Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

17 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Novemberkaktus-knoppar..., ...ramlat av !!
          clivia
          Inlägg 15-11-2008, 18:00
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (nilssontherese @ 15-11-2008, 13:41) *
          SJÄLVKLART kan vi byta sedan!! Vore bara superskoj! smiley_small_hug.gif
          De där "vingarna" har jag sett förut.På en av mina gula...hmmm undrar just om det är nån missbildning duh.gif
          Men tyvärr har jag aldrig provat att pollinera.Har varit sugen på att pollinera nu när man har en del intressanta sorter *ler*.Även om det tar LÄÄÄÄNGE innan de blommar från frö.Så är det nått visst med att så ett frö.

Jag gillar sådana coola "missbildningar" hos växter...

Therese, vi har inte klarat det första steget g.gif, tänk inte på att det tar länge tid... (allt är relativt flirting.gif ) ...jag vet inte ens hur fröna ser ut dunno.gif , är det lätt eller svårt att få dem på våra hybrider confused.gif , många frågor dyker upp i mitt huvud... jag kommer säkert att försöka, kan inte låta bli... flirting.gif naughty.gif

Vet du hur länge (ungefär) det tar innan de blommar från frö? Jag har inte hittat någon information om detta.

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 15-11-2008, 18:13
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 420
          Medlem nr: 800

CITAT (clivia @ 15-11-2008, 19:00) *
          Jag gillar sådana coola "missbildningar" hos växter...

Therese, vi har inte klarat det första steget g.gif, tänk inte på att det tar länge tid... (allt är relativt flirting.gif ) ...jag vet inte ens hur fröna ser ut dunno.gif , är det lätt eller svårt att få dem på våra hybrider confused.gif , många frågor dyker upp i mitt huvud... jag kommer säkert att försöka, kan inte låta bli... flirting.gif naughty.gif

Vet du hur länge (ungefär) det tar innan de blommar från frö? Jag har inte hittat någon information om detta.
          MVH/clivia

Har ingen aning om det är lätt eller svårt.Men det borde det inte vara.Det står i min bok att de sällan är sort äkta från frö. Fröna sås precis som kaktus frön.Jag provade schlumberegera frön jag köpte från impecta en gång men ingen grodde g.gif .
          Det står i boken; så uppe på substratet och håll dem fuktiga tills de grott.Undvik sol.Hmmm det undrar jag för kaktusfrö är ju ljusgroende så kanske sol men inte direkt sol?!
          Plantorna borde nå blomstorlek vid 3-5år.Det går även att ta skott på de små för att snabbare uppnå blomning.
          Jag skulle med vilja försöka vore kul om nån gul blommade samtidigt som enigma naughty.gif
          .

CITAT (tepa @ 15-11-2008, 17:04) *
          Hi Hi Therese, min namne, fast jag är utan "h" ! Jo, visst är min åt det röda hållet ! Du skrev mina i plural, men det är bara EN jag har, fast bilderna är av samma kaktus, i olika stadier av blomning !

Hälsn Tepa

hihi så det var samma planta duh.gif hihi

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 15-11-2008, 18:35
          Länk hit: #43

Medlem

CITAT (Irene_L @ 15-11-2008, 14:20) *
          Åhhh vilka fina novemberkaktusar ni visar!! wub.gif

Jag har 2 sorter och dom blommar båda som finast nu. En röd:
          [attachment=27281:novemberkaktus_r_d.JPG]

Sen har jag en rosa som kommer från mitt föräldrahem. Och den är mig mycket kär eftersom mina föräldrar inte lever längre:
          [attachment=27280:november...tus_rosa.JPG]

Hej, Irene

Din rosa ser ut som Jolly Dancer...och den röda som Scarlet Flame.

Jättefina kaktusar har du, grattis till dem... tummenupp.gif

MVH/clivia

Citera
          Irene_L
          Inlägg 15-11-2008, 18:44
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Åhhh thanks.gif clivia...vad roligt att få namn på dom!! tummenupp.gif

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          clivia
          Inlägg 15-11-2008, 19:20
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (tepa @ 15-11-2008, 15:05) *
          Nej, nu får ni sluta skicka bilder på era magnifika, supersköna, dunderfina, extremt vackra Novemberkaktusar. Det var ju November-kaktus-knoppar ramlat av denna tråden skulle handla om. Nu ångrar jag nästan att jag startade den, för efter att jag sett dessa bilder vill jag ha ALLIHOP! Jag kommer att bli ruinerad och det är ERT FEL !! Skämtar bara, fortsätt skicka bilder, jag dräglar.... Var förbi blomhörnan i matbutiken i fredags, dom hade Novemberkaktusar där. Bara den vanliga sorten, men ändå... En var nästan lila, köpte inte, men jag tror jag gör det nästa vecka. Någon som har en lila ? Hur ser den ut när den blommar ? Jag trodde min var cerise röd, men den är väl mer åt det röda hållet ? Den (har BARA en ) är utblommad nu.

Hälsn Tepa

Tepa,

jag ber om ursäkt att vi lånade din tråd... wub.gif wub.gif och skriver om allt annat än om ramlade November-kaktus-knoppar duh.gif ....men jag tror att du kommer säkert att klara detta problem nästa gång yes.gif och köpa några kaktusar till... shy.gif
          Din kaktus ser ut som Red Flame...du har ett vackert exemplar, det är bara det med korta dagar som man måste komma ihåg... Mina gör fortfarande nya knoppar, den gula kanske på alla ställen det bara går...

Schlumbergera gul, 6 knoppar på en blad:

Bifogad fil  Schlumbergera__gul__knoppar__nov.2008.jpg ( 63.78k ) Antal nedladdningar: 38

Håller verkligen tummarna att du lyckas, novemberkaktusblommor "lyser upp" lägenheten när alla andra blommor börjar bli trötta...

kram2.gif

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 15-11-2008, 19:27
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 15-11-2008, 18:13) *
          Har ingen aning om det är lätt eller svårt.Men det borde det inte vara.Det står i min bok att de sällan är sort äkta från frö. Fröna sås precis som kaktus frön.Jag provade schlumberegera frön jag köpte från impecta en gång men ingen grodde g.gif .
          Det står i boken; så uppe på substratet och håll dem fuktiga tills de grott.Undvik sol.Hmmm det undrar jag för kaktusfrö är ju ljusgroende så kanske sol men inte direkt sol?!
          Plantorna borde nå blomstorlek vid 3-5år.Det går även att ta skott på de små för att snabbare uppnå blomning.
          Jag skulle med vilja försöka vore kul om nån gul blommade samtidigt som enigma naughty.gif
          .
          hihi så det var samma planta duh.gif hihi

Vilken bok har du, Therese, Christmas Cacti eller Schlumbergera? 3-5 år g.gif ...är det så länge, Therese? naughty.gif Tänk på våra clivior... smile.gif

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 15-11-2008, 19:31
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (clivia @ 15-11-2008, 20:27) *
          Vilken bok har du, Therese, Christmas Cacti eller Schlumbergera? 3-5 år g.gif ...är det så länge, Therese? naughty.gif Tänk på våra clivior... smile.gif

MVH/clivia

Hihi, ja tänk på våra clivior mitt tålamod är bra det vill jag lova.En gång när jag jobbade i butik sa en kund att jag hade en ängels tålamod whistling.gif
          Så visst ska jag/vi prova!!! tummenupp.gif
          Jag har boken schlumbergera av frank supplie & Dick Van der Zee som epric har gjort.Liten & kortfattat.Ska köpa christmas cacti boken bara nån har den till ett vettigt pris och på lager biggrin.gif

--------------------

Citera
          tepa
          Inlägg 15-11-2008, 19:46
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Clivia, sex SEX !!! knoppar på ett och samma blad ??? Det var många. Min Red Flame (?) har bara haft tre som flest. Men tror du verkligen att den kan sätta fler knoppar nu, fast den är utblommad ? Den står ju i matsalsfönstret (det kallaste jag har, ingen värme på i matsalen). Utan blomlampa. Mot kalla fönsterrutan.
          ???

Mvh Tepa

Citera
          clivia
          Inlägg 15-11-2008, 22:13
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (tepa @ 15-11-2008, 19:46) *
          Clivia, sex SEX !!! knoppar på ett och samma blad ??? Det var många. Min Red Flame (?) har bara haft tre som flest. Men tror du verkligen att den kan sätta fler knoppar nu, fast den är utblommad ? Den står ju i matsalsfönstret (det kallaste jag har, ingen värme på i matsalen). Utan blomlampa. Mot kalla fönsterrutan.
          ???
          Mvh Tepa

Det jag tror på är inte avgörande även om jag gör det, Tepa . Att den slutade att sätta knoppar av sin egen vilja tvivlar jag på. Du äger inte en ren art av Schlumbergera truncata, det är en hybrid. Dessa hybrider brukar blomma längre tid än bara någon vecka...Jag är övertygad om att du satte gränsen för blomningen med tillskottljus ...Mechanismen som sätter igång blomningen hos dessa hybrider är just att dagen börjar bli kortare till skillnad från vårkaktusen som behöver signalen att dagen börjar bli längre. Vårkaktusen brukar inte blomma på hösten däremot novemberkaktusen bryr sig inte så mycket om, den nöjer sig med korta dagar så det händer att den blommar på våren också. När korta dagar slutar för Schlumbergera är förstås lite svårare att pricka. Att sätta knoppar är en process som dröjer någon tid, jag uppskattar den till 1-2 månader. Vet inte vad din kaktus "tänker på" att göra nu, om du lyckas "att övertyga" den men du kommer säkert att se resultat om några veckor. Hoppet dör alltid sist. Åtminstone hos mig. shy.gif yes.gif
          Som sagt, håller tummarna på att kaktusen "tänker om" saken och fortsätter snällt att blomma lite till...men tyvärr kan jag inget garantera no.gif , det överstiger min förmåga...

Lycka till, Tepa!

kram2.gif

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 15-11-2008, 23:31
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 15-11-2008, 19:31) *
          Hihi, ja tänk på våra clivior mitt tålamod är bra det vill jag lova.En gång när jag jobbade i butik sa en kund att jag hade en ängels tålamod whistling.gif
          Så visst ska jag/vi prova!!! tummenupp.gif
          Jag har boken schlumbergera av frank supplie & Dick Van der Zee som epric har gjort.Liten & kortfattat.Ska köpa christmas cacti boken bara nån har den till ett vettigt pris och på lager biggrin.gif

Jag har letat lite på Internet och har beställt den begagnad för cca 200 kronor (vilken fantastisk julpresent w00t.gif whistling.gif ) på den här sidan:

http://www.cactusshop.co.uk/index1.html

Boken finns på den här sidan för 25 euro ny

http://www.kakteen-haage.de/shop/oxid.php/...robin-%26-Hunt/

eller på amazon.com - begagnad - för nästan 90 usd blink.gif

Ja, ja, information om Schlumbergera är guld värda, tänker kanske någon... whist.gif

Hoppas det hjälper lite men kanske kommer du att hitta någon som är billigare...

Håller tummarna

MVH/clivia

Citera
          tepa
          Inlägg 16-11-2008, 07:54
          Länk hit: #51

Medlem

Tack, Clivia. Den står alltså nu utan tillskottsbelysning. Ska jag ha den kvar där eller sätta den i övervintringsrummet nu ?

Mvh Tepa

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 16-11-2008, 14:57
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (clivia @ 16-11-2008, 00:31) *
          Jag har letat lite på Internet och har beställt den begagnad för cca 200 kronor (vilken fantastisk julpresent w00t.gif whistling.gif ) på den här sidan:

http://www.cactusshop.co.uk/index1.html

Boken finns på den här sidan för 25 euro ny

http://www.kakteen-haage.de/shop/oxid.php/...robin-%26-Hunt/

eller på amazon.com - begagnad - för nästan 90 usd blink.gif

Ja, ja, information om Schlumbergera är guld värda, tänker kanske någon... whist.gif

Hoppas det hjälper lite men kanske kommer du att hitta någon som är billigare...

Håller tummarna
          MVH/clivia

miljoner tack för länken Clivia!! Nu ska jag avbeställa den jag köpte av amazon uk hihi!
          smiley_small_hug.gif

--------------------

Citera
          Bassam
          Inlägg 16-11-2008, 15:07
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

tack för fråga:om vi fråga mera , vi blir mera starkare.

jag tycker att din blomma fattas näring som kallas BOR KORTARE BR , så du kan ge din blomma näring som har BR.
          H:Bassam

Citera
          clivia
          Inlägg 16-11-2008, 15:23
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Bassam @ 16-11-2008, 15:07) *
          tack för fråga:om vi fråga mera , vi blir mera starkare.

jag tycker att din blomma fattas näring som kallas BOR KORTARE BR , så du kan ge din blomma näring som har BR.
          H:Bassam

Är det BOR eller BROM du har i åtanke, Bassam? unsure.gif

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 16-11-2008, 15:41
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (tepa @ 16-11-2008, 07:54) *
          Tack, Clivia. Den står alltså nu utan tillskottsbelysning. Ska jag ha den kvar där eller sätta den i övervintringsrummet nu ?

Mvh Tepa

Min erfarenhet är att novemberkaktusarna inte gillar att byta plats. Jag har dem placerad på en och samma ställe hela året runt utan att röra på dem särskilt mycket. Därmed inte sagt att det är den enda behandlingen som de trivs med, men den funkar utmärkt hos mig.

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 16-11-2008, 15:51
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 16-11-2008, 14:57) *
          miljoner tack för länken Clivia!! Nu ska jag avbeställa den jag köpte av amazon uk hihi!
          smiley_small_hug.gif

Varsågod... kompiskram.gif

MVH/clivia

Citera
          tepa
          Inlägg 16-11-2008, 16:39
          Länk hit: #57

Medlem

Aha, Clivia. Men jag uppfattar det som att dom vill vara ute på sommarn och i 10-12 graders värme efter att den blommat på vintern. De fick iaf en massa knoppar nu i höst när jag hade den under tak på altanen. Nätterna var ju kalla, ner mot plus fex sex grader i början på oktober. I fjolsomras var den inne, fick bara två blommor då i november !

Hälsn Tepa

Citera
          clivia
          Inlägg 16-11-2008, 19:26
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (tepa @ 16-11-2008, 16:39) *
          Aha, Clivia. Men jag uppfattar det som att dom vill vara ute på sommarn och i 10-12 graders värme efter att den blommat på vintern. De fick iaf en massa knoppar nu i höst när jag hade den under tak på altanen. Nätterna var ju kalla, ner mot plus fex sex grader i början på oktober. I fjolsomras var den inne, fick bara två blommor då i november !

Hälsn Tepa

Tepa, om du är säker på att det funkar hos dig, varför inte forstsätta?...Jag vet faktiskt inte vad de vill ha i förväg, jag bara gissar varje gång jag tittar på dem... försöker att känna till vad det är som saknas just i detta ögonblick... jag vet inte om du förstår vad jag menar...det har någonting med känslan att göra...Om mina växter trivs, brukar jag inte byta behandligen (även om böcker och experter i hela världen skulle påstå något annat), mina växter gillar lugn och ro, inte byta plats hela tiden...det känns så för mig.
          Jag läser allt som är intressant, Tepa...men vad som är rätt eller fel i mitt agerande avgör bara det verkliga livet med växter, viljan och tålamod att "lyssna" på just dem...

Mina äldre kaktusar just nu:

Bifogad fil  Mina_tv__st_rre_kaktusar__nov.2008.jpg ( 80.98k ) Antal nedladdningar: 75

Den gula (ännu inte i full blom) och den rosa med knoppar:

Bifogad fil  Novemberkaktus_gul__nov._2008.jpg ( 93.06k ) Antal nedladdningar: 27
          Bifogad fil  Min_rosa_novemberkaktus__nov.2008.jpg ( 101.11k ) Antal nedladdningar: 45

MVH/clivia

Citera
          tepa
          Inlägg 16-11-2008, 19:49
          Länk hit: #59

Medlem

Jättefina, Clivia. Den vita kommer säkert att bli helfin när den börjar blomma. Skulle vilja se bild sedan. Nej, jag vågar inte annat än att sätta ut min igen nästa sommar, eller MINA, för jag ska absolut köpa flera.

Hälsn Tepa

Citera
          clivia
          Inlägg 16-11-2008, 20:17
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (tepa @ 16-11-2008, 19:49) *
          Jättefina, Clivia. Den vita kommer säkert att bli helfin när den börjar blomma. Skulle vilja se bild sedan. Nej, jag vågar inte annat än att sätta ut min igen nästa sommar, eller MINA, för jag ska absolut köpa flera.

Hälsn Tepa

Den är verkligen inte vit, Tepa... flirting.gif

Den har bara vita knoppar från början, sen kommer rosa...

Här ser man det lite:

Bifogad fil  Knoppar_p__den_rosa_novemberkaktusen__nov.2008.jpg ( 67.67k ) Antal nedladdningar: 40

Jag kommer att lägga en bild till när den är i full blom, jag lovar... smile.gif

MVH/clivia

Citera

17 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 04:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon