Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ska vi ha fler forum och hur i så fall?, Kom gärna med synpunkter.
          Betty
          Inlägg 03-12-2002, 14:11
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Hej Virgo!
          Vill bara stilla din nyfikenhet litegrann: ...Saintpaulia... tongue.gif det finns säkert fler men denna var den jag först kom att tänka på när jag läste ditt inlägg!

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Ingemar
          Inlägg 03-12-2002, 15:32
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 210
          Medlem nr: 7

CITAT
          Bra förslag!! Webbis se hit!
          Kanske skulle en avdelning för TRÄDGÅRDSANLÄGGNING vara bra. Där man kan ta upp sånt som trädgårdsplanering, göra terrass, snickra rosenbåge, lägga plattor, dränering, bygga trappa, flytta gångar, sköta stenmur, putsa tegel och så vidare

Det är helt Ok med mig, jag tycker det låter som en bra ide. Men jag tycker det är lite svårt att få grepp om vad NI vill ha. Tycker att det verkar som om vissa i forumet ena dagen vill ha fler avdelningar och sen nästa dag vill ha färre smile.gif

--------------------

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 03-12-2002, 15:40
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Ang. krukväxtdiskussionen

Visst familjen Gesneriaceae dit saintpaulia tillhör kan vara lite känslig men helt omöjligt är det inte att ha den ute på sommaren. Själv tycker jag nog den passar bäst inomhus men jag har pratat med en som odlade saintpaulia ute i kruka i skyddat läge på sommaren och hon var av den åsikten att saintpaulian mådde bättre av att vistas utomhus än vad den mådde av att vistas inomhus, så man får nog pröva sig fram.

Annars så brukar en utomhusvistelse på sommaren vara en riktig hälsokur för krukväxterna, växter som ser lite halvdana ut tillfrisknar och blir frodiga, ohyran försvinner etc. Fast det gäller att ställa dem skyddat och inte inte i stark sol, solälskande krukväxter kan gradvis flyttas ut i soligare läge medans mer skuggälskande krukväxter får stå kvar i ett lite skuggigare läge. +Man får inte ställa ut dem för tidigt på säsongen och man kan inte låta dem stå ute för länge på hösten.

En hel del "krukväxter" går också bra att använda som utplanteringsväxt ex. palettbladet som man förr bara såg i kruka för inomhusbruk säljs nu ofta av fröfirmor som utplanteringsväxt. Vårglöd/höstglöd fungerar även den bra som utplanteringsväxt. Palmer och andra stora gröna växter hade man ofta förr i mitten av sommarblomsplanteringar. +Den där kaktusplanteringen i Norrköping fungerar ju också.

Bifogar en länk med bild på hur hemtrevnad ser ut när man odlar den ute i trädgården och av texten bredvid verkar det som om hemtrevnad övervintrar på Södra Årstalunden i Stockholm. Kanske det är värt ett försök även här hos mig hemtrevnaden kanske fungerar bättre utomhus än vad den gör inomhus för där tycker jag bara att den dör.

http://hem.passagen.se/thilan/sakhemtrevnad.html

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 03-12-2002, 19:13
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Hallon,

Jag röstar för att vi tar det lugnt och låter de nya avdelningarna sätta sig lite nu - vill ju kunna se alla olika Forum i EN skärm inte två ;-)

Sedan kan vi ju se vad andan faller på......

Hälsar Ingrid

Citera
          Sassa
          Inlägg 03-12-2002, 19:29
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem nr: 117

Hejsan! smile.gif

Ja det här med underavdelningar låter väl fiffigt tycker jag. Det är ju många som samlar på vissa växter, rosor, pelargonier, fuchsior etc och det vore väl smart att kunna få se alla frågor och svar om sin favorit direkt på nåt sätt. Särskilt till sommaren!

Födelsedagsgratulerandet tycker jag inte känns så viktigt, men det finns väl andra som tycker det är jätteväsentligt.
          Hälsar Sassa

Citera
          Göran Carlsson, ...
          Inlägg 03-12-2002, 21:09
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem nr: 6

Jag tycker vi har det så här ett tag så får vi se hur det blir. Jag förmodar detta är ett ämne som kommer att diskuteras många gånger. biggrin.gif

Anläggning tycker jag låter som ett bra förslag men tycker vi avvaktar. Jag antar att inte så många sysslar med det just nu.

Angående krukväxter och krukordling förstår jag inte att man kan blanda ihop dem om man läser beskrivningarna. Däremot håller jag med om att rubriken på krukodling inte är den bästa men det är lätt ändrat om någon har ett bättre förslag.

--------------------
          <span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'><span style='color:red'>
          Göran Carlsson
          gc@odla.nu
          </span></span></span>

Citera
          Lena N
          Inlägg 03-12-2002, 21:56
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

Skulle jag önska något, skulle det vara att kunna gå vidare till en annan kategori direkt. Alltså inte via index. unsure.gif

Inget viktigt, men en liten önskan. wub.gif

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera
          Ingemar
          Inlägg 03-12-2002, 22:42
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 210
          Medlem nr: 7

CITAT (Lena N @ 03-12-2002, 21:56)
          Skulle jag önska något, skulle det vara att kunna gå vidare till en annan kategori direkt. Alltså inte via index.  :unsure:

Inget viktigt, men en liten önskan.  :wub:

Det kan du! Längst ner till höger finns en meny som tar dig direkt till de olika avdelningarna utan att behöva gå via Index.

--------------------

Citera
          Virgo
          Inlägg 04-12-2002, 00:26
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

hello,

CITAT
          Jag röstar för att vi tar det lugnt och låter de nya avdelningarna sätta sig lite nu - vill ju kunna se alla olika Forum i EN skärm inte två ;-)

Va! har du inte 2 skärmar uppepå varandra? tongue.gif rolleyes.gif wub.gif unsure.gif wink.gif blink.gif sad.gif laugh.gif biggrin.gif

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          Lena N
          Inlägg 04-12-2002, 06:21
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

huh.gif Nej, bara en skärm, och tydligen finns det fler finesser på det nya forumet än jag lyckas se med två ögon. tongue.gif

Tack för påpekandet Ingemar! smile.gif

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          SnabbsvarSkriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-12-2025, 18:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon