid brevlådan står en amrarönn (Joseph Rock, så fin). Det här partiet och hörnan ser vi från uteplatsen. Jordhögen ska spridas över gräsmattan.
brevlådan.JPG ( 151.45k )
Antal nedladdningar: 423) I hörnan har jag satt en låg häck av lagerhägg som ej ska skymma för trafiken runt svängen. Innanför har jag slängt ned ett gammalt syrenträd som ska få sällskap av murgröna och en uppstammad aronia som jag köpte på impuls. Till höger två 50-åriga schersminer som var tunga att flytta dit. Om vi orkar fortsätter vi schersminhäcken med två buskar till.
hörnan.JPG ( 132.66k )
Antal nedladdningar: 61I krukor står: En variegerad fläder, två videkorneller, två kopparhäggmisplar, en snöbollsbuske Roseum, en vingad benved.
I hinkar, pallkragar och grannens trädgårdsland har bl a massa pioner och funkior, en forsythia och en ung prakthäggmispel räddats från dräneringens bombnedslag.
Jag hade tänkt mig att det skulle var lätt att bestämma mig när jag kunde gå och pimsa lite med krukorna, men icke. Det enda jag tror att jag vet är att jag vill har den brokbladiga flädern där jordhögen ligger nu. Och att jag vill ha lugn bakgrund till benveden om vintern. Pionerna tänkte jag sätta i tre fält, en ljusrosa vid bergkörsbäret och två cerisa mellan brevlådan och hörnan. Någon meter innanför brevlådan vill jag ha ett högt gräs som ett upp och nedvänt draperi.
Hjälp mig att pussla och eventuellt komplettera! Alla råd och avrådningar? är varmt välkomna.
Mvh / Åsa