Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Glesbtggd är förskräckligt, Flykten från glesbyggd i norr (och söder)
          Överbölingen
          Inlägg 27-10-2008, 10:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

2008-10-27

Ja, inte för att jag vill lämna den vi har här i Överböle. Det finns alldeles för många värden i ”de djupa skogarna”.

Men igår natt blev jag beklämd och bekymrad. Körde igenom en döende by. Det var sjätte gången på tre veckor. I dagsljus, gryning, kväll och natt. Av dryga tiotalet bostadshus var minst sju tomma och öde!
          Det påminner om när vattenkraften skulle förmeras och nya större dammar byggas. Byar och gårdar lades under vatten. Kompensationsmark, pengar. Vad betyder det när familjerötter dränks, familjehistoria, kultur, minnen och kärlek spolas bort av vatten som får frysar att fungera, julgranar att tindra, elradiatorer att värma våra bostäder.
          Här är det inte vattnet som långsamt dödar. Här är det fråga om livsuppehälle som skapar en folkvandring. Urbanisering har det visst kallats i många år med ett fint ord. Jag tycker att det är det fulaste ordet i ordlistan.

Skulle kunna hetsa upp mig rejält men avstår. Tycker dock att vår regering oavsett färg borde tänka på Churchills bevingade ord från andra världskriget – Aldrig har så många haft så få att tacka för så mycket!

Citera
          Biggan_
          Inlägg 27-10-2008, 11:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Så fint du skriver! tummenupp.gif
          Hela Sverige skall leva hette det för ett antal år sedan. Men inte har det blivit så. Jag tycker det är synd att samhällen blir avfolkade och så småningom dör. Att nu en massa bensinmackar läggs ner blir väl nådastöten för många byar och tvingar folk att flytta till större samhällen mot sin vilja. Bensinen är dyr och det kostar massor att köra många mil för att handla och göra sina ärenden.

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-10-2008, 11:27
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det kallas för utveckling. Inbland är utvecklingen av godo, ibland av ondo. En gång i tiden kunde man leva av lite åker och äng och skog, det funkar inte man samtidigt skall ha el, telefon, tv, bil, kyl och frys mm, mm, mm...

När sillen gick till växte det upp livskraftiga samhällen vid kusten, nu finns bara minnena av dessa kvar. That´s life.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 27-10-2008, 11:31
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Visst är det som Ruda säger. Avfolkningen av glesbygden är en process som knappast går att stoppa. Samtidigt är det lite tragiskt.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          eden
          Inlägg 27-10-2008, 11:40
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 326
          Medlem nr: 15 992

Det är ju helt sant det du säger, Överbölingen, Man kan ju undra om detta med utveckling behövs rakt av????
          Många säger att det var bättre förr, och det stämmer till vissa delar, men att det blivit så mkt. sämre nu, är det nog inte många som tänker på./eden

Citera
          Wilmer
          Inlägg 27-10-2008, 12:39
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Jo, utveckling är det men om den är till godo? Det gnälls ju över sjukskrivningstalen som är så höga, går det hand i hand med utvecklingen? I såfall kanske den inte är helt god. Invecklat.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          LasseB
          Inlägg 27-10-2008, 13:29
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 12 065

Kris är ett annat ord för "jag vill inte förändra mig/ mittbeteende.
          Titta bara å de senaste 25 årens kriser för att inte tala om dagens kriser
          Bankerna (jag sitter i en av dom) vill fortsätta att tjäna pengar på uselt underbyggda beslut, Volvo vill tjäna pengar på att sälja stora törstiga bilar som väldigt få vill ha idag

Vart tog lyhördheten vägen inom näringslivet och folk i stad och landsbyggd

Citera
          Pirum
          Inlägg 27-10-2008, 14:18
          Länk hit: #8

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Ett problem som är ett direkt resultat av politiska beslut (dvs, i slutänden väljarnas vilja) är att samhällelig infrastruktur i form av Post, Bank, Apotek, Vårdcentral, Polis, Skola, etc, läggs ner för att spara några ynka kronor. Förlusten, inte bara i mänsklig levnadsglädje, blir stor även i kronor. När skolorna stängs är det ofta hejdå för en bygd. Man kan diskutera vad som är hönan och ägget, men jag tycker att vi som bor i trångbygden bör vara mer förstående för hur livet är i glesbygden, det är så lätt att politiker som sitter i stora städer blir hemmablinda och inte förstår hur mycket livet försvåras av att infrastrukturen försämras (i onödan till stor del).

--------------------
          zon2.5

Citera
          ingrids
          Inlägg 27-10-2008, 14:28
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Byar och bygder växer ibland fram ganska raskt i anslutning till något som inte varar för evigt, en fyndighet, ett flottställe, en fabrik, ett regemente, någons dröm om en bättre tillvaro. Det sorgliga ligger i hur de dör mycket långsammare och smärtsammare.
          Besökte konungariket Svänan som ung, det går inte ens att googla på (om man inte är intresserad av skattjaktslekar). Fattigt folk blev erbjudna mark på 1800-talet, för karg för att odla på och snabbt utarmad. Bygden avfolkades för gott på 1940-talet.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Azur
          Inlägg 27-10-2008, 14:47
          Länk hit: #10

Gäster

CITAT (Pirum @ 27-10-2008, 14:18) *
          När skolorna stängs är det ofta hejdå för en bygd. Man kan diskutera vad som är hönan och ägget, men jag tycker att vi som bor i trångbygden bör vara mer förstående för hur livet är i glesbygden

Fast det där är ju en hönan och ägget-situation. Dör bygden för att skolan försvinner, eller försvinner skolan för att bygden dör?
          Visst kan man acceptera lite högre kostnader i glesbygd, men i till slut måste man också acceptera att man inte kan hålla igång en hel skola med lärare, vaktmästare, bespisning, sköterska, lokal... för en handfull barn. Detsamma gäller all service.

I slutänden är problemet att skogsbruk och turism inte är tillräckligt lönsamt för att fungera som grund för alla småsamhällen. Det kommer man inte runt med stöd.

Citera
          henriks
          Inlägg 27-10-2008, 18:51
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

CITAT (Azur @ 27-10-2008, 14:47) *
          Fast det där är ju en hönan och ägget-situation. Dör bygden för att skolan försvinner, eller försvinner skolan för att bygden dör?
          Visst kan man acceptera lite högre kostnader i glesbygd, men i till slut måste man också acceptera att man inte kan hålla igång en hel skola med lärare, vaktmästare, bespisning, sköterska, lokal... för en handfull barn. Detsamma gäller all service.

I slutänden är problemet att skogsbruk och turism inte är tillräckligt lönsamt för att fungera som grund för alla småsamhällen. Det kommer man inte runt med stöd.

Nej, det är bättre och billigare att köra ungarna miltals i buss till en skola med tusentals elever där ingen vuxen har någon kontakt med individen så att de kan utvecklas i sin egen takt till analfabetiska ligister.

SÄKERT att det blir billigare för samhället....

Visst någonstans går gränsen för vad som är ekonomiskt försvarbart, men jag tror att den går vid mycket mycket mindre skolor än vad vi tror om man räknar in "livstidskostnaden" för samhället.

--------------------

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 27-10-2008, 19:07
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

Man kan ju också göra som i Boteå, en by i Ångermanland, som var dömd att dö. De kvarvarande satte ut byn på Blocket och nu har det kommit flera barnfamiljer till byn därför att de kunde köpa billiga hus (under 100.000) och skolan blir kvar!

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 27-10-2008, 19:17
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Lilla Birka @ 27-10-2008, 19:07) *
          Man kan ju också göra som i Boteå, en by i Ångermanland, som var dömd att dö. De kvarvarande satte ut byn på Blocket och nu har det kommit flera barnfamiljer till byn därför att de kunde köpa billiga hus (under 100.000) och skolan blir kvar!

bravo.gif Vilken genialisk idé biggrin.gif Kul att det lyckades smile.gif

Jag tror Sverige kommer bli tättbefolkat inom en inte alltför avlägsen framtid när alla klimatflyktingar väller in.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 27-10-2008, 19:34
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Fast det här att landsbygden förtvinar och alla flytta till städer är inte någon naturlag. Man behöver inte gå längre än över gränsen till Norge för att inse att landsbygdspolitiken faktiskt spelar en stor roll! I Norge finns en levande landsbygd kvar i mycket större utsträckning än i Sverige (beror nog inte bara på oljan...).

Citera
          henriks
          Inlägg 27-10-2008, 19:38
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

CITAT (MimmiH @ 27-10-2008, 19:17) *
          bravo.gif Vilken genialisk idé biggrin.gif Kul att det lyckades smile.gif

Jag tror Sverige kommer bli tättbefolkat inom en inte alltför avlägsen framtid när alla klimatflyktingar väller in.

Håller med - jag är övertygad om att mark kommer att vara hårdvaluta i framtiden. kanske skall börja investera i norrlands inland? så att vi har någonstans att ta vägen när det börjar bli trångt här i småland och västergötland....

--------------------

Citera
          Pirum
          Inlägg 28-10-2008, 14:51
          Länk hit: #16

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (Anders zon 1 @ 27-10-2008, 19:34) *
          Fast det här att landsbygden förtvinar och alla flytta till städer är inte någon naturlag. Man behöver inte gå längre än över gränsen till Norge för att inse att landsbygdspolitiken faktiskt spelar en stor roll! I Norge finns en levande landsbygd kvar i mycket större utsträckning än i Sverige (beror nog inte bara på oljan...).

Det är sant, men delvis har vi svenskar avhändat oss den möjligheten genom att gå med i EU. Riktat stöd till landsbygden sägs vara en av anledningarna till att norskarna på landet är så skeptiska till EU - det skulle klassas som otillåtet stöd att underlätta för landsbygden. I Norge är exempelvis bensinskatten differentierad om jag förstått rätt, och det förklarar varför priset kan vara 2kr/l lägre ute i obygden än inne i staden - och det kanske inte är så fel egentligen.

Jag tror som sagt att samhällelig infrastruktur är viktig, i min lilla hemkommun har vi förlorat (ungefär, tänker snabbt), tja, öhm, um, 5 av 7 banker, öhm, um, 5 av 7 bankomater (de kvarvarande är det såklart 50m mellan), 3 av 4 apotek (ett halvt apotek kvar), 3 av 4 postkontor (en halv post kvar), 5 av 10 livsmedelsbutiker, märkligt nog inga skolor än, men nu ska någon starta friskola så att minst ett av två högstadier kommer att stänga. Kommunen har ingen läkare, ingen polis, däremot en veterinär och en vårdcentral som är öppen ibland. Biblioteket har försämrade öppettider. Ah, ja, "bibliotek" i singular, förr hade kommunen (som är stor till ytan) 3 bibliotek till, om än med begränsade öppettider - men ändå! Etc. Osv. Försämringen jag beskriver har gått på ca 15 år och det är inte glesbygd vi snackar om. Landskapet Bohuslän har inte längre något BB kvar. Men, det spelar väl mindre roll eftersom inga unga familjer vill flytta dit pga alla andra försämringar jag radat upp.

Redigerat av Pirum: 28-10-2008, 14:53

--------------------
          zon2.5

Citera
          Felicia
          Inlägg 28-10-2008, 19:17
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 776
          Medlem nr: 7 076

CITAT (henriks @ 27-10-2008, 18:51) *
          Nej, det är bättre och billigare att köra ungarna miltals i buss till en skola med tusentals elever där ingen vuxen har någon kontakt med individen så att de kan utvecklas i sin egen takt till analfabetiska ligister.

SÄKERT att det blir billigare för samhället....

Visst någonstans går gränsen för vad som är ekonomiskt försvarbart, men jag tror att den går vid mycket mycket mindre skolor än vad vi tror om man räknar in "livstidskostnaden" för samhället.

Och varför inte vända på det - låt barnen i skolorna med tusentals elever åka skolbuss till dom byskolor som håller på att dö ut.
          Det blir med all säkerhet ett positivt resultat för dom eleverna, för dom barn som gått i små byskolor blir mycket lugnare än dom som går i dom stora skolorna i tätorten. Det är min erfarenhet.

--------------------

Felicia, glad odlare i Zon 7

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 28-10-2008, 20:43
          Länk hit: #18

Medlem

[quote name='Felicia' date='28-10-2008, 19:17' post='922441']
          Och varför inte vända på det - låt barnen i skolorna med tusentals elever åka skolbuss till dom byskolor som håller på att dö ut.

Den vinklingen är utsökt. Kostnaden per barn blir ju väsentligt mindre. Tätortens ofta mer behöriga lärare kanske får flytta på häcken lite. Det är inte alltid "Låt barnen komma till mig" som gäller i det verkliga livet. Gud fader/ läs kommunledningen/ har inte alltid rätt.

Hur vore det att stämma en kommunledning för okloka beslut. De röstar ju inte enligt eget huvud utan för den stol de råkar ha valt. Låt de "folkvalda" rösta efter eget huvud och inte efter kulör. Jag röstar vid val på "kloka människor" men tyvärr rår jag ju inte på partiarslena som sätter sig på dem. Vi i folket skall ju rösta efter vad vi tror på men sedan är det partiet som gäller.

Redigerat av Överbölingen: 28-10-2008, 20:44

Citera
          jholma
          Inlägg 28-10-2008, 21:15
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem nr: 986

Utvecklig hit och utveckling dit vad jag tror behövs är en massa jävla anamma för att förändra. Jag har haft förmånen att bo och jobba utanför Sverige i 30 år och har kanske under den här tiden besökt ett par hundra företag i Sverige. Det gär att dra en del slutsatser t ex;

Småföretagare i Småland är frimodigare och vågar satsa i betydligt större utsträckning än i Mellanssverige och längre norrut. När jag reser i Mellansverige och besöker företag så känns det som om alla dessa samhällen är brukssamhällen kring ett stort företag och att de anställda i första hand känner sig som "arbetare".

Jag har sett samma förhållanden i Italien där norr är den aktivare delen eller i Portugal.

Vad som behövs är en attitydförändring och att inte tro på det oundvikliga. Det innebär också att svensken mäste ge fan i att tro att politikerna kan lösa problemen och börja tro på sig själv. Men ibland så tvivlar jag på ett sådant mirakel. Det räcker med att se några minuter på TV eller lyssna på radio eller läsa en tidning så är det alltid någon som framträder och som uppfattar sig som ett offer.
          Jag känner stor sorg över att så många politiker lyckats att ta ifrån så många människor deras liv och självförtroende. Utan en attitydförändring så kommer 95 % av alla svenskar att vara urbaniserade om några årtionden. Och det är inte politikerna som kommer att ändra på detta utan bara vi själva.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 28-10-2008, 21:38
          Länk hit: #20

Medlem

Klokt svar tycker jag. skall något ske så är det vi som bor och lever som skall göra det. De styrande tänker bara på sitt och IDÈN.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-06-2025, 16:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon