| |
|
  |
"Ett klick för skogen" = BLUFF? |
|
|
|
|
21-11-2008, 15:13
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (Miro @ 21-11-2008, 13:31)  ...... Däremot kan man ju tycka det är skumt om inte alla fakta listas på siten, fast det hävdar ju mer insatta personer här att de gör så....
...... Alla fakta kan nog inte listas på hemsidan av utrymmesskäl och för att folk ska orka läsa. Jag tycker inte man behöver skriva att det ska gå en grusväg i skogen exvis.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
21-11-2008, 16:25
|
Medlem
Antal inlägg: 1
Medlem nr: 19 794

|
Hej alla på Odlas forum! Jag heter Per Karlsson, och det är jag som skrivit insändarna i Alekuriren. Jag har dessutom lagt ut trådsvar på två andra forum som jag frekventerar och dessa är Robsoft (jaktforum) och 24volt (alternativenergiforum). Övriga inlägg på nätet är jag ej ansvarig för. Om mitt öppna uppträdande, med namn, gör mig till ett "nättroll" i några personers ögon får jag lov att bjuda på detta. Jag fick idag genom min sambo reda på att det fanns en diskussion här på Odla, där jag och nuvarande markägaren nämns med omskrivningar. Att jag omnämns som "någon annan" i ett av inläggen här i tråden, och inte vid namn, känns lite lustigt. Jag har nämligen, på de forum där jag skrivit om det hela, varit öppen med att de länkade insändarna är skrivna av mig. Jag har dessutom inte gjort någon hemlighet av att jag pratar med den nuvarande markägaren. Samtliga mina insändare i Alekuriren har varit signerade och jag nämns dessutom med namn i artikeln från ortsutvecklingsmötet i Hålanda. Inget hemlighetsmakeri från min sida, då jag står för innehållet i mina insändare. Nu över till mitt svar. Först vänder jag mig till Eva K: Det jag skrivit angående skogsskiftets ålder, medvetet användandet av felaktigt kartmaterial, skiftets närhet till en skjutbana, servitut, olovliga borrprovstagningar osv. kan jag enkelt styrka med vittnesutsagor, korrekt kartmaterial eller skriftlig dokumentation (e-post, skogsbruksplan). Samtligt faktamaterial som jag hänvisar till i mina insändare har jag visat upp för chefredaktören på Alekuriren för verifikation innan publicering. Jag har två inledande frågor till dig Eva och jag hoppas att du redovisar svaren öppet här på Odla. 1. Kan du vänligen förklara både för mig och medlemmarna här på Odla exakt vad i mina insändare i Alekuriren som inte är faktabaserade uppgifter och därmed enligt dig är illvillig ryktesspridning? 2. Kan du berätta vem som har utfört värderingen? Jag har inte fått svar på detta i Alekuriren. Jag avslutar min replik till dig med en uppmaning; replikera även på mina insändare i Alekuriren och gör detta på insändarplats. Det ligger i Alebornas intresse att alla fakta redovisas öppet i pressen och inte enbart via e-post eller på Internet. Nu över till "Trattkantarellen". Av princip undertecknar jag alla mina inlägg i den här debatten, eller gör på annat sätt klart för vem jag är. Jag har redan blivit uppringd efter att någon gjort lite "googlande" men undanber mig ytterligare telefonsamtal. Denna diskussion skall föras inför öppen ridå. Tills du öppet redovisar för vem du är avböjer jag vidare debatt med dig, särskilt som du anonymt, fegt och lögnaktigt anklagar både mig och nuvarande markägaren för att ha fuffens för oss. Så länge som du inte kan styrka dina påståenden med dokumentation blir argumentationen mest löjeväckande. Per
|
|
|
|
|
|
|
|
21-11-2008, 16:26
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
CITAT (Boxer @ 20-11-2008, 23:46)  Jag klickar varje dag, och det kostar inte mig ett enda korvöre. Och jag tänker fortsätta med det, så det så! Många djurarter och växtarter behöver gamla och "skruttiga" träd för att överleva. Jag undrar bara vad hjälper egentligen ett klick till?????????????jag tror inte riktigt på bara klickandet måste jag erkänner.Jag är en stor naturvän och tycker att vi(djuren) behöver gammelskogen,men att trycker på en tangent hjälper inte mycket(det är väl samma sak att samlar underskrifter.(klicker inte längre)
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
21-11-2008, 17:05
|

Medlem
Antal inlägg: 3 234
Medlem nr: 4 038

|
CITAT (renate @ 21-11-2008, 16:26)  Jag undrar bara vad hjälper egentligen ett klick till?????????????jag tror inte riktigt på bara klickandet måste jag erkänner.Jag är en stor naturvän och tycker att vi(djuren) behöver gammelskogen,men att trycker på en tangent hjälper inte mycket(det är väl samma sak att samlar underskrifter.(klicker inte längre) Om "klicket" kan du läsa här.CITAT På Ett klick för skogens startsida finns en knapp där man kan gratis bevara skog. Med ett enkelt klick bidrar du gratis till att mellan 2-30 dm² svensk gammelskog kan köpas upp och bevaras av stiftelsen. Storleken på bevarad yta per klick varierar beroende på: - antalet sponsorer som är med och sponsrar klicket - storleken på sponsorernas donation per klick - priset per hektar på den aktuella skogen
7 m² gratis Klickar du varje dag under ett år hjälper du till med att bevara mellan 7-100 m² gammelskog.
Fattig som rik
Konceptet med klicket går ut på att det skall vara enkelt och gå snabbt, men inte kosta pengar att göra en betydelsefull insats för Sveriges gammelskog.
Till exempel ska varken en liten plånbok eller tidsbrist utgöra ett hinder för den som vill hjälpa till med att bevara gammelskogen.
Sponsorernas stöd
Klicket är gratis tack vare att sponsorerna som sponsrar stiftelsen ställer upp och betalar en viss summa för varje person som klickar. På så sätt kan ALLA med stort hjärta hjälpa till med att bevara Sveriges gammelskog.
--------------------
Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-11-2008, 17:33
|
Medlem
Antal inlägg: 8
Medlem nr: 19 787

|
Hej alla som är intresserade av gammelskog!
Jag har aldrig beskyllt Per Karlssons insändare för att vara illvillig ryktesspridning. Det är en egen tolkning.
Däremot har jag sagt att de anonyma inlägg som nu florerar på diverse forum och sajter, t ex här, ciklid.se, flashback, undulatforum.se och svampguiden.se är illvilliga och inte stämmer överens med verkligheten. Inläggen är exakt likadana, registreringen har skett de senaste dagarna, de hänvisar till Alekuriren och ingen har tagit kontakt med oss för att verifiera vad som skrivs. "Messerschmitt" har exakt samma ordalydelse som de andra, alltså starten på denna tråd.
Vi har inga som helst synpunkter på att någon skriver insändare om vår verksamhet. Man ska givetvis arbeta utifrån det man själv tycker är rätt.
Vi kommer att bemöta Per Karlssons insändare med ett inlägg i debatten som förhoppningsvis publiceras i nästa nummer av Alekuriren. Vi kan inte göra mer än att skicka in den och hoppas på att Alekuriren tar in den. I den insändaren framgår vem som utfört värderingen.
Med skogliga hälsningar, Eva Kullenberg, Ängelholm
|
|
|
|
|
|
|
|
21-11-2008, 17:54
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (Boxer @ 20-11-2008, 23:46)  Jag klickar varje dag, och det kostar inte mig ett enda korvöre. Och jag tänker fortsätta med det, så det så! Många djurarter och växtarter behöver gamla och "skruttiga" träd för att överleva. Jag också! Jag har dessutom "köpt" en tall i julklapp till svägerskan
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-11-2008, 18:53
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Nu ska vi se om jag hängde med här. CITAT (Per K @ 21-11-2008, 16:25)  Om mitt öppna uppträdande, med namn, gör mig till ett "nättroll" i några personers ögon får jag lov att bjuda på detta. (...) Har någon sagt det? Det skulle väl i så fall vara ts som är det. CITAT (Per K @ 21-11-2008, 16:25)  Att jag omnämns som "någon annan" i ett av inläggen här i tråden, och inte vid namn, känns lite lustigt. (...) Spelar roll? Jag skulle nog ha gjort likadant, för även om någon skriver ut sitt namn i en insändare är det ju inte säkert att han vill bli citerad på internet. Trattkantarellen skrev ju bara så här: CITAT (Trattkantarellen @ 20-11-2008, 23:26)  Någon skulle tjäna mycket på att det inte blir affär... Någon annan tar sig tid att skriva insändare... (...) Och bortsett från dessa hårklyverier tycker jag att även om man självklart ska kräva att Ett klick för skogen och liknande organisationer inte fuskar, så känns det lite märkligt att ge sig på dem på det här lite ettriga viset. Vad är målet för dig, Per K? Är det inte bra att skydda skog eller? Man ska inte borra utan lov eller lägga ut felaktiga kartor och allt vad det nu var, det håller jag med om, fast jag kan inte bedöma om så har skett och i så fall kommer de säkert inte att göra om det. Men det viktigaste är väl att skydda skogen! Exakt vad vinner den biologiska mångfalden på att stiftelsen svartmålas?
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-11-2008, 18:54
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (Myosotis @ 21-11-2008, 18:53)  Spelar roll? Jag skulle nog ha gjort likadant, för även om någon skriver ut sitt namn i en insändare är det ju inte säkert att han vill bli citerad på internet. Jag är osäker på om man ens FÅR skriva ut namn, även om de publicerats i insändare (fast jag är osäker)
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
21-11-2008, 19:16
|
Gäster

|
CITAT (Whiskuchi @ 21-11-2008, 17:54)  Jag också! Jag har dessutom "köpt" en tall i julklapp till svägerskan  Vi klickar 2 gånger varje dag och jag har köpt både julkort och 3 björkar. Jag har fullt förtroende för ETT KLICK FÖR SKOGEN och tycker det är beklämmande att folk ska hitta på lögner för att få en ursäkt för att de inte vill göra något för att förbättra världen (i detta fall miljön).  Men det är klart att de kanske somnar lättare på kvällen då?
|
|
|
|
|
|
|
|
21-11-2008, 20:03
|

Medlem

|
Jag tycker det är konstigt att inte Alekuriren kontaktade Ett klick för skogen så att de skulle få en möjlighet att bemöta Per K:s kritiska insändare. Som jag har fattat det så är det via nätet Ett klick för skogen har fått reda på att denna insändare existerar.
Även konstigt att inte Per K först tar kontakt med Ett klick för skogen med sina åsikter och frågor innan han går ut i media inkl. nätet.
Jag hoppas Alekuriren tar in Ett klick för skogens svar på Per K:s insändare.
Redigerat av MimmiH: 21-11-2008, 20:04
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2008, 00:01
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Det har diskuterats här huruvida det finns några betydande naturvärden eller ej i Verle skogen och om skjutbanan och grusvägen påverkar dessa. Nu hittade jag lite fakta på nätet: Ale naturskyddsförenings beskrivningartlista lavar i VerleskogenÅtminstone 2 rödlistade lavar vad jag kan se direkt och orkidéer är ju alltid fridlysta så där finns höga naturvärden bundna till gammal skog.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
22-11-2008, 00:09
|
Gäster

|
Jo gammalskog vet ju alla människor är viktig för oérhört många arter! 'Här runt Halleberg har vi tur att få njuta av urskog bevarad av staten, och jag tycker synd om alla er som inte fattar hur viktigt det är med mångfald! En liten fjuttslant kan rädda fler arter än vi vet namnet på!
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2008, 19:02
|
Medlem
Antal inlägg: 8
Medlem nr: 19 787

|
Mimmi H, tack för ditt stöd. Vi hoppas också att insändaren kommer in! Eva K.
Markus H, tack för ditt stöd! Eva K. www.ettklickforskogen.se
Markus H och Meriona, tack för ert stöd. Med tanke på att julhandeln omsätter miljarder och åter miljarder, så är det inte mycket pengar det behövs för att rädda unik gammelskog... Eva K.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2008, 19:21
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
Men Eva K, kritiken verkar ju saklig trots allt eller?? Bättre bemöta den än att säga att ett troll härjar....
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2008, 19:54
|

Medlem

|
CITAT (Ralf @ 22-11-2008, 19:21)  Men Eva K, kritiken verkar ju saklig trots allt eller?? Bättre bemöta den än att säga att ett troll härjar.... Det kommer nog ett bemötande - de har ju precis skrivit ett svar på kritiken i form av en insändare som de hoppas få in. Kanske att den kommer att publiceras på nätet också i samband med den eventuella publiceringen? Jag skulle tro att Ett klick för skogen har en enorm tidsbrist så att de helt enkelt inte ännu har tid att bemöta kritiken på nätet. Alla ideellt arbetande människor jag känner har absolut ingen tid över för den typen av arbete.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2008, 21:00
|
Medlem
Antal inlägg: 56
Medlem nr: 19 756

|
En kul tanke; vad händer med alla pengarna som samlats in om de inte får köpa skogen? Behåller ägarna bakom ett klick för skogen dessa? Det är ju uppe i nästan 2 miljoner, så även om de förlorar de satsade 650 000 till nån gammal gubbe i norrland, så har de tjänat 1,35 mille, och det hade ju inte jag tackat nej till.. sen kan man ju fundera på hur de sover på nätterna  Vad händer med alla människor som köpt en tall eller björk i skogen redan, får de tillbaka sina pengar, eller blir det som med tomterna på månen?
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2008, 21:47
|

Medlem

|
Jag antar att pengarna går till att köpa en annan hotad skog i så fall. Men du kan ju kontakta Ett klick för skogen o fråga dem.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2008, 22:43
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Jag kommer att fortsätta att stödja "ett klick för skogen", som jag uppfattar som en seriös miljöorganisation.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2008, 22:48
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Dava @ 22-11-2008, 21:00)  En kul tanke; vad händer med alla pengarna som samlats in om de inte får köpa skogen? Behåller ägarna bakom ett klick för skogen dessa? Det är ju uppe i nästan 2 miljoner, så även om de förlorar de satsade 650 000 till nån gammal gubbe i norrland, så har de tjänat 1,35 mille, och det hade ju inte jag tackat nej till.. sen kan man ju fundera på hur de sover på nätterna Vad händer med alla människor som köpt en tall eller björk i skogen redan, får de tillbaka sina pengar, eller blir det som med tomterna på månen? Då går pengarna till köp av annan hotad skog. Det framgår klart på hemsidan. Varför inte läsa vad det handlar om istället för att ifrågasätta på det sätt du gör? Här klickas det varenda dag.
Redigerat av *Stintan*: 22-11-2008, 22:49
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
22-11-2008, 22:52
|
Gäster

|
CITAT (*Stintan* @ 22-11-2008, 22:48)  Då går pengarna till köp av annan hotad skog. Det framgår klart på hemsidan.
Varför inte läsa vad det handlar om istället för att ifrågasätta på det sätt du gör?
Här klickas det varenda dag. Just precis, hur kan man missa det? En björk är en björk om den sen växer i Västergötland eller Österbotten. Heja gammelskogen!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|