Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur svarar ni i telefon?
          henriks
          Inlägg 16-11-2008, 18:50
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

Om det är telefonsäljare verkar det inte spela den ringaste roll vad man svarar. Om jag svarar med "Hej det är Henrik Sxxxxx" så blir det ändå något i stil med "tjena det är olle svensson, jag söker Henrik" eller "Hej, det är susanne, hur står det till idag?"

Precis samma reultat, om än med någon sekunds förvånad fördröjning om jag svarar "JAAA" eller "HALLÅ" eller "VADVILLDUNUDÅ"

Beroende på humör kan sen min reaktion bli lite vad som helst, allt från "ska inte ha nåt" och sen lägg på luren, till att först spela med en stund för att ta upp deras tid och sedan yxa ner deras argumentation (elsäljare älskar jag att slänga käft med, de har oftast inte den ringaste aning om vad de säljer, men si, det har jag!.... biggrin.gif)

En sak är dock säker - jag går ALDRIG med på att ta emot kalsonger, sockar, elavtal, telefonabonemang eller vad f-n för skräp de säljer allt.
          Liten bekännelse: jag har faktiskt gått med på en provprenumeration på en dagstidning... 3 månader för 200 kr eller något sådant, men då var jag jäkligt noggrann med att det inte var en automatisk förlängning sedan, utan att den avslutades utan att jag behövde säga upp den.

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 16-11-2008, 18:59
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

varför går inte alla med i NIX-registret?!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Chamomille
          Inlägg 16-11-2008, 19:17
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Lilla Birka @ 16-11-2008, 17:37) *
          Vaaa???? Händer det varje DAG att fok ringer dig mitt i natten??????? fear.gif

Mitt i natten??? Skrev jag det?

CITAT (Myosotis @ 16-11-2008, 18:59) *

Vi är med i NIX. Spelar ingen roll tydligen. De som ringer säger att "du är kund hos bla bla" och vi undrar ifall..... ranting.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          MayaLisa
          Inlägg 16-11-2008, 19:20
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 12 685

Jag är registrerad på NIX. Det funkar för det mesta, men ibland så slinker nån emellan men om jag då säger vänligt , men bestämt att jag inte vill bli uppringd utan hör av mig om jag vill nåt, så rukar de nästan alltid be om ursäkt. Förutom en kä**ing från Telia en gång som sa men en näbbig ton att; näe, jag får ringa dig för du är kund hos oss...men det var jag inte länge till sedan ...
          Svarar gör jag med att säga : ja, det är Maya

Redigerat av MayaLisa: 16-11-2008, 19:21

--------------------
          Roslagen zon 3-4

Det är själva resan som är livet!
          Då du kommit ända fram så är det slut...

Citera
          henriks
          Inlägg 16-11-2008, 19:37
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (MayaLisa @ 16-11-2008, 19:20) *
          Jag är registrerad på NIX. Det funkar för det mesta, men ibland så slinker nån emellan men om jag då säger vänligt , men bestämt att jag inte vill bli uppringd utan hör av mig om jag vill nåt, så rukar de nästan alltid be om ursäkt. Förutom en kä**ing från Telia en gång som sa men en näbbig ton att; näe, jag får ringa dig för du är kund hos oss...men det var jag inte länge till sedan ...
          Svarar gör jag med att säga : ja, det är Maya

Är nog samma kärring som ringt mig ett par gånger... Med ett företag registrerat så hjälper inte NIX - då ringer de ändå.

När de säger att de får ringa för att man är kund hos dem, kanske det biter om man svarar "inte länge till om ni fortsätter så här"

Det skall jag prova nästa gång!

biggrin.gif

--------------------

Citera
          MayaLisa
          Inlägg 16-11-2008, 19:48
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 12 685

CITAT (henriks @ 16-11-2008, 19:37) *
          När de säger att de får ringa för att man är kund hos dem, kanske det biter om man svarar "inte länge till om ni fortsätter så här"

Det kommer att funka, var så säker coolgleam.gif .

När det ringer andra där jag vet att jag är kund , brukar numer säga direkt att; jag har inte tid och är inte intresserad...kort men korrekt.
          /Maya

Redigerat av MayaLisa: 16-11-2008, 19:48

--------------------
          Roslagen zon 3-4

Det är själva resan som är livet!
          Då du kommit ända fram så är det slut...

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 16-11-2008, 19:56
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (MayaLisa @ 16-11-2008, 19:48) *
          brukar numer säga direkt att; jag har inte tid och är inte intresserad...kort men korrekt.
          /Maya

Använder samma strategi! Det finns ju ingn anledning att vara otrevlig mot nån stackare som kanske "tvingats" ta ett jobb på ett callcenter. Men om dom blir tjatiga eller otrevliga, då....

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          HelenJ
          Inlägg 16-11-2008, 20:06
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

CITAT (Aqvakul @ 16-11-2008, 19:56) *
          Det finns ju ingen anledning att vara otrevlig mot nån stackare som kanske "tvingats" ta ett jobb på ett callcenter. Men om dom blir tjatiga eller otrevliga, då....

Precis - tänk så hemskt att behöva sitta och ringa runt till en massa människor och mer eller mindre tvinga på dem saker de inte vill ha, och få en massa otrevligheter tillbaka! Telefonförsäljarna är också människor som ska leva...

Så även om jag avskyr telefonförsäljare är jag alltid artig mot dem när jag upplyser dem om att jag inte är intresserad innan de hunnit dra hela historien. (Jag är också artig mot de stackars ungdomar som säljer mobilabonnemang mm i matbutiken - de tycker säkert inte heller att deras jobb är så himla kul...)

Hemma och i mobilen svarar jag - Ja, det är Helen. Är det nåt av barnen som ringer för femtielfte gången blir det oftast bara "Hej".
          På jobb svarar jag med företagets namn och mitt för- och efternamn. Ibland är jag förvirrad och vänder på det - då brukar det bli ganska tyst i luren. Särskilt om jag har sagt "Ja, det är Helen" när jag sitter i växeln på jobb... whistling.gif

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera
          ylvahi
          Inlägg 16-11-2008, 20:10
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 10 191

Är med i NIx, men det är ett evigt ringande ändå. Både "gubben" och sonen har egna firmor och då gäller det visst inte. Man blir bara sååå trött.!!

Svarar för det mesta med namnet, men ibland kan det bara hoppa ur mej nåt tokigt också.

--------------------

Citera
          henriks
          Inlägg 16-11-2008, 20:28
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (HelenJ @ 16-11-2008, 20:06) *
          ...
          Telefonförsäljarna är också människor som ska leva...
          ...

Är det människor som jobbar på callcenters? Jag har alltid trott att det är utomjordingar och robotar. Trodde inte att det fanns en enda människa som orkade med att sitta och prångla ut skitsaker som ingen vill ha.

(Behöver jag tala om varför jag slutade som säljare? trodde inte det....)

Redigerat av henriks: 16-11-2008, 20:29

--------------------

Citera
          Uggi
          Inlägg 16-11-2008, 20:45
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 10 711
          Medlem nr: 19 305

Bifogad bild

Det är inte lätt att vara telefonsäljare, vill inte byta med dem, man har nog genomgående en avvog inställning till samtalen.
          Tacka vet jag när barn och barnbarn ringer och berättar vad de har varit med om.
          Jag svarar: Hej det är Uggi.

--------------------

Citera
          Cathis
          Inlägg 16-11-2008, 21:11
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 3 545
          Medlem nr: 9 230

Svarar för det mesta med mitt efternamn på vanliga hemtelefonen, mobilen med mitt
          förnamn. Ser jag att det är en telefonförsäljare låter jag barnen svara och säga att
          näää hon är inte hemma, har ingen aaaaaning om när hon kommer devil.gif

Är det barnen som ringer för femtitolfte gången på mobilen blir det till slut bara ett: mmmmm

--------------------

Citera
          Betty
          Inlägg 17-11-2008, 09:28
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Aqvakul @ 16-11-2008, 19:56) *
          ..... /Det finns ju ingn anledning att vara otrevlig mot nån stackare som kanske "tvingats" ta ett jobb på ett callcenter/.......

Precis! Förstår inte varför man skulle behöva vara otrevlig bara för att det är en försäljare, säg Nej tack! och lägg på, det räcker väl.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Bee
          Inlägg 17-11-2008, 10:55
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Jag svarar alltid med efternamnet, både på jobbtelefonen och hemma. Oavsett vem som ringer. Mitt efternamn är en stavelse kortare än förnamnet smile.gif

Det händer att jag svarar XXXXX-mitt-i-maten. Någon undrade varför man svarar alls när man äter men det rätt jobbigt att höra på alla signalerna. Speciellt försäljare brukar inte lägga på i första taget.

För många år sen hade ett företags utlandsavdelning fått för sig att vårt hemnummer var deras IT-avdelning (dom hade väl något slags kortnummer). Jag svarade med mitt namn och personen i andra änden kunde tex be mig starta om deras printer som inte funkade. Det hände väl att jag nån gång sa att "härifrån ser det ut som att printern funkar. Du får ta ut pappersbunten och lufta den".

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 17-11-2008, 11:32
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

CITAT (Snöflinga @ 15-11-2008, 22:46) *
          Enligt Herman Lindkvist svarar Parisarna med att lyfta luren och säga "jag lyssnar" coolgleam.gif Det har hänt att jag ringt opp någon och de svarat med namnet och "mitt i maten" Känns lite dumt blink.gif Därför tycker jag att e-post är bra ... den kan läsas och svaras på efter tid och lust ....

Och italienarna säger "Pronto!". (Jag är inte så bra på italienska så jag kan ge en översättning, men det låter som när vissa amerikaner säger "talk to me!" när de lyfter luren.) Min väninna som pluggar italienska röt "Pronto!" sist jag ringde. Det fick mig att tappa målföret - vilket inte är så vanligt giggle.gif

"Ingrid, mitt i maten" svarar jag när det är aktuellt, och jag svarar då för att få tyst på telefonen. Min far kunde svara "[vårt efternamn] residens, familjen sitter till bords och svarar inte i telefon" och lägga på luren utan att ta reda på vem som ringde. Mina storasystrar blev tokiga speciellt när det var pojkvänner på gång. ("residenset" bestod av en hyreslägenhet biggrin.gif)

På jobbtelefonen svarar jag med förnamn och efternamn, hemma och på privatmobilen oftast med förnamn.

Redigerat av Ingrid Zon3: 17-11-2008, 11:33

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 17-11-2008, 11:47
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Ingrid Zon3 @ 17-11-2008, 11:32) *
          Och italienarna säger "Pronto!". .

pronto betyder egentligen "klar" - typ "klar att ta emot samtalet" - Så svarar alla i Italien och en del med mycket hög röst, kanske ett arv från tiden med sämre ljudkvalitet i telefonerna.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          yaowsa
          Inlägg 17-11-2008, 12:07
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 183
          Medlem nr: 19 422

CITAT (Bee @ 17-11-2008, 10:55) *
          För många år sen hade ett företags utlandsavdelning fått för sig att vårt hemnummer var deras IT-avdelning (dom hade väl något slags kortnummer). Jag svarade med mitt namn och personen i andra änden kunde tex be mig starta om deras printer som inte funkade. Det hände väl att jag nån gång sa att "härifrån ser det ut som att printern funkar. Du får ta ut pappersbunten och lufta den".

a0a.gif a0a.gif a0a.gif

--------------------
          Hälsning/ Yaowsa

"Failure is not an option" /Gene Kranz: Apollo 13

Citera
          Anma
          Inlägg 17-11-2008, 13:03
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (henriks @ 16-11-2008, 19:37) *
          Är nog samma kärring som ringt mig ett par gånger... Med ett företag registrerat så hjälper inte NIX - då ringer de ändå.

Det skall jag prova nästa gång!

biggrin.gif

Fungerade inte för mig. Behöver jag tillägga att jag inte är kund hos dem längre...

Citera
          Chamomille
          Inlägg 17-11-2008, 13:41
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Eller så kan man ju svara "riksförbundet för nervösa skratt"... Fast när jag försöker säga den meningen så hinner jag bara halvvägs innan jag bryter ut i ett garv giggle.gif

Edit: När min sambo svarade i telefonen igår så sa han "jag lyssnar" biggrin.gif

Redigerat av Chamomille: 17-11-2008, 13:43

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          emmas matte
          Inlägg 17-11-2008, 14:00
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 423
          Medlem nr: 9 588

XXXXXX potatislager vilken knöl vill du tala med?
          hej det är jag...

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 02:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon