Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > vad är detta för en liten skönhet?, köpte den på ica och nu mår den inge bra...
          jonatan
          Inlägg 13-11-2008, 01:17
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 127
          Medlem nr: 19 215

flaxss: din azalea är verkligen snygg... har du klippt den nått sen du köpte den eller är det en långsamtväxande växt ?

mari: grattis till ditt inköp... MEN jag vet inte om jag tror på dig att du gick till coop för att köpa lunch... jag tror mer på att du passade på att köpa lunch efter du var klar bland växterna... ELLER så kan jag ju tänka mig att du köpte azalea'n för dina lunchpengar och gick och var hungrig resten av dagen... kom jag på dig nu eller ? devil.gif

//jonatan

--------------------

Citera
          blomkronan
          Inlägg 14-11-2008, 09:54
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (jonatan @ 13-11-2008, 01:17) *
          flaxss: din azalea är verkligen snygg... har du klippt den nått sen du köpte den eller är det en långsamtväxande växt ?

mari: grattis till ditt inköp... MEN jag vet inte om jag tror på dig att du gick till coop för att köpa lunch... jag tror mer på att du passade på att köpa lunch efter du var klar bland växterna... ELLER så kan jag ju tänka mig att du köpte azalea'n för dina lunchpengar och gick och var hungrig resten av dagen... kom jag på dig nu eller ? devil.gif

//jonatan

shy.gif oups! giggle.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 14-11-2008, 14:01
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (jonatan @ 13-11-2008, 01:17) *

tack !

den växer ca 5cm till 10cm långa skott varje år och dom klipper jag in till hälften . och den blommar på hösten

CITAT (tepa @ 12-11-2008, 11:49) *
          Ok, Flaxss. Inte "svalen" . Men då har jag ett förslag. Jag sätter den i matsalsfönstret på kvällen. Ingen blomlampa där ännu och ingen värme på. Och så stänger jag dörren mella vardagsrummet, där vi eldar i täljstensspisen, och matsalen. Mellan köket och matsalen finns ett valv, ingen dörr att stänga. Ska försöka hålla tempen på 20 grader i köket. Sedan sätter jag en temperaturmätare i fönstret, ska bli spännande att se vad den visar i morgon bitti ! Jag tror detta är det svalaste jag kan åstadkomma inomhus för tillfället.

Mvh Tepa

prova du det !

Citera
          tepa
          Inlägg 14-11-2008, 14:30
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej

Det är 18 till 18,5 grader i matsalsfönstret. Azalean har fått stå där på nätterna och i köksfönstret 19-20 grader på dagarna. Det måste duga ! Den ser lika fin ut som när jag köpte den i tisdags.

Hälsn Tepa

Citera
          tepa
          Inlägg 14-11-2008, 21:47
          Länk hit: #25

Medlem

Hej igen

Det var 15,9 grader i matsalsfönstret, när jag kom hem från jobb idag ! Skruvade ner värmen i köket igår kväll. Men det är ändå 19 grader i matsalen. Det blåser, så kanske det är därför det är så kallt vid fönstret. Det var våra nya "Tiivi-fönster", det... Alltså finska Tiivifönster, tiivis betyder "tät" ...
          Och, KATASTROF ! Kom på att Azalen ju skulle varit nedsänkt i hink med vatten igår. Det glömde jag bort. Gjorde det ikväll istället. Den kändes faktiskt lite torr. Och så hade någon blomma somnat. Hur göra med vissna blommorna ? Kan man rycka, klippa bort nu eller vänta tills de är helvissna ? Bifogar en bild på hur den såg ut nyköpt.

Mvh Tepa

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  divere_002__Small_.jpg ( 62.05k ) Antal nedladdningar: 26

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 14-11-2008, 22:42
          Länk hit: #26

Medlem

vissna blommor knipsar du bara bort , den ser ut att klara sig bra . håll den fuktig bara så kommer den nog klara sig . vill du spara den så om du kan är det bara att placera ut den i trädgården . och ta in den sen innan frosten .

Citera
          tepa
          Inlägg 15-11-2008, 06:54
          Länk hit: #27

Medlem

Hej Flaxss

Vi har visserligen en varmfront nu här på Åland, men för en par veckor sen var det minus 2,8 grader ute. Den får nog bli inne, sätter den i övervintringsrummet sen när den blommat klart. Ska bli spännande att se om även jag får en Azalea att överleva till nästa vinter.
          Ps bilden var från när Azalean var nyköpt. Den ser nog annars likadan ut nu, bara att några blommor börjar vissna.

Hälsn Tepa

Citera
          tepa
          Inlägg 15-11-2008, 11:35
          Länk hit: #28

Medlem

Hej

Vilken tur att jag inte knipsade bort några blommor på Azalean igår, dom såg ju trötta ut. I morse, när jag flyttade Azalean från svala matsalsfönstret till köksfönstret, så såg jag att INGEN blomma behövde knipsas ! Det måste bero på att den ville ha vatten, det fick den igår kväll. Nu ska jag ta mig i kragen och KOMMA IHÅG att sänka den i vattenhink varannan dag.

Hälsn Tepa

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-11-2008, 11:45
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (tepa @ 15-11-2008, 06:54) *
          Hej Flaxss

Vi har visserligen en varmfront nu här på Åland, men för en par veckor sen var det minus 2,8 grader ute. Den får nog bli inne, sätter den i övervintringsrummet sen när den blommat klart. Ska bli spännande att se om även jag får en Azalea att överleva till nästa vinter.
          Ps bilden var från när Azalean var nyköpt. Den ser nog annars likadan ut nu, bara att några blommor börjar vissna.

Hälsn Tepa

jag skrev konstigt ! menade att du kan placera ut den till våren om du vill sparar den , det är tvunget att den måste komma ut i det fria under den frostfria perioden om du vill ha kvar den i fler år . efter den blommat klart kan du placera den i övervintringsrummet .-

Citera
          tepa
          Inlägg 15-11-2008, 14:23
          Länk hit: #30

Medlem

Tack, Flaxss. Ut i trädgården NU ?? Han kan inte mena allvar, tänkte jag. (fniss) .
          Måste ändå visa dig hur pigga blommorna är. Tur att jag inte hann knipsa ! Bilden är tagen för en minut sen. Förlåt, Azalea, att jag glömde vattna !

Mvh Tepa

Redigerat av tepa: 15-11-2008, 16:00
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Azalea_inte_s_mnig__Small_.jpg ( 57.67k ) Antal nedladdningar: 33

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 09:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon