|
Vad vill min Fredskalla tala om för mig..., ...som jag inte förstår...? |
|
|
|
26-01-2009, 12:23
|
Medlem
Antal inlägg: 2 670
Medlem nr: 13 427

|
Tack, Marlene. Själbevattningskruka det blifva !
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
26-01-2009, 22:30
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Som jag skrev tidigare så är dom krukorna det bästa för växter som vill ha jämn vattning, och det vill ju fredskallorna ha. Jag har tyvärr varit tvungen att klippa bort en massa stora fina blad idag, vet inte om det kan ha varit temperaturändringarna vi har haft, ( dagen innan stormen hade vi 19 grader, och innan det 8 , plus naturligtvis) eller om de kan ha varit stormen..jag trodde mina markiser skulle flyga iväg, jag har aldrig sett något liknande. T om här mitt inne i stan har en massa uteserveringar blivit av med hela trottoarbiten dvs rutor och tak, och ett otal träd ligger helt avbrutna på trottoarerna (gatorna måste ju gubevars vara rena o fina) Men som sagt, eftersom hade jag en massa slokande och gula blad så kom sekatören fram...., tråkigt, men dom kommer säkert igen, precis som din.....
--------------------
|
|
|
|
|
26-01-2009, 22:44
|
Medlem

|
Trevligt att höra från dig igen, Lissa. Men du har ju dina utomhus, på dina breddgrader. Sånadär stormar tar väl hårt på växterna, men dom kommer ju igen...Dina är säkert jättar ? Skulle vara trevligt att se vad du har där på din terrass...
Mvh Tepa
|
|
|
|
|
26-01-2009, 23:14
|

Medlem

|
Hej igen Tepa,..det blir inte så mycket skrivande nu på vintern, men jag borde nog passa på att göra en update i mina album, men det ser inte roligt ut trots att jag fortfarande har grönt, främst från lökväxterna,. Idag har jag klippt ner flera grenar på Klematisen, Hibiskusarna vet jag inte om dom kommer att överleva, men för att ge som en chans så klippte jag en massa på dom också, deras blad var konstigt gula och skadade i kanterna på ett sätt jag aldrig har sett förut, Kannorna , avklippta jäms marken, så det är ju nästan bara Passisarna och murgrönorna av dom stora som ger grönt utseende.. Kalanchoerna, (kommer inte ihåg efternamnet), har till min stora glädje börjat blomma, det är den som jag blev rådd till hur jag skulle dela på, av den blommar även alla barnen, och mamma har så många bebeisar att det är dags att dela den igen.. Konstigt hur vissa tar sig, den jag har fick jag av en forum tjej i södra spanien.. Opuntian blommar också, och det är lite roligt eftersom just dom blommorna håller sig länge.. Min stora ficus elastica hade vält, somma med en av hibiskusarna, så dom band jag fast i balkongräcket...Bäst att jag slutar, det är ju bättre om jag visar dom i albumet eller hur.Tänk att jag alltid skriver så mycket, undrar varför???
--------------------
|
|
|
|
|
27-01-2009, 09:17
|
Medlem

|
Hej Lissa
Nu har jag tittat på bilder i ditt album. Läckert, frodigt och fint! Skulle också vilja ha en oas ute, men då blir det lite andra växter, bor ju på lite andra breddgrader. Vi har ju planer på en uteplats så småningom. Tack för titten.
Mvh Tepa
|
|
|
|
|
27-01-2009, 18:30
|
Medlem

|
Hej Här kommer en par bilder på julgruppen, som innehåller Fredskalla. Den jag fick ta hem från jobbet och plantera om och ha hemma. Står nu på bordet mitt i matsalen, kommer ljus från fönstret nordväst och altandörren sydväst. Hoppas den kan stå där en vecka, tills jag skaffat hem självvattnande kruka, andra krukor och jord, så jag kan plantera. Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
28-01-2009, 00:31
|

Medlem

|
Hej Tepa...Det var en fin grupp som har en massa växter at ta vara på ser jag. Fredskallan verkar ju må bra, för den kommer ju med nya blad som ser friska ut. Är murgrönan planterad eller är det bara några blad som dom har satt dit för att fylla ut utrymmet?? I vilket fall som helst så kan du nog ta till vara dom också...om du vill så klart. De är samma sort som den jag har ute på balkongen, och den är jättetålig...stick bara ner kvisten i lite jord och vänta. Jag brukar ofta renovera den på det viset, och nu går vi ju mot vår och allt blir lättare...Julkaktus ,,och den som står bakom ser jag inte riktigt vad det är, nån sorts scheffera eller bambu ? Vilken tur att du fick ett så stort sortiment..  Ps..hemligheten bakom frodigheten ligger i att man har alldeles för många växter
--------------------
|
|
|
|
|
28-01-2009, 07:35
|
Medlem

|
Hej Lissa
Där finns en Bergspalm i gruppen. Har Bergspalm från förut, funderar lite på att slå ihop dem, när jag planterar om. vet inte riktigt om jag vågar, för jag måste använda samma kruka till Bergspalmen jag redan har. Och sätter jag båda i den, så kanske det blir för trångt. Krukan jag redan har är nog lite väl tilltagen, så kanske det går. Å andra sidan vill jag ha dem skilt, om jag lyckas ta livet av den ena. Murgrönan måste vara planterad, har inte rotat så mycket i korgen. Den har varit lika grön och fin sen jul. Där finns en massa mossa, det är ju fukthållande, men är väl lika bra att slänga mossan sen när jag planterat? Där finns nog något, som jag inte riktigt vet vad det är. Ska ta en närbild och fråga er här på forumet lite senare.
Mvh Tepa
|
|
|
|
|
28-01-2009, 20:21
|
Medlem

|
Hej
Förlåt, jag mindes fel. Där finns fem sorter i gruppen och jag vet namnet på alla. För två år sedan hade jag bara vetat namnet på två, Julstjärna och Julkaktus. Där finns alltså Bergspalm, Fredskalla och Murgröna också. Idag ringde jag till min lokala trädgårdsfirma och frågade efter mindre självbevattnande krukor. De hade med 16 cm i diameter och med 25, De med 16 passar inte i detta fall, för de fanns bara VITA ! Jag ska ha Fredskallan på nysnickrade blombänken i ett rum med persikofärgade väggar. Men de hade en 25 centimeterskruka i just persikofärg. Bara en kvar, så jag bad damen sätta undan den åt mig till nästa vecka. Tycker ni jag är pallrig med mitt matchande med krukor färg i färg.....Kan den vara för stor, tro ? Borde jag köpa ännu en Fredskalla för att fylla ut krukan ?
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
29-01-2009, 00:59
|

Medlem

|
Vad har du för färg på blombänken, är den också persikofärgad? Ibland gör jag saker man kanske inte bör göra, som t ex måla krukorna..vet inte om det är nyttigt, men det finns ju så mycket onyttigt runt om ändå... Jag tycker att man ska göra det man själv trivs med, för det är ju du som ska leva i rummet och se krukorna varje dag, och om du inte hittar dom du vill ha på ett ställe , så kanske dom har dom någon annan stans, man kan ju t om skicka efter från firmor på nätet. Jag har bara sett vita, svarta och mörkgröna, men persico låter ju snyggt, bara den färgen tar upp den du redan har...storleken ser du ju när du planterar, och du kan ju alltid köpa en till om du tycker att det ser tomt ut i krukan....
--------------------
|
|
|
|
|
29-01-2009, 11:45
|

Medlem
Antal inlägg: 242
Medlem nr: 9 046

|
Hej ! Min fredskalla, som för övrigt är den finaste och största jag har haft och lyckats med, står över ett element. Det är inte jättevarmt, men ändå varmt om man känner på det med handen. Sedan står den, så att den får sol/ljus hela morgonen och fram till klockan 14 ungefär under sommaren. Jag vattnar den när jag ser att jorden börjar bli torr. Den växer jättebra. Jag tror det är bra med värme, dock inte för varmt, ljus och vattning när den torkar upp. Inte gå och småvattna. /koja
--------------------
Ta till vara din tid här och nu, för den kommer inte i repris !
|
|
|
|
|
29-01-2009, 17:33
|
Medlem

|
Hej Blombänken har maken snickrat. Den är tapetserad med samma tapet och målad med samma färg som väggarna ska bli, rummet är under renovering, alla väggar är inte tapetserade. Sen är det tjocka lackade furuskivor som hylla och "bord". Vi har en dimfontän där och tre blomlampor ovanför. Har inte skaffat alla växterna som ska dit ännu, men det blir snarast. Det ska nog möbleras om på blombänken, de största växterna ska ju inte stå sådär och skymma allt annat. Vet inte om det syns, men det är grönt i lampskärmarna också, så jag har tänkt mig ljusgröna och aprikosfärgade krukor, mest. Så din Fredkalla trivs i värmen, Koja. Men jag vågar nog ändå inte sätta tillbaks den till varma vardagsrummet, kanske där var fööör varmt. Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
30-01-2009, 00:34
|

Medlem

|
Det var verkligen en tjusig bänk, och ordentligt välbyggd,,,gratta snickaren...Tycker du att det ser fult ut med dom vita krukorna??Jag tycker att det ser läckert ut, men det är ju inte jag som ska bo med dom så klart.... Och mossan brukar jag girigt spara och använder till att lägga på jorden på dom mest vattentörstiga växterna så att fuktheten bevaras..Om du inte är intresserad av att ha murgrönan inomhus kan du kanske göra ett försök med att rota dom ute..
--------------------
|
|
|
|
|
30-01-2009, 20:22
|
Medlem

|
Hej Lissa
Nä, inte vet jag fult. Men har ju tänkt persikofärgade krukor och någon grön. Blir kanske för mycket med för många färger. Men okej, vita kan man ju tänka sig också. Murgrönan, ja. Jo jag tror det finns så mycket, att jag kan ta ut en i trädgården, jag har ingen murgröna ute. Jo, förresten, fick en liten planta av en bekant, men vet inte om det blir någe av den, den var så liten. Den är ute ännu, ska bli spännande att se om den kommer upp i vår. Glömde täcka den. Var ska man riktigt plantera Murgröna ? Lite skuggigt kanske ? Hurdan jord? Men på mina breddgrader bör man väl täcka till vintern. Vet inte hur många minusgrader den tål. Vet du ?
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
31-01-2009, 07:36
|
Medlem

|
Hej Lissa
Jo, nog bryr jag mig om den alltid. Hade faktiskt Murgröna på Önskelistan, tills jag fick veta att den ska övervintras svalt. Då blir det till att bära den till Övervintringsrummet, och jag tar hellre såna växter, som jag inte behöver bära dit. En Murgröna kommer ju att hänga och klänga. Hade tänkt speglar där på väggen vid blombänken, och ha något att klättra på för en klängväxt där vid spegeln. Gullranka ska jag åtminståne ha där, kanske Murgrönan också. Hälften inne, hälften ute. Och på den där "hyllan" vill jag ju också ha något som hänger ner. Och en Ampellilja i en ampel i taket. Planer, planer...
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
31-01-2009, 18:51
|

Medlem
Antal inlägg: 37
Medlem nr: 20 896

|
Den vackraste fredskallan jag har haft stod i ett norrfönster i Umeå i samma rum som en akvarium.
--------------------
S*Sprattelkattens Ragdoll
|
|
|
|
|
07-02-2009, 18:53
|
Medlem

|
Hej Nu har jag omplanterat Fredskallan jag fick i den där julgruppen, tillsammans med min egen Fredskalla. Kolla vad fint det blev. Och nu SKA jag hålla bättre koll, så att den inte börjar sloka. Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
10-02-2009, 02:20
|

Medlem

|
Jättefint Tepa, och när jag läste så kom jag ihåg att mamma alltid hade en murgröna som slingrade sig på väggarna, så om det är så du har tänkt det , då ska du absolut försöka. Bladen blir kanske lite mindre än om du hade den ute, men det gör väl inte så mycket.. Min Fredskalla har jag varit tvungen att beskära väldigt hårt idag, stor del av den hade RUTTNAT.....antagligen var symptomen dom gula bladen jag skrev om att jag skulle ta bort, och jag skulle naturligtvis ha kollat upp knölens tillstånd i samband med att jag tog bort bladen. Jag skerv också att jag skulle lägga på lite mer jord, och det skulle jg INTE ha gjort, för den jorden ( torvrik) blev blöt och kall=förruttnelse... Nu har jag tagit bort bra mycket jord, och en massa blad. Jag har satt kanel där jag skar bort bitar av knölen...för när jag bara har tagit blad har det aldrig blivit så stora öppna ytor som nu.. Nu fick vi iaf bevisat att visst vill den ha vatten, men inte så mycket, och inte när det är kallt samtidigt. Den har självbevattningskruka, och det har regnat vansinnigt mycket den sista tiden, hinkar efter hinkar med vatten som jag har tagit tillvara på...men har tyvärr inte plats för hur mycket som helt, men tack vare mina säkerhetshål som jag alltid borrar just ovanför reservoaren, så har det överflödiga vattnet runnit ut på fatet med hjul som den står på....men om jorden håller fast för mycket vatten blir det ju förruttnelse ändå på vintern... Har tagit kort på det som blev kvar, och visst är den fortfarande stor, med förut var den enorm,.hoppas den klarar pärsen
DSCN7793.JPG ( 47.72k )
Antal nedladdningar: 42
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|