Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bygga mur på berg, Ovanpå och runt en bergsklippa
          Hasse_h
          Inlägg 18-11-2008, 11:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem nr: 933

Hej,

Har rester av söndersprängt urberg som sticker ut på sidan av en kort slänt under en rabatt. Nu ska slänten få en stödmur. Jag har inga möjligheter att ta bort berget så jag funderar istället på att utnyttja det för ett litet stenpart med lämpliga växter som skulle få sticka ut ur slänten genom muren. Det innebär att muren skulle behöva dela upp sig i två nivåer över klippan.

Men hur sjutton ska jag göra för att få detta snyggt? På något sätt måste den övre halvan av muren förankras på berget (gjuta? hur?) samtidigt som ytvatten måste kunna passera under muren för att dränera den övre planteringen och samtidigt göra nytta för den lilla jord som ska vara vid den lägre muren som går runt berget.

Se bilderna nedan som visar den tänkta lösning i genomskärning och sett uppifrån. Skalan är lite missvisande, den nedre murens överkant ska möta den övre murens underkant. Det blir som om man tar och skiftar ut de nedre raderna med mursten i en halvcirkel runt berget, de övre raderna ska följa murens linje.

Är tacksam för alla idéer!

:H

Redigerat av Hasse_h: 18-11-2008, 11:02
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  mur1.JPG ( 20.02k ) Antal nedladdningar: 175
          Bifogad fil  mur2.JPG ( 14.31k ) Antal nedladdningar: 154

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 06:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon