| |
|
  |
blomkronans frö, 20-mannatävlingen |
|
|
|
|
23-11-2008, 10:40
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
Mina såddes i morse efter att ha tillbringat natten i en kopp med vatten. Nu står de under lysröret......Jo, de lär visst vara ljusgroende  . /Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
|
|
|
23-11-2008, 10:47
|

Medlem
Antal inlägg: 3 467
Medlem nr: 17 820

|
CITAT (*Ulrica* @ 23-11-2008, 10:19)  Oj, det var ena avancerade frön! Tur vi fick en sån bra beskrivning. Fast det där med att vänta tills alla har gissat rätt...  jag kommer aldrig att kunna gissa. Jag får väl bara hålla med på Anki V´s gissning...  -Ja, just det, det var EXAKT min gissning också...  RÄTT... Jag ska så... mina i kväll, har oxå lagt i vatten över natten. 7-90 dagar...  det ska bli riktigt kul och se vem som blir först... Hoppas att fröna inte var för avancerade... kanske bra att denna var först!. Tänkte på det där men att duscha var 3-4 timme, kanske inte behövs om vi har påse på... Det ska man nog göra om man inte har påse... beskrivningen var på engelska, och lång... Det viktigaste var att dom inte torkade ut dom första 4 dagarna. Så ducha med "känsla". LYCKA TILL... /Mari
|
|
|
|
|
|
|
|
23-11-2008, 11:04
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Nu ligger mina i blöt också och endera så sätter jag dem i kväll eller i morgon bitti.......................och jag tycker ju att fröna ser väldigt bekanta ut, men jag kan inte placera dem hmm  ...kul ska det bli i alla fall
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
23-11-2008, 11:06
|

Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363

|
CITAT (blomkronan @ 23-11-2008, 10:47)  Tänkte på det där men att duscha var 3-4 timme, kanske inte behövs om vi har påse på... Det viktigaste var att dom inte torkade ut dom första 4 dagarna. Så ducha med "känsla".....LYCKA TILL... /Mari CITAT (Anki V @ 23-11-2008, 10:40)  ..Jo, de lär visst vara ljusgroende  ./Anki Ja visst frön som skall sås ytligt brukar behöva ljus för att gro  ......men om jag skall behöva ta med sådderna och duscha var 4:e timme för att få till det där med "känsla" vet jag inte om jag klarar.............
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
23-11-2008, 11:10
|
Gäster

|
Ojdå! Här går det undan!!!
Jag som tänkte att stackars Blomkronan som varit med om detta hemska, vi får nog vänta med att så...
Jag lägger mina frön i vatten NU!
Men är alla tävlingsdeltagare med? Var är Cia, Stennie, Ditoverde, Solstorm...?
Redigerat av Rosmarin: 23-11-2008, 11:33
|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
23-11-2008, 11:20
|
Gäster

|
CITAT (Lady Hamilton @ 23-11-2008, 11:06)  ......men om jag skall behöva ta med sådderna och duscha var 4:e timme för att få till det där med "känsla" vet jag inte om jag klarar.............  Hm nej var fjärde timme kommere jag nog inte heller att klara, men som sagt; en påse med avklippa hörn över krukan borde väl kunna fungera?
|
|
|
|
|
|
|
|
23-11-2008, 11:54
|

Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369

|
CITAT (Lady Hamilton @ 23-11-2008, 11:06)  Ja visst frön som skall sås ytligt brukar behöva ljus för att gro  ......men om jag skall behöva ta med sådderna och duscha var 4:e timme för att få till det där med "känsla" vet jag inte om jag klarar.............  Åjo, fega inte nu, du måste ta med dem till jobbet i en isolerad kylväska som du lagt vetevärmare i istället för kylklampar!  Och sprayflaskan får nog plats den med...  Tur man bara jobbar 4 timmar per dag.... Hm, men hur ska jag lösa detta med ljus på värmegolvet i badrummet?? Maken/brandmannen kommer ALDRIG att godkänna att jag tar in en lampa med förlängningssladd dit..... Kanske kan rigga upp akvarierampen istället på nåt vis....  Då får de ju värme ovanifrån istället för under. Maken, han trodde inte jag var klok igår kväll när jag for upp och började svamla om att jag måste ut o så nu, vi ses sen...  CITAT (Gillan @ 23-11-2008, 11:04)  Nu ligger mina i blöt också och endera så sätter jag dem i kväll eller i morgon bitti.......................och jag tycker ju att fröna ser väldigt bekanta ut, men jag kan inte placera dem hmm  ...kul ska det bli i alla fall  Ja precis, så tänkte jag också, att det liknade --- OOooppss!  Där höll jag på att avlöja min gissning!
Redigerat av Maggan H: 23-11-2008, 12:01
--------------------
MVH Maggan Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne 
|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
23-11-2008, 12:10
|
Gäster

|
|
|
|
|
|
|
|
|
23-11-2008, 12:31
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
Personligen så prioritera jag ljus framför undervärme….. och någon dusch var fjärde timme blir det inte tal om. Jisses, mina semesterdagar för i år är ju sedan länge sedan slut  . Föresten tror jag som blomkronan att det är om man monterar fröet på en barkbit man måste duscha så ofta Jag tror utan att ha några belägg, att det är jordtemperaturen som är den viktiga….inte att värmen kommer underifrån  . Jag har placerat pottan väldigt nära lysröret och det strålar ju faktiskt lite värme från lysröret….hm, kanske man får ta och ställa in pottan på badrumsgolvet när lysröret är släkt  . På tal om galenskap så suckade min käre särbo och skakade lätt på huvudet när han såg mina 14 kuvert som skulle til postlådan……I och för sig börjar han bli van nu så det är väl därför reaktionen är så pass stillsam. Maken till tålmodig man får man faktiskt söka efter  . /Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
|
|
|
23-11-2008, 20:17
|

Medlem
Antal inlägg: 3 454
Medlem nr: 7 932

|
Nu ligger mina frön i blöt och mossan också. Ska så dem imorgon bitti innan jobbet. Härligt att komma igång och spännande att se vems som gror först. Imorgon ska jag också så några andra frön som ska stå ute under vintern, har prövat förut men inte lyckats. MEN DENNA GÅNGEN SKA JAG LYCKAS!
--------------------
Eva
En som inte gör dumheter som ung, gör det som gammal!
|
|
|
|
|
|
|
|
23-11-2008, 20:21
|

Medlem

|
 Jag tror jag dör, ni är inte kloka nån av er........inte jag heller för den delen som gav mig in i detta  . På tal om män, min Dealer frågade förut vad jag hade som låg och simmade i en kopp? Mitt svar blev att det är fröer från Blomkronan och det är hemligt vad det är. Va! Säger han, men du kan väl tala om för mig vad det är? Jag veeet ju inte vad det är, det är ju det som är vitsen med det hela svarar jag. Han sträcker bara ut armarna med händerna i vädret och skakar på huvet.................varför har jag inte vant mig än  ............okej säger han efter en stund, kanske bäst jag köper de där två sista lysrören du säger att du behöver då? Ja tack svarar jag  .......och ler så stort jag kan. Säger som en del av er andra, tur man har en karl som tillgodoser ens behov Ladyn!!! Jag tycker mig höra honom när han undrar över ditt intrång i "lekrummet", han tycker säkert att gränsen är nådd för längesen................tror jag i alla fall  .................. stackars pojk
Förresten så blir mina frön satta i morrn bitti.....................
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
23-11-2008, 20:42
|

Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369

|
CITAT (Gillan @ 23-11-2008, 20:21)   Jag tror jag dör, ni är inte kloka nån av er........inte jag heller för den delen som gav mig in i detta  . På tal om män, min Dealer frågade förut vad jag hade som låg och simmade i en kopp? Mitt svar blev att det är fröer från Blomkronan och det är hemligt vad det är. Va! Säger han, men du kan väl tala om för mig vad det är? Jag veeet ju inte vad det är, det är ju det som är vitsen med det hela svarar jag. Han sträcker bara ut armarna med händerna i vädret och skakar på huvet.................varför har jag inte vant mig än  ............okej säger han efter en stund, kanske bäst jag köper de där två sista lysrören du säger att du behöver då? Ja tack svarar jag  .......och ler så stort jag kan. Säger som en del av er andra, tur man har en karl som tillgodoser ens behov Ladyn!!! Jag tycker mig höra honom när han undrar över ditt intrång i "lekrummet", han tycker säkert att gränsen är nådd för längesen................tror jag i alla fall  .................. stackars pojk
Förresten så blir mina frön satta i morrn bitti.....................Dom har nog insett att vi är obotliga! Min stackars gube fick beskedet idag att 'nu är det bara ett litet projekt kvar' av mig, han har slitet som ett djur alla helger och kvällar för att få uterummet klart, men när jag sa att lysrören skulle flyttas i min bod frågade han bara ''måste du ha det gjort idag? Eller kan det vara några dagar?'' Ja, vad svarar man den stackar'n? IDAG, BASTA!
--------------------
MVH Maggan Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne 
|
|
|
|
|
|
|
|
23-11-2008, 21:00
|

Medlem

|
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-11-2008, 21:02
|

Medlem
Antal inlägg: 3 454
Medlem nr: 7 932

|
Vad lyckliga ni kan vara som har män som fixar lysrör osv. Min man säger att jag får vänta och så till ljuset räcker. Men jag gör som jag vill!
--------------------
Eva
En som inte gör dumheter som ung, gör det som gammal!
|
|
|
|
|
|
|
|
23-11-2008, 21:04
|

Medlem

|
CITAT (Eva i Höga @ 23-11-2008, 21:02)  Vad lyckliga ni kan vara som har män som fixar lysrör osv. Min man säger att jag får vänta och så till ljuset räcker. Men jag gör som jag vill! Tur att du gör som du vill Eva, men kan du inte muta honom med nåt, så att han gör som du vill
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|