Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Chilisåstillverkning på chiliskörd BILDER!, Gävle Chili-Farm har kokat sås på skörden :)
          Preussen
          Inlägg 28-10-2008, 20:44
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

CITAT (blomkronan @ 28-10-2008, 00:21) *
          Oj,Oj vilken härlig blogg. Det kommer ta lite tid att läsa igenom, men det ska jag göra...

En snabb fråga?
          jag har sett att dom nu säljer "ätbara"chili på plantskolan hemma hos mig??? är det inte fel årstid! chiliplantan är väll ettårig... kan man få dom att överleva vintern? Är det värt att köpa en nu? och kan jag sedan ta frö äkta frön från frukterna?

alla chilesorter är ätbara. vissa är inte lönt att ha i köket då de har för mkt fröer. det är vid denna tiden på året som prydnadschile börjar dyka upp. visst kan du ta fröer men hur roliga är de? finns roligare sådana. ta en titt på fröfirmors hemsidor.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          case214
          Inlägg 04-11-2008, 21:12
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 14 870

Även jag har gjort sås idag.

Basen var rödlök, vitlök, annanas, lime, honungsmelon, ett par klementiner och tre tomater. Den viktigaste ingrediensen chili var ca. 15 st av de äpplestora Habanerosen som jag bad om ID i en en annan tråd, ca. 15-20 st Yellow scotch bonnet från egen odling, ett reält antal antal Apache samt några okända från indonesien.

Väldigt fruktigt och gott. Först kommer den fruktiga smaken och kort därefter är känslan som att sätta tungan på en platta på högsta värme. Blev allt som allt ca. 2-2,5 liter sås.

Citera
          KURT
          Inlägg 05-11-2008, 06:14
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Skall man spara såsen mera än någon vecka i kylen, så är det viktigt att man, som det noga påpekas i bloggen, ser till att pH-värdet är tillräckligt lågt.

Citera
          case214
          Inlägg 05-11-2008, 06:50
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 14 870

Yes. Jag har iofs inte gjort någon PH mätning, men hällde i rikliga mängder ättika. Samt att det fanns syrliga citrusfrukter i basen.

Citera
          chilihead
          Inlägg 14-11-2008, 18:09
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 7 179

CITAT (case214 @ 04-11-2008, 21:12) *
          Även jag har gjort sås idag.

Basen var rödlök, vitlök, annanas, lime, honungsmelon, ett par klementiner och tre tomater. Den viktigaste ingrediensen chili var ca. 15 st av de äpplestora Habanerosen som jag bad om ID i en en annan tråd, ca. 15-20 st Yellow scotch bonnet från egen odling, ett reält antal antal Apache samt några okända från indonesien.

Väldigt fruktigt och gott. Först kommer den fruktiga smaken och kort därefter är känslan som att sätta tungan på en platta på högsta värme. Blev allt som allt ca. 2-2,5 liter sås.

det där lät som ett kanonrecept faktiskt.

håller på och experimenterar med ett liknande jag också just nu. det ser ut som du matchat chilisarna fint till basen också. men jag kör bara gula och vita ingredienser i min för att inte få den röd.

låter som din blev rejält stark. det är ju fint för oss tokar, men jag tycker om att göra svagare versioner också så alla kan njuta av såserna smile.gif

jag tänkte göra en naga morich -sås också. om jag använder 35 gram naga till varje flaska sås så innebär det att det är tillräckligt mycket capsaicin i flaskan för att döda en vuxen människa. det är ju bara så jäkla coolt! biggrin.gif

--------------------
          Stolt ägare av Gävle Chili-Farm

Citera
          chilihead
          Inlägg 17-11-2008, 14:24
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 7 179

Åt Naga Morich igår för första gången på riktigt!

Har kokat dom grovt hackade i lite vinäger, salt och socker så det är i princip så rent det kan bli men ändå konserverat.

Tog 3 små naga-slicer på pizzan igår. Väldigt bra smak och en hetta med rejäl pondus som blommar ut i i svalget och VÄXER stadigt! Svettningar och alla andra härliga effekter!

Rejäl magont och sveda vid toalettbesök var bieffekter jag gärna hade sluppit. Men jag kommer ändå ha väldgit svårt från att inte gå och pilla i naga-burken med jämna mellanrum.

--------------------
          Stolt ägare av Gävle Chili-Farm

Citera
          Magnum
          Inlägg 08-06-2009, 19:22
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 18 820

Bumpar den här tråden

Vart kan man få tag i lämpliga flaskor för att fylla med chilisås .

Citera
          Preussen
          Inlägg 09-06-2009, 09:26
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

om du ska göra det i liten skala har jag sparat och desinficerat chilesåsflaskor. du kan även ta 33cl flaskor och sätta plastkork på. sen om du inte är så noga med estetiken går det bra att använda glasburkar.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Magnum
          Inlägg 09-06-2009, 21:51
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 18 820

japp får nog testa med vanliga flaskor till att börja med

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-06-2026, 13:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon