|
|
  |
20-manna-tävling!, Först till kvarn..... |
|
|
|
07-03-2009, 12:14
|

Medlem
Antal inlägg: 2 325
Medlem nr: 1 786

|
Hej alla, som ni kanske vet har jag ju varit bortrest i 5 veckor...ska försöka få iväg fröer till er i veckan.
det blir även en liten godsak från down under, en Alpin växt som är jättesöt!
--------------------
Mvh, Stennie!  Pågår!
|
|
|
|
|
17-03-2009, 12:29
|

Medlem
Antal inlägg: 2 099
Medlem nr: 13 936

|
CITAT (Maggan H @ 16-03-2009, 22:17)  Allt eftersom våra sådder avslöjar sitt rätta jag tycker jag att vi gör en sammanställning här för att lätt o överskådligt läsa och skriva upp vad det var vi skickade för nåt. Jag kan inte börja för mina är inte avslöjade än, men ni som har 'redat opp' era kan skriva.  God idé! Ber om ursäkt men jag hinner inte skriva eller vara inne på forumet så mycket för närvarande. Nu till helgen är det "de nationella keramikdagarna" i Frankrike. Jag samarbetar med två restauranger som ska servera kaffet efter maten i mina kaffekoppar under de här tre dagarna. Öppet hus i verkstan mm. Hoppas det kommer mycket folk. Kan behövas efter vintern. De senaste två veckorna har jag drejat, dekorerat och glaserat 500 kaffekoppar. Satte ugnen i söndags, brände igår, hoppas hoppas hoppas att det blev bra ...  ... ska tömma och se över resultatet imorgon, leverera till de två restaurangerna innan torsdag... och så förbereda helgens öppet hus i min ateljé och så och så och så vidare... längtar tills på måndag när det förhoppningsvis blir lite lugnare igen.
--------------------
Vänliga Hälsningar: Rosmarin
|
|
|
|
|
18-03-2009, 23:50
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (Gillan @ 11-03-2009, 07:49)  Halloj på er alla bustrådebusar! Tyvär har jag för tillfället så mycket omkring mig att jag knappt hinner med odla alls, mer än en liten kortis då och då. Så jag ber om ursäkt om jag inte svarar i den takt det behövs ( jag gör så gott jag hinner och orkar ). Jag måste försöka få ordning på kaoset som tillfälligt råder här så jag i alla fall kan åka på mässan. Den är viiiiiktig  Tyvärr så verkar det inte i nuläget som om det blit nån Mässa för oss år, men vi har gett oss själva en tidsfrist till på Tisd. innan vi ger ett defenitivt besked  . Håll tummarna alla!
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
19-03-2009, 08:30
|

Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369

|
CITAT (Gillan @ 18-03-2009, 23:50)  Tyvärr så verkar det inte i nuläget som om det blit nån Mässa för oss år, men vi har gett oss själva en tidsfrist till på Tisd. innan vi ger ett defenitivt besked  . Håll tummarna alla! Åh Gillan  vad synd, jag lider verkligen med er men jag antar att du har dina skäl!  Hoppas vi ses!
--------------------
MVH Maggan Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne 
|
|
|
|
|
25-03-2009, 12:49
|

Medlem

|
CITAT (Maggan H @ 17-03-2009, 13:46)  Oj Rosmarin, du har verkligen fullt upp! Blir bränningen alltid bra, dvs spricker inget? Vill minnas jag gjorde nåt sånt här i skolan och min skål sprack givetvis! Jag blev jättebesviken. Och har man då beställningar på grejor så fy, om sånt händer! Hoppas att det blir till belåtenhet! Ja puh! Det har verkligen varit fullt upp. Nej dessvärre blir inte alltid bränningen bra. Mina krukor spricker sällan. Det är oftast ett tecken på spänningar i leran om den gör det. Detta kan undvikas genom bearbetning av leran samt att man använder rätt gester vid hanteringen av krukorna. Ibland deformerar krukorna sig - kommer ut ovala istället för runda ur ugnen  . Ibland blir färgerna inte alls som man har tänkt sig. Mm. mm. Det är en hel vetenskap. Det är därför bl.a. som det är bra att hålla öppet hus i verkstan ibland som vi gjorde nu i helgen, och visa och förklara för folk hur man arbetar och varför. Den här gången visade jag hur man gör tekannor. Detta är ett objekt med många och en del ganska komplicerade tillverkningsetapper. Folk tyckte detta var mycket intressant. En del gick här ifrån med orden: "Nu när jag har sett hela tillverkningsprocessen förstår jag att en handtillverkad tekanna faktiskt kostar väldigt lite i förhållande till det arbete som ligger bakom." När folk säger så då känns det att man har lyckats förmedla nånting viktigt. Det känns bra.
Tasse_Celadon.jpg ( 10.24k )
Antal nedladdningar: 17
Redigerat av Rosmarin: 25-03-2009, 12:52
--------------------
|
|
|
|
|
09-04-2009, 12:11
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Jag ligger hopplöst efter med sådderna. Ingenting utav fröerna som ska vara sådda 1/4 har jag sått. Idag skulle jag vilja så, men jag har varit dålig ett tag och får försöka få lite städat nu till påsk istället. Tur att jag har duktiga 20-mannadeltagare på nära håll. Dito Verde, det ska bli roligt att se några av dina plantor på trädgårdsmarknaden. Tur att ni skickar in bilder på era plantor så jag vet hur mina kommer att se ut så småningom ialla fall. Ni är så himla duktiga så det är tack vare era bilder jag har kunnat gissa ibland. (Gissa och gissa rätt är inte samma sak  ) GLAD PÅSK på er alla medtävlare!
|
|
|
|
|
09-04-2009, 17:38
|

Medlem
Antal inlägg: 3 454
Medlem nr: 7 932

|
Var inte bekymrad för att du ligger efter med sådderna, det gör jag också, hinner inte med mitt odlande riktigt pga arbetet. Och en del av mina groddar har torkat ihjäl, jag skäms ohyggligt för det, men så är det. Hinner man inte med alla denna våren så är det ju bara att spara till nästa år och försöka då istället. Hoppas du mår bättre nu Solstorm! Kram
--------------------
Eva
En som inte gör dumheter som ung, gör det som gammal!
|
|
|
|
|
10-04-2009, 08:15
|

Medlem

|
Att du ligger efter med sådderna är väl inget stort problem egentligen. Det här gör vi ju för att det ska vara roligt och inte för att det ska bli ett tvång. Att du inte mår bra âr ju värre. Hoppas att det inte är något allvarligt. Krya på dig!  och Glad Påsk!!!
Redigerat av Rosmarin: 10-04-2009, 08:15
--------------------
|
|
|
|
|
10-04-2009, 08:23
|

Medlem
Antal inlägg: 2 325
Medlem nr: 1 786

|
En till här som ligger efter med en del av fröerna, men tack och lov är jag ledig ett tag, så nu ska det läggas på ett krut. Ibland undrar jag hur folk hinner med allt dom gör...för mig verkar det som veckorna bara består av jobb,jobb,jobb.....
--------------------
Mvh, Stennie!  Pågår!
|
|
|
|
|
12-04-2009, 20:08
|

Medlem

|
CITAT (Rosmarin @ 25-03-2009, 13:49)  Ja puh! Det har verkligen varit fullt upp. Nej dessvärre blir inte alltid bränningen bra. Mina krukor spricker sällan. Det är oftast ett tecken på spänningar i leran om den gör det. Detta kan undvikas genom bearbetning av leran samt att man använder rätt gester vid hanteringen av krukorna. Ibland deformerar krukorna sig - kommer ut ovala istället för runda ur ugnen  . Ibland blir färgerna inte alls som man har tänkt sig. Mm. mm. Det är en hel vetenskap. Det är därför bl.a. som det är bra att hålla öppet hus i verkstan ibland som vi gjorde nu i helgen, och visa och förklara för folk hur man arbetar och varför. Den här gången visade jag hur man gör tekannor. Detta är ett objekt med många och en del ganska komplicerade tillverkningsetapper. Folk tyckte detta var mycket intressant. En del gick här ifrån med orden: "Nu när jag har sett hela tillverkningsprocessen förstår jag att en handtillverkad tekanna faktiskt kostar väldigt lite i förhållande till det arbete som ligger bakom." När folk säger så då känns det att man har lyckats förmedla nånting viktigt. Det känns bra.
Tasse_Celadon.jpg ( 10.24k )
Antal nedladdningar: 17Gud vilka tjusiga krukor! Är det såna du gör?? Mycket fina!
--------------------
|
|
|
|
|
13-04-2009, 08:52
|

Medlem

|
CITAT (Maggan H @ 12-04-2009, 21:08)  Gud vilka tjusiga krukor! Är det såna du gör?? Mycket fina!  Tack!!!
--------------------
|
|
|
|
|
13-04-2009, 09:58
|

Medlem
Antal inlägg: 3 467
Medlem nr: 17 820

|
CITAT (Rosmarin @ 13-04-2009, 09:52)  Tack!!! Jag vill se mera.... Vad fina saker du gör  Kan du inte starta en tråd... vore sååå kul att se vad du gör
|
|
|
|
|
15-04-2009, 09:14
|

Medlem

|
CITAT (blomkronan @ 13-04-2009, 10:58)  Jag vill se mera.... Vad fina saker du gör Kan du inte starta en tråd... vore sååå kul att se vad du gör  Tack! Du kan gå in på min hemsida om du vill se mera. Jag har arbetat under vintern med en svensk översättning som kommer att läggas ut på nätet inom kort. Du kan ju titta på bilderna så länge (om du inte kan franska förstås). Startsida man kan klicka på de olika fotona och rubrikerna. Stengods
--------------------
|
|
|
|
|
19-04-2009, 11:01
|

Medlem

|
Nu skriver jag mina busfröer/plantor här så kan ni bara fylla på här under:Tack alla för er medverkan i denna roliga ''tävling!'' Jag själv bugar o bockar för alla nya plantor som jag troligen aldrig själv hade kommit mig för att så!EDIT: För enkelhetens skull lägger vi alla i samma ruta! Maggan 1: DahliaMaggan 2: Fingerborgshatt, Penstemon Digitalis 'Husker Red' Lady: Vit Ballongblomma Hamilton: Blå Ballongblomma Dito Verde: Fackellilja Rosmarin 1: Kokardblomster "Gaillardia Artistata Kobold" Rosmarin 2: Crocusmia Lucifer Stennie 1: Blågull Stennie 2: Mountain daisy (Celmisia spp.) Gillan 1: Mauretansk Malva Gillan 2: Rödbeta Gillan 3: Ricin Eva i Höga: Zinnia cia 73 1: cia 73 2: Kajsa i Arvika 1: Kajsa i Arvika 2+3: Margith 1: Eucalyptus rudis 'Flooded Gum' Margith 2: Margith 3: Dahlia Rosmarin 1: Kokardblomster Rosmarin 2: Crocosmia (Tidigare Montbretia) Solstorm: Tobak Anki V: Lewisia pygmea blomkronan:
Redigerat av Maggan H: 07-05-2009, 19:18
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|