Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Glesbtggd är förskräckligt, Flykten från glesbyggd i norr (och söder)
          Gita
          Inlägg 29-10-2008, 09:28
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (jholma @ 28-10-2008, 22:15) *
          Utvecklig hit och utveckling dit vad jag tror behövs är en massa jävla anamma för att förändra. Jag har haft förmånen att bo och jobba utanför Sverige i 30 år och har kanske under den här tiden besökt ett par hundra företag i Sverige. Det gär att dra en del slutsatser t ex;

Småföretagare i Småland är frimodigare och vågar satsa i betydligt större utsträckning än i Mellanssverige och längre norrut. När jag reser i Mellansverige och besöker företag så känns det som om alla dessa samhällen är brukssamhällen kring ett stort företag och att de anställda i första hand känner sig som "arbetare".

Jag har sett samma förhållanden i Italien där norr är den aktivare delen eller i Portugal.

Vad som behövs är en attitydförändring och att inte tro på det oundvikliga. Det innebär också att svensken mäste ge fan i att tro att politikerna kan lösa problemen och börja tro på sig själv. Men ibland så tvivlar jag på ett sådant mirakel. Det räcker med att se några minuter på TV eller lyssna på radio eller läsa en tidning så är det alltid någon som framträder och som uppfattar sig som ett offer.
          Jag känner stor sorg över att så många politiker lyckats att ta ifrån så många människor deras liv och självförtroende. Utan en attitydförändring så kommer 95 % av alla svenskar att vara urbaniserade om några årtionden. Och det är inte politikerna som kommer att ändra på detta utan bara vi själva.

Visst är Gnosjötrakten och Gnosjöandan strålande exempel på hur man behåller en levande landsbygd. Offermentalitet, avsaknad av drivkraft samt åsikten att någon annan skall ordna, fixa och inte minst betala är troligen den största orsaken till att en del orter mer eller mindre dör.
          Gita

Citera
          eden
          Inlägg 29-10-2008, 10:47
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 326
          Medlem nr: 15 992

CITAT (Felicia @ 28-10-2008, 19:17) *
          Och varför inte vända på det - låt barnen i skolorna med tusentals elever åka skolbuss till dom byskolor som håller på att dö ut.
          Det blir med all säkerhet ett positivt resultat för dom eleverna, för dom barn som gått i små byskolor blir mycket lugnare än dom som går i dom stora skolorna i tätorten. Det är min erfarenhet.

Jag har sagt detta i ett antal år bakåt. Det är bara så att när du pratar om den ide´n i offentliga sammanhang så anses du som suspekt. Man kan inte göra så MOT barnen, har jag fått som svar.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-10-2008, 10:48
          Länk hit: #23

Gäster

CITAT (Gita @ 29-10-2008, 09:28) *
          Offermentalitet, avsaknad av drivkraft samt åsikten att någon annan skall ordna, fixa och inte minst betala är troligen den största orsaken till att en del orter mer eller mindre dör.
          Gita

Oj då, det var ett radikalt påstående - att landsbygden dör pga brister hos enskilda individer.

Menar du på allvar att brister hos individer är överordnade ekonomiska system, marknadskrafter, den förda politiken och tvånget att kunna försörja sig och familjen?

Citera
          Gita
          Inlägg 29-10-2008, 11:04
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 29-10-2008, 10:48) *
          Oj då, det var ett radikalt påstående - att landsbygden dör pga brister hos enskilda individer.

Menar du på allvar att brister hos individer är överordnade ekonomiska system, marknadskrafter, den förda politiken och tvånget att kunna försörja sig och familjen?

Men visst är det delvis så, utan personlig företagsamhet, drivkraft och initiativ kan ingen byggd leva och frodas i längden. det är helt enkelt så att någon måste "göra det".
          Gita

Citera
          Kajsa i Arvika
          Inlägg 29-10-2008, 11:10
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 351
          Medlem nr: 8 660

Kommer från en liten by där det på 70talet fanns ca 300 invånare.. Det fanns en byskola; vi var 5 elever i min klass.. i klassen under mej var grabbstackaren ensam.. giggle.gif Det fanns 2st lanthandlar där man kunde köpa det viktigaste man behövde och lite till, man kunde lämna in tipset, hämta ut sprit och köpa huvudvärkstabletter.. gammelgubbarna satt på blåmålade träpallar, skvallrade, drack en pilsner och tuggade på en bit falukorv.. Det fanns bensin och diesel, frimärken och en postlåda.. på hösten kunde man sälja lingon och svamp från skogen till handlaren.

Nuförtiden bor det kanske ca hundra personer där.. hus säljs ut som sommarstugor till norskar från Oslo.. Där det en gång fanns storskog är det nu kalhyggen och vice versa.. Närmaste affären finns i Charlottenberg 2,5mil bort, där centrum håller på att dö ut eftersom en jättestor galleria byggts upp alldeles bredvid stora vägen mot Norge.. Ska man föda barn får man knipa igen tills man kommer till Karlstad ca 8mil bort.. förr fanns både BB och eftervård i Arvika..

Litet e ute nu.. Allt ska vara stort, det ska gå fort, vara effektivt, inget som har med människor att göra får kosta pengar.. Saknar den gamla lunken, att grannfrun kom och satte sej i köket 3ggr om dagen och kaffekoken sattes på spisen.. människor hade tid att prata och man behövde ingen skriftlig inbjudan för att åka och hälsa på någon.. när jag började som "hemsamarit" fick man plocka potatisen direkt ur jorden och koka till "brukaren" som det nya modeordet är.. man putsade fönster och bakade bullar.. Nu kommer maten vakumförpackad och levereras av en budfirma.. thumbdown.gif

Det saknas inte människor med drivkraft i bygden men när kommunen har bestämt sej för att lägga ner 3 av 4 byskolor finns det inte mycket att göra tyvärr.. Protestmöten har hållts och listor har skrivits.. Småföretagare har försökt sej på varianter av den gamla lanthandeln men den nya gallerian lockar huvudparten av konsumenterna med billigare priser och större utbud..

--------------------
          Före detta Morinablomman..

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-10-2008, 12:14
          Länk hit: #26

Gäster

CITAT (Gita @ 29-10-2008, 11:04) *
          Men visst är det delvis så, utan personlig företagsamhet, drivkraft och initiativ kan ingen byggd leva och frodas i längden. det är helt enkelt så att någon måste "göra det".
          Gita

Onekligen en gradskillnad mellan "troligen den största orsaken" och "delvis"..

Jag tror inte att människor på landsbygden är mer belastade av initiavlöshet eller saknar drivkraft utan att det är precis så som Kajsa så målande beskriver - småskalighet är inte lönsamt längre. Det går inte att leva på små jordbruk som man gjorde förr - allt skall vara stort och det krävs enorma investeringar för att öht kunna försörja sig på jordbruksinkomster.

Oviljan att satsa på landsbygden är uppenbar - ännu finns inte ens bredband utbyggd på landsorten, de som har idéer och intresse av att driva företag saknar möjligheter till det.

Strömmen försvinner vid första höststormen för att elbolagen inte investerar tillräckligt i säker eldrift..det finns hur många hinder som helst.

Marknaden söker alltid vinster och satsar där det är mest lönsamt..

Citera
          matise
          Inlägg 30-10-2008, 06:53
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 8 746

Lite nyfiken.

Hur skulle ni vilja att landsbygden utvecklas i framtiden?
          Om ni fick önska fritt?

Själv skulle jag vilja få se mycket lokalproducerade produkter (ekologiska) som det är stor efterfrågan på.
          Att folk börjar flytta ut igen och delvis kan jobba på distans och att man återigen börjar hålla ängsmarkerna öppna och små jordbruk återigen kan växa upp.
          Små caféer och gårdsbutiker där man kan finna det som produceras runt om...
          Och självklart lever vi miljömedvetet...

Vad vill du se? smile.gif

Citera
          Kat
          Inlägg 30-10-2008, 07:33
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

CITAT (Aqvakul @ 27-10-2008, 11:31) *
          Visst är det som Ruda säger. Avfolkningen av glesbygden är en process som knappast går att stoppa. Samtidigt är det lite tragiskt.

Klart att det går att stoppa.
          Men det förutsätter att man slutar att fokusera på att bygga allt liv kring några få städer och slutar med den vansinniga politik som gör att folk tvingas flytta för att få arbete. Så länge vi kör den linjen kommer de arbeten som finns utlokaliserade runt om i Sveriger förflyttas allt närmare städerna med ytterligare utflyttning som följd.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 30-10-2008, 08:28
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Kat @ 30-10-2008, 07:33) *
          Klart att det går att stoppa.
          Men det förutsätter att man slutar att fokusera på att bygga allt liv kring några få städer och slutar med den vansinniga politik som gör att folk tvingas flytta för att få arbete. Så länge vi kör den linjen kommer de arbeten som finns utlokaliserade runt om i Sveriger förflyttas allt närmare städerna med ytterligare utflyttning som följd.

Visst, allt går att åstadkomma om viljan och de rätta förutsättningarna finns. Tyvärr så är detta en bristvara i ett marknadsliberalt och konsumtionsinriktat Europa. Det är samma typ av initiativrika företagare, de som Gita vurmar så för, som påskyndar den här utvecklingen mot centralism och storskalighet. Den kamp som ev. en svensk regering kan föra mot detta blir av naturliga skäl defensiv och uppehållande. Därmed inte sagt att vi ska "lägga oss ned och dö" eller hänge oss åt någon "offermentalitet". I detta avseende så får jag ge Gita delvis rätt. Det krävs en hel del lokala initiativ och nytänkande för att skapa jobb och därmed rimliga livsvillkor i glesbygden.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 30-10-2008, 08:47
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Nedläggningen av glesbygden och urbaniseringen är en process som startade med industrialiseringen på 1800-talet. Det gäller för hela klotet och vi i Sverige är bara en liten del av detta. Möjligen skulle man kunna sätta upp murar runt landet och försöka vända utvecklingen men då skulle vi halka efter resten av världen. Utan utvecklingen skulle vi inte ha det samhälle vi har nu, på gott och ont. Vi hade definitivt inte haft datorer och internet och kunnat samtala så här. Vi hade inte haft dom möjligheterna till utbildning och arbete vi har nu. Inte den förnämliga sjukvård vi trots allt har men som alla klagar på, bättre med kloka gummor i stugorna?

Visst, man kan isolera sig ute på landsbygden, vända utvecklingen ryggen och odla en liten plätt men hur kul är det? Plöja med årder, slå säden med lie och tröska för hand. Ingen el, telefon mm. Lycka till.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Gita
          Inlägg 30-10-2008, 10:03
          Länk hit: #31

Medlem

Nu är det väl så, tror jag, att alla vill ha den välfärd -vård,skola och omsorg- som vi byggt upp. Och den kostar pengar, massor med pengar. Vad kommer de pengarna ifrån? Jo, från de företag jag "vurmar" för, från företagsamma och arbetande människor. Vill vi ha generella trygghetssystem, hyfsad levnadsstandard och social välfärd så får vi nog lov att acceptera att småskalighet under en viss nivå helt enkelt inte räcker till.
          Att, som ett exempel, odla morrötter för eget behov eller för den närmaste omgivningen räcker inte långt, man måste nog sälja en jädrans massa morötter för att upprätthålla den välfärd vi har idag och då måste det bli storskalig odling .
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 30-10-2008, 10:15
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Gita @ 30-10-2008, 10:03) *
          Nu är det väl så, tror jag, att alla vill ha den välfärd -vård,skola och omsorg- som vi byggt upp. Och den kostar pengar, massor med pengar. Vad kommer de pengarna ifrån? Jo, från de företag jag "vurmar" för, från företagsamma och arbetande människor. Vill vi ha generella trygghetssystem, hyfsad levnadsstandard och social välfärd så får vi nog lov att acceptera att småskalighet under en viss nivå helt enkelt inte räcker till.
          Att, som ett exempel, odla morrötter för eget behov eller för den närmaste omgivningen räcker inte långt, man måste nog sälja en jädrans massa morötter för att upprätthålla den välfärd vi har idag och då måste det bli storskalig odling .
          Gita

Nu handlar det knappast om "morrötter" utan om storskalighet contra småskalighet och om landsbygdens möjligheter att överleva.
          Jag hävdar att de ekonomiska incitamenten verkar för storskalighet och centralism, vilket du nu tycks hålla med om. Tidigare anförde du bristande entrepenörsanda som skäl. Hur ska du ha det egentligen? Annars låter du mest som allmänt hålle moderatretorik, vilket knappast berikar diskussionen....

--------------------

zon 1

Citera
          Gita
          Inlägg 30-10-2008, 11:07
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 30-10-2008, 10:15) *
          Nu handlar det knappast om "morrötter" utan om storskalighet contra småskalighet och om landsbygdens möjligheter att överleva.
          Jag hävdar att de ekonomiska incitamenten verkar för storskalighet och centralism, vilket du nu tycks hålla med om. Tidigare anförde du bristande entrepenörsanda som skäl. Hur ska du ha det egentligen? Annars låter du mest som allmänt hålle moderatretorik, vilket knappast berikar diskussionen....

Vad läser du egentligen in i det jag skriver? Min utgångspunkt var att visa på t.ex Gnosjötrakten som strålande exempel på hur entreprenörskap och företagande,kan hålla glesbyggden i Smålands inland levande. Andra exempel är vissa orter i Värmland eller varför inte Ishotellet i Jukkasjärvi. De enda som kan hålla en byggd levande på sikt, tror jag är de människor som bor där och det krävs en hel del initiativkraft och företagsamhet, att tro att politiker och olika former av ekonomiskt stöd skall göra jobbet är ett väldigt kortsiktigt tänk.
          Det Kajsa i Arvika tog upp om livsmedelsbutiken som fick lägga ner för att folket i trakten föredrog att göra sina inköp på andra håll tycker jag är ganska typiskt, om man nu vill ha servicen att ha en lokal butik så får man väl för sjutton se till att handla där, annars bidrar man ju själv till ortens utarmning.
          Sen slutligen, det där med moderatretorik som inte tillför något.......tja är det så att man tycker att värderingar och åsikter som inte stämmer helt med de egna inte tillför något, då är man vad jag skulle kalla inskränkt.
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 30-10-2008, 11:10
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Gita @ 30-10-2008, 11:07) *
          Vad läser du egentligen in i det jag skriver? Min utgångspunkt var att visa på t.ex Gnosjötrakten som strålande exempel på hur entreprenörskap och företagande,kan hålla glesbyggden i Smålands inland levande. Andra exempel är vissa orter i Värmland eller varför inte Ishotellet i Jukkasjärvi. De enda som kan hålla en byggd levande på sikt, tror jag är de människor som bor där och det krävs en hel del initiativkraft och företagsamhet, att tro att politiker och olika former av ekonomiskt stöd skall göra jobbet är ett väldigt kortsiktigt tänk.
          Det Kajsa i Arvika tog upp om livsmedelsbutiken som fick lägga ner för att folket i trakten föredrog att göra sina inköp på andra håll tycker jag är ganska typiskt, om man nu vill ha servicen att ha en lokal butik så får man väl för sjutton se till att handla där, annars bidrar man ju själv till ortens utarmning.
          Sen slutligen, det där med moderatretorik som inte tillför något.......tja är det så att man tycker att värderingar och åsikter som inte stämmer helt med de egna inte tillför något, då är man vad jag skulle kalla inskränkt.
          Gita

"It takes two to tango" - avslutar diskussionen här innan den urartar i en meningslös debatt...

--------------------

zon 1

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 30-10-2008, 11:44
          Länk hit: #35

Gäster

Jag tillhör nog den kategorin som inte är beredd att skriva under på att allt det som sker är "utveckling" - mycket kunde nog beskrivas som avveckling också.

Självklart vill vi alla ha tillgång till den generella välfärden - men det innebär inte att allt som sker är av godo. Dagens puls genererar också nya problem och sjukdomar.

Alla människor vill inte bo i centralorter - värderingar om vad som är viktigt kan också förändras under en livstid. Jag är övertygad om att många är beredd att avstå från överkonsumtionen som tär på jordens resurser och för att bosätta sig på landsbygden och hitta en annan form av livskvalitet om det bara var möjligt att försörja sig.

Vårt demokratiska system förmår nog inte styra detta helt och fullt men mer än vad som görs idag.

Det borde vara möjligt för människor som vägrar följa alla trender och som har andra värderingar att leva och bo på landsbygden.

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 30-10-2008, 12:04
          Länk hit: #36

Gäster

Intressant diskussion det här. När jag var liten fanns det säkert 100 mjölkbönder i Ödsmål, en landsbygdssocken i Bohuslän. I år har den siste (min granne) bestämt sig för att lägga ner. Posten försvann för ca 20 år sedan och affären för kanske 5-6 år sedan. Skolan (låg- och mellanstadium) finns ännu kvar. Matise nämner ekologiska, närproducerade produkter - vågar man tro att efterfrågan på sådana kan hålla landsbygden levande? Det skulle man verkligen önska, men tyvärr är det nog svårt. Inte minst i dessa kristider håller folk i plånboken när de handlar. Själv kallade jag på skoj vår lokalbutik för "dyrehandeln" eftersom allt var dyrare där än i de stora affärerna i Stenungsund. Trots allt har det byggts ett par nya hus i min "obygd" sedan jag flyttade dit för sex år sedan. Det är nog inte bara jag som ser ett naturnära boende som livskvalitet, även om det i mitt fall betyder att jag måste cykla en mil fram och tillbaka till jobbet varje dag. Utvecklingen kan nog inte stoppas, men det borde gå att leda den åt rätt håll.

Olle

Citera
          Pirum
          Inlägg 30-10-2008, 12:59
          Länk hit: #37

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Självklart kan inte jord- och skogsbruk sysselsätta lika många människor som tidigare, men gles- och landsbygd är så mycket mer än det. Om vi nu tar "den driftige företagaren, samhällets hjälte och stöttepelare" som exempel, så kan det mycket väl vara så att denna person vill flytta ut på landet, men, det fanns visst inte bredband nog att klara företagets behov. Eller så fanns det visst ingen skola till barnen. Och så hade visst posten lagt ner, attans, hur ska det då gå med företagets brev? Systembolag kanske man klarar sig utan, men jag tycker att det skärs ner mycket på infrastrukturen i onödan - staten kanske sparar några kronor, men förlusterna (både ekonomiskt och socialt) blir sammanlagt mycket större än den initiala vinsten. Allt ska dock inte staten kritiseras för, även inom kommuner sker mycket centralisering, få till nytta.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 30-10-2008, 13:30
          Länk hit: #38

Gäster

Kom att tänka på en händelse som inträffade när vi som stadsbor flyttade ut på landet.

Det var för tio år sedan i december och just den helgen när vi skulle flytta blev det ett förfärligt snöoväder. Vi hann köra några flyttlass innan vägen ner till vårt hus blev oframkomlig pga av snön som vräkte ner.

Vi satt i vårt hus i stan och funderade...vad göra? Då ringde telefonen och vår närmaste nyblivna 70-åriga granne ringde. Han bodde ca 1,5km från oss men på landet vet folk vad som händer..

Han berättade att han tagit traktorn och plogat upp vägen till vårt hus så nu gick det bra att komma fram!!

Vi blev väldigt glada och överraskade..inte vana vid den sortens omsorg precis. Sedan dess har jag åtskilliga gånger sett hur människor på landet hjälper varandra.

Ingen här är van vid att ringa till någon fastighetsskötare om något krånglar, vägarna sköter vi själva både sommar och vinter genom vägföreningen och att hjälpa varandra ses som en självklarhet.

Således...den raka motsatsen till de människor som Gita beskrev som initiativlösa offermentaliteter..

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 30-10-2008, 14:00
          Länk hit: #39

Gäster

Visst är det så! tummenupp.gif Mer än en gång har någon granne stannat och kört hem grejer åt mig när de har sett mig komma på en alltför fullastad cykel. Självklart drog de upp min systers bil den gången hon hade kört fast i ett igensnöat dike. Mitt främsta bidrag nu är att hjälpa en grannfamilj med deras nya akvarium. smile.gif

Olle

Redigerat av Lars-Olof Arvids: 30-10-2008, 14:04

Citera
          henriks
          Inlägg 30-10-2008, 19:44
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

CITAT (matise @ 30-10-2008, 06:53) *
          Lite nyfiken.

Hur skulle ni vilja att landsbygden utvecklas i framtiden?
          Om ni fick önska fritt?

Själv skulle jag vilja få se mycket lokalproducerade produkter (ekologiska) som det är stor efterfrågan på.
          Att folk börjar flytta ut igen och delvis kan jobba på distans och att man återigen börjar hålla ängsmarkerna öppna och små jordbruk återigen kan växa upp.
          Små caféer och gårdsbutiker där man kan finna det som produceras runt om...
          Och självklart lever vi miljömedvetet...

Vad vill du se? smile.gif

Får man önska fritt? utan restriktioner för vad som är genomförbart?

1) mindre "turister" som är ute och söndagsåker för att "titta på landet"
          2) lägre skatt för folk som bor på landet och därmed inte använder stadens utbud i samma omfattning.
          3) bättre betalt för det som produceras så att det inte måste till stora djurfabriker för att kunna leva på jordbruk.

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-09-2025, 17:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon