Trampendal
Hej!
Jag köpte två phalaenopsis för 29:90/st på Willys idag.
Såg dem förra veckan där och då kostade de 79:- (vilket väl också var rätt billigt), stod länge då och
brottades med "vill ha" vs "du har ju knökfullt överallt med pellisar ju" och pellisarna vann kampen då.
Men idag gick det ju inte längre. 29:90!

De såg visserligen ut att vara överblommade ganska snart, men förhoppningsvis blommar de väl igen var min tanke.
Väl hemma tänkte jag att de behövde vatten (tror inte att de blir så välskötta på Willys).
När jag tittade närmade var det mycket fukt i krukorna så istället för vatten fick det bli en omplantering i en snyggare glaskruka.

Men när jag fått ur dem ur plastkrukorna upptäckte jag att den ena bara hade ett fåtal rötter (fem kanske) som dessutom såg
mögliga och sjuka ut. Bladen ser däremot ut att behöva vatten, de är "spåriga".

Hur ska jag rädda den, om det nu går?

Trampendal
Sussie F-Flower
Att ge livet tillbaka till en phalaenopsis är ju inte bara att knäppa med fingrarna... no.gif
Det tar sin lilla tid men under gynnsamma förhållanden är det absolut ingen omöjlighet.

Vad bra att du har satt om dom. Sedan är ju egentligen inte så mycket mer du behöver göra egentligen,tycker jag, förutom att vattna dom samt ge dom en så ljus plats som du kan i ditt hem. Gärna söderfönster så här års. Normal teperatur.

Du kan i och för sig duscha undersidorna av bladen med en tunn och fin dimma varannan var tredje dag. Det påskyndar rätt så bra. Akta så det inte kommer vatten i bladrosetten då dom kan ruttna.

Hur gör du när du vattnar? Sätten att få fina orkidéer är ganska många. Jag tror att dom flesta doppar sina. Jag gör det också. Ibland är jag lat och då fyller jag alla krukor till bredden med vatten och så får dom stå 10 min- en kvart. Sedan häller jag av vattnet och ställer tillbaka krukorna i fönstren. Ca var 10e dag brukar vara lämpligt så här års. Kanske tom var 14e. Det beror lite på luftfuktigheten i hemmet också.
Lite orkidénäring har en del i, någon gång per månad. Själv så ger jag mina bara vatten nu, de får näring fr o m april-aug.

Eftersom dina har varit så torra så skulle jag nog doppa dom en gång i veckan de första veckorna. Du får kolla själv på insidan innerkrukan. Är det MYCKET kondens på insidan så kan du vänta ytterligare ett par dagar. Tips: Lyft och kika på innerkrukan varje dag i början, då lär du dig att se hur lång tid växten behöver på sig att förbruka vattnet.

Efter ca en månad kan du börja märka om bladen återtar spänsten. Dom ska ju få tillbaka lite rötter också.
Sätt gärna ett extra ljus över dom så har du maximerat dina chanser ännu mer. (dock inte absolut nödvändigt).

Hoppas allt går bra! biggrin.gif
Eva i Höga
Sussie, ett så utförligt svar du har skrivit! Jag har också funderingar på att plocka hem några billiga exemplar och hoppas att jag lyckas få igång dem. Det är ju inte helt omöjligt och lyckas man inte så är det ju inte så stora pengar det handlar om.
Sussie F-Flower
CITAT (Eva i Höga @ 21-11-2008, 09:41) *
Sussie, ett så utförligt svar du har skrivit! Jag har också funderingar på att plocka hem några billiga exemplar och hoppas att jag lyckas få igång dem. Det är ju inte helt omöjligt och lyckas man inte så är det ju inte så stora pengar det handlar om.

Tack! biggrin.gif
Ja, hade jag bara plats så skulle jag göra detsamma. Orkidéerna blommar ju så länge så man har så lååång glädje av dom...
Sofiia
jag hade planterat om i enbart vitmossa eller hälften vitmossa och hälften bark. Vitmossan främjar rottillväxten. Visst funkar det bra med bara bark (men det tar längre tid). Var försiktig med vatten nu och ge ingen näring ca 1 mån efter omplanteringen. Sedan kan du börja ge svag näring varannan vecka. Lycka till! de är ganska tåliga små "varelser" biggrin.gif
Trampendal
Hej!
Tack för svar.

Det jag var mest konfunderad över var att rötterna såg ut att ha ruttnat (det var mycket kondens i krukan och mögel på rötterna) medan bladen verkade uttorkade.
Men det kan förstås vara så att rötterna först torkat och när den sen fått vatten kunde den inte tillgodogöra sig det.

Jag tror jag provar med vitmossa och duschar bladens undersida regelbundet tills det utvecklats fler (och friska) rötter.

Vi får se hur det går.
Tack än en gång för informativa svar.

Trampendal
Sofiia
CITAT (Trampendal @ 22-11-2008, 01:53) *
Hej!
Tack för svar.

Det jag var mest konfunderad över var att rötterna såg ut att ha ruttnat (det var mycket kondens i krukan och mögel på rötterna) medan bladen verkade uttorkade.
Men det kan förstås vara så att rötterna först torkat och när den sen fått vatten kunde den inte tillgodogöra sig det.

Jag tror jag provar med vitmossa och duschar bladens undersida regelbundet tills det utvecklats fler (och friska) rötter.

Vi får se hur det går.
Tack än en gång för informativa svar.

Trampendal

Det är bristen på rötter som gör att bladen ser uttorkade ut, den har helt enkelt stått för blött i affären och rötterna har dött av det. Brudorkidéer mår sällan dåligt av för lite vatten. smile.gif
Trampendal
CITAT (Sofiia @ 23-11-2008, 19:05) *
Det är bristen på rötter som gör att bladen ser uttorkade ut, den har helt enkelt stått för blött i affären och rötterna har dött av det. Brudorkidéer mår sällan dåligt av för lite vatten. smile.gif

Låter betryggande eftersom jag är rätt dålig på att vattna.
Skulle vara kul att veta hur de (brudorkideérna alltså) lever i naturen, eller om de är "onaturligt framodlade" deras närmsta släktingar.
Nån som vet?

Trampendal
Azur
De är epifyter (dvs sitter på grenarna på träd, bland mossa och ormbunkar) på träd i sydostasiens djungler. Hög luftfuktighet och nederbörd, men också hög värme, och pga att de inte är rotade i jord och att de sitter luftigt så behöver de kunna tåla torka (men inte att stå blöta).

De brudorkideer som säljs i snabbköp o dyl är alla hybrider mellan ett stort antal vilda arter av Phalaenopsis och närstående släkten (som Doritis), men alla lever i naturen på liknande sätt. OK, vissa växer på sten istället för på grenar, men kraven på miljö är ändå liknande.
Trampendal
Tack för info Azur.

Trampendal
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon