|
Björkaska, botar? |
|
|
|
16-11-2008, 11:25
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Jag har ett vagt minne från när jag var liten att mina föräldrar hjälpte en bekant att få tag i björkaska som skulle kokas och ges till hennes cancersjuke son. Nu har jag sett att man säljer björkaska svindyrt. Är det någon som har prövat det? Vad märkte ni för verkan av det?
Han som hade cancer och fick askan blev frisk, men om det var tack vare askan eller något annat vet jag inte.
|
|
|
|
|
16-11-2008, 12:11
|

Medlem
Antal inlägg: 1 123
Medlem nr: 250

|
Aska är basiskt och alla som odlar vet att aska innehåller mineraler och därför funkar som gödning. Antar att det har liknande effekt på kroppen men att okritiskt inta produkter som säljs i sk "hälsokostaffärer" är väl inget att rekommendera. Allt som säljs där är verkligen inte ofarligt. Jag förvånas över att så många tror på de helande krafterna i allt konstigt som marknadsförs men det är väl som med allt annat - tron försätter berg.
--------------------
Lena
|
|
|
|
|
16-11-2008, 12:44
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
Går det att SÄLJA björkaska? *tömmer kaminen och slänger upp annons på Blocket*
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
16-11-2008, 12:47
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
CITAT (Whiskuchi @ 16-11-2008, 12:44)  Går det att SÄLJA björkaska? *tömmer kaminen och slänger upp annons på Blocket*  Askan ska vara torrdestillerad, inte bara att skrapa ur den ur pannan inte;) Man gör lut av sån aska, går bra att bleka/tvätta kläder i
--------------------
|
|
|
|
|
16-11-2008, 13:54
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Låter som ett av många försök att profitera på stackars sjuka människors desperation.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
16-11-2008, 13:56
|

Medlem

|
CITAT (Farbror Blå @ 16-11-2008, 12:47)  Askan ska vara torrdestillerad, inte bara att skrapa ur den ur pannan inte;) Crap. Jag visste väl att det fanns en hake.
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
16-11-2008, 15:36
|
Medlem

|
Om man läser på nätet så marknadsförs det aska efter björkar som har vuxit på en speciell plats i Finland. Det är väl för att ingen ska fixa det enkelt själv utan för att det ska säljas dyrt. Förr använde man egen björkaska, det var snarare det jag tänkte på. Jag ska raka bort all aska i kaminen idag och göra en brasa med enbart björkved. Tänker koka askan, sila i melittafilter och ta mycket små mängder av det. Om ni ser något som skuttar förbi, skrattande och sjungande med rosiga kinder imorgon så är det jag.
|
|
|
|
|
16-11-2008, 21:08
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Jag hittade detta om björkaska: CITAT PH-REGULANS Biörkaska 150 g Innehåll: Kalium(K) Koppar(Cu) Magnesium (Mg) Mangan(Mn) Kalcium (Ca) Molybden (Mo) Fosfor(P) Järn(Fe) Selen(Se), Zink(Zn) Krom (Cr) Kobolt(Co) förvaras oåtkomligt för barn Avkok: Tag 3 matskedar aska till 1,5 liter vatten i ett rostfritt kärl, koka ca 15 minuter. Låt svalna och sila genom kaffefilter. Björkaska är original aska och är inte buffrad. Björkaskans effekt är helt beroende av den jord björken växer på. Denna aska har utvunnits ur björkar som vuxit kring polcirkeln på morän i norra Finland. Liknande aska kan även fås från björkar vid polcirkeln i Canada. I dessa marker finns fortfarande många av livsviktiga spårämnen och mineraler som idag saknas i vår dagliga föda. Vad det är som gör att björkaskan hjälper är det ingen som egentligen vet. En mycket sannolik teori bygger på pH-balansering i två viktiga steg: l. Björkaskan är kraftigt basisk, vilket gör att de organ som blir hämmade aven översyrning (t ex Lever, bukspottskörtet tarmsystemet, njurar m m) får en kraftig "energikick", så att både kroppens näringsupptag och utrensningsförmåga effektiviseras. 2. Björkaskan rensar kroppens vävnader och ledvätskor från syror och gifter. Eftersom cellerna tar sin näring ifrån vävnaden är denna miljö lika viktig för cellen som jorden är för en blomma. När vävnaderna blir fria från dessa oönskade ämnen förändras cellens miljö genom att pH-värdet höjs. Cellen får därmed lättare att ta upp" rätt" sorts näring. Så länge vi tillför mer syror än vad kroppen kan göra sig av med kommer vår organism att kräva något som neutraliserar detta syraöverskott, för att på sikt förhindra ett sjukdomstillstånd. från http://www.halsans.se/?contentpage=showpro...ri=15&id=45
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
17-11-2008, 08:44
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Götapetter, vad man kan svamla ihop för att kunna kränga meningslösa produkter och att lura till sig pengar.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
17-11-2008, 12:52
|
Medlem

|
Nu har jag tagit min första björkaska. Det kostade mig strömmen som gick åt när jag kokade det. Åh andra sidan har jag fått värme både från kaminen och spisen.
|
|
|
|
|
17-11-2008, 15:07
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
Men är du inte rädd att du får i dig en massa radioaktivt cesium, tungmetaller och andra miljögifter som lagrats i björken genom åren? Dessutom bör det väl bli ganska så koncentrerat också /Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
17-11-2008, 15:39
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Om det nu ändå bara är mineralerna som är viktiga, så förstår jag inte varför man skall gå omvägen via björkar? Då borde det ju vara mycket enklare att äta jorden direkt.
|
|
|
|
|
18-11-2008, 12:36
|
Medlem

|
Vi vet ju att grönsaker och frukt vi äter innehåller massa nyttigheter. Det spelar säkert roll vilka jordar de har växt på, men inte funderar jag på vilka mineraler som fanns i jorden där maten odlats när jag går och handlar. Ekologisk odling är väl bra, då vet man ju (tror) att det inte har tillsats några giftigheter. Det säger ju ändå ingenting om vilka mineraler som fanns i jorden när man odlade. Jag tog en tesked i ett glas vatten och drack igår. Ska ta en tesked igen i kväll. Får väl gå ut i mörkret och se om jag duger att användas som ljuskälla.  Skulle jag ramla över en Geiger-Müller mätere så ska jag testa radioaktiviteten. Har massa funderingar runt beqerell, startar en egen tråd om det.
|
|
|
|
|
18-11-2008, 14:45
|

Medlem
Antal inlägg: 1 171
Medlem nr: 409

|
CITAT PH-REGULANS Biörkaska 150 g Innehåll: Kalium(K) Koppar(Cu) Magnesium (Mg) Mangan(Mn) Kalcium (Ca) Molybden (Mo) Fosfor(P) Järn(Fe) Selen(Se), Zink(Zn) Krom (Cr) Kobolt(Co) förvaras oåtkomligt för barn Avkok: Tag 3 matskedar aska till 1,5 liter vatten i ett rostfritt kärl, koka ca 15 minuter. Låt svalna och sila genom kaffefilter. Björkaska är original aska och är inte buffrad. Björkaskans effekt är helt beroende av den jord björken växer på. Denna aska har utvunnits ur björkar som vuxit kring polcirkeln på morän i norra Finland. Liknande aska kan även fås från björkar vid polcirkeln i Canada. I dessa marker finns fortfarande många av livsviktiga spårämnen och mineraler som idag saknas i vår dagliga föda. Vad det är som gör att björkaskan hjälper är det ingen som egentligen vet. En mycket sannolik teori bygger på pH-balansering i två viktiga steg: l. Björkaskan är kraftigt basisk, vilket gör att de organ som blir hämmade aven översyrning (t ex Lever, bukspottskörtet tarmsystemet, njurar m m) får en kraftig "energikick", så att både kroppens näringsupptag och utrensningsförmåga effektiviseras. 2. Björkaskan rensar kroppens vävnader och ledvätskor från syror och gifter. Eftersom cellerna tar sin näring ifrån vävnaden är denna miljö lika viktig för cellen som jorden är för en blomma. När vävnaderna blir fria från dessa oönskade ämnen förändras cellens miljö genom att pH-värdet höjs. Cellen får därmed lättare att ta upp" rätt" sorts näring. Så länge vi tillför mer syror än vad kroppen kan göra sig av med kommer vår organism att kräva något som neutraliserar detta syraöverskott, för att på sikt förhindra ett sjukdomstillstånd. Vilket kvalificerat dravel...!  Den som skrivit detta har absolut ingen aning om vad han/hon egentligen pratar om. Borde anmälas som falsk marknadsföring. Det finns väl en lag mot kvacksalveri?
|
|
|
|
|
18-11-2008, 17:01
|
Medlem
Antal inlägg: 349
Medlem nr: 11 660

|
Hm, det är/har varit rätt många som intresserat sig för syra-basbalansen i livsmedel. http://www.halsosidorna.se/Syrabasbalansen.htmDet tycks ju vara svårt att få i sig tillräckligt mycket livsmedel som är basiska. Då kan kanske björkaskan bidra.
|
|
|
|
|
18-11-2008, 17:16
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Snigelhatare @ 18-11-2008, 17:01)  Det tycks ju vara svårt att få i sig tillräckligt mycket livsmedel som är basiska. Då kan kanske björkaskan bidra. särskilt då om björken växer i Finland eller Canada...  Det luktar bluff och båg lång väg...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
18-11-2008, 23:07
|

Medlem
Antal inlägg: 4 878
Medlem nr: 9 054

|
CITAT (Snigelhatare @ 18-11-2008, 17:01)  Hm, det är/har varit rätt många som intresserat sig för syra-basbalansen i livsmedel. http://www.halsosidorna.se/Syrabasbalansen.htmDet tycks ju vara svårt att få i sig tillräckligt mycket livsmedel som är basiska. Då kan kanske björkaskan bidra. Hur då svårt? Det fanns ju massor på sidorna du hänvisade till! Ät bara tillräckligt med grönsaker så behöver du inte käka aska! F.ö. vet man inte vem som ligger bakom hälsosidorna, det fanns ingen referens mer än namnet på den som skapat sidorna och han har hämtat material från "böcker" (men säger inte vilka) och från "nätet" och där finns mycket som är såväl sant som osant.
--------------------
Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet. 
|
|
|
|
|
19-11-2008, 12:19
|

Medlem

|
CITAT (Snigelhatare @ 18-11-2008, 17:01)  Det tycks ju vara svårt att få i sig tillräckligt mycket livsmedel som är basiska. Då kan kanske björkaskan bidra. Fast bikarbonat är mig veterligen också basiskt och bra mycket enklare (och billigare!) att få tag på
--------------------
|
|
|
|
|
20-11-2008, 11:24
|
Medlem

|
Är det verkligen ingen mer som känner till att björkaska användes förr av kloka gummor och gubbar långt innan det fanns hälsokostaffärer?
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|