Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Beklämmande syn i övervintringsrummet..., ... ska det se ut så här ?
          tepa
          Inlägg 11-11-2008, 08:10
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej

Jag antar att det är Hibiskusarna du menar ? Dom är ca 20 år gamla, men jag fick dom i somras av min granne, som sålde sitt hus och flyttade in i ett nytt en par kilometer bort. Fuchsian köpte jag i somras. Jag har ångrat mig angående Hibiskusarna, enl Flaxss behöver dom ingen svalare vinter. Tror dom får stå kvar där i 15-16 graders värmen. Kanske jag ska ta och duscha dom ? Hur ofta under vintern ?

Hade helt glömt bort att jag ju har en Påskkaktus där också. Ska den få vara kvar eller ska jag ta den till kallförrådet ca plus fem grader ?

Hur är det med övervintrande växter som ska duschas. Ska dom också duschas på vintern?

Hälsn Tepa

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-11-2008, 12:08
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (tepa @ 11-11-2008, 08:10) *
          Hej

Jag antar att det är Hibiskusarna du menar ? Dom är ca 20 år gamla, men jag fick dom i somras av min granne, som sålde sitt hus och flyttade in i ett nytt en par kilometer bort. Fuchsian köpte jag i somras. Jag har ångrat mig angående Hibiskusarna, enl Flaxss behöver dom ingen svalare vinter. Tror dom får stå kvar där i 15-16 graders värmen. Kanske jag ska ta och duscha dom ? Hur ofta under vintern ?

Hade helt glömt bort att jag ju har en Påskkaktus där också. Ska den få vara kvar eller ska jag ta den till kallförrådet ca plus fem grader ?

Hur är det med övervintrande växter som ska duschas. Ska dom också duschas på vintern?

Hälsn Tepa

hibisksuen kan du duscha nån gång i veckan . bara krukan inte blir för blött .

resten behöver inte duschas alls bara ge vatten efter temp , påskkaktus klarar av +5c men vill ha det lite varmare runt +10c +15c .

Citera
          tepa
          Inlägg 11-11-2008, 12:35
          Länk hit: #23

Medlem

Tack för det, Flaxss. Då får Påskkaktusen stå kvar. Ska duscha Hibiskusarna ikväll.

Hälsn Tepa

Citera
          lissa
          Inlägg 12-11-2008, 00:55
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Hej igen Tepa..Jag pratar bara om Hibiskusarna eftersom det är dom enda som jag egen erfarenhet av..
          Nu vet vi var boven är, om dom har stått på ett annat ställe i 20 år så är det inte konstigt om den blir lite "stressad" . ALLT har ju förändrats över en natt, så den behöver lite tid att komma tlll rätta. Att den antagligen har varit fin under sommaren tror jag beror på att den har med sig en massa vitaminer ,och om sommaren mår den ju normalt bra, men vintern är alltid lite svårare öht.
          Om dom ska få stå rätt svalt ändå ( runt 15,) då tror jag inte att du behöver oroa dig så mycket med duschnigen över vintern. Man brukar väl göra det mest för att få bort damm och smuts, eventuell ohyra och för att friska upp den lite. Dom flesta växterna tycker ju om att bli uppfriskade ibland, men just nu så är det inte en stor grej med att få upp luftfuktigheten för den, om du inte har ovanligt torrt förståss, men jag tror inte att det är duschningen den har mest behov av just nu..
          Jag är inte bra på gödsling, men ibland när jag ser att den är ledsen brukar jag ge den en aning gödsel i vattnet som hjälp, men inte om jorden är torr så att gödseln kan komma direkt på dom torra rötterna.och kanske bara ett par gånger under vintern.
          Som du antagligen vet är Hibiskusen en växt som inte gillar att man vrider på krukan, det sägs högst 1/6 varv i veckan ,om man öht behöver göra det.... så då kan du ju förstå hur den känner sig av att ha blivit bortflyttad från sin plats efter 20 år !!
          Om du har ljus så blir den ju tacksam, och om den har det , får lite vatten då och då, och sen får vara i fred, men med lite koll... då tror jag att den tar sig....håller tummarna

Redigerat av lissa: 12-11-2008, 00:59

--------------------

Citera
          tepa
          Inlägg 19-11-2008, 20:52
          Länk hit: #25

Medlem

Hej

Synen i Övervintringsrummet är ganska beklämmande fortfarande. Hibiskusarna har tappat nästan alla bladen. Men till min stora förvåning ser det ut som om de håller på att få nya skott. NU ??? De håller väl inte på och dö för mig då ? Ursäkta, bilden är lite otydlig, men jag såg flera dylika små ljusgröna blad, som ser riktigt nya ut.

Hälsn Tepa
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  19.11.2008_007__Small_.jpg ( 82.11k ) Antal nedladdningar: 29
          Bifogad fil  19.11.2008_008__Small_.jpg ( 45.44k ) Antal nedladdningar: 53

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-11-2008, 21:04
          Länk hit: #26

Medlem

står den svalt på vintern så tappar den bladen , lika så om den nu blev uttorkad så tappar den dom gamla bladen .

ta veck alla gamla/vissna blad och låt den grönska som den själv vill . den lever i allra högsta grad .

tar du ut den till våren ( när det är ca +15c i skuggan och frostfritt ) så kommer den må toppen av att vara ute . placerar den i hlavskugga först och sedan soligt och varmt och ta in innan frosten .

Citera
          tepa
          Inlägg 19-11-2008, 21:10
          Länk hit: #27

Medlem

Bra, Flaxxs, visst lever den (dom), det är två stycken. Dom har stått ute hela sommarn, tänker nog ha dom ute i fortsättningen också på somrarna. Dom trivdes nog bra på min altan under tak i somras. Såg att det kom där också, nya små gröna blad. Grannen jag fick dom av, sa att dom borde blomma nu, det var i juli. Men hon trodde det berodde på att de hade stått för mörkt. Jag satte dem ljusare och gav näring. Men inte hjälpte det. Hoppas verkligen det går bättre nästa sommar.

Hälsn Tepa

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-11-2008, 21:31
          Länk hit: #28

Medlem

dom brukar blomma i juni-okt om man har dom ute . ge dom näring en gång i veckan och håll dom fuktiga när du har dom ute . mycket sol och värme vill dom ha ( ingen skugga förutom i början ) . jag tror dina kommer blomma fint till sommaren-hösten . mina egna blommar i juni-okt ( i okt-nov brukar jag ta in dom ) och då sätter jag dom i fönstret i slutet av nov brukar dom börja om med att blomma och sedan slutar dom i mitten-slutet av dec . sedan börjar dom igen inne i feb-mars . jag tar ut dom och så börjar dom i juni igen .

Citera
          lissa
          Inlägg 20-11-2008, 01:52
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Hej på er...Vilken tur du har Flaxss som kan ha dom inne och med blommor.. Mina klarar inte att vara inne, så nu försöker jag inte med nångon alls.
          Vad gld man blir när man ser beviset på att dom lever i form av ett skott.Hoppas att dom tar sig till sommaren, och jag tror att den kommer att blomma bra..
          Jag vet inte hur dom fungerar där uppe i norden, men mina vill definitivt ine bli omkringflyttade när dom börjar få knoppar, dom rasar av på en gång...så varje gång jag flyttar på någon av dom får jag räkna med det, men det kommer ju alltid nya knoppar om dom får sina soltimmar....

--------------------

Citera
          tepa
          Inlägg 24-01-2009, 09:04
          Länk hit: #30

Medlem

Hej

Var en sväng till övervintringsrummet, där ser ut som följer:

Stora jättegamla Clivian hade fått några helgula blad. Det är säkert som det ska, men kan någon lugna mig lite ? Den fick lite vatten, krukan är så full av rötter, det är som ett ormbo. Måste omplanteras snarast. Annar är den grön och frodig. Den lilla Clivian grön och fin.

Änglatrumpeten har lite gröna blad, den fick också en skvätt.

Mårbackapelargonen likaså, fasta gröna stammar och lite blad. Skottet jag tog från den i somras verkar inte ha klarat sig. Stammen var ihålig, hade inte ett enda blad. Det hade den för tre veckor sen.

De två gamla Hibiskusarna: Den ena tappade alla blad tidigt, har nu klippt ner den lite. Den andra har hela tiden haft lite gröna blad längst ut på kvistarna, nya ljusgröna har det kommit hela tiden. Klippte inte på dessa kvistar, bara de som inte hade blad. Den Hibiskusen jag köpte i somras: hade glömt bort, tog ner den från hyllan förrförra gången jag var dit, och satte den på en bänk bredvid, där den blev stående tills nu, så den har inte fått vatten på fem veckor. Klippte ner den, den var heltorr, alla tre fick vatten.

Lyckoax, Kornettblommor, Gerbera, Fuchsia och Cyklamen: helvissna men fick en skvätt vatten. Azalean också vissnad och torr, men har nog blad kvar, fick vatten.

Det var alltså situationen i Tepas övervintringsrum. Flaxss, kommentera gärna ! Tror du jag har lyckats övervintra ? Skulle vara intressant att höra hur det gått för er andra, som övervintrar krukväxter.

Hälsn Tepa

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 24-01-2009, 12:22
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (tepa @ 24-01-2009, 09:04) *
          Hej

Var en sväng till övervintringsrummet, där ser ut som följer:

Stora jättegamla Clivian hade fått några helgula blad. Det är säkert som det ska, men kan någon lugna mig lite ? Den fick lite vatten, krukan är så full av rötter, det är som ett ormbo. Måste omplanteras snarast. Annar är den grön och frodig. Den lilla Clivian grön och fin.

Änglatrumpeten har lite gröna blad, den fick också en skvätt.

Mårbackapelargonen likaså, fasta gröna stammar och lite blad. Skottet jag tog från den i somras verkar inte ha klarat sig. Stammen var ihålig, hade inte ett enda blad. Det hade den för tre veckor sen.

De två gamla Hibiskusarna: Den ena tappade alla blad tidigt, har nu klippt ner den lite. Den andra har hela tiden haft lite gröna blad längst ut på kvistarna, nya ljusgröna har det kommit hela tiden. Klippte inte på dessa kvistar, bara de som inte hade blad. Den Hibiskusen jag köpte i somras: hade glömt bort, tog ner den från hyllan förrförra gången jag var dit, och satte den på en bänk bredvid, där den blev stående tills nu, så den har inte fått vatten på fem veckor. Klippte ner den, den var heltorr, alla tre fick vatten.

Lyckoax, Kornettblommor, Gerbera, Fuchsia och Cyklamen: helvissna men fick en skvätt vatten. Azalean också vissnad och torr, men har nog blad kvar, fick vatten.

Det var alltså situationen i Tepas övervintringsrum. Flaxss, kommentera gärna ! Tror du jag har lyckats övervintra ? Skulle vara intressant att höra hur det gått för er andra, som övervintrar krukväxter.

Hälsn Tepa

hur har du haft som varmast?

jag tror du vattnar för lite. Azalean ska hållas fuktig även under vintervilan.

Hibiskiseun är det bättre att beskära ''efter'' nya skott har kommit så du ser vad som lever. hibiskusen kan tappa alla blad men ändå komma med nya blad till våren-sommaren.

bland mina krukväxter spirar det vår
          http://www.pixbox.se/alb_show_id996759_page0.html

alla mina fuchsior har fått många nya skott och den äldsta har blommor redan. Hortensian som jag övervintrat svalt inne har skjutit massor av skott och har blommknoppar.

Citera
          tepa
          Inlägg 24-01-2009, 12:52
          Länk hit: #32

Medlem

Hej Flaxss

Har nog haft kanske 14-15 grader som varmast, men det var när elementet var på fullt och det sen plötsligt blev varmt ute. Det tog inte så länge innan vi märkte det. Menade nog att Azalea bladen var torra, men lite fuktig i krukan var den nog. Inte har jag vattnat var tredje dag, som då den stod inomhus, jorden har varit fuktig länge ändå. Vad bra att du svarade. Visst har du Clivior, Flaxss, det är väl normalt med något gult blad ? Jag är ju lite rädd för att vattna för mycket, så hellre för litet ?

Hälsn Tepa

Redigerat av tepa: 24-01-2009, 12:53

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 24-01-2009, 13:13
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (tepa @ 24-01-2009, 12:52) *
          Hej Flaxss

Har nog haft kanske 14-15 grader som varmast, men det var när elementet var på fullt och det sen plötsligt blev varmt ute. Det tog inte så länge innan vi märkte det. Menade nog att Azalea bladen var torra, men lite fuktig i krukan var den nog. Inte har jag vattnat var tredje dag, som då den stod inomhus, jorden har varit fuktig länge ändå. Vad bra att du svarade. Visst har du Clivior, Flaxss, det är väl normalt med något gult blad ? Jag är ju lite rädd för att vattna för mycket, så hellre för litet ?

Hälsn Tepa

är du osäker så ska du vattna efter temp så har du haft mellan 10-15c så ska du vattna ca 10-15gånger under vintern och det gör du till växter som har bladen kvar. Azalean om den står för varmt eller för torr luft så tappar den blad även om den är fuktigt.

lök och knöl och kaktusar,suckulenter och växter utan blad vattnar du mindre.

jag har haft Clivior innan, men när jag inte varit hemma och skött dom så har dom jun torkat ihjäl.

mina har alldrig haft gula blad i mitten men dock äldre. jag övervintrade mina torrt och ca +5c +10c. och dom växte och blommade bra.

Citera
          tepa
          Inlägg 24-01-2009, 19:19
          Länk hit: #34

Medlem

Vad ledsamt, Flaxss, om dom dog. Det ska jag se till att inte mina gör, så det är bäst att blomskötartepa gör rätt. Jag gjorde inget åt de gula bladen, klipper nog bort dom sen, när jag tar in dom i huset. Blommor med blad torra som fnöske, räknas säkert som blommor utan blad. Vilken bra tumregel och lätt att komma ihåg, det där med 10 grader värme, vattna 10 gånger. Tack.

Jasså, det kan finnas döda delar på en Hibiskus, utan att hela växten är död. Den ena av dom två gamla Hibiskusarna hade avsågade kvistar eller ska vi säga grenar, långt nere på plantan, utan något grönt på, fast hela plantan var hög och frodigt grön. Alltså i somras, när jag fick dom. Det hade alltså inte vuxit ut något nytt på dessa grenar. De var rätt så tjocka, hade nog måstat sågas av med handsåg.

Hälsn Tepa

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 20:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon