CITAT (Sunny @ 17-07-2009, 19:47)

Det er kanskje ikke hövlig å sitere seg selv , men nu gjør jeg det igjen ...
Mine planter får massor av sol ( i østfønster ) og vatten om sommeren , og også gødning då og då ...
Så de får verkligen "känna på kroppen" at det er sommer ...
Når høsten kommer står de kvar i dette østfønster , der er ingen varmeovner eller elektrisk ljus før man kommer langt ut i november.
I denne porioden kommer temperaturen ned til rundt 15 grader , og plantene har "känt på kroppen" at det er høst , og de danner massor av knoppar.
Men det fins et annat sätt at få plantene til å sette knopper :
Man gjer plantene 15 - 16 timar i dygnet med fullstendig mørke , det er hva profesjonelle odlare gjør. Da kommer knoppar også under høg temperatur.Man kan lese om det her :
http://www.umass.edu/umext/floriculture/fa...rops/cacti.htmlunder "Controlled Flowering".
Dette er kanskje ikke så aktuelt for oss amatører ,
det var vel derfor jeg ikke komm ihåg det sist jeg skrev.
...................................
Ps. 1 Jeg har lært mycket om Schlumbergera-odling från den artikelen.
Ps. 2 Hoppas andre også kan förtälja hur de gör for å få blommor på sine planter.
Og så en blomme ( en moderne orange novemberkaktushybrid ; en av mine favoriter ) , det behövs etter "all denne skrift" ...
[attachment=38510:orange_form.__08.JPG]
Tack Sunny för att du hänvisade tillbaka till sidan 9! Eftersom jag inte har något svalt rum att sätta krukväxter i så kanske det vore en idé att testa med en liten mörkerperiod...

För som sagt, det är inte så att mina plantor mår dåligt, nej de frodas och mår bra i övrigt, det är bara det att endast en eller två blommor per år dyker upp...
Nån här som har prövat den här metoden?