|
|
  |
WLF Winter Leaf Drop, Citrusträdägarnas eviga förbannelse |
|
|
|
29-10-2008, 16:13
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem sedan: 13-08-2005
Medlem nr: 6 358

|
CITAT (Ilmarudin @ 29-10-2008, 15:18)  Tack Markus H för konstruktiva inlägg. Tack flaxss, äntligen skriver du något nytt som jag kan ha nytta av. Hur mycket skiljer det i fukthalt i luften mellan ett hörn av rummet och vid ett fönster? Har du några siffror? Att ett träd inte skulle kunna ta upp belysning från sidan borde vara nonsens? Att hela trädet får belysning ordnar lätt genom att rotera trädet ungefär som solen gör i vanliga fall. Enda konsekvensen som jag ser det är att trädet i början får det lite jobbigare då det måste vänja sig vid att ljuset har en annan infallsvinkel. En belysning rakt uppifrån hela tiden är knappast heller något som efterliknar verkliga förhållanden för ett träd utomhus. Att bark skulle göra jorden sämre dränerande verkar heller inte stämma. Hänvisar då till dessa två länkar som kan vara intressanta att läsa: http://www.ext.colostate.edu/Pubs/Garden/07235.htmlhttp://www.ubcbotanicalgarden.org/forums/s...ead.php?t=10699Däremot den kvävebindande egenskapen kan få mig att välja leca istället. Vilken kunskap värderar tror du jag värderar tyngst flaxs? En person som inte läser mina inlägg ordentligt innan han skriver eller information från Colorado State University. Du lyckas säkert bra med dina odlingar, men dina råd saknar tyvärr viss trovärdighet. Ett bra inlägg när det gäller sånt här som folk kommer läsa och följa bör vara vetenskapligt. Annars kan det gå så snett för folk som det gjorde för mig första året när jag följde olika foruminläggs råd. Ta tex Telianets utomordentliga undervisande på detta forum om växtbelysning. Detta är bra information. Jag säger inte att jag kan allt om det här. Då skulle jag inte startat tråden, men jag betackar mig från illa underbygda inlägg. jag skrev inte att trädet inte kunde ta upp ljus från sidan , men det är inte riktigt hur växten vill ha sitt ljus . vill du få en vacker och välmående växt bör ljuset komma från ovan . jag tror dom flesta håller med mig om det på odla . vad jag vet så lyser inte solen från sidan ?? jag läser dina inlägg ordentligt men du däremot missade mina råd två gånger . du beter dig som om du kan allt , jag har faktiskt ingen lust att hjälpa dig mer . med alla dessa mothugg . och jag orkar faktiskt inte med att läsa alla dina länkar hit och dit . angående bark så är grova barkbitar dränerade , men inte barkflis . köp en jord och blanda i rejält med barkflis och en med rejält med grus , vattna mycket och jämför . eller fukta barkflis och sedan fukta grus . grusen kommer torka snabbare . och jag bryr mig faktiskt inte vilken kunskap du värderar mest . det är ju inte jag som har problem med att sköta citronträd .
|
|
|
|
|
29-10-2008, 16:23
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem sedan: 13-08-2005
Medlem nr: 6 358

|
CITAT (Ilmarudin @ 29-10-2008, 15:52)  Okej flaxss.
Du är alltså 19 år och bor i en lägenhet i Göteborg. Trädgården i Skåne har jag svårt att se att det kan vara du som sköter om, eller?
Har du måhända ett yrke där du jobbar med växter åtminstone? Eller är du en glad amatör?
Hur har du löst det för alla din citronträd i lägenheten som mår så himla bra när du måste ta in dem på vinterhalvåret? jag sköter mina citrusväxter som jag skrev till dig när jag bor i lägenhet eller bodde hemma hos mina föräldrar . och det klarade mina citrusar . när jag bodde hos mormor hade jag dom i en sval källare . om du nu ändå ska fråga ut mitt liv så ja jag är 19år bor utanför Göteborg med en balkong/uteplats/gräsplätt . innan dess bodde jag hos mormor i skåne . där jag fick ta över halva mormor trädgård så alltså jag har haft trädgård sedan 2005 som enbart jag sköter . och vill du så gärna veta mer om mitt liv så började jag med växter 04 sedan därefter har jag jobbat och haft parktik på en plantskola i ca 1,5år året 07 gick jag en utbildning inom trädgård,växtskydd,beskärning,krukväxter,växter,botanik,gardencenter m.m. och har skrivit 3stora arbeten om växter , därefter fick jag jobb på en plantskola ( därför jag bor uppe i västragötaland ) och jag har aldrig haft en missnöjd kund på jobbet och flera kunder har tackat för vad dom tycker är expert råd , just nu är jag arbetslös . nej jag ser mig inte som en trädgårdsmästare det är långt dit . men jag klara mig fint ändå . men iför sig vad mitt liv har med din citron att göra vet jag inte .
|
|
|
|
|
31-10-2008, 00:31
|

Medlem
Antal inlägg: 609
Medlem sedan: 26-04-2005
Medlem nr: 5 591

|
CITAT (Markus_H @ 29-10-2008, 12:17)  Jag tror ditt träd svarar på tidigare stress. Så du får acceptera bladförlusten för den går inte att vända nu. När träd fäller sina blad så bygger de upp ett absessionsskikt där bladet kommer släppa från bladskaftet. den processen vänder man inte utan du får försöka efter bästa förmåga att göra det så bra som möjligt så trädet bildar nya blad istället. För låg luftfuktighet runt trädet bidaar till fortsatt stress så jag skulle satsa på att höja fukten. Den enklaste luftfuktaren är en skål med vatten jämte lampan så att det ständigt avdunstar. Jag har själv halvårsgamla grapefrukt och apelsin, som ännu inte visat några tecken på lövfällning. Men lite orolig är man ju. Detta med luftfuktighet är ju klart intressant. Nu har jag ingen hygrometer som mäter luftfuktighet, men ska definitivt skaffa en sådan snarast. Jag gillar praktiska mätningar och att analysera mätdata, är ju trots allt ingenjör. De har en billig termometer+hygrometer på teknikmagasinet för 79kr såg jag. Eller finns det bättre tips? Jag har ofta hört tipset om att ställa en skål vatten i fönstret som ska ge ökad luftfuktighet genom avdunstning. Finns det nån som har gjort mätningar med hygrometer innan och efter vattenskålen? Hur mycket ökar luftfuktigheten egentligen? Och hur hög luftfuktighet är optimalt? Ett annat klassiskt tips är att spraya växterna med vatten med en sprayflaska. Men hur varaktig är luftfuktshöjningen från detta egentligen? Alltså hur ofta måste man spraya för att nå samma effekt som den kontinuerligt dunstande vattenskålen?
|
|
|
|
|
31-10-2008, 10:04
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem sedan: 13-08-2005
Medlem nr: 6 358

|
CITAT (Scout @ 31-10-2008, 00:31)  Jag har själv halvårsgamla grapefrukt och apelsin, som ännu inte visat några tecken på lövfällning. Men lite orolig är man ju.
Detta med luftfuktighet är ju klart intressant. Nu har jag ingen hygrometer som mäter luftfuktighet, men ska definitivt skaffa en sådan snarast. Jag gillar praktiska mätningar och att analysera mätdata, är ju trots allt ingenjör. De har en billig termometer+hygrometer på teknikmagasinet för 79kr såg jag. Eller finns det bättre tips?
Jag har ofta hört tipset om att ställa en skål vatten i fönstret som ska ge ökad luftfuktighet genom avdunstning. Finns det nån som har gjort mätningar med hygrometer innan och efter vattenskålen? Hur mycket ökar luftfuktigheten egentligen? Och hur hög luftfuktighet är optimalt?
Ett annat klassiskt tips är att spraya växterna med vatten med en sprayflaska. Men hur varaktig är luftfuktshöjningen från detta egentligen? Alltså hur ofta måste man spraya för att nå samma effekt som den kontinuerligt dunstande vattenskålen? ska du ha vatten i en skål måste du ha nåt som bryter vattenytan , som leca eller grus plus högre värme desto mer avdunstar det . alltså har du svalt och en planvatten yta händer det lite . jag har mätt och jag tyckte inte det var någon jätte skillnad . men bättre blir det ju att spraya växterna hjälper men du måste göra det en gång i halvtimmen för att det ska hållas fuktigt .
|
|
|
|
|
31-10-2008, 10:16
|
Medlem
Antal inlägg: 1 376
Medlem sedan: 02-04-2008
Medlem nr: 14 996

|
MIn tanke är när jag frågar något på forumet är att jag får del av andras erfarenheter. Är väldigt nöjd att folk anstränger sig och svarar. Har fått mycket hjälp. Tycker att man ska undvika att vara spydig och håna när någon försöker hjälpa till.
Då kan man ju lika gärna lösa problemen på annat håll! Att det är svårt att övervintra växter som inte är anpassade till vårt dåliga ljus vintertid i kombination med rumsvärme är ju egentligen inte ett dugg konstigt,
Tack för ordet!
mvh Vanjalarsa
|
|
|
|
|
31-10-2008, 13:24
|
Medlem
Antal inlägg: 29
Medlem sedan: 10-11-2007
Medlem nr: 13 133

|
Jag håller med om att man inte ska vara spydig när någon försöker hjälpa till. Ångrar väl lite vissa inlägg. Blev lite upprörd av den mästrande tonen i faxss första inlägg när han faktiskt inte läst mitt inlägg särskillt noga och dessutom inte tillförde tråden så mycket. Sen fortsatte det så.
Att man inte skall få reda på varför en person skriver att man skall göra på ett sätt är väldigt konstigt tycker jag. Källkritik är oerhört viktigt när man ska ta ställning till sånt man läser eller hör.
Det är ju att jag inte varit källkritisk som fått mig att behandla mit träd fel första året. Kanske just därför jag tog i lite extra med hårdhandskarna då jag ville att denna tråd inte skulle bli nedvattnad med massa tyckande utan grund vilket jag också skrev i mitt första inlägg.
Äntligen vänder denna tråd i vetenskaplig riktning dock.
|
|
|
|
|
31-10-2008, 17:57
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem sedan: 13-08-2005
Medlem nr: 6 358

|
CITAT (Ilmarudin @ 31-10-2008, 13:24)  Jag håller med om att man inte ska vara spydig när någon försöker hjälpa till. Ångrar väl lite vissa inlägg. Blev lite upprörd av den mästrande tonen i faxss första inlägg när han faktiskt inte läst mitt inlägg särskillt noga och dessutom inte tillförde tråden så mycket. Sen fortsatte det så.
Att man inte skall få reda på varför en person skriver att man skall göra på ett sätt är väldigt konstigt tycker jag. Källkritik är oerhört viktigt när man ska ta ställning till sånt man läser eller hör.
Det är ju att jag inte varit källkritisk som fått mig att behandla mit träd fel första året. Kanske just därför jag tog i lite extra med hårdhandskarna då jag ville att denna tråd inte skulle bli nedvattnad med massa tyckande utan grund vilket jag också skrev i mitt första inlägg.
Äntligen vänder denna tråd i vetenskaplig riktning dock. jag skrev bara vad du gjort för fel sedan skrev jag råd till dig i första inlägget ( vilket du själv inte läst ) . läs mitt första inlägg igen annars , jag skrev vad du skulle göra för varje årstid . du är väldigt väldigt källkritiks till en sådan nivå att man tröttnar på det . och dom länkarna du hittade är långt ifrån hög vetenskap . plus att odla citroner är heller ingen vetenskap . men du vill inte ha mina råd uppenbarligen och därför har jag ingen lust att fortsätta hjälpa dig .
|
|
|
|
|
01-11-2008, 12:58
|

Medlem
Antal inlägg: 421
Medlem sedan: 31-08-2007
Medlem nr: 12 286

|
Fast man kan ju inte precis förvänta sig att få experthjälp från ett forum utan bara höra andras erfarenheter och hur andra gör. Sen sköter man sina egna växter precis hur man själv vill och det som passar bäst för en själv. Och ett forum ska väl heller inte behöva vara vetenskapligt, vill man ha vetenskaplig information är det nog bäst att vända sig till andra källor än forum.
--------------------
"Omnia mirari etiam tritissima"
|
|
|
|
|
01-11-2008, 13:39
|
Medlem
Antal inlägg: 1 376
Medlem sedan: 02-04-2008
Medlem nr: 14 996

|
precis min åsikt ! MVh Vanjalarsa
|
|
|
|
|
01-11-2008, 13:43
|

Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem sedan: 22-04-2004
Medlem nr: 3 363

|
Hej Ilmarudin (Nu måste jag erkänna att jag inte läst igenom alla inlägg tidigare orkade inte läsa vissa) Jag har odlat Citrusar i ett antal år Bl a Citron och Mandarin ( som blommar och ger frukt) Jag har mina träd ute på sommaren så fort sista frostnatten är över. Jag vänjer dem succesivt med ute livet med att ställa träden först i skuggan för att sedan låta de stå mer å mer i solen. På sommaren är vattningen inget problem det sköts mycket av naturen själv och jag ger extra närings tillskott av bl.a. citrusnäring. När sedan hösten kommer så tar jag in mina träd innan första frosten. Jag har ett vinterisolerat ute rum där jag övervintrar växter och själv kan styra både ljus (timer kopplat till lysrörs armaturer) och temperatur (värmefläkt kopplat till en termostat) Vattningen håller jag koll på med en fuktmätare precis som du. Den är perfekt att sticka ner för att få exakt vetskap om fukthalten. Jag brukar kolla minst 3 ställen/kruka innan jag vattnar. Belysningen har jag monterad så att växterna belyses upp i från och de har ljus 14tim/dygn (Nov-April är lysrören påslagna 14 tim/dygn) Temperaturen är inställd på att inte understiga +10° så succesivt på hösten sjunker temperaturen i ute rummet ner till genomsnitt +10° underdygnet. Då går växten ner i vila Men blomning och fruktsättning fortsätter. Under denna period så duschar jag bladen med några dagars mellanrum med en blomspruta Ofta måste jag även behandla mot diverse ohyra någon period också, men jag har hittat den perfekta medlet mot Spinn, så för mig är det inget problem. På vårkanten när träden börjat skjuta "nytt", eller när de börjat om med blomningen brukar jag plantera om mina träd. Ökar på vattningen eftersom det behövs och sedan är det dax för ute vistelsen igen   mer bilder finns i mina Citrus album både ett gamalt album och ett nyare
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album
 
|
|
|
|
|
01-11-2008, 13:57
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem sedan: 13-08-2005
Medlem nr: 6 358

|
CITAT (Lady Hamilton @ 01-11-2008, 13:43)  Hej Ilmarudin
(Nu måste jag erkänna att jag inte läst igenom alla inlägg tidigare orkade inte läsa vissa) det skulle du ha gjort ! för det är just det som är problemet här att personen som frågar inte kan ge dom +10c som du kan . och därför mår hans citrusar pyton . men då han inte vill ha min hjälp så får någon annan ge råd om hur man bäst klarar dom i rumstemp och torrluft med enbart ljus från sidan inget dagsljus utan bladfall , kanske du har något tips ?? att ge .
Redigerat av flaxss: 01-11-2008, 13:58
|
|
|
|
|
01-11-2008, 16:32
|
Medlem
Antal inlägg: 29
Medlem sedan: 10-11-2007
Medlem nr: 13 133

|
Okej. Vad kan man dra för lärdomar av den här tråden hittils.
Övervintring inomhus i varm miljö är helt enkelt kasst. Svalt ska de ha det.
Önskar jag hade möjligheten som du har Lady Hamilton, verkligen jättefina träd. Tillskottsbelysning är att rekomendera. Skall man göra något åt luftfuktigheten är det egentligen ganska svårt praktiskt. Vettigt att mäta fukten i krukan med mätare innan man vattnar.
Det är lätt att bli otrevlig mot varandra när man sitter framför sin skärm och inte har någon relation till de andra personerna. Jag har varit det och ber om ursäkt till freddie och flaxss.
Allt jag ville var att ha en tråd med få men bra inlägg. Det tycker inte jag är så konstigt. Har man inte ordentligt på fötterna och kan skriva något som inte står tidigare i tråden förstår inte jag värdet med att skriva. Då kan man ju tex skriva i citrustråden i stället. En tråd med över 13000 inlägg som är så svåröverskådlig att den i mitt tycke förlorat mycket i värde.
Försöker man hitta information om winter leaf drop på internet så finner man massor av tips som inte sällan motsäger varandra. Det är svårt att värdera dessa tips om inte de som debaterar anger vad de har för grund för sina påståenden. Att man inte skulle kunna ha en vetenskaplig inställning till ett fenomen som drabbar ägare av citrusträd över hela norra hemisfären tycker jag är konstigt.
De bästa inläggen i denna tråd tycker jag kommer från Markus H, Scout och faktiskt flaxss. (flaxss ska nog ha mer cred än jag gav honom initialt) En intressant diskussion om vad man kan göra åt problemet med torr inneluft.
Mitt träd verkar inte tappa mer blad nu när jag inte vattnar det. Fortfarande ordentligt blött längre ned i jorden enligt mätaren.
Kanske rapporterar jag tillbaks senare om den goda trenden håller i sig över vintern. Annars kommer jag inte skriva mer i denna tråd.
Naturligtvis kul om någon har något annat intressant tips om hur man skall sköta citronträd i varm miljö över vintern. (Det är ganska många i Sverige som inte har uterum). Annars tycker jag tråden kan få gå till de sälla jaktmarkerna innan antalet inlägg blir för många.
|
|
|
|
|
01-11-2008, 16:56
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem sedan: 13-08-2005
Medlem nr: 6 358

|
TACK Ilmarudin  , lycka till med ditt träd . jag kan med be om ursäkt ibland är jag lite väl ironisk och jobbig . även om jag inte menar nåt illa gör du som jag skrev ( för varje årstid ) kommer du klara din citron utan större problem . och även om den fäller bladen kommer nytt . om du en gång i tiden kan ge den svalt så är torrluft inget problem , det är bara i samband med att det är varmt som den vill ha högre fuktnivå . vi får hoppas på att du får blommor på den till våren lite bilder på mina
22335465.jpg ( 65.83k )
Antal nedladdningar: 31
21870730.jpg ( 115.74k )
Antal nedladdningar: 24
22954471.jpg ( 72.87k )
Antal nedladdningar: 29
|
|
|
|
|
01-11-2008, 19:21
|

Medlem
Antal inlägg: 752
Medlem sedan: 09-06-2007
Medlem nr: 10 947

|
CITAT (Ilmarudin @ 28-10-2008, 16:52)  Vad bygger du det på Freddie? Är det inte så att det är just det att jag inte kan ha det svalt som gör att jag måste ha extra belysning. Så har jag iaf tolkat det mesta som jag läst. Exempelvis den här lilla studien: http://steffenreichel.homepage.t-online.de/Citrus/WLD.htmlJag läste artikeln/studien WLD som du refererade till. Där står att rottemperatur är en viktig faktor och att risken med extrabelsyning är att bladverket är aktivt men rötterna går i vila. Artikeln hävdar att rottemp mellan 15-18 är optimal för att motverka WLD. Vidare står det att all rotaktivitet avstannar under 12.5 grader. Intressant, om det stämmer. Låter rimligt. Kom på att det skulle kunna vara en rimlig förklaring till mina två kalamondiners hädangång i vintras. De hade det väldigt svalt om sina rötter, runt 10 grader i fönsterkarmen, samtidigt som jag hade lysrör ganska nära bladverket. Inaktiva rötter i kombination med ljus och värme i bladverket tycks vara en dålig kombination. Tack för ditt bidrag! Skulle dock vara intressant att höra synpunkter från någon som känner till artikeln och dess upphovsman. Någon som kan verifiera sanningshalten.
--------------------
Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
|
|
|
|
|
01-11-2008, 19:52
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem sedan: 13-08-2005
Medlem nr: 6 358

|
CITAT (freddie @ 01-11-2008, 19:21)  Jag läste artikeln/studien WLD som du refererade till. Där står att rottemperatur är en viktig faktor och att risken med extrabelsyning är att bladverket är aktivt men rötterna går i vila. Artikeln hävdar att rottemp mellan 15-18 är optimal för att motverka WLD. Vidare står det att all rotaktivitet avstannar under 12.5 grader. Intressant, om det stämmer. Låter rimligt. Kom på att det skulle kunna vara en rimlig förklaring till mina två kalamondiners hädangång i vintras. De hade det väldigt svalt om sina rötter, runt 10 grader i fönsterkarmen, samtidigt som jag hade lysrör ganska nära bladverket. Inaktiva rötter i kombination med ljus och värme i bladverket tycks vara en dålig kombination. Tack för ditt bidrag! Skulle dock vara intressant att höra synpunkter från någon som känner till artikeln och dess upphovsman. Någon som kan verifiera sanningshalten.  att ha två helt skilda grader som +10c i krukan och rumstemp på bladen är verkligen inte bra alls , och det gäller alla växter . och är inget nytt . det ger klart upphov till stressade träd som fäller alla blad . men Ilmarudin som frågar har sitt träd i rumstemp ( om än dåligt placerat med torr luft ) vad jag förstått . då går denna artikeln i kras . för trädet har temp både i kruka och blad för att allt ska vara i aktivitet, avdunstning kyler inte av rötterna så mycket att det skulle bli stor skillnad till stress . när både blad och rötter är i aktivt tillstånd så kommer trädet tappa bladen för att luften är torr och det är lite med ljuse . mina citrus växter har aldrig tappat några blad i sådan mängd att dom skulle bli nakna . när jag både hos min föräldrar hade jag dom inne i rummet med ''massiv'' belysning väldigt hög fukt och ca +15c +25c i temp ingen tappade blad , sedan har jag övervintrat dom i en källare som håller ca +10c och ingen tappade bladen där heller . för tillfället har jag dom ute nu och ingen har heller tappat blad där . kan man ge dom en övervintrings plats på +5c +10c och extra belysning som inte ger värme så kommer dom må bra . sammanfattning - artikeln menar på ett enklare vis att man ska försöka hålla trädet i vila eller i tillväxt antingen eller .
Redigerat av flaxss: 01-11-2008, 19:56
|
|
|
|
|
01-11-2008, 19:58
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem sedan: 13-08-2005
Medlem nr: 6 358

|
CITAT (freddie @ 01-11-2008, 19:21)  Kom på att det skulle kunna vara en rimlig förklaring till mina två kalamondiners hädangång i vintras. De hade det väldigt svalt om sina rötter, runt 10 grader i fönsterkarmen, samtidigt som jag hade lysrör ganska nära bladverket. och det är klart att trädet blir stressade av detta och fäller alla blad !!
|
|
|
|
|
01-11-2008, 20:34
|

Medlem
Antal inlägg: 752
Medlem sedan: 09-06-2007
Medlem nr: 10 947

|
CITAT (flaxss @ 01-11-2008, 19:58)  och det är klart att trädet blir stressade av detta och fäller alla blad !! Jovisst, om jag hade vetat at rötterna går i vila vid 12.5 (om det nu är så). Men det visste jag inte. Och så värst självklart är det inte heller för den delen, tycker jag. tänk dig ett träd på en tät citrusodling i medelhavet under en vacker vinterdag. Solen värmer bladverket till kanske 20-25 grader, rötterna är i skugga och väl kylda efter en kall natt. Det handlar ju bara om gradskillnad, vad är skadligt och vad är gynnsamt?
--------------------
Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
|
|
|
|
|
01-11-2008, 20:55
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem sedan: 13-08-2005
Medlem nr: 6 358

|
CITAT (freddie @ 01-11-2008, 20:34)  Jovisst, om jag hade vetat at rötterna går i vila vid 12.5 (om det nu är så). Men det visste jag inte. Och så värst självklart är det inte heller för den delen, tycker jag. tänk dig ett träd på en tät citrusodling i medelhavet under en vacker vinterdag. Solen värmer bladverket till kanske 20-25 grader, rötterna är i skugga och väl kylda efter en kall natt. Det handlar ju bara om gradskillnad, vad är skadligt och vad är gynnsamt? fast medelhavsområdet har ju inte vinter som vi har , där är ju ingen tjäle och även om det blir frost så gäller det kanske för en månad eller en vecka . och det hinner solen värma upp på inget . plus odlas Citroner/apelsiner utmed kusten vid medelhavsområdet där det är på vintern som lägst ca +5c +10c med varma dagar på +15c +20c och rötterna blir aldrig kylda så att det skiljer en 20garder och där går dom inte helt heller in i vila så hårt som här och under vintern regnar det där och är hög fukt i luften plus bra med ljus vilket gör det hela bättre . och övervintrar vi dom här svalt ca +5c +10c är det konstant det över hela växten alltså inget som stressar den . inne är det helt annorlunda än friväxandes träd i rätt klimat . odling i mark och i kruka tycker jag är svårt att placera över på varandra.
|
|
|
|
|
01-11-2008, 22:06
|

Medlem
Antal inlägg: 752
Medlem sedan: 09-06-2007
Medlem nr: 10 947

|
CITAT (flaxss @ 01-11-2008, 20:55)  inne är det helt annorlunda än friväxandes träd i rätt klimat . odling i mark och i kruka tycker jag är svårt att placera över på varandra. Jag är med dig.
--------------------
Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
|
|
|
|
|
02-11-2008, 20:43
|

Medlem
Antal inlägg: 609
Medlem sedan: 26-04-2005
Medlem nr: 5 591

|
Eftersom jag är en nördig ingenjör, vilket jag stolt erkänner, så skaffade jag mig raskt en kombinerad termometer och hygrometer på teknikmagasinet för 79kr. Men det här med att öka fuktigheten verkar inte funka så bra för mig.
Hygrometern hängde jag upp på en ståltråd i söderfönstret, 50cm ovanför krukorna, i nivå med tamarindens, bananens och benjaminfikusens kronor.
Mina avstängda element har resulterat i en temperatur på 17,5C och en relativ luftfuktighet (RH) på ~31% i söderfönstret under dygnets mörka timmar. Mitt på dagen ökar temperaturen till 25grader, och RH sjunker till 24%. Detta är fullt naturligt då RH mäts i % av den mängd vattenånga som kan hållas i luften vid en viss temperatur. Varm luft kan hålla mer vattenånga därför sjunger RH utan att den absoluta luftfuktigheten har ändrats nämnvärt.
Sprejning med rumstempererat vatten: Genomförde försök vid 17,5C och mitt på dagen vid 25C. Inget av dessa försök resulterade i något som helst förändring av RH.
Sprejning med varmt kranvatten: RH höjdes från 32% till 33%
Skål med rumstempererat vatten placerad 50cm rakt under hygrometern: Inget utslag på RH
Skål med varmt kranvatten placerad 50cm rakt under hygrometern: RH höjdes från 31% till 32%
Dessa försökmisslyckades alltså med att påvisa mer än enstaka procents höjning av RH med hjälp av ovanstående metoder. Varaktigheten i höjningen av RH har jag inte mätt.
Slutsatser: Att sänka temperaturen i rummet ger ett högre RH Ytan som vattnet dunstar ifrån måste vara mycket större än 2kvadratdecimeter och vattnet måste vara mycket varmt. Sprejning måste ske mycket ofta med rikligt med varmt vatten.
Jag ger självklart inte upp trots dessa nedslående resultat. Förslag på förändringar i mätmetoderna och förslag på nya luftfuktningsmetoder att utvärdera tas tacksamt emot.
Vore kul om någon gör liknande mätningar så kan man jämföra resultaten.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|