| |
|
  |
Novemberkaktus-knoppar..., ...ramlat av !! |
|
|
|
|
21-07-2009, 13:41
|

Medlem
Antal inlägg: 1 823
Medlem nr: 23 163

|
aaaa smart då ska jag göra det! fick en stickling nämligen av Marias jääättefina planta, så nu väntar jag spänt på att den ska rota sig!
--------------------
Glada hälsningar från Fny! Liten trädgård i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2009, 16:41
|

Medlem
Antal inlägg: 295
Medlem nr: 13 237

|
Jeg har mange Schlumbergera truncata ( novemberkaktus-hybrider ) i olika storlekar. Faktisk så mange at når de blommar ungefär på samma tid , så blir det "nästan för mycket" ... De flesta av mine S. står i et rum utan element om sommaren og høsten , de får knoppar når det er mørkt nok og kaldt nok. Og de har knoppar nu !!!  ( Min store vita har som vanlig de største knoppene. Den er alltid "först". ) I fjor , og alla tidigare år , har alla mine S. varit i det rummet om sommaren og høsten. Men i år gjør jeg et experiment : Några av mine S. har stått i vardagsrummet ( ca. 22 grader dag og natt ) inntil i går , då ble de flyttet til et rum utan element. Några står kvar i vardagsrummet fortfarande , og skal få stå der än en tid. På det her sättet hoppas jeg at få en längre Schlumbergera blom-säsong. Kanskje kan några novemberkaktus blomma i julen til sammans med äkta julkaktus ... Fins det andre som "experimenterar" ?
Redigerat av Sunny: 20-09-2009, 17:08
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2009, 17:37
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
CITAT (Sunny @ 19-09-2009, 17:41)  Jeg har mange Schlumbergera truncata ( novemberkaktus-hybrider ) i olika storlekar. Faktisk så mange at når de blommar nästan på samma tid , så blir det "nästan för mycket" ... De flesta av mine S. står i et rum utan element om sommaren og høsten , de får knoppar når det er mørkt nok og kaldt nok. Og de har knoppar nu !!!  ( Min store vita har som vanlig de største knoppene. Den er alltid "först". ) I fjor , og alla tidigare år , har alla mine S. varit i det rummet om sommaren og høsten. Men i år gjør jeg et experiment : Några av mine S. har stått i vardagsrummet ( ca. 22 grader dag og natt ) inntil i går , då ble de flyttet til et rum utan element. Några står kvar i vardagsrummet fortfarande , og skal få stå der än en tid. På det her sättet hoppas jeg at få en längre Schlumbergera blom-säsong. Kanskje kan några novemberkaktus blomma i julen til sammans med äkta julkaktus ... Fins det andre som "experimenterar" ?  Ja, Sunny, du har mycket blomvilliga Schlumbergeror  ....  jag längtar efter dina bilder... Titta på några av dina bebisar... de här har inte vuxit mycket ännu men de kommer i alla fall visa blommor redan i år... på andra bilden med Rhipsalisbebisar som börjat växa...
Schlumbergera_bebisar__19.9.2009.jpg ( 60.7k )
Antal nedladdningar: 37
bebisar...__19.9.2009.jpg ( 74.79k )
Antal nedladdningar: 32Alla dina sticklingar växer väldigt bra i mitt kök även om jag inte har tagit kort på alla ännu.... Tack ännu en gång för dem... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2009, 18:13
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 19-09-2009, 18:37)  Alla dina sticklingar växer väldigt bra i mitt kök även om jag inte har tagit kort på alla ännu.... - Så kul at det går bra med dom alla ! Jeg kan bekräfta at S. truncata på kortet er "rosa & vit från 80-talet" , jeg ser du har skrivit "troligen" på etiketten ... Jeg tycker just den S. truncata har så fina led ! Du får ikke bli för besviken om knoppene faller av , hos meg gjør de i alla fall det på så unge sticklingar ... Her er den rosa & vita , bildet er fra høsten -08 :  Og her sommaren -09 , solljuset var alltför skarpt og ödelägger grønfärgen , men man ser formen på leden :  Denna planten er av en enda stickling ( 1 led / blad ).
Redigerat av Sunny: 19-09-2009, 19:08
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2009, 18:30
|

Medlem

|
En annan sak ; dine Rhripsalidopsis rosea sticklingar växer mycket bra , ser jeg , bättre än min sticklingplante som jeg startade på samme tid som jeg sendte sticklingar til deg ... Jeg ser du har "juvenile growth" ( ungdomlig växt , om man översätter direkt ) , det er helt naturlig og du kan läsa om det här : http://cactus.biology.dal.ca/paulC/roseEaster/rose.html
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2009, 19:51
|
Medlem

|
Sunny, ordet "troligen" kom till mig med sticklingarna... Dina bilder är som vanligt helt fantastiska... Vad gäller knoppar hoppas att de inte faller av, jag har en sådan liten stickling hos min stora clivia och den blommade med en stor röd-vit blomma på våren... men ja du har rätt de brukar falla... Länken om Rhipsalidopsisar är mycket intressant, den har tvingat mig att titta lite närmare på mina... men de har inte en sådan juvenil tillväxt  ... Jag skulle vilja veta vad som startar sådan tillväxt för att mina (dina) plantor har helt normala blad som ser ut precis som den första du har skickat (jag ska ta en foto imorgon, slut på bateri), de har bara "lite yngre glansigare utseende" om du förstår vad jag menar... (tack för beröm, hoppas bara att jag inte tar livet av dem, de är så söta...  ) MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2009, 20:34
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 19-09-2009, 20:51)  Länken om Rhipsalidopsisar är mycket intressant, den har tvingat mig att titta lite närmare på mina... men de har inte en sådan juvenil tillväxt  ... Jag skulle vilja veta vad som startar sådan tillväxt för att mina (dina) plantor har helt normala blad som ser ut precis som den första du har skickat (jag ska ta en foto imorgon, slut på bateri), de har bara "lite yngre glansigare utseende" om du förstår vad jag menar... (tack för beröm, hoppas bara att jag inte tar livet av dem, de är så söta...  ) Jeg trodde jeg fann j.g. på ditt foto , men när jeg tittar igjen , ser jeg at det ikke var så ... De normale leden er reknat som de mest attraktiva , men i en period brukar j.g. at komma , om man vill eller ikke ... Det er i alla fall så hos meg , og jeg gillar dom ikke ... Ja , ja , om jeg tok fel , så fikk ni åtminstone se linken ...
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2009, 01:23
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Hej
10,8 Jag tycker att jorden fattas ( BORE B ) , den står på nummer 5 på Periodiska systemet . 5
Obs man kan ge jorden bore om man ger naturliga gödsel under våren , eller man kan ger väter lössa näring som inhåller BORE,
H : Bassam
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2009, 09:41
|
Medlem

|
CITAT (Sunny @ 19-09-2009, 21:34)  De normale leden er reknat som de mest attraktiva , men i en period brukar j.g. at komma , om man vill eller ikke ... ... men vad är orsaken??? Jag tror att det måste vara någon mekanism bakom det...  ... Varför startas den just i visa perioder? Är det inte mest på vintern när ljuset är en bristvara? Här kommer lite mer bilder på Rhipsalidopsisar... och på andra bilden S. x buckleyi :-)
Rhipsalidopsisar__20.9.2009.jpg ( 65.77k )
Antal nedladdningar: 33
S.x_buckleyi__20.9.2009.jpg ( 54.63k )
Antal nedladdningar: 38 S. x exotica har också "vaknat" och börjar växa...
S._x_exotica__20.9.2009.jpg ( 77.07k )
Antal nedladdningar: 18MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2009, 13:19
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 20-09-2009, 10:41)  ... men vad är orsaken??? Jag tror att det måste vara någon mekanism bakom det...  ... Varför startas den just i visa perioder? Är det inte mest på vintern när ljuset är en bristvara? Hmm ... "juvenile growth" ( eller ungdomlig tilväxt ) ... hos meg kommer den lika gjerna om våren , sommaren eller høsten , det verkar at vara en tid planten skal igjennom , en "teenager-period". Men jeg har aldri hatt så mycket j.g. på mine R. rosea som det man ser på bildet i linken. På ditt siste R. rosea bildet tycker jeg det ser ut som sticklingen mellerst har j.g. , det ser ut som der växer fler-kantade led ut av den , eller ser jeg fel også nu ? Dina sticklingar växer jättebra , du skal ikke vänta noe mer på den korte tiden sedan du fikk sticklingarne , kom i håg , de har også brukt tid på å sette rötter ! Din S. x b. ; 4 led ut av 1 , jättebra förgrening !
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2009, 15:54
|

Medlem

|
Jeg skulle egentligen ut og gå en promenad i eftermiddag , men oj , som det regnar , så ble det fram med kameraet för å ta Schlumbergera-bilder i stället .............................................Først min enda nya sticklingsplante i 2009. Av snälla MariaS her på Odla fikk jeg sticklingar av hennes fantastiska vita med "oldfashioned" led ( blad ). Jeg blev så glad for dem !!!  Jeg tycker leden er lika interessante som blommorna på dessa plantene , så om jeg egentligen ikke har plats til flera S. , så gjør jeg alltid ett undantag når jeg har sjansen til å få en sort "oldfashioned" Schlumbergera som jeg ikke redan har ...  MariaS sticklingar til sammans med en stor plante :  Mitt "Schlumbergera-träd" , en 1-sticklings-plante som ville bli , ja , just ett träd :  Detta skottet kom i sommar , min første tanke var at ta det bort , men i stället behåller jeg det , og leder det opp i trädets krona. Hoppas det kommer ett tilsvarande skott på andra sidan senare , för symmetriens skuld ... Men annars så elskar jeg kul förgrening !!! :  Detta er den enda Schlumbergera som jeg startade från sticklingar i 2008. Det er också en "oldfashioned" sort. ( De er mine favoritter ! ) Det var väl i mars/april jeg fikk sticklingarne , så de hadde lång växt-sesong också i 2008 :  Den planten står fortfarande i vardagsrummet. Den består av 5 sticklingar. 4 av dem förgenade seg från början i 2008. Den 5te produserade "kul förgrening" nu i sommar/höst , så planten skal få stå i vardagsrummet til jeg er seker på at skottet som den röda pilen peker emot er stort nok til å tåle kyligare temperatur. ....................................................................................Den siste planten påminner mycket om en jeg redan har. Jeg skulle gjerne ha dem til sammans i ett kyligare rum for å få dem at blomma på samma tid så jeg kan få komparera blommorna på de två. Men det får bli ett annat år. Her er den som planten ovan liknar på ( bilde från -08 ) :
Redigerat av Sunny: 20-09-2009, 18:39
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2009, 19:44
|
Medlem

|
CITAT (Sunny @ 20-09-2009, 16:54)  Jeg skulle egentligen ut og gå en promenad i eftermiddag , men oj , som det regnar , så ble det fram med kameraet för å ta Schlumbergera-bilder i stället .............................................Først min enda nya sticklingsplante i 2009. Av snälla MariaS her på Odla fikk jeg sticklingar av hennes fantastiska vita med "oldfashioned" led ( blad ). Jeg blev så glad for dem !!!  Jeg tycker leden er lika interessante som blommorna på dessa plantene , så om jeg egentligen ikke har plats til flera S. , så gjør jeg alltid ett undantag når jeg har sjansen til å få en sort "oldfashioned" Schlumbergera som jeg ikke redan har ...  MariaS sticklingar til sammans med en stor plante :  Mitt "Schlumbergera-träd" , en 1-sticklings-plante som ville bli , ja , just ett träd :  Detta skottet kom i sommar , min første tanke var at ta det bort , men i stället behåller jeg det , og leder det opp i trädets krona. Hoppas det kommer ett tilsvarande skott på andra sidan senare , för symmetriens skuld ... Men annars så elskar jeg kul förgrening !!! :  Detta er den enda Schlumbergera som jeg startade från sticklingar i 2008. Det er också en "oldfashioned" sort. ( De er mine favoritter ! ) Det var väl i mars/april jeg fikk sticklingarne , så de hadde lång växt-sesong också i 2008 :  Den planten står fortfarande i vardagsrummet. Den består av 5 sticklingar. 4 av dem förgenade seg från början i 2008. Den 5te produserade "kul förgrening" nu i sommar/höst , så planten skal få stå i vardagsrummet til jeg er seker på at skottet som den röda pilen peker emot er stort nok til å tåle kyligare temperatur. ....................................................................................Den siste planten påminner mycket om en jeg redan har. Jeg skulle gjerne ha dem til sammans i ett kyligare rum for å få dem at blomma på samma tid så jeg kan få komparera blommorna på de två. Men det får bli ett annat år. Her er den som planten ovan liknar på ( bilde från -08 ) :  Alltid intressant, lärorikt och inspirerande att läsa inlägg från dig... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2009, 21:33
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Sticklingen ser ju ut att ha tagit sig fint Sunny. Hoppas nu att den berikar dig med samma blom som "mamma" ger mig. Jag har redan börjat ana två knoppar på den, nu när den fick komma in från "sommarbetet". Tidigt, men det har ju varit en sval sommar också. Fast sista utslagna blomman visade sig den 17 juli!? Ingen lång vila här inte
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2009, 22:43
|
Medlem
Antal inlägg: 9
Medlem nr: 4 871

|
Oj, efter den här tråden blir man intresserad av novemberkaktusar  Jag är nybörjare, fick skott av en gammal dam, en mycket gammal moderplanta. Tror den är vanligt rosa iaf... Satte 4 sticklingar i en liten kruka, nu är det cirka 3 leder på varje. 2 sticklingar har 3 leder från grunden, och de andra har två. Känns som att det är bra om de börjar med 3  Längre upp är det antingen två eller en led. Sunny, ska jag klippa av överallt där det bara är en led? Jag vill ha lika fina plantor som dig!
P9200241.JPG ( 142.87k )
Antal nedladdningar: 45För övrigt så antar jag att inte min kommer att blomma i år... Mvh Jonas
Redigerat av Jonas_G: 20-09-2009, 22:44
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2009, 16:51
|

Medlem

|
CITAT (Jonas_G @ 20-09-2009, 23:43)  Sunny, ska jag klippa av överallt där det bara är en led? Hmmm ... Står planten i høg temperatur og växer fortfarande ? - I så fall ville jeg dröja til växten stoppar up , og så ta bort der det fins en led og den har liten storlek og "er omogen". Jeg er väl ikke "så hårdhänt" at jeg vil ta bort stora , välformade , mogna led på en så liten plante , even om det blir "två på rad" ... Om det då står kvar två led på rad nu i höst , så kan du tvinga planten til förgrening til våren med å ta bort den tredje leden på rad som helt sekert kommer då. Om man duschar planten på våren og sommaren , så blir det mer förgrening , det er i alla fall jeg övertygad om. Hva jeg kaller "kul förgrening" på bildene i inlägget ovan , er resultat av dusching ... ( Men ikke gjør det nu , då kan planten ruttna. Start med det når växten er väl startad til våren ! ) Om du setter planten kyligare nu , så ta i alla fall bort den pyttesmå leden oppe til höger ... Leden som den växer ut av er stor og mogen og kan produsere blom i höst / vinter eller til våren. ( Til påsk brukar Schlumbergera at blomma for meg. ) Det er annars ikke så godt å vurdere ut fra ett bilde ... Välkommen som Schlumbergera-entusiast ! Det måste bli flera Schlums på deg , du har gjort ett godt arbete med din stickling-plante ! ..........................................Hej , MariaS ! Sticklingen har tagit seg fint , ja ! Jeg er övertygad om at det blir en flott plante med tiden , og i bästa fall får jeg se dens blommor nästa höst.
Redigerat av Sunny: 21-09-2009, 16:58
|
|
|
|
|
|
|
|
26-09-2009, 14:11
|

Medlem

|
Jeg såg novemberkaktus i plantehyllene på matbutikken i går. Så om du skal kjøpe , er det dags å begynne å titta ... Selv har jeg har redan så mange , at jeg kan tyvärr ikke kjøpe ...
Redigerat av Sunny: 26-09-2009, 14:21
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2009, 14:08
|

Medlem
Antal inlägg: 185
Medlem nr: 19 230

|
Snart är det november! Gissa om jag ska köpa när de kommer ut i butik då!  . Bara jag hade pláts så skulle jag verkligen tänka mig o köpa jätte jättemånga! För de är så lättskötta, tåliga och vackra!
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
07-10-2009, 14:23
|
Gäster

|
här knoppas det i massor ( julkaktus tror jag det var) svårt att se på bilden men där är en massa massa små små knoppar plus några som kommit längre
PICT0019.JPG ( 907.88k )
Antal nedladdningar: 36försökte ta kort på en knopp med , men mörkt rum och gammal kamera var det inte lätt
PICT0018.JPG ( 893.6k )
Antal nedladdningar: 27
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2009, 15:08
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 07-10-2009, 15:23)  här knoppas det i massor ( julkaktus tror jag det var) Hej , flaxss ! Jeg kommer ihåg din "mystiske Schlumbergera" , først trodde jeg det var en Schlumbergera x buckleyii ( en äkta julkaktus ) , men så kom jeg i tvivel ... Ditt förre bilde ( et annet sted i denne tråden ) var ikke helt tydlig , jeg såg på det flere gonger , men hadde svårt for å konkludera helt sekert ... Når jeg nå ser ditt nye bilde , konkluderer jeg at dette er en eldre Schlumbergera truncata hybrid ( en novemberkaktus ). # 1 Nå ser jeg "vinklar" på leden/bladene ( julkaktus har ingen vinklar med bare runde former ). # 2 Den har redan knoppar. Alla mine novemberkaktus , som har hatt det kyligt , har nu knoppar. Mina två stora julkaktus , som også har hatt det kyligt , har ingen tekn til knoppar. De blommer ju en månad senare enn novemberkaktus. Men altså ; formen på leden er mitt viktigaste "spor" i den her identifiseringen. Nu er jeg mycket nyfiken på blommorna , du måste , måste , MÅSTE , MÅSTE visa oss bilde av den når den blommer !
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
07-10-2009, 16:04
|
Gäster

|
CITAT (Sunny @ 07-10-2009, 16:08)  Hej , flaxss ! Jeg kommer ihåg din "mystiske Schlumbergera" , først trodde jeg det var en Schlumbergera x buckleyii ( en äkta julkaktus ) , men så kom jeg i tvivel ... Ditt förre bilde ( et annet sted i denne tråden ) var ikke helt tydlig , jeg såg på det flere gonger , men hadde svårt for å konkludera helt sekert ... Når jeg nå ser ditt nye bilde , konkluderer jeg at dette er en eldre Schlumbergera truncata hybrid ( en novemberkaktus ). # 1 Nå ser jeg "vinklar" på leden/bladene ( julkaktus har ingen vinklar med bare runde former ). # 2 Den har redan knoppar. Alla mine novemberkaktus , som har hatt det kyligt , har nu knoppar. Mina två stora julkaktus , som også har hatt det kyligt , har ingen tekn til knoppar. De blommer ju en månad senare enn novemberkaktus. Men altså ; formen på leden er mitt viktigaste "spor" i den her identifiseringen. Nu er jeg mycket nyfiken på blommorna , du måste , måste , MÅSTE , MÅSTE visa oss bilde av den når den blommer !  hej hej tack för svaret, då får den vara en Novemberkaktus (tillsvidare kanske?  ). för mig kvittar det egentligen vad det är det är, men det är ändå roligt att veta vad man har. mormor har en hel del sådana här kaktusar och även hon har berättat för mig om formen på lederna att det är olika och det är så man ev kan se va det är man har. den har varit innan nu sedan mitten av sept och den verkar må bra i sitt ''vinterbo'' har växt lite i lederna. i sitt vinterbo har den extra ljus och sval rumstemp så där tror jag den ska må bra i vinter. jag ska följa den med bilder och så lovar jag att visa när blommorna slagit ut. hoppas många av knopparna utvecklas väl nu.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|