Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

17 sidor V  « < 7 8 9 10 11 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Novemberkaktus-knoppar..., ...ramlat av !!
          Sunny
          Inlägg 16-07-2009, 16:50
          Länk hit: #161

Medlem
          Antal inlägg: 295
          Medlem nr: 13 237

CITAT (MariaS @ 16-07-2009, 16:18) *
          Får väl bidra med en bild på min "gamling" då. Den som utsätts för ytterligheterna laugh.gif

Den planten var mycket vacker ! bravo.gif
          Leden er blanke og mørk grønne , det tyder at planten mår bra ...
          Hva du gjør med den er tydligen bra for den.
          Den ser ikke ut som den har hatt "lätt frost, värme och torka".

Min erfarenhet er at planter som har "upplevd ett eller flere av dessa ytterligheter" ser mer eller mindre såhär ut , båda kyla og torka gjer røda led , bilder från Flickr :

http://www.flickr.com/photos/fotomie2009/3494076051/

http://www.flickr.com/photos/spkrs/3503173146/

http://www.flickr.com/photos/clage/3614922559/

Din plante har spesielle led , de er ikke som på de moderne hybridene.
          Spännande !!!
          Er dette en mycket gammal hybrid , en arv-plante , kanskje ?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-07-2009, 17:45
          Länk hit: #162

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jag hade en sådan kaktus, och den dog när den var ute i en lätt frostnatt. den var placerad torrt under en skyddande trappa i söderläge. dagen hade varit varm så jag hade den ute än och trodde inte det skulle bli frost den natten.

morgonen där på var den inte glad - alla gröna toppskott var mjuka och geggiga. längre in i plantan var några ''leder'' fortfarande gröna och fasta men dom hade istället trillat av. men dom äldre delarna verkade leva så jag tog in den men den kom inte igång.

dom sticklingarna och yngre plantor och den äldre jag har här nu har jag iför sig ute så mycket jag kan men är det risk för frost eller under +5c tas dom in.

Citera
          MariaS
          Inlägg 16-07-2009, 20:19
          Länk hit: #163

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Sunny @ 16-07-2009, 17:50) *
          Den planten var mycket vacker ! bravo.gif
          Leden er blanke og mørk grønne , det tyder at planten mår bra ...
          Hva du gjør med den er tydligen bra for den.
          Den ser ikke ut som den har hatt "lätt frost, värme och torka".

Min erfarenhet er at planter som har "upplevd ett eller flere av dessa ytterligheter" ser mer eller mindre såhär ut , båda kyla og torka gjer røda led , bilder från Flickr :

http://www.flickr.com/photos/fotomie2009/3494076051/

http://www.flickr.com/photos/spkrs/3503173146/

http://www.flickr.com/photos/clage/3614922559/

Din plante har spesielle led , de er ikke som på de moderne hybridene.
          Spännande !!!
          Er dette en mycket gammal hybrid , en arv-plante , kanskje ?

Jag har fått den från början av en bekant, för mååånga år sedan. Men den brukar blomma snällt, från november till mitten av juli. Den har nyss tappat sina sista två blommor, så imorgon ska den få flytta ut på glasverandan på avhärdning igen.

Den är vääääldigt lätt att ta skott på också.... whistling.gif Skulle ju kunna dela med mig...

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-07-2009, 20:32
          Länk hit: #164

Medlem

CITAT (MariaS @ 16-07-2009, 21:19) *
          Jag har fått den från början av en bekant, för mååånga år sedan. Men den brukar blomma snällt, från november till mitten av juli. Den har nyss tappat sina sista två blommor, så imorgon ska den få flytta ut på glasverandan på avhärdning igen.
          Den är vääääldigt lätt att ta skott på också.... whistling.gif Skulle ju kunna dela med mig...

jag förstår inte varför du utsätter den för frost ? och jag förstår inte att du skriver det att dom tål det ? när min inte ens klarade strax under 0c och när det inte behövs för att få vackra blommade ex ( av att jag har sett clivias och sunny och andras).

visst dina kanske klara det med mycket tur i behåll men vem säger att växten mår bra av det och vem säger att allas tål det ? sedan beror köldtåligheten också beroende art/hybrid och andra flera faktorer.

och att du visar bild på en med blommor menas ju inte att dom tål lätt frost det kan ju vara nåt du bara säger vad vet jag och sedan visar du bild på en som antagligen inte haft nämnvärt med frost. unsure.gif .

så det är ju inget man ska chansa på.

Redigerat av flaxss: 16-07-2009, 20:46

Citera
          Sunny
          Inlägg 16-07-2009, 21:11
          Länk hit: #165

Medlem

CITAT (MariaS @ 16-07-2009, 21:19) *
          Jag har fått den från början av en bekant, för mååånga år sedan.

Kan du fortfarande kontakta din bekanta for å fråga om bakgrunden til denne planten ?

Jeg tror det er ganska sällsynt med hvite blommor på en Schlumbergera med sådanna led !

Mycket spännande ! shy.gif whistling.gif yes.gif

Fins det andre som vet noe om dette ?

Citera
          MariaS
          Inlägg 16-07-2009, 22:04
          Länk hit: #166

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Sunny @ 16-07-2009, 22:11) *
          Kan du fortfarande kontakta din bekanta for å fråga om bakgrunden til denne planten ?

Jeg tror det er ganska sällsynt med hvite blommor på en Schlumbergera med sådanna led !

Mycket spännande ! shy.gif whistling.gif yes.gif

Fins det andre som vet noe om dette ?

Jag tror inte ens att personen finns i livet idag... Sist jag träffade honom (13 år sedan) mådde han inte så bra... På den tiden var jag inte heller så intresserad av ursprung, sorter och historik. Så jag var nog mest nöjd att den över huvud taget var vänlig nog att blomma varje år.

CITAT (flaxss @ 16-07-2009, 21:32) *
          jag förstår inte varför du utsätter den för frost ? och jag förstår inte att du skriver det att dom tål det ? när min inte ens klarade strax under 0c och när det inte behövs för att få vackra blommade ex ( av att jag har sett clivias och sunny och andras).

visst dina kanske klara det med mycket tur i behåll men vem säger att växten mår bra av det och vem säger att allas tål det ? sedan beror köldtåligheten också beroende art/hybrid och andra flera faktorer.

och att du visar bild på en med blommor menas ju inte att dom tål lätt frost det kan ju vara nåt du bara säger vad vet jag och sedan visar du bild på en som antagligen inte haft nämnvärt med frost. unsure.gif .

så det är ju inget man ska chansa på.

Vi har en gemensam bekant som sett blomman live, upplevt hur den behandlats och följt blomningen. Fråga henne om du inte tror mig!

Citera
          Sunny
          Inlägg 16-07-2009, 22:27
          Länk hit: #167

Medlem

CITAT (MariaS @ 16-07-2009, 23:04) *
          Jag tror inte ens att personen finns i livet idag... Sist jag träffade honom (13 år sedan) mådde han inte så bra...

Då tolkar jeg det som at dette var en gammal mann den gongen , så han den gong , for 13 år sen , hadde haft planten i lång tid ... shy.gif

Synd at du ikke kan finne ut noe mer ... Men fins det andre som kjenner til just denne hybriden ?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-07-2009, 22:31
          Länk hit: #168

Medlem

CITAT (MariaS @ 16-07-2009, 23:04) *
          Jag tror inte ens att personen finns i livet idag... Sist jag träffade honom (13 år sedan) mådde han inte så bra... På den tiden var jag inte heller så intresserad av ursprung, sorter och historik. Så jag var nog mest nöjd att den över huvud taget var vänlig nog att blomma varje år.
          Vi har en gemensam bekant som sett blomman live, upplevt hur den behandlats och följt blomningen. Fråga henne om du inte tror mig!

det är kanske som med paradisträdet. den tål ju också frost lika bra som dessa kaktusar rotfl.gif

bassam HAR rätt är dessa fulla med knopp och har blommor så tappar dom knopparna om det blir FÖR kallt.

man ska vara försiktig att skriva att dom tål lätt frost när det inte behövs och när det finns folk som det har gått riktigt illa för när dom råkat utsätta dom för frost (inte bara mig själv). bara för du lyckas med att utsätta dom för lätt frost och sedan får dom till att överleva detta menas ju inte att det är nåt bra att göra eller att det är nåt man ska skriva på ett forum rätt ut utan att förklara mer detaljerat. bara som en som sak att dom är i svenskt klimat gör dom känsligare för frost. ja jag har läst på nätet där det står att dom tål ner till -6c men knappast här (kanske om man har tur). och sedan bara för det står så på nätet så vet man ju inte om det är sant då man inte vet övriga faktorer.

ska jag tro dig ska jag se en bild där den är täckt med frost och därefter ska jag se en bild av att den överlevt det (du ska visa en bild efter! ). när du ändå håller på varför inte utsätta ett paradisträd för frost också whistling.gif

som jag skrev innan du har säkert fått en jul/november kaktus att överleva en frostnatt ( eller va det nära noll kanske och inte riktig ''frostnatt''). men det är ingen som säger att den säkert gör det alltid eller att det är bra. det är därför man ska vara försiktig. jag vet ju att min inte klarade det och jag vet att jag läst på nätet folks kaktusar som har klarat det men igen man bör vara försiktigt.

nu tänker jag inte skriva mer här för jag har sagt mitt, och dom som läser i denna tråd är nog väldigt rädda om sina kaktusar och skulle nog inte få för sig att ha dom ute i ''lätta frostnätter''.

Citera
          Fny
          Inlägg 17-07-2009, 07:10
          Länk hit: #169

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

CITAT

Jaaaaaaa jag vill ha!!! kiss.gif

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Sunny
          Inlägg 17-07-2009, 19:47
          Länk hit: #170

Medlem

Det er kanskje ikke hövlig å sitere seg selv , men nu gjør jeg det igjen ... shy.gif
          CITAT (Sunny @ 16-07-2009, 13:46) *
          Hur man får blommor på plantene :
          Blommorna kommer om planten får temperaturer under 17 grader og i tillegg långa netter ( altså inget tillegsljus från elektriska lamper ).
          Kommer temperaturen ned i 12 - 13 grader bildas knopper oavhengig av nattens lengde.

Dette er sitat från en av mina krukväkstbøker , og det forteller på en kortfattat måte hva jeg har lest i långa og mer vitenskaplige artikler.
          Og det stemmer øverens med min erfarenhet ... shy.gif

Mine planter får massor av sol ( i østfønster ) og vatten om sommeren , og også gødning då og då ...
          Så de får verkligen "känna på kroppen" at det er sommer ...

Når høsten kommer står de kvar i dette østfønster , der er ingen varmeovner eller elektrisk ljus før man kommer langt ut i november.
          I denne porioden kommer temperaturen ned til rundt 15 grader , og plantene har "känt på kroppen" at det er høst , og de danner massor av knoppar.

Men det fins et annat sätt at få plantene til å sette knopper :

Man gjer plantene 15 - 16 timar i dygnet med fullstendig mørke , det er hva profesjonelle odlare gjør. Da kommer knoppar også under høg temperatur.

Man kan lese om det her :
          http://www.umass.edu/umext/floriculture/fa...rops/cacti.html
          under "Controlled Flowering".

Dette er kanskje ikke så aktuelt for oss amatører ,
          det var vel derfor jeg ikke komm ihåg det sist jeg skrev. blush.gif
          ...................................
          Ps. 1 Jeg har lært mycket om Schlumbergera-odling från den artikelen.
          Ps. 2 Hoppas andre også kan förtälja hur de gör for å få blommor på sine planter.

Og så en blomme ( en moderne orange novemberkaktushybrid ; en av mine favoriter ) , det behövs etter "all denne skrift" ... whistling.gif giggle.gif
          Bifogad fil  orange_form.__08.JPG ( 20.38k ) Antal nedladdningar: 37

Redigerat av Sunny: 17-07-2009, 20:00

Citera
          clivia
          Inlägg 18-07-2009, 07:02
          Länk hit: #171

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (Sunny @ 17-07-2009, 20:47) *
          Det er kanskje ikke hövlig å sitere seg selv , men nu gjør jeg det igjen ... shy.gif

Mine planter får massor av sol ( i østfønster ) og vatten om sommeren , og også gødning då og då ...
          Så de får verkligen "känna på kroppen" at det er sommer ...

Når høsten kommer står de kvar i dette østfønster , der er ingen varmeovner eller elektrisk ljus før man kommer langt ut i november.
          I denne porioden kommer temperaturen ned til rundt 15 grader , og plantene har "känt på kroppen" at det er høst , og de danner massor av knoppar.

Men det fins et annat sätt at få plantene til å sette knopper :

Man gjer plantene 15 - 16 timar i dygnet med fullstendig mørke , det er hva profesjonelle odlare gjør. Da kommer knoppar også under høg temperatur.

Man kan lese om det her :
          http://www.umass.edu/umext/floriculture/fa...rops/cacti.html
          under "Controlled Flowering".

Dette er kanskje ikke så aktuelt for oss amatører ,
          det var vel derfor jeg ikke komm ihåg det sist jeg skrev. blush.gif
          Ps. 1 Jeg har lært mycket om Schlumbergera-odling från den artikelen.
          Ps. 2 Hoppas andre også kan förtälja hur de gör for å få blommor på sine planter.

Og så en blomme ( en moderne orange novemberkaktushybrid ; en av mine favoriter ) , det behövs etter "all denne skrift" ... whistling.gif giggle.gif
          Bifogad fil  orange_form.__08.JPG ( 20.38k ) Antal nedladdningar: 37

Tack för länken, Sunny...

Din favoritschlumbergera liknar ganska min Thor-Bella även om jag inte är helt säkert om det är samma färg, på bilden ser de ibland lite annorlunda...

En blommande Thor-Bella... nov.2008 (utan blixt, med blixt och blomma)

Bifogad fil  Thor_Bella_i_blom....jpg ( 48.92k ) Antal nedladdningar: 19
          Bifogad fil  Thor_Bella_i_blom..._3.jpg ( 54.67k ) Antal nedladdningar: 25
          Bifogad fil  Thor_Bella_i_blom..._2__nov._2008.jpg ( 68.34k ) Antal nedladdningar: 21

Jag gillar den här färgen...

MVH/clivia

Citera
          Sunny
          Inlägg 18-07-2009, 10:16
          Länk hit: #172

Medlem

Min har mera hvitt i blommorna , tycker jeg :

Bifogad fil  orange__08_form..JPG ( 48.18k ) Antal nedladdningar: 57

Jeg har odlat den från 2 led som jeg fikk av en mail-vän , hon sa det var en rød hybrid , så blomman var en mycket trevlig överraskning. smile.gif Jeg vet ikke namn på den.

Vet du säkert namn på dine hybrider , har du kjøpt / fått dem med namn ?

Citera
          Sunny
          Inlägg 18-07-2009, 12:56
          Länk hit: #173

Medlem

Hva jeg også kan si om den planten er at jeg fikk sticklingarne våren -06.
          På bildet ovan blommer den for første gong i høsten -08.

Bildet under er samme planten lite tidligare høsten -08 , med knoppar :

Bifogad fil  form.__15.11.08_a.JPG ( 51.52k ) Antal nedladdningar: 36

Den blir mer "överhängande" när den blommer ,
          så er det for de fleste av mine Schlumbergeraer ...

Er det vikten av blommorna som gjør det ,
          eller er de "hormonella" ... giggle.gif

Redigerat av Sunny: 18-07-2009, 12:57

Citera
          clivia
          Inlägg 18-07-2009, 13:26
          Länk hit: #174

Medlem

CITAT (Sunny @ 18-07-2009, 13:56) *
          Hva jeg også kan si om den planten er at jeg fikk sticklingarne våren -06.
          På bildet ovan blommer den for første gong i høsten -08.

Bildet under er samme planten lite tidligare høsten -08 , med knoppar :

Bifogad fil  form.__15.11.08_a.JPG ( 51.52k ) Antal nedladdningar: 36

Den blir mer "överhängande" när den blommer ,
          så er det for de fleste av mine Schlumbergeraer ...

Er det vikten av blommorna som gjør det ,
          eller er de "hormonella" ... giggle.gif

Kanske hjälper "V-i-a-g-r-a" som gödning... naughty.gif biggrin.gif

Vad gäller min Thor-Bella, den var köpt under detta namnet förra året
          då är jag ganska säkert att det är just den...

Nu ser den ut så här:

Bifogad fil  Schlumbergera_Thor_Bella__18.72009.jpg ( 70.52k ) Antal nedladdningar: 30

MVH/clivia

Citera
          Sunny
          Inlägg 18-07-2009, 14:01
          Länk hit: #175

Medlem

CITAT (clivia @ 18-07-2009, 14:26) *
          Kanske hjälper "V-i-a-g-r-a" som gödning... naughty.gif biggrin.gif

a0a.gif a0a.gif a0a.gif

CITAT (clivia @ 18-07-2009, 14:26) *
          Vad gäller min Thor-Bella, den var köpt under detta namnet förra året
          då är jag ganska säkert att det är just den...

Du har tur som finner planter med "nametags" i butiken ...
          Har aldrig sett det her ... no.gif

Din Thor-Bella har vuxit mycket bra på den tiden du har haft den,
          og kommer til å bli fantastisk med blommor til høsten !
          Den har en mycket vakker blomme ,
          det glømde jeg å si tidligere. shy.gif

Redigerat av Sunny: 18-07-2009, 14:02

Citera
          clivia
          Inlägg 19-07-2009, 06:48
          Länk hit: #176

Medlem

CITAT (Sunny @ 18-07-2009, 15:01) *
          a0a.gif a0a.gif a0a.gif
          Du har tur som finner planter med "nametags" i butiken ...
          Har aldrig sett det her ... no.gif

Din Thor-Bella har vuxit mycket bra på den tiden du har haft den,
          og kommer til å bli fantastisk med blommor til høsten !
          Den har en mycket vakker blomme ,
          det glømde jeg å si tidligere. shy.gif

Det var på Plantagen, jag köpte den, Sunny... (men det var färgen som lockade inte namnet shy.gif ) och det var första gången jag såg namnet på Schlumbergera... Undrar g.gif varför finns det så många hybrider med namn när man ändå i slutänden väljer att sälja novemberkaktusar i butiker utan namn... dunno.gif

MVH/clivia

Citera
          Fny
          Inlägg 20-07-2009, 12:49
          Länk hit: #177

Medlem

lite off topic men ändå... vill schlumbergera-sticklingar stå i vatten innan de planteras? Eller är det såna som vill bli planterade direkt?

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Sunny
          Inlägg 20-07-2009, 14:31
          Länk hit: #178

Medlem

Du er aldeles ikke "off topic" , Fny ! smile.gif

- Plantera dem direkt , om lag 1/3 av ledet under jorden
          ( om din stickling har flera led ; så 1/3 til häften av det nedsta ledet under jorden ).

Du kan få røter på din stickling med å sette den i vatten ,
          man kan gjøra det om man ikke har anledning til å plantera direkt ,
          eller om man vet at man skal gje bort sticklingen ,
          men det er ingen spesiell fördel med å gjøre det på det sättet.

Redigerat av Sunny: 20-07-2009, 14:46

Citera
          Fny
          Inlägg 20-07-2009, 14:50
          Länk hit: #179

Medlem

tackar! thanks.gif

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Sunny
          Inlägg 21-07-2009, 13:39
          Länk hit: #180

Medlem

CITAT (Sunny @ 20-07-2009, 15:31) *
          - Plantera dem direkt , om lag 1/3 av ledet under jorden
          ( om din stickling har flera led ; så 1/3 til häften av det nedsta ledet under jorden ).

En annan sak jeg nok borde nämna er at det oftast avlöner seg å plantera 1 og 1 led ...

Så om man får en stickling bestående av til exempel 4 led ,
          så delar man opp den til 4 "enskild-led" og planterar då 4 stilcklingar i krukan. flirting.gif

Citera

17 sidor V  « < 7 8 9 10 11 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-08-2025, 16:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon