| |
|
  |
Läst "Gömda"?, Hört talas om "Sanningen om Gömda"? |
|
|
|
|
15-01-2009, 14:51
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
Och drevet fortsätter framåt... Allt som "alla andra" säger är sant och allt som Liza säger är tydligen lögn, lögn och åter lögn... (OBS! ironi). Jag har frågat förr och frågar igen: Vad mer vill ni att hon ska göra? Hon har gett både en förklaring och bett om ursäkt. Vad mer kan hon göra för att drevet ska blåsas av? Slå knut på sig själv eller? Doppas i tjära och rullas fjädrar och sedan drivas ut ur stan? Jag tycker nog att Cecilia Hagen slår huvudet på spiken när hon ungefär i mitten av sin artikel skriver följande: " Att detta uppmärksammas så till den milda grad, beror i mångt och mycket på Liza personligen. På att hon är den hon är. Lång och blond och vacker och framgångsrik och oavbrutet bästsäljande och förmögen som få och street smart och makalöst kaxig. Och det provocerar. Inte minst oss lättprovocerade. Det väcker förstås vår skamliga avundsjuka." Förresten, idag har jag beställt en bok som heter "Ut ur mörkret : en sann berättelse", den är skriven av Linda Caine. Den ordnar under biografier/självbiografier/memoarer - men jag kommer att läsa den som den roman med verklighetsförankring den verkar vara...
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
Rihane
|
15-01-2009, 14:58
|
Gäster

|
CITAT (Betty @ 15-01-2009, 14:51)  Och drevet fortsätter framåt... Allt som "alla andra" säger är sant och allt som Liza säger är tydligen lögn, lögn och åter lögn... (OBS! ironi). Jag har frågat förr och frågar igen: Vad mer vill ni att hon ska göra? Hon har gett både en förklaring och bett om ursäkt. Vad mer kan hon göra för att drevet ska blåsas av? Slå knut på sig själv eller? Doppas i tjära och rullas fjädrar och sedan drivas ut ur stan? Jag tycker nog att Cecilia Hagen slår huvudet på spiken när hon ungefär i mitten av sin artikel skriver följande: " Att detta uppmärksammas så till den milda grad, beror i mångt och mycket på Liza personligen. På att hon är den hon är. Lång och blond och vacker och framgångsrik och oavbrutet bästsäljande och förmögen som få och street smart och makalöst kaxig. Och det provocerar. Inte minst oss lättprovocerade. Det väcker förstås vår skamliga avundsjuka." Förresten, idag har jag beställt en bok som heter "Ut ur mörkret : en sann berättelse", den är skriven av Linda Caine. Den ordnar under biografier/självbiografier/memoarer - men jag kommer att läsa den som den roman med verklighetsförankring den verkar vara...  Jo drevet måste tydligen alltid existera. Föremålet för sagda skiftar.
Redigerat av Rihane: 15-01-2009, 14:59
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2009, 15:54
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Anma @ 14-01-2009, 16:57)  Hittade detta nu DN DebattMycket likt som jag tänker om denna härva. Jag är inte sämre än att jag tar till mig Liza Marklunds försvar till ovanstående debattartikel. DN Lizas svar
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2009, 16:49
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Betty @ 15-01-2009, 14:51)  Och drevet fortsätter framåt... Allt som "alla andra" säger är sant och allt som Liza säger är tydligen lögn, lögn och åter lögn... (OBS! ironi). Jag har frågat förr och frågar igen: Vad mer vill ni att hon ska göra? Hon har gett både en förklaring och bett om ursäkt. Vad mer kan hon göra för att drevet ska blåsas av? Slå knut på sig själv eller? Doppas i tjära och rullas fjädrar och sedan drivas ut ur stan? Jag tycker nog att Cecilia Hagen slår huvudet på spiken när hon ungefär i mitten av sin artikel skriver följande: " Att detta uppmärksammas så till den milda grad, beror i mångt och mycket på Liza personligen. På att hon är den hon är. Lång och blond och vacker och framgångsrik och oavbrutet bästsäljande och förmögen som få och street smart och makalöst kaxig. Och det provocerar. Inte minst oss lättprovocerade. Det väcker förstås vår skamliga avundsjuka." Förresten, idag har jag beställt en bok som heter "Ut ur mörkret : en sann berättelse", den är skriven av Linda Caine. Den ordnar under biografier/självbiografier/memoarer - men jag kommer att läsa den som den roman med verklighetsförankring den verkar vara...  Lång, blond och vacker, det vet jag inte? har aldrig sett henne på riktigt. Framgångsrik, bästsäljande och förmögen, det blir de som ger ut IKEA-katalogen med... Tycker inte det är konstigt att en såpass medioker författare/journalist som Marklund granskas.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2009, 17:42
|

Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 15-01-2009, 16:49)  Lång, blond och vacker, det vet jag inte? har aldrig sett henne på riktigt. Framgångsrik, bästsäljande och förmögen, det blir de som ger ut IKEA-katalogen med... Tycker inte det är konstigt att en såpass medioker författare/journalist som Marklund granskas. Lång, blond och vacker, det vet jag inte? har aldrig sett henne på riktigt. : nehe Framgångsrik, bästsäljande och förmögen, det blir de som ger ut IKEA-katalogen med... : jaha Tycker inte det är konstigt att en såpass medioker författare/journalist som Marklund granskas. : om det då bara var en granskning... liknar snarare en klappjakt!Och medioker... klent uttryck om en av rikets mest lästa författare - tycker jag.
Redigerat av Betty: 15-01-2009, 17:45
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2009, 18:12
|

Medlem

|
CITAT (Betty @ 15-01-2009, 17:42)  Lång, blond och vacker, det vet jag inte? har aldrig sett henne på riktigt. : nehe Framgångsrik, bästsäljande och förmögen, det blir de som ger ut IKEA-katalogen med... : jaha Tycker inte det är konstigt att en såpass medioker författare/journalist som Marklund granskas. : om det då bara var en granskning... liknar snarare en klappjakt!Och medioker... klent uttryck om en av rikets mest lästa författare - tycker jag. Kvantitet går inte nödvändigtvis hand i hand med kvalitet se bara på Jan Guillou tex. Jag läste en krönika av Liza Marklund i Expressen härom veckan och den var full av helt sanslösa slutsatser om hälsohot som inte byggde på någon fakta alls. Hade hon gjort den minsta research och kollat källor källkritiskt så hade inte krönikan varit så rubbad men den var ett riktigt lågvattenmärke. Bara för att man får publicera sina spalter i en större tidning så är man inte automatiskt en god journalist och bara för att man ger ut en bok som säljer bra som pocket så är man ingen litterär gestalt. Marklund är drottningen av kiosklitteratur i Sverige.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2009, 20:37
|

Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 15-01-2009, 18:12)  Kvantitet går inte nödvändigtvis hand i hand med kvalitet se bara på Jan Guillou tex. Jag läste en krönika av Liza Marklund i Expressen härom veckan och den var full av helt sanslösa slutsatser om hälsohot som inte byggde på någon fakta alls. Hade hon gjort den minsta research och kollat källor källkritiskt så hade inte krönikan varit så rubbad men den var ett riktigt lågvattenmärke. Bara för att man får publicera sina spalter i en större tidning så är man inte automatiskt en god journalist och bara för att man ger ut en bok som säljer bra som pocket så är man ingen litterär gestalt. Marklund är drottningen av kiosklitteratur i Sverige. Liza Marklund är så mycket mer än "drottningen av kiosklitteratur" som du kallar henne. Här är en radda utmärkelser och priser hon har fått: Vinnare av Polonipriset (Sprängaren) 1998 Nominerad till Bästa svenska kriminalroman (Sprängaren) 1998 Vinnare av Debutantpriset (Sprängaren) 1998 Nominerad till Glasnyckeln för bästa nordiska kriminalroman (Sprängaren)1999 Utsedd till Årets Författare (Studio sex) 1999 Utsedd till Årets Pitebo 1999 Nominerad till Bästa svenska kriminalroman (Studio sex) 1999 Nominerad till Millenniets medborgare i Norrbotten 1999 Vinnare av Årets pocket (Sprängaren) 2000 Nominerad till Årets Medborgare i Norrbotten 2000 Vinnare av Årets bok (Paradiset) 2001 Nominerad till Årets hetero 2001 Utsedd till Årets Kvinna 2002 Tilldelad Sankt Eriksmedaljen 2002 Vinnare av Scanorama Awards 2002 Utsedd till ambassadör för Unicef 2004 Belönad med Piteå Kommuns kulturpris 2004 Nominerad till TV-kristallen för Bästa svenska dokumentär (Lite stryk får dom tåla) 2005 Vinnare av Svenska Litteraturpriset 2007. Läs gärna hennes biografi med när du ändå håller på HÄR. Som du ser har hon gjort en hel del mer än skrivit några "kioskvältare"...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2009, 21:02
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Nästan nobelpris ju
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2009, 21:25
|

Medlem

|
CITAT (Betty @ 15-01-2009, 20:37)  Liza Marklund är så mycket mer än "drottningen av kiosklitteratur" som du kallar henne. Här är en radda utmärkelser och priser hon har fått: Vinnare av Polonipriset (Sprängaren) 1998 Nominerad till Bästa svenska kriminalroman (Sprängaren) 1998 Vinnare av Debutantpriset (Sprängaren) 1998 Nominerad till Glasnyckeln för bästa nordiska kriminalroman (Sprängaren)1999 Utsedd till Årets Författare (Studio sex) 1999 Utsedd till Årets Pitebo 1999 Nominerad till Bästa svenska kriminalroman (Studio sex) 1999 Nominerad till Millenniets medborgare i Norrbotten 1999 Vinnare av Årets pocket (Sprängaren) 2000 Nominerad till Årets Medborgare i Norrbotten 2000 Vinnare av Årets bok (Paradiset) 2001 Nominerad till Årets hetero 2001 Utsedd till Årets Kvinna 2002 Tilldelad Sankt Eriksmedaljen 2002 Vinnare av Scanorama Awards 2002 Utsedd till ambassadör för Unicef 2004 Belönad med Piteå Kommuns kulturpris 2004 Nominerad till TV-kristallen för Bästa svenska dokumentär (Lite stryk får dom tåla) 2005 Vinnare av Svenska Litteraturpriset 2007. Läs gärna hennes biografi med när du ändå håller på HÄR. Som du ser har hon gjort en hel del mer än skrivit några "kioskvältare"... Då återstår bara att hon ska bli adlad också Oavsett hur många pris hon har fått så återstår ändå att Sprängaren var ganska dålig och Paradiset än värre. Men visst, Lisa Marklund är inte ensam om att skriva halvtaskiga deckare det gör många och det har gått bra för dem också eftersom marknaden för de böckerna aldrig tycks bli mättad. Som journalist har hon fortfarande inte imponerat på mig och hennes pseudovetenskapliga tokerier som hon skrev i Expressen är fortfarande taget ur luften, grundlöst och korkat även om det är skrivet av årets Piteåbo. Marklund har varit duktig på att maarknadsföra sig och odla myten om sig själv att hon är betydligt bättre än vad hon egentligen är. Tror det är bra att hon får utstå lite granskning. För övrigt så var Reefat El-Sayed årets svensk m.m. på 80-talet och han byggde också luftslott så fina titlar imponerar inte på mig.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2009, 23:02
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
jag tycker liza är en medioker författare och kolumnist/journalist, inget av det hon skrivit eller sagt imponerar. det finns många författare/journalister som är typ lika dåliga, skillnaden mellan dem och liza marklund är väl bara den att de aldrig utgett sig för att ha skrivit en sann bok - direkt ur verkligheten.
egentligen handlar inte debatten om liza marklund utan om man kan kalla en hitte-på-bok för sann. debatten handlar också om hur de människor som i boken gömda blivit kallade för psykopatiska massmördare har tagit det hela. hur de barn som glömts och gömts har tagit det. den handlar om rätt och fel. moral.
nu grävs det efter asylbeslut för troligtvis så har ju inte huvudpersonen mia fått sin asyl i usa pga att inte sverige kunde skydda henne. detta är en mycket trist historia med bara förlorare.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
16-01-2009, 19:30
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-01-2009, 19:34
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (herkules @ 15-01-2009, 23:02)  jag tycker liza är en medioker författare och kolumnist/journalist, inget av det hon skrivit eller sagt imponerar. det finns många författare/journalister som är typ lika dåliga, skillnaden mellan dem och liza marklund är väl bara den att de aldrig utgett sig för att ha skrivit en sann bok - direkt ur verkligheten.
egentligen handlar inte debatten om liza marklund utan om man kan kalla en hitte-på-bok för sann. debatten handlar också om hur de människor som i boken gömda blivit kallade för psykopatiska massmördare har tagit det hela. hur de barn som glömts och gömts har tagit det. den handlar om rätt och fel. moral.
nu grävs det efter asylbeslut för troligtvis så har ju inte huvudpersonen mia fått sin asyl i usa pga att inte sverige kunde skydda henne. detta är en mycket trist historia med bara förlorare. Jag har följt tråden med stort intresse, men avstått från att kommentera då jag har en väldigt negativ uppfattning om LM både som författare och jourmalist. När nu Herkules och tidigare Markus så väl formulerat det jag känner, så kan jag dock inte låta bli att nicka instämmande.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
16-01-2009, 21:29
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Aqvakul @ 16-01-2009, 19:34)  Jag har följt tråden med stort intresse, men avstått från att kommentera då jag har en väldigt negativ uppfattning om LM både som författare och jourmalist. När nu Herkules och tidigare Markus så väl formulerat det jag känner, så kan jag dock inte låta bli att nicka instämmande.  Här är en till som också bara nickar instämmande. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
16-01-2009, 22:18
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
Undrar förresten hur länge det dröjer innan nykändisen Osama Awad sitter och gråter i media för att "Svt förstörde mitt liv". Från att ha gått från noone till rikskänd kvinnomisshandlare och stålarna är slut...
|
|
|
|
|
|
|
|
16-01-2009, 22:23
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Grå @ 16-01-2009, 22:18)  Undrar förresten hur länge det dröjer innan nykändisen Osama Awad sitter och gråter i media för att "Svt förstörde mitt liv". Från att ha gått från noone till rikskänd kvinnomisshandlare och stålarna är slut... han och hans familj har väl inga pengar? personligen tycker jag att osama är en ynklig man som fått en dom och tagit sitt straff. en månad på kåken gör ingen massmördare.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
16-01-2009, 22:28
|
Medlem

|
CITAT (Grå @ 16-01-2009, 22:12)  Tiina Rosberg.... Ante mig... Helt opåverkad både i lederna och i ögonen. Hon beskriver väldigt väl hur LM beskrivit Gömda historien, synd att hon inte inser det.
Redigerat av Anma: 16-01-2009, 22:32
|
|
|
|
|
|
|
|
16-01-2009, 22:31
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
Attan Anma, du kunde inte hålla dig ifrån..! Nu kommer det att börja växa mossa och lavar på dig... stackars...
|
|
|
|
|
|
|
|
16-01-2009, 22:41
|
Medlem

|
CITAT (Grå @ 16-01-2009, 22:31)  Attan Anma, du kunde inte hålla dig ifrån..! Nu kommer det att börja växa mossa och lavar på dig... stackars... Nejdå det börjar det inte alls, det gör det redan.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|