Full version: Ny rabatt
sillamor
Hej

Nu är jag äntligen klar att plantera. Det är en 45 m2 stor rabatt. Vi har grävt 50 cm ner, byt ut 20 cm alv och förbättrat resten. Rabatten går längs tomtgränsen i väster. Jag har tänkt mig ett frodigt buskage som tar insyn, men som lämnar luft och ljus åt marktäckare och lite blomster på marken. Det ska få ta många år.

1) Jag har fått ned ett flerstammigt bergkörsbär vid uppfarten (grushögen). En blodfläder, en idegran och jättedaggkåpa bildar en liten grupp söder om gången. Till vänster en spirea som inte blev överkörd, den får fylla ut så länge. Det här ser vi från vardagsrummet.
[attachment=25791:uppfart.JPG]

2) Vid brevlådan står en amrarönn (Joseph Rock, så fin). Det här partiet och hörnan ser vi från uteplatsen. Jordhögen ska spridas över gräsmattan.
[attachment=25792:brevlådan.JPG]

3) I hörnan har jag satt en låg häck av lagerhägg som ej ska skymma för trafiken runt svängen. Innanför har jag slängt ned ett gammalt syrenträd som ska få sällskap av murgröna och en uppstammad aronia som jag köpte på impuls. Till höger två 50-åriga schersminer som var tunga att flytta dit. Om vi orkar fortsätter vi schersminhäcken med två buskar till.
[attachment=25793:hörnan.JPG]

I krukor står: En variegerad fläder, två videkorneller, två kopparhäggmisplar, en snöbollsbuske Roseum, en vingad benved.

I hinkar, pallkragar och grannens trädgårdsland har bl a massa pioner och funkior, en forsythia och en ung prakthäggmispel räddats från dräneringens bombnedslag.

Jag hade tänkt mig att det skulle var lätt att bestämma mig när jag kunde gå och pimsa lite med krukorna, men icke. Det enda jag tror att jag vet är att jag vill har den brokbladiga flädern där jordhögen ligger nu. Och att jag vill ha lugn bakgrund till benveden om vintern. Pionerna tänkte jag sätta i tre fält, en ljusrosa vid bergkörsbäret och två cerisa mellan brevlådan och hörnan. Någon meter innanför brevlådan vill jag ha ett högt gräs som ett upp och nedvänt draperi.

Hjälp mig att pussla och eventuellt komplettera! Alla råd och avrådningar? är varmt välkomna.

Mvh / Åsa
renate
Du menar väl inte att du skall placera ALLA nämnda växer i den nya rabatten.Rönnen låter bra,uppstammat aronia lokaså och kopparhäggmispel,fläder blir stor men kan går den med.Pioner tillsammans med träd?njejjj tror inte det.de vill inte har någon konkurrens av andra krävande växter.Jag skulle göra en rabatt för bara pionerna.Du han har nävor under/emellan eller lökar.Rabatten blir inte lugn som du önskar om du plantera för många olika växter där.Det var mitt råd,sedan får du nautrligtvis göra som du vill.
sillamor
Det jag tänkt plantera i första hand är de växter som jag köpt och står i kruka. De andra är växter som är tillgängliga. Schersminerna förlänger rabatten utanför bild.

Vet inte om jag vill ha pionerna där egentligen, men ville rädda lite växter från förre ägaren. Och det här är det enda stället på tomten som inte är leråker eller skrotupplag efter dräneringen. Så de måste ner i jorden. Och pioner som inte gillar att flytta på sig. Eller kan man låta dem stå kvar i pallkragarna över vintern? Är förresten inte så förtjust i blommorna på pioner, det är bladen jag gillar. Kanske behöver jag inte vara så snäll mot dem då?

Grundtanken är annars träd, buskar och marktäckare.

Aronian vet jag inte om den klarar sig. Köpte den lite oplanerat för den var sjukt billig, men det visade sig vara galet mycket rotsnurr i krukan. Det var inte mycket rötter kvar när vi satte ned den.

Jag har flera upplag med sten på tomten. Några fina bumlingar åker nog ned i rabatten.

Jag är också lite orolig att det kan bli rörigt med så många olika växter. Men det finns ju så mycket fint... Tänkte att en marktäckare får binda ihop ytan. Gäller bara att bestämma vilken...
linvik
Det är lite svårt att få en uppfattning om hur mycket du rymmer på ytan. Ta reda på hur stora buskana blir och tänk på att ge dem den plats de behöver. Det blir så fult när de står för tätt, långa grenar som söker sig till ljuset och grönska längst ut på grenen. Problemet uppstår iofs inte förrän om många år.

I min trädgård fanns schersmin tillsammans med paradisbuske, det är så fint på försommaren när det blommar. Blomningen tar vid efter syrenerna. Schersmin + Paradisbuske Så istället för att skaffa fler schersminer, kanske du kan blanda upp med paradisbuske? Doften av schersmin kan faktiskt bli för stark också! Dock är både schermin och paradisbuske ganska tråkiga buskar resten av året.

Jag tycker flocknävan är en vacker marktäckare under buskar och träd. Den bildar täta fina kuddar. Vintergröna är också fint, snyggt på vintern också.

Lycka till! (Vilket roligt projekt du har!)
Tanjatall
Hej,
det finns Pallkrageklubben på Trädgårdsforumet, där kanske kan du hitta svar på din fråga om övervintring i pallkrage. Själv kämpar jag också med min nya trädgård sweatingbullets.gif

Lycka till!
sillamor
Äntligen är alla växterna i jorden och gräset är sått. Puh. Återstår bara att lägga på 2 kubik barkmull till och städa på trottoaren.

Jag har flyttat runt lite för att det inte skulle hamna för tätt, men det gör det säkert ändå. Det är svårt, jag vill ha ett buskage där växterna väver in i varandra lite, men inte ett tätt snår.

Prakthäggmispeln och blommorna hos grannen får vänta till nästa år.

De pioner jag hade i hinkar är planterade. De i pallkragarna får stå kvar. Det är ärvda växter som jag vill ge en chans, men jag kommer inte kämpa för dem.

Schersminerna hade vi fyra mitt i gräsmattan, två är flyttade men de andra två ska också bort. Därav schersminer i rabatten. Paradisbusken är fin när den blommar, men annars har jag inte mycket för den. Har slängt tre stycken.

Att välja marktäckare är svårt. Flocknävan är fin. Och sockblomma, vintergröna, myskmadra, hasselört, kaukasisk förgätmigej. Den brokbladiga flädern har fått en framträdande plats i hörnan. Hade vart snyggt med en lugn, mörkgrön yta under den, men det är ett ganska soligt läge.

Vilket slit det har varit, men jag blir glad när jag tittar ut genom fönstret och är optimist. Stack ned lite lökar också, Thalia-narcisser. Så nu är det bara att vänta till våren.

Men nu börjar man redan drömma vidare om en köksträdgård, en pergola, en kopparlönn och ett surjordsparti med häxal, skenkamelia och buskrosling...

Fast jag skulle tro att min andra hälft tycker att kök och badrum går före. Och en ny terass, de gamla är bortgrävda.

Tack för råd och lyckönskningar! / Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon