Full version: Björkaska
Solstorm
Jag har ett vagt minne från när jag var liten att mina föräldrar hjälpte en bekant att få tag i björkaska som skulle kokas och ges till hennes cancersjuke son. Nu har jag sett att man säljer björkaska svindyrt. Är det någon som har prövat det? Vad märkte ni för verkan av det?

Han som hade cancer och fick askan blev frisk, men om det var tack vare askan eller något annat vet jag inte.
Lena i Torslanda
Aska är basiskt och alla som odlar vet att aska innehåller mineraler och därför funkar som gödning. Antar att det har liknande effekt på kroppen men att okritiskt inta produkter som säljs i sk "hälsokostaffärer" är väl inget att rekommendera. Allt som säljs där är verkligen inte ofarligt. Jag förvånas över att så många tror på de helande krafterna i allt konstigt som marknadsförs men det är väl som med allt annat - tron försätter berg.
Whiskuchi
Går det att SÄLJA björkaska? *tömmer kaminen och slänger upp annons på Blocket* tongue.gif
Farbror Blå
CITAT (Whiskuchi @ 16-11-2008, 12:44) *
Går det att SÄLJA björkaska? *tömmer kaminen och slänger upp annons på Blocket* tongue.gif

Askan ska vara torrdestillerad, inte bara att skrapa ur den ur pannan inte;)
Man gör lut av sån aska, går bra att bleka/tvätta kläder i
Aqvakul
Låter som ett av många försök att profitera på stackars sjuka människors desperation. thumbdown.gif
Whiskuchi
CITAT (Farbror Blå @ 16-11-2008, 12:47) *
Askan ska vara torrdestillerad, inte bara att skrapa ur den ur pannan inte;)

Crap. Jag visste väl att det fanns en hake. crazy.gif
Solstorm
Om man läser på nätet så marknadsförs det aska efter björkar som har vuxit på en speciell plats i Finland. Det är väl för att ingen ska fixa det enkelt själv utan för att det ska säljas dyrt.

Förr använde man egen björkaska, det var snarare det jag tänkte på. Jag ska raka bort all aska i kaminen idag och göra en brasa med enbart björkved. Tänker koka askan, sila i melittafilter och ta mycket små mängder av det. Om ni ser något som skuttar förbi, skrattande och sjungande med rosiga kinder imorgon så är det jag. biggrin.gif
ängsvädd
Jag hittade detta om björkaska:

CITAT
PH-REGULANS
Biörkaska 150 g
Innehåll:
Kalium(K) Koppar(Cu) Magnesium (Mg) Mangan(Mn) Kalcium (Ca) Molybden (Mo)
Fosfor(P) Järn(Fe) Selen(Se), Zink(Zn) Krom (Cr) Kobolt(Co)
förvaras oåtkomligt för barn
Avkok:
Tag 3 matskedar aska till 1,5 liter vatten i ett rostfritt kärl, koka ca 15 minuter. Låt svalna och sila genom kaffefilter.
Björkaska är original aska och är inte buffrad. Björkaskans effekt är helt beroende av den jord björ­ken växer på. Denna aska har utvunnits ur björkar som vuxit kring polcirkeln på morän i norra Finland. Liknande aska kan även fås från björkar vid polcir­keln i Canada.
I dessa marker finns fortfarande många av livsviktiga spårämnen och mineraler som idag saknas i vår dag­liga föda.
Vad det är som gör att björkaskan hjälper är det ingen som egentligen vet. En mycket sannolik teori bygger på pH-balansering i två viktiga steg:
l. Björkaskan är kraftigt basisk, vilket gör att de organ som blir hämmade aven översyrning (t ex Lever, bukspottskörtet tarmsystemet, njurar m m) får en kraftig "energikick", så att både krop­pens näringsupptag och utrensningsförmåga ef­fektiviseras.
2. Björkaskan rensar kroppens vävnader och ledvätskor från syror och gifter. Eftersom cellerna tar sin näring ifrån vävnaden är denna miljö lika viktig för cellen som jorden är för en blomma. När vävnaderna blir fria från dessa oönskade ämnen förändras cellens miljö genom att pH-vär­det höjs. Cellen får därmed lättare att ta upp" rätt" sorts näring.
Så länge vi tillför mer syror än vad kroppen kan göra sig av med kommer vår organism att kräva något som neutraliserar detta syraöverskott, för att på sikt förhindra ett sjukdomstillstånd.

från http://www.halsans.se/?contentpage=showpro...ri=15&id=45
Gossen Ruda
Götapetter, vad man kan svamla ihop för att kunna kränga meningslösa produkter och att lura till sig pengar.
Solstorm
Nu har jag tagit min första björkaska. Det kostade mig strömmen som gick åt när jag kokade det. Åh andra sidan har jag fått värme både från kaminen och spisen.
Anki V
Men är du inte rädd att du får i dig en massa radioaktivt cesium, tungmetaller och andra miljögifter som lagrats i björken genom åren? Dessutom bör det väl bli ganska så koncentrerat också sick.gif

/Anki
KURT
Om det nu ändå bara är mineralerna som är viktiga, så förstår jag inte varför man skall gå omvägen via björkar? Då borde det ju vara mycket enklare att äta jorden direkt.
Piccante
Kvacksalverivarning på denna produkt!!! sos.gif rtfm.gif
Låter bara korkat i beskrivningen att aska bara kan komma från björkar på en plats i Finland och från liknande område i Kanada! Berggrund, jordmån och klimat i norra Finland och i norrland är väl närmast identiskt? Sen är den skandinaviska jordmånen ganska fattig på många näringsämnen som selen medan den äär rik på radioaktivt Cesium som någon skrev tack vare Tjernobyl.
Solstorm
Vi vet ju att grönsaker och frukt vi äter innehåller massa nyttigheter. Det spelar säkert roll vilka jordar de har växt på, men inte funderar jag på vilka mineraler som fanns i jorden där maten odlats när jag går och handlar. Ekologisk odling är väl bra, då vet man ju (tror) att det inte har tillsats några giftigheter. Det säger ju ändå ingenting om vilka mineraler som fanns i jorden när man odlade.

Jag tog en tesked i ett glas vatten och drack igår. Ska ta en tesked igen i kväll. Får väl gå ut i mörkret och se om jag duger att användas som ljuskälla. laugh.gif Skulle jag ramla över en Geiger-Müller mätere så ska jag testa radioaktiviteten.

Har massa funderingar runt beqerell, startar en egen tråd om det.
Anders zon 1
CITAT
PH-REGULANS
Biörkaska 150 g
Innehåll:
Kalium(K) Koppar(Cu) Magnesium (Mg) Mangan(Mn) Kalcium (Ca) Molybden (Mo)
Fosfor(P) Järn(Fe) Selen(Se), Zink(Zn) Krom (Cr) Kobolt(Co)
förvaras oåtkomligt för barn
Avkok:
Tag 3 matskedar aska till 1,5 liter vatten i ett rostfritt kärl, koka ca 15 minuter. Låt svalna och sila genom kaffefilter.
Björkaska är original aska och är inte buffrad. Björkaskans effekt är helt beroende av den jord björ­ken växer på. Denna aska har utvunnits ur björkar som vuxit kring polcirkeln på morän i norra Finland. Liknande aska kan även fås från björkar vid polcir­keln i Canada.
I dessa marker finns fortfarande många av livsviktiga spårämnen och mineraler som idag saknas i vår dag­liga föda.
Vad det är som gör att björkaskan hjälper är det ingen som egentligen vet. En mycket sannolik teori bygger på pH-balansering i två viktiga steg:
l. Björkaskan är kraftigt basisk, vilket gör att de organ som blir hämmade aven översyrning (t ex Lever, bukspottskörtet tarmsystemet, njurar m m) får en kraftig "energikick", så att både krop­pens näringsupptag och utrensningsförmåga ef­fektiviseras.
2. Björkaskan rensar kroppens vävnader och ledvätskor från syror och gifter. Eftersom cellerna tar sin näring ifrån vävnaden är denna miljö lika viktig för cellen som jorden är för en blomma. När vävnaderna blir fria från dessa oönskade ämnen förändras cellens miljö genom att pH-vär­det höjs. Cellen får därmed lättare att ta upp" rätt" sorts näring.
Så länge vi tillför mer syror än vad kroppen kan göra sig av med kommer vår organism att kräva något som neutraliserar detta syraöverskott, för att på sikt förhindra ett sjukdomstillstånd.

Vilket kvalificerat dravel...! angry.gif Den som skrivit detta har absolut ingen aning om vad han/hon egentligen pratar om. Borde anmälas som falsk marknadsföring. Det finns väl en lag mot kvacksalveri?
Snigelhatare
Hm, det är/har varit rätt många som intresserat sig för syra-basbalansen i livsmedel.

http://www.halsosidorna.se/Syrabasbalansen.htm

Det tycks ju vara svårt att få i sig tillräckligt mycket livsmedel som är basiska. Då kan kanske björkaskan bidra.
Aqvakul
CITAT (Snigelhatare @ 18-11-2008, 17:01) *
Det tycks ju vara svårt att få i sig tillräckligt mycket livsmedel som är basiska. Då kan kanske björkaskan bidra.

särskilt då om björken växer i Finland eller Canada... naughty.gif

Det luktar bluff och båg lång väg... thumbdown.gif
Lilla Birka
Hm, det är/har varit rätt många som intresserat sig för syra-basbalansen i livsmedel.

http://www.halsosidorna.se/Syrabasbalansen.htm

Hur då svårt? Det fanns ju massor på sidorna du hänvisade till! Ät bara tillräckligt med grönsaker så behöver du inte käka aska! F.ö. vet man inte vem som ligger bakom hälsosidorna, det fanns ingen referens mer än namnet på den som skapat sidorna och han har hämtat material från "böcker" (men säger inte vilka) och från "nätet" och där finns mycket som är såväl sant som osant.
Whiskuchi

Fast bikarbonat är mig veterligen också basiskt och bra mycket enklare (och billigare!) att få tag på wink.gif
Solstorm
Är det verkligen ingen mer som känner till att björkaska användes förr av kloka gummor och gubbar långt innan det fanns hälsokostaffärer?
Sussie F-Flower
CITAT (Solstorm @ 20-11-2008, 11:24) *
Är det verkligen ingen mer som känner till att björkaska användes förr av kloka gummor och gubbar långt innan det fanns hälsokostaffärer?

Jo, men absolut!!! biggrin.gif
Det tror jag att väldigt många känner till fast dom inte bara har skrivit det.... yes.gif
Whiskuchi
CITAT (Solstorm @ 20-11-2008, 11:24) *

Jodå, fast de använde mycket andra märkliga metoder också - att det användes förr innebär inte per automatik att det funkar.
Solstorm
CITAT (Whiskuchi @ 20-11-2008, 13:21) *
att det användes förr innebär inte per automatik att det funkar.

Självklart inte, allt var ju inte bra, men nog kunde de lyckas bra ibland också. Precis som vanlig sjukvård. Ibland lyckas de väldigt bra, räddar liv ibland, ibland skadar de och tar liv. Man använde ju en del saker förr som var giftiga och gav skador, precis som modern sjukvård gör nu ibland.

Vi ska ju inte glömma bort att många utav de mediciner vi har idag har sin härstamning från naturmediciner. De kunskaperna tas tillvara av läkemedelsföretagen, sedan tillverkar de det själva och sedan svartmålar man naturmedlen. Vem ska tjäna pengar på oss? Läkemedelsföretag och apotek eller hälsokostbutiker? Man kan ju inte förkasta allt som säljs i hälsokostbutikerna. Ett exempel är glucosamin. Det såldes i hälsokostbutiker förr, nu har man dokumenterat hur himla bra det är, nu får det bara säljas på apotek.

Det som svartmålas allra mest är sådant som inte går att ta patent på. Exempelvis att silver är bakteridödande. Det såldes tidigare silverplåster på apoteket som också kunde bita på antibiotikaresistenta bakterier. Det har man slutat sälja nu. Tänk om människor kommer på hur bra något är som de kan fixa själv utan att några storföretag tjänar pengar på det. Björkaska är ju en sådan sak som ingen ta patent på. De som inte eldar själva känner säkert någon som känner någon så de kan få tag i det alldeles gratis.
Lena i Torslanda
Solstorm - problemet är att du beskriver bara en liten del av det hela. Silver är visst väl dokumenterat som bakteriedödande och har använts inom sjukvården i olika typer av förband men även som bakteriedödare i andra produkter t.ex hushållmaskiner. Tyvärr händer precis samma sak som med antibiotika, bakterierna blir resistenta mot silvret. Men DESSUTOM har silvret en stor negativ miljöpåverkan eftersom det är en tungmetall. Alla bandage och plåster slängs någonstans och oavsett var och hur så går metallen ut i naturen. Det var en av orsakerna till att Apotektet slutade sälja plåstren och det kommer med all säkerhet också att förbjudas inom sjukvården. Som sagt - bara för att det är sk naturmedel så är de långt i från säkra, vare sig för människor eller natur.
En fråga som man bör ställa sig, oavsett vilket preparet det gäller, är Är detta något jag verkligen behöver ? Varför tror du att behöver göra din kropp mer basisk? Du skulle väl aldrig ta t.ex traditionella läkemedel bara för att du tror att kanske behöver dem eller?
Solstorm
Jag vet inte om jag har något behov av att göra kroppen basisk, för mig handlar det om att det KANSKE kan lindra värk som är symptom på en annan sjukdom.
Piccante
CITAT (Solstorm @ 20-11-2008, 20:09) *
Jag vet inte om jag har något behov av att göra kroppen basisk, för mig handlar det om att det KANSKE kan lindra värk som är symptom på en annan sjukdom.

Om det är placeboeffekten du är ute efter så skulle jag rekommendera något ofarligare än aska att äta.

Aska har en otrevliga egenskapen att allt som ett träd innehåller, även om det är i mycket små mängder hamnar i askan. När allt trä är förbränt och vattenhalten nästan är 0% så är det bara det kvar som av olika anledningar inte förbränns eller blir ofullständigt förbränt som tex metaller. Man har tvekat att återföra aska från biobränsleanläggningar till skogsmark just för att den innehåller för höga halter tungmetaller. Om man av hänsyn till mark och vatten inte vill sprida aska över flera hektar varför ska man då svälja det själv?
ängsvädd
Om du vill ha något basiskt så finns det pH-kalk i hälsokosthandeln. Jag åt det en period och fick mycket starkare naglar. Tror man ska blanda ut det i vatten.

http://www.immun.se/immun-filer/prod_data/ph_kalk.html
Gossen Ruda
Man har kokat lut av björkaska tidigare för att använda vid tvätt, det kanske rensar magen. laugh.gif Man har även använt det när man tillverkar fnöske. Förmodligen till en mängd annat också men tanken på att det skulle kunna användas mot sjukdomar är nog mer tro än vetande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon