Citrustrådar finns det i evinnerlighet och detta ämne har avhandlats förr på detta forum, jag vet för jag har läst allt. Dock blir trådarna ofta väldigt svåröverskådliga, så snälla svara inte om ni inte har något konstruktivt att skriva som verkligen relaterar till just Winter Leaf Drop.
Köpte mitt citronträd våren 2007. Trädet var fint med flera citroner och fick stå inne i soligt fönster. Mådde bra där ända fram till hösten. Någon kunskap om skötsel av citronträd hade jag inte då. På hösten började det tappa blad. När bladen föll av lämnade de stjälken på stammen. De blad som föll av såg helt normala ut. Jag läste på massor och förstod att detta verkade vara Winter Leaf Drop.
Vad var då orsaken till problemet? Det här är vad jag kom fram till efter extensiv läsning på olika forum samt vissa vetenskapliga artiklar:
För det första har jag inte tillgång till något kallt utrymme att övervintra trädet i. En varm miljö gör att bladen inte går in i vila. Samtidigt får de för lite belysning. Detta i kombination med att rötterna kan bli kalla i krukan pga avdunstning. När rötterna blir kalla går de in i vila och kan inte transportera upp vatten till bladen som inte går i vila.
Ett annat problem verkade vara dåligt dränerande jord vilket kan leda till rotröta.
Så vad gjorde jag?
Jag åkte till blomsterlandet och frågade om råd. De var helt aningslösa tyvärr. Köpte en påse citrusjord och planterade om trädet. Borde vara väl dränerande då tänkte jag. Blandade även i kattsand som jag läst att man kan göra för att få bättre dränering. Kattsanden är dessutom sur vilket borde vara bra. Tyvärr visade sig kattsanden smälta så fort man vattnade på den trots att det var en bränd variant och jag tror därför att den om något försämrade dräneringen. När jag vattnar tar det ett bra tag för vattnet att rinna igenom krukan och jag förmodar att detta kan leda till att jorden efter vattning är för blöt, I vilket fall som helst kunde jag inte plantera om trädet igen då även omplantering är stressande för växten och skadar rötterna.
Jag skaffade en växtlampa i form av en lågenergilampa (Alldeles för klent vad jag förstått.). Jag skaffade en värmematta och en termometer. Med värmemattan uppgick jordtemperaturen till 30 grader vilket skall vara optimalt för rottillväxt enligt en vetenskaplig studie jag läste.
Trädet fortsatte tappa blad

och jag kände mig hjälplös. I våras fick trädet flytta ut på balkongen. Under sommaren har det blivit så fint som ni ser på bilden.

Sen kom det några riktigt kalla nätter och jag vill inte riskera att döda trädet på det sättet så jag blev tvungen att ta in det i lägenheten. Dessförinnan hade blomanlagen börjat utvecklas vilket borde bero på kylan.
Riktig växtbelysning skulle ordnas så jag köpte en armatur där jag monterade två 58W 840 Lysrör. Juste lumen-output och bra färgspektrum resonerade jag. Har lampan på 16 h per dag i kombination med dagsljuset. Jag vattnade endast när jorden var torr 2-3 cm ned och då vattnade jag igenom ordentligt. Jordtemperaturen ligger på 22 grader vilket borde vara bra för trädet varför jag inte stoppat i värmemattan.
Ändå börjar nu trädet tappa bladen på samma sätt som förra året.

.
Vad kan man mer göra?
Kommer köpa en fuktmätare för att kunna övervaka fukthalt i krukan så att det inte blir över eller undervattning. Skulle vilja ha trädet närmare ett fönster, men då blir våran lägenhet så tråkigt upplyst att det blir störande för oss.
Massiv växtbelysning