Att ge livet tillbaka till en phalaenopsis är ju inte bara att knäppa med fingrarna...
Det tar sin lilla tid men under gynnsamma förhållanden är det absolut ingen omöjlighet.
Vad bra att du har satt om dom. Sedan är ju egentligen inte så mycket mer du behöver göra egentligen,tycker jag, förutom att vattna dom samt ge dom en så ljus plats som du kan i ditt hem. Gärna söderfönster så här års. Normal teperatur.
Du kan i och för sig duscha
undersidorna av bladen med en tunn och fin
dimma varannan var tredje dag. Det påskyndar rätt så bra. Akta så det inte kommer vatten i bladrosetten då dom kan ruttna.
Hur gör du när du vattnar? Sätten att få fina orkidéer är ganska många. Jag tror att dom flesta doppar sina. Jag gör det också. Ibland är jag lat och då fyller jag alla krukor till bredden med vatten och så får dom stå 10 min- en kvart. Sedan häller jag av vattnet och ställer tillbaka krukorna i fönstren. Ca var 10e dag brukar vara lämpligt så här års. Kanske tom var 14e. Det beror lite på luftfuktigheten i hemmet också.
Lite orkidénäring har en del i, någon gång per månad. Själv så ger jag mina bara vatten nu, de får näring fr o m april-aug.
Eftersom dina har varit så torra så skulle jag nog doppa dom en gång i veckan de första veckorna. Du får kolla själv på insidan innerkrukan. Är det MYCKET kondens på insidan så kan du vänta ytterligare ett par dagar. Tips: Lyft och kika på innerkrukan varje dag i början, då lär du dig att se hur lång tid växten behöver på sig att förbruka vattnet.
Efter ca en månad kan du börja märka om bladen återtar spänsten. Dom ska ju få tillbaka lite rötter också.
Sätt gärna ett extra ljus över dom så har du maximerat dina chanser ännu mer. (dock inte absolut nödvändigt).
Hoppas allt går bra!