Full version: WLF Winter Leaf Drop
Ilmarudin
Citrustrådar finns det i evinnerlighet och detta ämne har avhandlats förr på detta forum, jag vet för jag har läst allt. Dock blir trådarna ofta väldigt svåröverskådliga, så snälla svara inte om ni inte har något konstruktivt att skriva som verkligen relaterar till just Winter Leaf Drop.

Köpte mitt citronträd våren 2007. Trädet var fint med flera citroner och fick stå inne i soligt fönster. Mådde bra där ända fram till hösten. Någon kunskap om skötsel av citronträd hade jag inte då. På hösten började det tappa blad. När bladen föll av lämnade de stjälken på stammen. De blad som föll av såg helt normala ut. Jag läste på massor och förstod att detta verkade vara Winter Leaf Drop.
Vad var då orsaken till problemet? Det här är vad jag kom fram till efter extensiv läsning på olika forum samt vissa vetenskapliga artiklar:
För det första har jag inte tillgång till något kallt utrymme att övervintra trädet i. En varm miljö gör att bladen inte går in i vila. Samtidigt får de för lite belysning. Detta i kombination med att rötterna kan bli kalla i krukan pga avdunstning. När rötterna blir kalla går de in i vila och kan inte transportera upp vatten till bladen som inte går i vila.
Ett annat problem verkade vara dåligt dränerande jord vilket kan leda till rotröta.

Så vad gjorde jag?
Jag åkte till blomsterlandet och frågade om råd. De var helt aningslösa tyvärr. Köpte en påse citrusjord och planterade om trädet. Borde vara väl dränerande då tänkte jag. Blandade även i kattsand som jag läst att man kan göra för att få bättre dränering. Kattsanden är dessutom sur vilket borde vara bra. Tyvärr visade sig kattsanden smälta så fort man vattnade på den trots att det var en bränd variant och jag tror därför att den om något försämrade dräneringen. När jag vattnar tar det ett bra tag för vattnet att rinna igenom krukan och jag förmodar att detta kan leda till att jorden efter vattning är för blöt, I vilket fall som helst kunde jag inte plantera om trädet igen då även omplantering är stressande för växten och skadar rötterna.
Jag skaffade en växtlampa i form av en lågenergilampa (Alldeles för klent vad jag förstått.). Jag skaffade en värmematta och en termometer. Med värmemattan uppgick jordtemperaturen till 30 grader vilket skall vara optimalt för rottillväxt enligt en vetenskaplig studie jag läste.

Trädet fortsatte tappa blad crying.gif och jag kände mig hjälplös. I våras fick trädet flytta ut på balkongen. Under sommaren har det blivit så fint som ni ser på bilden. sweatingbullets.gif Sen kom det några riktigt kalla nätter och jag vill inte riskera att döda trädet på det sättet så jag blev tvungen att ta in det i lägenheten. Dessförinnan hade blomanlagen börjat utvecklas vilket borde bero på kylan.

Riktig växtbelysning skulle ordnas så jag köpte en armatur där jag monterade två 58W 840 Lysrör. Juste lumen-output och bra färgspektrum resonerade jag. Har lampan på 16 h per dag i kombination med dagsljuset. Jag vattnade endast när jorden var torr 2-3 cm ned och då vattnade jag igenom ordentligt. Jordtemperaturen ligger på 22 grader vilket borde vara bra för trädet varför jag inte stoppat i värmemattan.

Ändå börjar nu trädet tappa bladen på samma sätt som förra året. -cry-.gif .

Vad kan man mer göra?
Kommer köpa en fuktmätare för att kunna övervaka fukthalt i krukan så att det inte blir över eller undervattning. Skulle vilja ha trädet närmare ett fönster, men då blir våran lägenhet så tråkigt upplyst att det blir störande för oss.

Massiv växtbelysning

Ilmarudin
Nu har jag cyklat ut till blomsterlandet och köpt en fuktmätare.


hygrometer

Troligen är förklaringen ändå övervattning då. Vattnade i morse då det var alldeles torrt 3 cm ned i krukan. slap.gif
Nu har jag iaf något jag kan argumentera med min fru med när hon säger att jag vattnar trädet för lite.
MariaS
Jag har haft citrusar inne i rumstemperatur. Det går, men är ju inte optimalt för växten. Men min citrus åkte in i dushen en gång i veckan (istället för vanlig vattning). Dushade då med svalt vatten, så den fick ngn form av konstgjord vila. Sen fick den stå i det svalaste rummet jag kunde erbjuda (+18grader). Detta accepterades av citronen, men den mådde inte lika bra, som nu då jag kan ge den en svalare tillvaro i växthuset.
freddie
CITAT (Ilmarudin @ 28-10-2008, 07:59) *
Riktig växtbelysning skulle ordnas så jag köpte en armatur där jag monterade två 58W 840 Lysrör. Juste lumen-output och bra färgspektrum resonerade jag. Har lampan på 16 h per dag i kombination med dagsljuset. Jag vattnade endast när jorden var torr 2-3 cm ned och då vattnade jag igenom ordentligt. Jordtemperaturen ligger på 22 grader vilket borde vara bra för trädet varför jag inte stoppat i värmemattan.

Ändå börjar nu trädet tappa bladen på samma sätt som förra året. -cry-.gif .

Torr inomhusluft är ett stort problem och även om du har extrabelysning så skall du nog ha så svalt som möjligt. Eventuella nya skott torkar troligen in om du har den som du har den nu.
Ilmarudin
Vad bygger du det på Freddie?
Är det inte så att det är just det att jag inte kan ha det svalt som gör att jag måste ha extra belysning. Så har jag iaf tolkat det mesta som jag läst. Exempelvis den här lilla studien:

http://steffenreichel.homepage.t-online.de/Citrus/WLD.html

Nu har jag det varmt för båda rötter och blad. Alltså är varken av dessa i vila. Jag har ordnat massiv belysning så fotosyntesen skall kunna hållas igång. Din rekomendation att jag ska ha det så svalt som möjligt är dessutom helt ointressant eftersom det är just det som är problemet. Jag kan inte ha det svalt. Kunde jag få trädet att gå in i vila borde extrabelysning vara ointressant.
freddie
CITAT (Ilmarudin @ 28-10-2008, 16:52) *
Vad bygger du det på Freddie?

Egen erfarenhet.
Ilmarudin
CITAT (freddie @ 28-10-2008, 17:06) *
Egen erfarenhet.


Mmm, men hur mycket erfarenhet har du? Står nybörjare på din profil. Har du odlat citron länge och vilka framgångar har du haft?
freddie
CITAT (Ilmarudin @ 28-10-2008, 17:33) *
Mmm, men hur mycket erfarenhet har du? Står nybörjare på din profil. Har du odlat citron länge och vilka framgångar har du haft?

Gjort en övervintring... Du kan läsa "citrustråden" om du vill veta mer om mina framgångar. smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ilmarudin @ 28-10-2008, 07:59) *
Köpte mitt citronträd våren 2007. Trädet var fint med flera citroner och fick stå inne i soligt fönster. Mådde bra där ända fram till hösten. Någon kunskap om skötsel av citronträd hade jag inte då. På hösten började det tappa blad. När bladen föll av lämnade de stjälken på stammen. De blad som föll av såg helt normala ut. Jag läste på massor och förstod att detta verkade vara Winter Leaf Drop.
Vad var då orsaken till problemet? Det här är vad jag kom fram till efter extensiv läsning på olika forum samt vissa vetenskapliga artiklar:
För det första har jag inte tillgång till något kallt utrymme att övervintra trädet i. En varm miljö gör att bladen inte går in i vila. Samtidigt får de för lite belysning. Detta i kombination med att rötterna kan bli kalla i krukan pga avdunstning. När rötterna blir kalla går de in i vila och kan inte transportera upp vatten till bladen som inte går i vila.
Ett annat problem verkade vara dåligt dränerande jord vilket kan leda till rotröta.

Så vad gjorde jag?
Jag åkte till blomsterlandet och frågade om råd. De var helt aningslösa tyvärr. Köpte en påse citrusjord och planterade om trädet. Borde vara väl dränerande då tänkte jag. Blandade även i kattsand som jag läst att man kan göra för att få bättre dränering. Kattsanden är dessutom sur vilket borde vara bra. Tyvärr visade sig kattsanden smälta så fort man vattnade på den trots att det var en bränd variant och jag tror därför att den om något försämrade dräneringen. När jag vattnar tar det ett bra tag för vattnet att rinna igenom krukan och jag förmodar att detta kan leda till att jorden efter vattning är för blöt, I vilket fall som helst kunde jag inte plantera om trädet igen då även omplantering är stressande för växten och skadar rötterna.
Jag skaffade en växtlampa i form av en lågenergilampa (Alldeles för klent vad jag förstått.). Jag skaffade en värmematta och en termometer. Med värmemattan uppgick jordtemperaturen till 30 grader vilket skall vara optimalt för rottillväxt enligt en vetenskaplig studie jag läste.

Trädet fortsatte tappa blad crying.gif och jag kände mig hjälplös. I våras fick trädet flytta ut på balkongen. Under sommaren har det blivit så fint som ni ser på bilden. sweatingbullets.gif Sen kom det några riktigt kalla nätter och jag vill inte riskera att döda trädet på det sättet så jag blev tvungen att ta in det i lägenheten. Dessförinnan hade blomanlagen börjat utvecklas vilket borde bero på kylan.

Riktig växtbelysning skulle ordnas så jag köpte en armatur där jag monterade två 58W 840 Lysrör. Juste lumen-output och bra färgspektrum resonerade jag. Har lampan på 16 h per dag i kombination med dagsljuset. Jag vattnade endast när jorden var torr 2-3 cm ned och då vattnade jag igenom ordentligt. Jordtemperaturen ligger på 22 grader vilket borde vara bra för trädet varför jag inte stoppat i värmemattan.

Ändå börjar nu trädet tappa bladen på samma sätt som förra året. -cry-.gif .

Vad kan man mer göra?
Kommer köpa en fuktmätare för att kunna övervaka fukthalt i krukan så att det inte blir över eller undervattning. Skulle vilja ha trädet närmare ett fönster, men då blir våran lägenhet så tråkigt upplyst att det blir störande för oss.


oj oj oj ..... för det första rötter kan inte gå in i vintervila om resten av växten är vaken . rötter växer i mycket lägre temp än skottillväxt och kan transportera vatten även under vintern i låg temp . jag tror inte avdunstning gör att rötterna slutar ge vatten . och att sedan ge rötterna extremt varmt och låta trädet stå i normal rumstemp är helt fel . inte konstigt att din citron mår dåligt med den behandlingen . och varför du har kattsand förstår jag inte heller .

sköt den som jag skriver nu så kommer den må bättre och klara vintern bättre . i ett varmt utrymme är dock bladfall vanligt .

Vår - i feb planterar du om den i citrusjord som du blandar upp med leca , när det ute är ca +10c +15c tar du ut det ( skydda eller ta in vid frostnätter ) . placera det i skuggan först så du vänjer det vid uteliv , placera det sedan soligt och varmt . vattna men låt torka upp .

Sommar - efter att frosten är förbi så har det kvar även på natten . i maj kan du börja ge den citrus näring en gång i veckan i aug slutar du med det . fortsätt vattna som innan om det är torrt väder .

Höst - ha det kvar ute , vattna än om det är en torr höst . skydda om det kommer en tidig frostnatt ( du kan köpa grön vinterväv på plantskolan ) , trädet tål en del frost men inte blommor och frukt . nu kan du också börja vänja det vid att vara inne när det börjar bli runt +10c på dagen .

Vinter - placera den inne , ge den extra belysning ( ge den vanliga lysrör ) och håll bladen fuktiga och placera den så svalt som möjligt ( ca +15c +20c ) . vattna men låt jorden torka upp innan du vattnar igen .

vill du göra det avancerat så kan du bygga en trädlåda som du placerar växten i och det ska vara öppet/fritt mot fönstret . klä insidan med frigolit och folie sist , du kan även ha fönstret på glänt . då blir det mycket kallare i lådan än övriga rum . är det tillräckligt kallt behövs inget extra ljus . annars kan du montera lysröret i lådan också men då får den nog vara större .
Ilmarudin
CITAT (flaxss @ 28-10-2008, 21:54) *
oj oj oj ..... för det första rötter kan inte gå in i vintervila om resten av växten är vaken . rötter växer i mycket lägre temp än skottillväxt och kan transportera vatten även under vintern i låg temp . jag tror inte avdunstning gör att rötterna slutar ge vatten . och att sedan ge rötterna extremt varmt och låta trädet stå i normal rumstemp är helt fel . inte konstigt att din citron mår dåligt med den behandlingen . och varför du har kattsand förstår jag inte heller .



Tja, det är ju det som är problemet med trådar på forum, att de blir nedvattnade med komentarer från folk som inte vet vad det pratar om. Informationen blir därför så svårvärderad.
Det finns en massa komentarer på olika forum om att jorden kan vara mycket kallare än du tror pga avdunstning. Köp en värmematta för att undvika winter leaf drop.
Sen skulle jag vilja påstå att du har helt fel när det gäller vilken temperatur citrusrötter trivs i. Hänvisar i första hand till denna artikel som tyvärr inte längre finns tillgänglig i sin helhet, men du kan iaf läsa abstractet:

http://www.springerlink.com/content/v4671x...text.pdf?page=1

Sen vill jag påpeka att jag inte har någon värmematta nu utan 22 C i krukan vilket du skulle vetat om du läst mitt inlägg.

Att jag hade i kattsand är inte heller så svårt att förstå. Det finns hur många ställen som helst som säger att kattsand ( varianten med bränd lera) är bra för att förbättra dräneringen. Främst kanske detta gäller för bonsai som är ett annat område som jag varit intresserad av. För bonsaiträd är det extra viktigt med god dränering. Att kattsanden sedan har lågt pH kan inte vara negativt heller. Titta exempelvis här på svenska Bonsai sällskapet så får du se varför jag har använt kattsand.

http://www.bonsaisallskapet.se/?id=15

När jag planterar om kommer jag inte använda kattsand då jag inte är nöjd med resultatet, men när jag gjort min första omplantering med kattsand var det inte läge att göra en andra omedelbart på det. Det här hade du också vetat om du läst mitt inlägg.

Skönt att se att du inte heller skrev något som jag inte visste.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ilmarudin @ 29-10-2008, 06:42) *
Tja, det är ju det som är problemet med trådar på forum, att de blir nedvattnade med komentarer från folk som inte vet vad det pratar om. Informationen blir därför så svårvärderad.
Det finns en massa komentarer på olika forum om att jorden kan vara mycket kallare än du tror pga avdunstning. Köp en värmematta för att undvika winter leaf drop.
Sen skulle jag vilja påstå att du har helt fel när det gäller vilken temperatur citrusrötter trivs i. Hänvisar i första hand till denna artikel som tyvärr inte längre finns tillgänglig i sin helhet, men du kan iaf läsa abstractet:

http://www.springerlink.com/content/v4671x...text.pdf?page=1

Sen vill jag påpeka att jag inte har någon värmematta nu utan 22 C i krukan vilket du skulle vetat om du läst mitt inlägg.

Att jag hade i kattsand är inte heller så svårt att förstå. Det finns hur många ställen som helst som säger att kattsand ( varianten med bränd lera) är bra för att förbättra dräneringen. Främst kanske detta gäller för bonsai som är ett annat område som jag varit intresserad av. För bonsaiträd är det extra viktigt med god dränering. Att kattsanden sedan har lågt pH kan inte vara negativt heller. Titta exempelvis här på svenska Bonsai sällskapet så får du se varför jag har använt kattsand.

http://www.bonsaisallskapet.se/?id=15

När jag planterar om kommer jag inte använda kattsand då jag inte är nöjd med resultatet, men när jag gjort min första omplantering med kattsand var det inte läge att göra en andra omedelbart på det. Det här hade du också vetat om du läst mitt inlägg.

Skönt att se att du inte heller skrev något som jag inte visste.


jag har läst ditt inlägg från början , och jag svarade på allt . vet också att du inte använder värmematta längre .

det handlar väl under hösten och vintern då du placerade den på värmematta ? det du försker åstadkomma med ditt citronträd är

få växten till att gå in i vila plus så ska den ha ett rottillväxt med +30c när den mår som sämst under året du kan ju läsa hur galet det är .

jag snabb läste artikeln vad jag vet var det under tillväxtperioden ( inte vintern) och på fröplantor . ja på fröplantor och på sticklingar är det jätte bra att ha en högre jordtemp ( dock ej över +30c för då mår rötterna dåligt ). men inte på vuxna plantor under vintern som i ditt fall . det finns inte en växt i hela världen som har högre rottemp än övriga delar på växten under vilan .

jag har inte fel när det gäller i vilken temp citron rötter trivs i , dom bör inte ha varmare än +15c +20c . trädet i sig kan gärna ha runt +25c +30c men rötterna bör ha svalt,fuktig,mörkt .

orkar inte läsa om bonsaier . och kommer aldrig använda kattsant . leca och grus är mycket bättre så använd du det .

vad va det som jag inte visste ?

sköt den som jag skrev så kommer den må mycket bättre , när du väl har den inne på vintern så måste det var bra ljus och hög fukt % .
Ilmarudin
Ursäkta kära flaxss, men du läste nog lite snabbt igen iaf.
Jag skrev inte att du inte visste. Jag skrev att du skrev inget som jag inte visste.

Jag försöker inte få trädet att gå in i dvala. Det kan jag inte eftersom jag måste ha för hög temperatur för att den ska gå in i dvala.
Däremot står det på många platser på internet att det kan bli för kallt i krukan och att detta är den stora orsaken till Winter Leaf Drop. Sök själv information om detta så ska du se att du kommer finna massor rekomendationer om värmematta för att motverka Winter Leaf Drop! Nu kommer jag inte använda värmemattan eftersom jag tycker att den temperatur på 22 grader som jag har i krukan borde vara bra för trädet. Att jag använde värmematta förra året var för att jag läste inlägg på olika forum precis som det här som hävdade att det skulle vara ett bra sätt att undvika Winter Leaf Drop.

"Jag orkar inte läsa om bonsaier" Hör du inte hur löjligt det låter. Inom Bonsaisällskap är det så att man rekomenderar kattsand för att det ger bra dränering. Är det då så konstigt att jag provade det? Har förkastat det och kommer använda leca eller barkflis nästa gång jag planterar om.

Påstår du att jag inte har bra växtbelysning?

Har du läst den andra artikeln jag hänvisar till?

Allt jag vill är att någon som faktiskt har kunskap antingen genom att ha läst vetenskapliga artiklar eller har lång erfarenhet av att sköta citronträd inomhus vintertid under de suboptimala betingelser som då råder kan peka ut om jag gör något fel. Du har i dina inlägg inte påpekat något som kan ändra i hur trädet skall skötas nu under vintern.

Som jag ser det:

Vår-sommar-höst:

Ute!

Vinter:

Kallt och svalt om det går. Gärna så kallt att det går in i dvala.

När det nu inte går att ha det kallt för min del>>>

Mycket tillskotsbelysning: 2 st 58 W 840 lysrör. Ingen övervattning. Jordtemperatur 22 C.

Nästa omplantering leca eller bark för att få bättre dränering. (citrusjorden jag köpte var kass!)

Påstår du att det går att sköta trädet på ett bättre sätt på vintern än vad jag skrivit här om det nu inte går att ha det svalt?????????

Ange gärna vad du har för grund för dina påståenden i så fall!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ilmarudin @ 29-10-2008, 11:12) *
Ursäkta kära
Jag försöker inte få trädet att gå in i dvala. Det kan jag inte eftersom jag måste ha för hög temperatur för att den ska gå in i dvala.
Däremot står det på många platser på internet att det kan bli för kallt i krukan och att detta är den stora orsaken till Winter Leaf Drop. Sök själv information om detta så ska du se att du kommer finna massor rekomendationer om värmematta för att motverka Winter Leaf Drop! Nu kommer jag inte använda värmemattan eftersom jag tycker att den temperatur på 22 grader som jag har i krukan borde vara bra för trädet. Att jag använde värmematta förra året var för att jag läste inlägg på olika forum precis som det här som hävdade att det skulle vara ett bra sätt att undvika Winter Leaf Drop.
Ange gärna vad du har för grund för dina påståenden i så fall!


snälla nån !!!!!!!!!!! ... ''ATT'' ditt träd tappar blad beror på för torrt inne(i luften) och för lite ljuse och för varmt och att du använder värmematta ,inget annat . värmematta under vintern ''GÖR'' att den tappar fler blad . och använd inte barkflis , ge din citrus citrusjord blandat med leca ''ENBART''

jag skrev att du skulle göra så här


Vår - i feb planterar du om den i citrusjord som du blandar upp med leca , när det ute är ca +10c +15c tar du ut det ( skydda eller ta in vid frostnätter ) . placera det i skuggan först så du vänjer det vid uteliv , placera det sedan soligt och varmt . vattna men låt torka upp .

Sommar - efter att frosten är förbi så har det kvar även på natten . i maj kan du börja ge den citrus näring en gång i veckan i aug slutar du med det . fortsätt vattna som innan om det är torrt väder .

Höst - ha det kvar ute , vattna än om det är en torr höst . skydda om det kommer en tidig frostnatt ( du kan köpa grön vinterväv på plantskolan ) , trädet tål en del frost men inte blommor och frukt . nu kan du också börja vänja det vid att vara inne när det börjar bli runt +10c på dagen .

Vinter - placera den inne , ge den extra belysning ( ge den vanliga lysrör ) och håll bladen fuktiga och placera den så svalt som möjligt ( ca +15c +20c ) . vattna men låt jorden torka upp innan du vattnar igen .

sköter du den såhär så får den sval period ute sedan får den vår inne, upp till dig att ge den det , med hög fukt och bra ljus och så svalt du kan . att motverka bladen för att falla är att ha hög fukt och extra ljus .

vill du göra det avancerat så kan du bygga en trädlåda som du placerar växten i och det ska vara öppet/fritt mot fönstret . klä insidan med frigolit och folie sist , du kan även ha fönstret på glänt . då blir det mycket kallare i lådan än övriga rum . är det tillräckligt kallt behövs inget extra ljus . annars kan du montera lysröret i lådan också men då får den nog vara större .


och min grund är = jag har mer erfarenhet än dig av att odla citroner så jag vet vad jag skriver om . kolla gärna mina album på mina citrusar så ser du att dom inte mår dåligt
http://www.pixbox.se/usr_show_id119380_page0_order1.html
Piccante
Ilmarudin, vilken luftfuktighet har du? Läste på ett forum att citron inomhus behöver minst över 50% men helst upp mot 70% luftfuktighet. Tyvärr är inomhusluften ofta alldeles för torr för våra växter.
Ilmarudin
Men snälla nån flaxss!!!

Jag använder ju inte värmematta!!!!! Har du svårt att läsa eller?

Jag vet att jag skötte mitt träd fel förra året! Men det har jag ju justerat så gott det är möjligt.

Varför skall jag inte använda barkflis? Varför skulle inte det fungera????

Luftfuktigheten är ett problem, det vet jag. Sprejar med flaska så gott jag kan. Tyvärr tänker jag inte köpa en luftfuktare.

Jag kommer också se till att jag inte övervattnar trädet.

I övrigt har det inte framkommit något i denna tråd som kan hjälpa mig att sköta mitt träd bättre.

Om folk bara kunde läsa ordentligt innan de skriver inlägg!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ilmarudin @ 29-10-2008, 11:58) *
I övrigt har det inte framkommit något i denna tråd som kan hjälpa mig att sköta mitt träd bättre.


nej men du har gjort , barkflis håller kvar vatten och dränerar inte .

CITAT (Ilmarudin @ 29-10-2008, 11:58) *
I övrigt har det inte framkommit något i denna tråd som kan hjälpa mig att sköta mitt träd bättre.

Om folk bara kunde läsa ordentligt innan de skriver inlägg!


ja jag har ju skrivit det nu 3gånger

GÖR SÅ HÄR

Vår - i feb planterar du om den i citrusjord som du blandar upp med leca , när det ute är ca +10c +15c tar du ut det ( skydda eller ta in vid frostnätter ) . placera det i skuggan först så du vänjer det vid uteliv , placera det sedan soligt och varmt . vattna men låt torka upp .

Sommar - efter att frosten är förbi så har det kvar även på natten . i maj kan du börja ge den citrus näring en gång i veckan i aug slutar du med det . fortsätt vattna som innan om det är torrt väder .

Höst - ha det kvar ute , vattna än om det är en torr höst . skydda om det kommer en tidig frostnatt ( du kan köpa grön vinterväv på plantskolan ) , trädet tål en del frost men inte blommor och frukt . nu kan du också börja vänja det vid att vara inne när det börjar bli runt +10c på dagen .

Vinter - placera den inne , ge den extra belysning ( ge den vanliga lysrör ) och håll bladen fuktiga och placera den så svalt som möjligt ( ca +15c +20c ) . vattna men låt jorden torka upp innan du vattnar igen .

sköter du den såhär så får den sval period ute sedan får den vår inne, upp till dig att ge den det , med hög fukt och bra ljus och så svalt du kan . att motverka bladen för att falla är att ha hög fukt och extra ljus .

vill du göra det avancerat så kan du bygga en trädlåda som du placerar växten i och det ska vara öppet/fritt mot fönstret . klä insidan med frigolit och folie sist , du kan även ha fönstret på glänt . då blir det mycket kallare i lådan än övriga rum . är det tillräckligt kallt behövs inget extra ljus . annars kan du montera lysröret i lådan också men då får den nog vara större .
Piccante
CITAT (Ilmarudin @ 28-10-2008, 07:59) *
//Köpte mitt citronträd våren 2007. Trädet var fint med flera citroner och fick stå inne i soligt fönster. Mådde bra där ända fram till hösten. Någon kunskap om skötsel av citronträd hade jag inte då. På hösten började det tappa blad. När bladen föll av lämnade de stjälken på stammen. De blad som föll av såg helt normala ut. Jag läste på massor och förstod att detta verkade vara Winter Leaf Drop.
//

Så som du beskriver bladförlusten så stämmer det med vad jag läste på nätet:
CITAT
Is the leaf abscission occuring at the junction of the petiole and the stem, or at the junction of the petiole and the leaf? The former is more of a normal leaf abscission. The latter indicates leaf loss from some stress. SB

Jag tror ditt träd svarar på tidigare stress. Så du får acceptera bladförlusten för den går inte att vända nu. När träd fäller sina blad så bygger de upp ett absessionsskikt där bladet kommer släppa från bladskaftet. den processen vänder man inte utan du får försöka efter bästa förmåga att göra det så bra som möjligt så trädet bildar nya blad istället. För låg luftfuktighet runt trädet bidaar till fortsatt stress så jag skulle satsa på att höja fukten. Den enklaste luftfuktaren är en skål med vatten jämte lampan så att det ständigt avdunstar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ilmarudin @ 28-10-2008, 07:59) *

Massiv växtbelysning


en annan sak som också stressar ditt träd till bladfall är att du har lyset på sidan . så din ''massiva'' växtbelsyning kommer att träffa växten på sidan , medan den ena halvan är mörk .

du ska ju givetvis ha lysröret ovan för växten . en annan rolig sak är att du har placerat växten i ett hörn där det är som varmast,torrast och minst naturligt ljus .
det är mycket svalare vid fönstret plus lättare att hålla mer fuktigt .

och sköter den som jag skrev så kommer den må bättre .
Ilmarudin
Tack Markus H för konstruktiva inlägg.

Tack flaxss, äntligen skriver du något nytt som jag kan ha nytta av.

Hur mycket skiljer det i fukthalt i luften mellan ett hörn av rummet och vid ett fönster? Har du några siffror?

Att ett träd inte skulle kunna ta upp belysning från sidan borde vara nonsens? Att hela trädet får belysning ordnar lätt genom att rotera trädet ungefär som solen gör i vanliga fall. Enda konsekvensen som jag ser det är att trädet i början får det lite jobbigare då det måste vänja sig vid att ljuset har en annan infallsvinkel. En belysning rakt uppifrån hela tiden är knappast heller något som efterliknar verkliga förhållanden för ett träd utomhus.

Att bark skulle göra jorden sämre dränerande verkar heller inte stämma.

Hänvisar då till dessa två länkar som kan vara intressanta att läsa:

http://www.ext.colostate.edu/Pubs/Garden/07235.html

http://www.ubcbotanicalgarden.org/forums/s...ead.php?t=10699

Däremot den kvävebindande egenskapen kan få mig att välja leca istället.

Vilken kunskap värderar tror du jag värderar tyngst flaxs? En person som inte läser mina inlägg ordentligt innan han skriver eller information från Colorado State University.

Du lyckas säkert bra med dina odlingar, men dina råd saknar tyvärr viss trovärdighet. Ett bra inlägg när det gäller sånt här som folk kommer läsa och följa bör vara vetenskapligt. Annars kan det gå så snett för folk som det gjorde för mig första året när jag följde olika foruminläggs råd. Ta tex Telianets utomordentliga undervisande på detta forum om växtbelysning. Detta är bra information.

Jag säger inte att jag kan allt om det här. Då skulle jag inte startat tråden, men jag betackar mig från illa underbygda inlägg.
Ilmarudin
Okej flaxss.

Du är alltså 19 år och bor i en lägenhet i Göteborg. Trädgården i Skåne har jag svårt att se att det kan vara du som sköter om, eller?

Har du måhända ett yrke där du jobbar med växter åtminstone?
Eller är du en glad amatör?

Hur har du löst det för alla din citronträd i lägenheten som mår så himla bra när du måste ta in dem på vinterhalvåret?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ilmarudin @ 29-10-2008, 15:18) *
Tack Markus H för konstruktiva inlägg.

Tack flaxss, äntligen skriver du något nytt som jag kan ha nytta av.

Hur mycket skiljer det i fukthalt i luften mellan ett hörn av rummet och vid ett fönster? Har du några siffror?

Att ett träd inte skulle kunna ta upp belysning från sidan borde vara nonsens? Att hela trädet får belysning ordnar lätt genom att rotera trädet ungefär som solen gör i vanliga fall. Enda konsekvensen som jag ser det är att trädet i början får det lite jobbigare då det måste vänja sig vid att ljuset har en annan infallsvinkel. En belysning rakt uppifrån hela tiden är knappast heller något som efterliknar verkliga förhållanden för ett träd utomhus.

Att bark skulle göra jorden sämre dränerande verkar heller inte stämma.

Hänvisar då till dessa två länkar som kan vara intressanta att läsa:

http://www.ext.colostate.edu/Pubs/Garden/07235.html

http://www.ubcbotanicalgarden.org/forums/s...ead.php?t=10699

Däremot den kvävebindande egenskapen kan få mig att välja leca istället.

Vilken kunskap värderar tror du jag värderar tyngst flaxs? En person som inte läser mina inlägg ordentligt innan han skriver eller information från Colorado State University.

Du lyckas säkert bra med dina odlingar, men dina råd saknar tyvärr viss trovärdighet. Ett bra inlägg när det gäller sånt här som folk kommer läsa och följa bör vara vetenskapligt. Annars kan det gå så snett för folk som det gjorde för mig första året när jag följde olika foruminläggs råd. Ta tex Telianets utomordentliga undervisande på detta forum om växtbelysning. Detta är bra information.

Jag säger inte att jag kan allt om det här. Då skulle jag inte startat tråden, men jag betackar mig från illa underbygda inlägg.


jag skrev inte att trädet inte kunde ta upp ljus från sidan , men det är inte riktigt hur växten vill ha sitt ljus . vill du få en vacker och välmående växt bör ljuset komma från ovan . jag tror dom flesta håller med mig om det på odla . vad jag vet så lyser inte solen från sidan ?? jag läser dina inlägg ordentligt men du däremot missade mina råd två gånger .

du beter dig som om du kan allt , jag har faktiskt ingen lust att hjälpa dig mer . med alla dessa mothugg . och jag orkar faktiskt inte med att läsa alla dina länkar hit och dit .

angående bark så är grova barkbitar dränerade , men inte barkflis . köp en jord och blanda i rejält med barkflis och en med rejält med grus , vattna mycket och jämför . eller fukta barkflis och sedan fukta grus . grusen kommer torka snabbare . och jag bryr mig faktiskt inte vilken kunskap du värderar mest . det är ju inte jag som har problem med att sköta citronträd .
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ilmarudin @ 29-10-2008, 15:52) *
Okej flaxss.

Du är alltså 19 år och bor i en lägenhet i Göteborg. Trädgården i Skåne har jag svårt att se att det kan vara du som sköter om, eller?

Har du måhända ett yrke där du jobbar med växter åtminstone?
Eller är du en glad amatör?

Hur har du löst det för alla din citronträd i lägenheten som mår så himla bra när du måste ta in dem på vinterhalvåret?


jag sköter mina citrusväxter som jag skrev till dig när jag bor i lägenhet eller bodde hemma hos mina föräldrar . och det klarade mina citrusar . när jag bodde hos mormor hade jag dom i en sval källare .

om du nu ändå ska fråga ut mitt liv så ja jag är 19år bor utanför Göteborg med en balkong/uteplats/gräsplätt . innan dess bodde jag hos mormor i skåne . där jag fick ta över halva mormor trädgård så alltså jag har haft trädgård sedan 2005 som enbart jag sköter . och vill du så gärna veta mer om mitt liv så började jag med växter 04 sedan därefter har jag jobbat och haft parktik på en plantskola i ca 1,5år året 07 gick jag en utbildning inom trädgård,växtskydd,beskärning,krukväxter,växter,botanik,gardencenter m.m. och har skrivit 3stora arbeten om växter , därefter fick jag jobb på en plantskola ( därför jag bor uppe i västragötaland ) och jag har aldrig haft en missnöjd kund på jobbet och flera kunder har tackat för vad dom tycker är expert råd , just nu är jag arbetslös . nej jag ser mig inte som en trädgårdsmästare det är långt dit . men jag klara mig fint ändå .

men iför sig vad mitt liv har med din citron att göra vet jag inte .
Scout
CITAT (Markus_H @ 29-10-2008, 12:17) *
Jag tror ditt träd svarar på tidigare stress. Så du får acceptera bladförlusten för den går inte att vända nu. När träd fäller sina blad så bygger de upp ett absessionsskikt där bladet kommer släppa från bladskaftet. den processen vänder man inte utan du får försöka efter bästa förmåga att göra det så bra som möjligt så trädet bildar nya blad istället. För låg luftfuktighet runt trädet bidaar till fortsatt stress så jag skulle satsa på att höja fukten. Den enklaste luftfuktaren är en skål med vatten jämte lampan så att det ständigt avdunstar.


Jag har själv halvårsgamla grapefrukt och apelsin, som ännu inte visat några tecken på lövfällning. Men lite orolig är man ju.

Detta med luftfuktighet är ju klart intressant. Nu har jag ingen hygrometer som mäter luftfuktighet, men ska definitivt skaffa en sådan snarast. Jag gillar praktiska mätningar och att analysera mätdata, är ju trots allt ingenjör. De har en billig termometer+hygrometer på teknikmagasinet för 79kr såg jag. Eller finns det bättre tips?

Jag har ofta hört tipset om att ställa en skål vatten i fönstret som ska ge ökad luftfuktighet genom avdunstning. Finns det nån som har gjort mätningar med hygrometer innan och efter vattenskålen? Hur mycket ökar luftfuktigheten egentligen? Och hur hög luftfuktighet är optimalt?

Ett annat klassiskt tips är att spraya växterna med vatten med en sprayflaska. Men hur varaktig är luftfuktshöjningen från detta egentligen? Alltså hur ofta måste man spraya för att nå samma effekt som den kontinuerligt dunstande vattenskålen?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Scout @ 31-10-2008, 00:31) *
Jag har själv halvårsgamla grapefrukt och apelsin, som ännu inte visat några tecken på lövfällning. Men lite orolig är man ju.

Detta med luftfuktighet är ju klart intressant. Nu har jag ingen hygrometer som mäter luftfuktighet, men ska definitivt skaffa en sådan snarast. Jag gillar praktiska mätningar och att analysera mätdata, är ju trots allt ingenjör. De har en billig termometer+hygrometer på teknikmagasinet för 79kr såg jag. Eller finns det bättre tips?

Jag har ofta hört tipset om att ställa en skål vatten i fönstret som ska ge ökad luftfuktighet genom avdunstning. Finns det nån som har gjort mätningar med hygrometer innan och efter vattenskålen? Hur mycket ökar luftfuktigheten egentligen? Och hur hög luftfuktighet är optimalt?

Ett annat klassiskt tips är att spraya växterna med vatten med en sprayflaska. Men hur varaktig är luftfuktshöjningen från detta egentligen? Alltså hur ofta måste man spraya för att nå samma effekt som den kontinuerligt dunstande vattenskålen?


ska du ha vatten i en skål måste du ha nåt som bryter vattenytan , som leca eller grus plus högre värme desto mer avdunstar det . alltså har du svalt och en planvatten yta händer det lite . jag har mätt och jag tyckte inte det var någon jätte skillnad . men bättre blir det ju

att spraya växterna hjälper men du måste göra det en gång i halvtimmen för att det ska hållas fuktigt .


vanjalarsa
MIn tanke är när jag frågar något på forumet är att jag får del av andras erfarenheter. Är väldigt nöjd att folk anstränger sig och svarar. Har fått mycket hjälp.
Tycker att man ska undvika att vara spydig och håna när någon försöker hjälpa till.

Då kan man ju lika gärna lösa problemen på annat håll!
Att det är svårt att övervintra växter som inte är anpassade till vårt dåliga ljus vintertid i kombination med rumsvärme är ju egentligen inte ett dugg konstigt,

Tack för ordet!

mvh Vanjalarsa
Ilmarudin
Jag håller med om att man inte ska vara spydig när någon försöker hjälpa till.
Ångrar väl lite vissa inlägg. Blev lite upprörd av den mästrande tonen i faxss första inlägg när han faktiskt inte läst mitt inlägg särskillt noga och dessutom inte tillförde tråden så mycket. Sen fortsatte det så.

Att man inte skall få reda på varför en person skriver att man skall göra på ett sätt är väldigt konstigt tycker jag.
Källkritik är oerhört viktigt när man ska ta ställning till sånt man läser eller hör.

Det är ju att jag inte varit källkritisk som fått mig att behandla mit träd fel första året. Kanske just därför jag tog i lite extra med hårdhandskarna då jag ville att denna tråd inte skulle bli nedvattnad med massa tyckande utan grund vilket jag också skrev i mitt första inlägg.

Äntligen vänder denna tråd i vetenskaplig riktning dock.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ilmarudin @ 31-10-2008, 13:24) *
Jag håller med om att man inte ska vara spydig när någon försöker hjälpa till.
Ångrar väl lite vissa inlägg. Blev lite upprörd av den mästrande tonen i faxss första inlägg när han faktiskt inte läst mitt inlägg särskillt noga och dessutom inte tillförde tråden så mycket. Sen fortsatte det så.

Att man inte skall få reda på varför en person skriver att man skall göra på ett sätt är väldigt konstigt tycker jag.
Källkritik är oerhört viktigt när man ska ta ställning till sånt man läser eller hör.

Det är ju att jag inte varit källkritisk som fått mig att behandla mit träd fel första året. Kanske just därför jag tog i lite extra med hårdhandskarna då jag ville att denna tråd inte skulle bli nedvattnad med massa tyckande utan grund vilket jag också skrev i mitt första inlägg.

Äntligen vänder denna tråd i vetenskaplig riktning dock.


jag skrev bara vad du gjort för fel sedan skrev jag råd till dig i första inlägget ( vilket du själv inte läst ) .

läs mitt första inlägg igen annars , jag skrev vad du skulle göra för varje årstid . du är väldigt väldigt källkritiks till en sådan nivå att man tröttnar på det . och dom länkarna du hittade är långt ifrån hög vetenskap . plus att odla citroner är heller ingen vetenskap .

men du vill inte ha mina råd uppenbarligen och därför har jag ingen lust att fortsätta hjälpa dig .

Sofiia
Fast man kan ju inte precis förvänta sig att få experthjälp från ett forum utan bara höra andras erfarenheter och hur andra gör. Sen sköter man sina egna växter precis hur man själv vill och det som passar bäst för en själv. Och ett forum ska väl heller inte behöva vara vetenskapligt, vill man ha vetenskaplig information är det nog bäst att vända sig till andra källor än forum.
vanjalarsa
precis min åsikt !

MVh Vanjalarsa rolleyes.gif
Lady Hamilton
Hej Ilmarudin

(Nu måste jag erkänna att jag inte läst igenom alla inlägg tidigare orkade inte läsa vissa)
Jag har odlat Citrusar i ett antal år Bl a Citron och Mandarin ( som blommar och ger frukt) Jag har mina träd ute på sommaren så fort sista frostnatten är över. Jag vänjer dem succesivt med ute livet med att ställa träden först i skuggan för att sedan låta de stå mer å mer i solen. På sommaren är vattningen inget problem det sköts mycket av naturen själv och jag ger extra närings tillskott av bl.a. citrusnäring. När sedan hösten kommer så tar jag in mina träd innan första frosten. Jag har ett vinterisolerat ute rum där jag övervintrar växter och själv kan styra både ljus (timer kopplat till lysrörs armaturer) och temperatur (värmefläkt kopplat till en termostat) Vattningen håller jag koll på med en fuktmätare precis som du. Den är perfekt att sticka ner för att få exakt vetskap om fukthalten. Jag brukar kolla minst 3 ställen/kruka innan jag vattnar. Belysningen har jag monterad så att växterna belyses upp i från och de har ljus 14tim/dygn (Nov-April är lysrören påslagna 14 tim/dygn) Temperaturen är inställd på att inte understiga +10° så succesivt på hösten sjunker temperaturen i ute rummet ner till genomsnitt +10° underdygnet. Då går växten ner i vila Men blomning och fruktsättning fortsätter. Under denna period så duschar jag bladen med några dagars mellanrum med en blomspruta Ofta måste jag även behandla mot diverse ohyra någon period också, men jag har hittat den perfekta medlet mot Spinn, så för mig är det inget problem.
På vårkanten när träden börjat skjuta "nytt", eller när de börjat om med blomningen brukar jag plantera om mina träd. Ökar på vattningen eftersom det behövs och sedan är det dax för ute vistelsen igen





mer bilder finns i mina Citrus album både ett gamalt album och ett nyare
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lady Hamilton @ 01-11-2008, 13:43) *
Hej Ilmarudin

(Nu måste jag erkänna att jag inte läst igenom alla inlägg tidigare orkade inte läsa vissa)



det skulle du ha gjort !

för det är just det som är problemet här att personen som frågar inte kan ge dom +10c som du kan . och därför mår hans citrusar pyton .

men då han inte vill ha min hjälp så får någon annan ge råd om hur man bäst klarar dom i rumstemp och torrluft med enbart ljus från sidan inget dagsljus utan bladfall , kanske du har något tips ?? att ge .
Ilmarudin
Okej.
Vad kan man dra för lärdomar av den här tråden hittils.

Övervintring inomhus i varm miljö är helt enkelt kasst. Svalt ska de ha det.

Önskar jag hade möjligheten som du har Lady Hamilton, verkligen jättefina träd.
Tillskottsbelysning är att rekomendera.
Skall man göra något åt luftfuktigheten är det egentligen ganska svårt praktiskt.
Vettigt att mäta fukten i krukan med mätare innan man vattnar.

Det är lätt att bli otrevlig mot varandra när man sitter framför sin skärm och inte har någon relation till de andra personerna. Jag har varit det och ber om ursäkt till freddie och flaxss.

Allt jag ville var att ha en tråd med få men bra inlägg. Det tycker inte jag är så konstigt. Har man inte ordentligt på fötterna och kan skriva något som inte står tidigare i tråden förstår inte jag värdet med att skriva. Då kan man ju tex skriva i citrustråden i stället. En tråd med över 13000 inlägg som är så svåröverskådlig att den i mitt tycke förlorat mycket i värde.

Försöker man hitta information om winter leaf drop på internet så finner man massor av tips som inte sällan motsäger varandra. Det är svårt att värdera dessa tips om inte de som debaterar anger vad de har för grund för sina påståenden. Att man inte skulle kunna ha en vetenskaplig inställning till ett fenomen som drabbar ägare av citrusträd över hela norra hemisfären tycker jag är konstigt.

De bästa inläggen i denna tråd tycker jag kommer från Markus H, Scout och faktiskt flaxss. (flaxss ska nog ha mer cred än jag gav honom initialt) En intressant diskussion om vad man kan göra åt problemet med torr inneluft.

Mitt träd verkar inte tappa mer blad nu när jag inte vattnar det. Fortfarande ordentligt blött längre ned i jorden enligt mätaren.

Kanske rapporterar jag tillbaks senare om den goda trenden håller i sig över vintern. Annars kommer jag inte skriva mer i denna tråd.

Naturligtvis kul om någon har något annat intressant tips om hur man skall sköta citronträd i varm miljö över vintern. (Det är ganska många i Sverige som inte har uterum). Annars tycker jag tråden kan få gå till de sälla jaktmarkerna innan antalet inlägg blir för många.
Alexander-VG-zon3
TACK Ilmarudin kompiskram.gif , lycka till med ditt träd . jag kan med be om ursäkt ibland är jag lite väl ironisk och jobbig . även om jag inte menar nåt illa

gör du som jag skrev ( för varje årstid ) kommer du klara din citron utan större problem . och även om den fäller bladen kommer nytt .

om du en gång i tiden kan ge den svalt så är torrluft inget problem , det är bara i samband med att det är varmt som den vill ha högre fuktnivå .

vi får hoppas på att du får blommor på den till våren tummenupp.gif
lite bilder på mina
[attachment=26741:22335465.jpg]
[attachment=26742:21870730.jpg]
[attachment=26743:22954471.jpg]
freddie
CITAT (Ilmarudin @ 28-10-2008, 16:52) *
Vad bygger du det på Freddie?
Är det inte så att det är just det att jag inte kan ha det svalt som gör att jag måste ha extra belysning. Så har jag iaf tolkat det mesta som jag läst. Exempelvis den här lilla studien:

http://steffenreichel.homepage.t-online.de/Citrus/WLD.html

Jag läste artikeln/studien WLD som du refererade till. Där står att rottemperatur är en viktig faktor och att risken med extrabelsyning är att bladverket är aktivt men rötterna går i vila. Artikeln hävdar att rottemp mellan 15-18 är optimal för att motverka WLD. Vidare står det att all rotaktivitet avstannar under 12.5 grader. Intressant, om det stämmer. Låter rimligt. Kom på att det skulle kunna vara en rimlig förklaring till mina två kalamondiners hädangång i vintras. De hade det väldigt svalt om sina rötter, runt 10 grader i fönsterkarmen, samtidigt som jag hade lysrör ganska nära bladverket. Inaktiva rötter i kombination med ljus och värme i bladverket tycks vara en dålig kombination. smile.gif Tack för ditt bidrag! Skulle dock vara intressant att höra synpunkter från någon som känner till artikeln och dess upphovsman. Någon som kan verifiera sanningshalten. smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 01-11-2008, 19:21) *
Jag läste artikeln/studien WLD som du refererade till. Där står att rottemperatur är en viktig faktor och att risken med extrabelsyning är att bladverket är aktivt men rötterna går i vila. Artikeln hävdar att rottemp mellan 15-18 är optimal för att motverka WLD. Vidare står det att all rotaktivitet avstannar under 12.5 grader. Intressant, om det stämmer. Låter rimligt. Kom på att det skulle kunna vara en rimlig förklaring till mina två kalamondiners hädangång i vintras. De hade det väldigt svalt om sina rötter, runt 10 grader i fönsterkarmen, samtidigt som jag hade lysrör ganska nära bladverket. Inaktiva rötter i kombination med ljus och värme i bladverket tycks vara en dålig kombination. smile.gif Tack för ditt bidrag! Skulle dock vara intressant att höra synpunkter från någon som känner till artikeln och dess upphovsman. Någon som kan verifiera sanningshalten. smile.gif


att ha två helt skilda grader som +10c i krukan och rumstemp på bladen är verkligen inte bra alls , och det gäller alla växter . och är inget nytt . det ger klart upphov till stressade träd som fäller alla blad .

men Ilmarudin som frågar har sitt träd i rumstemp ( om än dåligt placerat med torr luft ) vad jag förstått . då går denna artikeln i kras . för trädet har temp både i kruka och blad för att allt ska vara i aktivitet, avdunstning kyler inte av rötterna så mycket att det skulle bli stor skillnad till stress . när både blad och rötter är i aktivt tillstånd så kommer trädet tappa bladen för att luften är torr och det är lite med ljuse .

mina citrus växter har aldrig tappat några blad i sådan mängd att dom skulle bli nakna . när jag både hos min föräldrar hade jag dom inne i rummet med ''massiv'' belysning väldigt hög fukt och ca +15c +25c i temp ingen tappade blad , sedan har jag övervintrat dom i en källare som håller ca +10c och ingen tappade bladen där heller . för tillfället har jag dom ute nu och ingen har heller tappat blad där .

kan man ge dom en övervintrings plats på +5c +10c och extra belysning som inte ger värme så kommer dom må bra .

sammanfattning - artikeln menar på ett enklare vis att man ska försöka hålla trädet i vila eller i tillväxt antingen eller .
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 01-11-2008, 19:21) *
Kom på att det skulle kunna vara en rimlig förklaring till mina två kalamondiners hädangång i vintras. De hade det väldigt svalt om sina rötter, runt 10 grader i fönsterkarmen, samtidigt som jag hade lysrör ganska nära bladverket.


och det är klart att trädet blir stressade av detta och fäller alla blad !!
freddie
CITAT (flaxss @ 01-11-2008, 19:58) *
och det är klart att trädet blir stressade av detta och fäller alla blad !!

Jovisst, om jag hade vetat at rötterna går i vila vid 12.5 (om det nu är så). Men det visste jag inte. Och så värst självklart är det inte heller för den delen, tycker jag. tänk dig ett träd på en tät citrusodling i medelhavet under en vacker vinterdag. Solen värmer bladverket till kanske 20-25 grader, rötterna är i skugga och väl kylda efter en kall natt. Det handlar ju bara om gradskillnad, vad är skadligt och vad är gynnsamt?
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 01-11-2008, 20:34) *
Jovisst, om jag hade vetat at rötterna går i vila vid 12.5 (om det nu är så). Men det visste jag inte. Och så värst självklart är det inte heller för den delen, tycker jag. tänk dig ett träd på en tät citrusodling i medelhavet under en vacker vinterdag. Solen värmer bladverket till kanske 20-25 grader, rötterna är i skugga och väl kylda efter en kall natt. Det handlar ju bara om gradskillnad, vad är skadligt och vad är gynnsamt?


fast medelhavsområdet har ju inte vinter som vi har , där är ju ingen tjäle och även om det blir frost så gäller det kanske för en månad eller en vecka . och det hinner solen värma upp på inget . plus odlas Citroner/apelsiner utmed kusten vid medelhavsområdet där det är på vintern som lägst ca +5c +10c med varma dagar på +15c +20c och rötterna blir aldrig kylda så att det skiljer en 20garder och där går dom inte helt heller in i vila så hårt som här och under vintern regnar det där och är hög fukt i luften plus bra med ljus vilket gör det hela bättre . och övervintrar vi dom här svalt ca +5c +10c är det konstant det över hela växten alltså inget som stressar den .

inne är det helt annorlunda än friväxandes träd i rätt klimat . odling i mark och i kruka tycker jag är svårt att placera över på varandra.
freddie
CITAT (flaxss @ 01-11-2008, 20:55) *
inne är det helt annorlunda än friväxandes träd i rätt klimat . odling i mark och i kruka tycker jag är svårt att placera över på varandra.

Jag är med dig.
Scout
Eftersom jag är en nördig ingenjör, vilket jag stolt erkänner, så skaffade jag mig raskt en kombinerad termometer och hygrometer på teknikmagasinet för 79kr. Men det här med att öka fuktigheten verkar inte funka så bra för mig.

Hygrometern hängde jag upp på en ståltråd i söderfönstret, 50cm ovanför krukorna, i nivå med tamarindens, bananens och benjaminfikusens kronor.

Mina avstängda element har resulterat i en temperatur på 17,5C och en relativ luftfuktighet (RH) på ~31% i söderfönstret under dygnets mörka timmar. Mitt på dagen ökar temperaturen till 25grader, och RH sjunker till 24%. Detta är fullt naturligt då RH mäts i % av den mängd vattenånga som kan hållas i luften vid en viss temperatur. Varm luft kan hålla mer vattenånga därför sjunger RH utan att den absoluta luftfuktigheten har ändrats nämnvärt.

Sprejning med rumstempererat vatten:
Genomförde försök vid 17,5C och mitt på dagen vid 25C. Inget av dessa försök resulterade i något som helst förändring av RH.

Sprejning med varmt kranvatten:
RH höjdes från 32% till 33%

Skål med rumstempererat vatten placerad 50cm rakt under hygrometern:
Inget utslag på RH

Skål med varmt kranvatten placerad 50cm rakt under hygrometern:
RH höjdes från 31% till 32%

Dessa försökmisslyckades alltså med att påvisa mer än enstaka procents höjning av RH med hjälp av ovanstående metoder. Varaktigheten i höjningen av RH har jag inte mätt.

Slutsatser:
Att sänka temperaturen i rummet ger ett högre RH
Ytan som vattnet dunstar ifrån måste vara mycket större än 2kvadratdecimeter och vattnet måste vara mycket varmt.
Sprejning måste ske mycket ofta med rikligt med varmt vatten.

Jag ger självklart inte upp trots dessa nedslående resultat. Förslag på förändringar i mätmetoderna och förslag på nya luftfuktningsmetoder att utvärdera tas tacksamt emot.

Vore kul om någon gör liknande mätningar så kan man jämföra resultaten.
freddie
Jag gjorde förra vinter försök med att placera ut 8 stora fat (30 cm diameter) med lecakulor och vatten i lägenheten på dryga 50 kvadratmeter. Detta gav ingen mätbar ökning av luftfuktigheten, jag mätte på flera ställen, även precis intill faten. Bästa sättet att öka luftfuktigheten nämnvärt i en normal bostad i Sverige på vintern är nog att sänka temperaturen.
Scout
Jag kokade pasta härom dagen, och råkade glömma grytan på plattan på full effekt i en bra stund. det var imma på fönstren och detta fick luftfuktigheten att göra en kraftig stigning från 30% till 50% RH. Men redan efter mindre än en timma efter avslutad kokning var luftfuktigheten nere på 30% igen. Misstänker att en långvarig varm dusch i badrummet ger ungefär samma resultat.

Vi kan alltså sluta oss till att det här med att höja luftfuktigheten inte är så enkelt. Vi kan glömma alla skrönor om skålar med vatten eller spreja vatten med sprejflaska. Inget av det fungerar på riktigt. Att sänka temperaturen ökar den relativa luftfuktigheten. Men att ha kallare än 16 grader innomhus är tyvärr lite opraktiskt, så högre än 30% RH kommer jag inte med denna åtgärd.

Så vad fungerar egentligen? Finns det någon som har kommit på en lösning av problemet som faktiskt fungerar?
Lady Hamilton
Jag har inne i mitt uterum en fontän med cirkulerande vatten Och på mina växter har det haft en mycket postiv inverkan. (Vilken fuktighet jag har nu kan jag inte säga p g a att batteriet är slut så jag kan inte se värdet) Lysrören har jag inte placerat speciellt nära växterna, även det fungerar bra för mig (Alltså på hösten/vintern har ja behov att en större yta/många större växter, blir belyst än på våren då jag huvudsakligen använder belysningen till uppdrivning av små plantor)
Ilmarudin
Nu vattnade jag trädet försiktigt igår igen då det var torrt en bra bit ned i krukan med mätaren. (Fortfarande wet längst ned dock) Innan denna vattning har inga blad tappats sedan jag skrev sist. Ska bli intressant att se om vattningen utlöser WLD. I så fall får jag vattna ännu mer sällan.

Spraya har jag slutat med.

Har legat och läst intressanta växttrådar hela morgonen här medan jag väntat på att min fru ska vakna.

Air Layering/Marcotting är något jag tidigare läst om i Bonsai-samanhang och länge varit intresserad av att pröva. Det ska tydligen fungera bra på citrus. Kanske att man kan göra ett försök i vår på någon gren som ändå blivit för lång. Någon som har erfarenheter av detta?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon