|
Full version: Läst "Gömda"?
Ramlade över en intressant blogg: http://monicaantonsson.blogspot.com/Ja, vad ska man tro? Sökt på nätet och hittat flera debatter om denna sak. Vad tror ni? Jag kommer garanterat att läsa Monika Antonssons bok.
Vid snabb överskådan - skum kärring som inte verkar ha hela kostymen på riktigt som känner sig lurad och besviken över att romanfiguerna hon läst om inte existerar i verkligheten..? Undrar om hon har försökt trycka till Daniele Steele också då och hoppas att hon låter bli att läsa min bok om taxichaffisen Ylva Brixmark när den kommer ut...
CITAT (Grå @ 21-11-2008, 13:49)  Vid snabb överskådan - skum kärring som inte verkar ha hela kostymen på riktigt som känner sig lurad och besviken över att romanfiguerna hon läst om inte existerar i verkligheten..? Undrar om hon har försökt trycka till Daniele Steele också då och hoppas att hon låter bli att läsa min bok om taxichaffisen Ylva Brixmark när den kommer ut... Hehe... Mia- personen i boken existerar. Hon finns i USA. I sverige är hennes identitet hemlig. Senast i augusti i år var hon med på TV. Fyran tror jag, maskerad visserligen med peruk, men ändå. Böckerna lanseras som sanna. Nu har denna "skumma kärringen" pratat med personer från andra sidan, Mias son, som blev kvar i sverige, hans pappa och styvmamma, den misshandlande mannen och ett femtiotal personer till. "Skum kärringens" arbete är nog så seriöst, men har hon fått fram sanningen?? Edit: jisses vad de e svårt o stava...
Nja... "skumma kärringar som får information från andra sidan" har väl aldrig betraktats som seriösa i offentliga sammanhang...  Jag tycker hon verkar knäpp iallafall. Liza Marklund är en krimromanförfattare - tar man hennes böcker för något annat så får man skylla sig själv. Om skumkärringen vill skriva en bok om personen Mias liv och lustar så kunde hon väl göra det utan att åka snålskjuts på Liza Marklund, men det skulle så klart inte ge lika bra publicitet. Nä, jag ställer mig med armarna i kors - sån't där gillar inte jag.
CITAT (Grå @ 21-11-2008, 14:01)  Nja... "skumma kärringar som får information från andra sidan" har väl aldrig betraktats som seriösa i offentliga sammanhang...  Jag tycker hon verkar knäpp iallafall. Liza Marklund är en krimromanförfattare - tar man hennes böcker för något annat så får man skylla sig själv. Om skumkärringen vill skriva en bok om personen Mias liv och lustar så kunde hon väl göra det utan att åka snålskjuts på Liza Marklund, men det skulle så klart inte ge lika bra publicitet. Nä, jag ställer mig med armarna i kors - sån't där gillar inte jag. Men gömda-böcker var ju skriva som en faktabok, och utger sig ju för att vara sanningen. Liza Marklund är ju journalist i grund o botten.
Ja inte blir jag klokare av att läsa detta. Skulle allt vara uppdiktat....tror inte det. Nu verkar det vara någon som söker publicitet för egen vinning. Får man tillräckligt med uppmärksamhet så säljer ju boken som smör i solsken.
CITAT (Alba @ 21-11-2008, 14:16)  /.../ Nu verkar det vara någon som söker publicitet för egen vinning. Får man tillräckligt med uppmärksamhet så säljer ju boken som smör i solsken. Visst kan det vara så. Frågan är hur hon fått med sig alla inblandade då? Själv tänker jag låna boken på biblan, inga pengar ska tjänas på mig!
Gunilla T
21-11-2008, 15:47
Ja, vill man få uppmärksamhet och sälja sin bok kan jag inte tänka mig något mera genialt än att ge sig på "Gömda" och Liza Marklund Boken är verklighetsbaserad men säkert lite "kryddad" här och där... Läste bara kort i hennes blogg men reagerade på diskussionen och förklaringarna över varför ledande media inte skriver om hennes bok.. Suspekt så det förslår.. alla gick i Liza Marklunds ledband...garderad på förhand ifall media nonchalerar henne..vi får väl se. Oavsett bostavlig sanning eller inte så är "Gömda" en alldeles unik bok i motsats till det Marklund presterat senare.
När jag läste Gömda och de andra böckerna i serien tog jag dem som fiktion som speglar fakta. Även om inte just dessa personer faktiskt existerar är jag övertygad om att det finns andra som råkat ut för samma saker.
Jag kan inte låta bli att tänka på Dan Brown och DaVinci-koden. Det kom ju massor med böcker sedan som skulle avslöja "sanningen" bakom den... Nåt liknande här kanske?
Gunilla T
21-11-2008, 15:55
Klok slutsats Helen J.....helt klart är att hät finns det pengar att hämta...
CITAT (Ralf @ 21-11-2008, 14:13)  Men gömda-böcker var ju skriva som en faktabok, och utger sig ju för att vara sanningen. Liza Marklund är ju journalist i grund o botten. Ralf - Gömda och Asyl säljs under kategorin "Skönlitteratur", precis som alla andra Liza Marklunds böcker. Exempel på en faktabok är "Resa i Thailand" av Britt-Marie Bergman.
Hur det än må vara, nu har Mias kvarglömda son Michael (Daniel i böckerna) trätt fram med bild och allt i Monica Antonssons blogg.
malin72
23-11-2008, 20:26
Ralf ja där har du rätt...gömda..asyl..mias döttrar mm står under fakta böcker iallfall här och vi har bokia som bokhandel
Sista boken jag läste (och den bästa av dom) var : Mias systrar skriven av mia själv... Helt klart den mest trovärdiga av alla i serien.
CITAT (pejori @ 23-11-2008, 21:51)  Sista boken jag läste (och den bästa av dom) var : Mias systrar skriven av mia själv... Helt klart den mest trovärdiga av alla i serien. Den har jag missat. Vad heter den ?
CITAT (Alba @ 24-11-2008, 10:16)  Den har jag missat. Vad heter den ? Den heter "Mias systrar", precis som pejori skrev.... Mer info här: Mias Systrar av Maria Eriksson
CITAT (Grå @ 21-11-2008, 16:52)  Ralf - Gömda och Asyl säljs under kategorin "Skönlitteratur", precis som alla andra Liza Marklunds böcker. Boken är klassad som L hos kungliga Biblioteket, dvs Biografi... Jag har väldigt svårt att få detta till en skönlitterär bok, men kvällstidningsjournalister brukar inte ha problem med sanningen iofs. [attachment=27620:g_mda2.jpg] Tycker undertiteln säger allt för mig i alla fall. Jag hörde för ett tag sedan ett radioprogram om en artikelserie som Liza Marklund skrivit när hon jobbade på kvällspressen. Det var inget smickrade reportage precis.
CITAT (HelenJ @ 24-11-2008, 12:24)  Den heter "Mias systrar", precis som pejori skrev.... Mer info här: Mias Systrar av Maria ErikssonJag trodde att hon bara talade om att Mias systrar hade skrivit den.
herkules
24-11-2008, 13:59
CITAT (Ralf @ 24-11-2008, 13:22)  Boken är klassad som L hos kungliga Biblioteket, dvs Biografi... Jag har väldigt svårt att få detta till en skönlitterär bok, men kvällstidningsjournalister brukar inte ha problem med sanningen iofs. [attachment=27620:g_mda2.jpg] Tycker undertiteln säger allt för mig i alla fall. Jag hörde för ett tag sedan ett radioprogram om en artikelserie som Liza Marklund skrivit när hon jobbade på kvällspressen. Det var inget smickrade reportage precis. L.M. säger nu att böckerna är skönlitterära och ett hopplock av många kvinnors berättelser, tro f-n det! Hon och Mia har förstört livet för flera människor här hemma i Sverige, för att inte tala om hur mycket pengar detta har kostat oss skattebetalare. Men jag förmodar att de skrattar hela vägen till banken..
Ja, gör hennes till veckans piñata bara - hon har ju lyft fram något väldigt obehagligt i ljuset och det går ju inte för sig i det behagliga Sveriget. Stackars alla oskyldiga som har känt igen sig i det hon skrivit  ~
herkules
24-11-2008, 14:45
CITAT (Grå @ 24-11-2008, 14:04)  Ja, gör hennes till veckans piñata bara - hon har ju lyft fram något väldigt obehagligt i ljuset och det går ju inte för sig i det behagliga Sveriget. Stackars alla oskyldiga som har känt igen sig i det hon skrivit  ~ liza marklund skriver mediokra böcker och en del tidningsartiklar - om fruktansvärda saker som händer kvinnor och barn. trots det så får hon lov att hålla sig till sanningen - skriver hon en bok som är ett hopplock av många kvinnors berättelser så får hon tala om det - inget annat. du läser som vanligt in saker och ting som inte står skrivet eller är det i din värld helt ok att ljuga för att lyfta fram obehagligheter?
CITAT (Grå @ 24-11-2008, 14:04)  Ja, gör hennes till veckans piñata bara - hon har ju lyft fram något väldigt obehagligt i ljuset och det går ju inte för sig i det behagliga Sveriget. Stackars alla oskyldiga som har känt igen sig i det hon skrivit  ~ men hon vågade ej gå till rättegång om en artikel....
CITAT (Ralf @ 24-11-2008, 14:50)  men hon vågade ej gå till rättegång om en artikel.... Vågade, orkade eller kunde inte? Allt beror på hur det vinklas och vilket ordvalet blir. Jag är inget fan av Liza Marklund, tröttnade på henne redan när jag läste Sprängaren, men jag tycker ännu sämre om kärringar som försöker sko sig på andras framgångar. Herkules - ja, så länge man inte skriver en bok som inte är ämnad att säljas via Liber bokförlag och via den användas i skolundervisning så kan man ljuga om precis vad som helst. Om Michael Jackson exempelvis skulle få för sig att ge ut den där biografin, sanningen om sig själv som han lovat att göra - tror du då att hela sanningen skulle stå i den? Inte kryddad eller förskönad till hans fördel och hans pappas nackdel det minsta? Men det skulle likförbannat stå "Biografi" och "En sann historia" på den och vem skulle få för sig att börja gräva och stämma honom då? Tant Skum?
herkules
24-11-2008, 17:33
CITAT (Grå @ 24-11-2008, 16:36)  /..../ Herkules - ja, så länge man inte skriver en bok som inte är ämnad att säljas via Liber bokförlag och via den användas i skolundervisning så kan man ljuga om precis vad som helst. Om Michael Jackson exempelvis skulle få för sig att ge ut den där biografin, sanningen om sig själv som han lovat att göra - tror du då att hela sanningen skulle stå i den? Inte kryddad eller förskönad till hans fördel och hans pappas nackdel det minsta? Men det skulle likförbannat stå "Biografi" och "En sann historia" på den och vem skulle få för sig att börja gräva och stämma honom då? /..../ nu pratar jag inte om micke jackson utan om att liza marklund och denna mia har plockat ihop en jäkla massa kvinnors historia och gjort den till mias sanning. sånt är fult och sorteras bort i min värld.
Då borde ju rimligen handlingen bli än så mycket värre eftersom det är många kvinnor det handlar om och inte bara en enstaka... men det är en annan diskussion. Nu ska jag skapa en man. Tjao.
CITAT (Grå @ 24-11-2008, 16:36)  Vågade, orkade eller kunde inte? Allt beror på hur det vinklas och vilket ordvalet blir. Tja SR gjorde i alla fall ett radioprogram om det hela och Varken LM eller hennes dåvarande arbetsgivare eller den ansvarige utgivaren ville delta i programmet.
Vad är skillanden på att tjäna pengar på en "Sann historia" som till stor del är lögn och att tjäna pengar på att rota fram sanningen? Rent teoretiskt alltså, kan ju inte veta vilken bok som innehåller sanningen, i synnerhet när den ena inte utkommit ännu.
CITAT (Anma @ 25-11-2008, 13:55)  Vad är skillanden på att tjäna pengar på en "Sann historia" som till stor del är lögn och att tjäna pengar på att rota fram sanningen? Rent teoretiskt alltså, kan ju inte veta vilken bok som innehåller sanningen, i synnerhet när den ena inte utkommit ännu. Ja i detta fall skriver hon ju på omslaget den sanna historien  Och hos Kungliga Biblioteket är den ju klassad som biografi... Så jag trodde det var sanningen i LMs bok...
Det ryktas om att en viss tv4-kanal kommer att göra en större grej av denna sak. Även vissa kvällstidningar. Vad som kommer fram där återstår att se.
Radions P1 sände ett program igår kväll efter 24.00....tyvärr......då är inte jag vaken. Hade gärna velat höra det.
Kommer nog att gå att lyssna på webben http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=2795Jag hörde programmet. Jag har även läst en del om detta. Man kan väl säga att denna kvinna som Liza Marklund skrivit om verkar ha duperat många.... och Liza Marklund har tänjt på sanningen så att sanningen nästan gått av.... Det verkar som Liza M har två dåliga grejer nu på sitt karma....
Tack för länken Ralf.
Nu har jag lyssnat....ja vad säger man.....vem ska man tro på. Fortsättning följer.... ser fram emot den.
I kväll har det dykt upp artiklar i de flesta nättidningarna om att Mia JK-anmält Monica Antonsson. DN, aftonbladet, expressen mfl.
Börjar koka i grytan nu. Snart är väl en förtalsanmälan också på tapeten.
Jag har läst Vingklippt av Elisabeth Hermon. Fy fan säger jag bara. Handlar om stiftelsen Trossen, mer känd som Evigheten i Asylboken och Paradiset i boken med samma namn av Liza Marklund.
De förstörde en välfungerande stiftelse som hjälpte människor på flykt att gömma sig.
Edit: Med de menar jag Liza Marklund och hennes källa Mia Eriksson.
CITAT (Anma @ 11-12-2008, 20:53)  I kväll har det dykt upp artiklar i de flesta nättidningarna om att Mia JK-anmält Monica Antonsson. DN, aftonbladet, expressen mfl.
Börjar koka i grytan nu. Snart är väl en förtalsanmälan också på tapeten.
Jag har läst Vingklippt av Elisabeth Hermon. Fy fan säger jag bara. Handlar om stiftelsen Trossen, mer känd som Evigheten i Asylboken och Paradiset i boken med samma namn av Liza Marklund.
De förstörde en välfungerande stiftelse som hjälpte människor på flykt att gömma sig.
Edit: Med de menar jag Liza Marklund och hennes källa Mia Eriksson. Men "Mia" hade väl ignet med Trossen att göra? jag hörde radioreprtage om Trossen Liza Marklunds påstående utreddes sedan av Polisen, Ekobrottsmyndigheten och skattemyndigheten. Inga fel hittades! Alla undersökningar lades ner.
CITAT (Ralf @ 12-12-2008, 12:27)  Men "Mia" hade väl ignet med Trossen att göra? jag hörde radioreprtage om Trossen Liza Marklunds påstående utreddes sedan av Polisen, Ekobrottsmyndigheten och skattemyndigheten. Inga fel hittades! Alla undersökningar lades ner. "Mia" med familj bodde 5 månader på Trossen, hon var Lisa Marklunds källa. Trossen tog annars bara emot människor som fått godkänt från sin socialförvaltning, med Mia gjorde de ett undantag. Hon bodde där gratis i fem månader. Under tiden rotade hon i verksamheten och kontaktade Liza Marklund som sedemera skrev alla de felaktiga artiklarna som gjorde att Trossen inte kunde fortsätta och Elisabeth Hermons liv slogs i sprillor. Så visst har Mia med Trossen att göra.
CITAT (Anma @ 13-12-2008, 11:03)  "Mia" med familj bodde 5 månader på Trossen, hon var Lisa Marklunds källa. Trossen tog annars bara emot människor som fått godkänt från sin socialförvaltning, med Mia gjorde de ett undantag. Hon bodde där gratis i fem månader. Under tiden rotade hon i verksamheten och kontaktade Liza Marklund som sedemera skrev alla de felaktiga artiklarna som gjorde att Trossen inte kunde fortsätta och Elisabeth Hermons liv slogs i sprillor.
Så visst har Mia med Trossen att göra. aha oki, ja det värsta är ju att dom som verkligen behöver hjälp... dom får den inte, eller nu efter Antonssons bok, blir mera ifrågasatt. Såg att den soc-person i Oxelösund gått utanför alla rutiner när det gällde hjälp till Mia.
Irene_L
14-12-2008, 09:00
Idag på TV.4 Nyhetsmorgon Söndag kommer det vara ett inslag om "Gömda". Monica Antonsson kommer dit!!
Red Top
14-12-2008, 11:53
Har just tittat på Nyhetsmorgon i 4:an. Intervju med Monica Antonsson, författare till boken: "Mia - Sanningen bakom Gömda". Antonsson är frilansande journalist, skriver bla i veckotidningen Allas. Hon har en egen blogg Monica Antonsson som det framförs en del kritik mot i bloggsfären. Bl a tar hon bort alla inlägg som kritiserar henne, och försvarar Marklund. Själv tycker jag det verkar som hon vill försvara den misshandlande mannen i ngn sorts kristlig anda om att- "alla kan bättra sig och växa, som människor", som hon sa i Tildes intervju med henne..
Vet inte vad jag ska säga. Vill inte påstå att Monica A. ingav något förtroende.
Har oxå läst Expressens intervju med Liza Marklund Expressen, Marklund
Om biblioteket sorterat in "Gömda" under biografier, säger det mer om bibliotekarien än om Marklunds avsikter. Boken Gömda är en dokumentär roman. Alltså inte någon utvidgad artikel av en granskande journalist eller en biografi. Kravet på "sanning" faller därmed platt.
Om "Gömda, en sann historia", från Adlibris hemsida: "Maria Eriksson bor i en mellansvensk stad och arbetar på bank när hon möter mannen med de svarta ögonen. Hon blir oerhört förälskad, förlovar sig och föder deras dotter Emma.
Men förhållandet spårar ur. Mannen blir alltmer våldsam. Han hotar, slår och våldtar. När Mia träffar en annan man och gifter sig blir det ännu värre. Familjen hamnar i en mardröm av misshandel, terror och mordförsök.
Myndigheterna står handfallna. Till slut tvingar man Mia och hennes familj att gå under jorden. Men mannen som förföljer Mia ger inte upp. Han letar efter dem, och han hittar dem. Till slut finns bara en utväg: familjen måste lämna Sverige.
Gömda är en sann berättelse. En thriller direkt ur den svenska verkligheten. Skräcken finns där - men också hoppet, modet, glädjen och en kärlek som övervinner allt."
En liten kommentar bara till tidigare inlägg i diskussionen här på odla. Att förundersökningen lades ner, innebär inte att Elisabeth Hermon var oskyldig. Många brottsutredningar läggs ned pga av tidsbrist, bristande intresse mm. Även Hermon har tillsammans med journalisten Stefan Lundström skrivit en "vitbok":Vingklippt - "Den sanna historien om stiftelsen Paradiset". Om den kan ni läsa här:Vingklippt
Red:Tillägg, källhänvisning.
Gunilla T
14-12-2008, 17:51
Året var troligen 2000 - jag var på en stor kvinnofridskonferens i Stockholm och i talarstorlen stod Margaretha Winberg. Hon höll en bok i handen och började läsa; "Plötsligt var han där igen. Han stod i mörkret vid fotändan av sängen och stirrade på mig. Han syntes knappt bland skuggorna, men jag visste att han var där. Jag kände hans närvaro som en kramp i magen. Inte ett ljud hördes. Ljuset från gatlyktan därute silades genom lövverket på vår björk, bildade fläckar som dansade över hans ansikte."Det blev alldeles tyst i den stora salen.. Köpte "Gömda" i pocketform på Centralstationen när jag åkte hem..hade inte hört talas om den tidigare - sträckläste hela boken. "Gömda" är unik - det kan ingenting ta ifrån Lisa Marklund - böckerna efteråt är väl ingenting att höja till skyarna. Oavsett om den är sann eller friserad är den forfarande unik. Jag bryr mig inte alls om denhär "såpan" som pågår - Marklund har gett mig en läsupplevelse av högsta klass!! Nu får vi väl vänta på tredje akten - Sanningen om "Sanningen om gömda"
herkules
15-12-2008, 00:27
det är bra att gömda och asyl diskuteras, sanningen segrar förhoppningsvis och människor som farit illa i allt detta får upprättelse. trist bara för alla misshandlade kvinnor, vem ska nu tro på dem om man kan ljuga ihop sånt här? trist att liza och mias framfart inte stoppades tidigare, någon måste väl haft koll på sanningshalten?? jag har inte läst asyl, bara gömda och den boken vill jag nog helst glömma, det är bland det sämsta jag någonsin läst.
CITAT (Ralf @ 19-12-2008, 18:06)  Det är inte Osama det är synd om, den stora förloraren i denna historia är Michael, Mias äldsta son hon lämnade kvar i Sverige.
Jag personligen tycker att diskusionen blir en smula...Bekklämmande. Jag har läst hela serien, från Lisa Marklunds böcker, till Mias egna. Det är en viss skillnad i böckernas utformning och deras innehåll. Lisa är en författare, som ägnar sig åt fiction. Lisa är en ojämn författare, men hon spinner vidare på tidigare böcker. Mia...visst...hon berättar sin historia, men för mej...Är den både trovärdig och inte. Visst...Jag sitter med mina "!ungar" med ett ex som är helt ok. Men det betyder inte att jag är blind. Vissa saker i "gömda"köper inte jag.. varken som kvinna eller mamma. Aldrig!!!! att jag lämnade ett barn hos någon annan... När jag senare lästa "mias systrar" så var det, kanske inte den boken jag kände....AHA... Det jag läste, visade mera på, hur utsatta vissa grupper fortfarande är. Och hur svårt det är att bli skyddad i Sverige och i övriga europa....framför allt mot övergrepp av olika slag. BEVIS... Är du som jag...En person som inte får blåmärken, då resonerar rätten. "men det var väl inte så farligt" det är ju inte grov misshandel" Men min vännina, som kan trampa på el kabel, och hela foten blir blå,,(gissa hur hon såg ut när hon trillade ner i frysboxen!!!) Gissa om hon kan visa upp blåmärken!!! DÅ,Först blir det genast grov misshandel, för hon är" synligt blå." Stora blåa svullna märken, " svullnader, rodnader, vissa klösmärken" Grov misshandel, då hon visar upp rejäla märken efter fingrar/händer om halsen, tydliga blåmärken på kroppen efter slag. ...Jag får inte blåmärken eller svullnader..."Det måste ju vara ringa misshandel" Men tro mej...det gör lika ont på mej, som det gör på den som har lätt för att få blåmärken, även om det inte syns. Sedan att på eget bevåg, bestämma, vad som är sant och vad som är påhittat, kan inte någon annan, än den som skrivit boken avgöra. Att lämna ut identitet eller vistelseort...Det gör bara den som aldrig blivit hotad eller misshandlad... Nu springer alla och köper hennes bok...Hon tjänar pengar och sitter samtidigt i rätten... Kan skriva spaltmeter om det här, men det finns alltid någon som saknar empati.....Som väljer att tjäna pengar på andras olycka.
Christer i Falköping
20-12-2008, 08:44
Det är väl aldrig fel att få se flera sidor av samma händelse??! Kan inte förstå varför det skulle vara så upprörande. Liza Marklunds bok säljs som en sann historia, så står det även på boken. Så även om man själv mest ser henne som en romanförfattare står det tydligt på bokomslaget att historien är sann!
Att någon sedan börjar kolla denna berättelse från den andres perspektiv är bara bra! Men visst är det enklare att bara vilja se ena sidan av detta, då behöver man ju inte bry sig om någon felaktigt blir utdömd av alla andra. Tror inte att någon av de inblandade är några änglar direkt. Christer.
Solstorm
20-12-2008, 12:52
Vad som är sant eller inte är inte lätt att veta. Men nog är nedanstående citat av mannen något att tänka på.
"Sant är att jag vid tre tillfällen misshandlade "Mia". Det är brott som jag ångrar djupt. Jag blev också dömd för dessa och har avtjänat mitt straff."
Inte så ovanligt att våldsmän erkänner precis det de blivit dömda för och inte mer. Mycket ovanligt att den misshandlade kan bevisa misshandel så att den dömde blir fälld för samtliga gånger han misshandlat.
herkules
20-12-2008, 14:51
CITAT (pejori @ 20-12-2008, 01:25)  /..../ Sedan att på eget bevåg, bestämma, vad som är sant och vad som är påhittat, kan inte någon annan, än den som skrivit boken avgöra. Att lämna ut identitet eller vistelseort...Det gör bara den som aldrig blivit hotad eller misshandlad... Nu springer alla och köper hennes bok...Hon tjänar pengar och sitter samtidigt i rätten... Kan skriva spaltmeter om det här, men det finns alltid någon som saknar empati.....Som väljer att tjäna pengar på andras olycka. jag begriper inte vad du menar. menar du att monica antonsson skrivit en bok för att tjäna pengar men att inte liza marklund gjort det? att m.a. är emaptilös men inte l.m? att mia kommer från oxelösund har väl varit känt i flera år? att hon inte har skyddad id i usa är väl också välkänt? personligen tycker jag det är mycket bra att boken som monica antonsson skrivit äntligen har kommit ut, äntligen kan de som drabbats av den där människans framfart, inte minst barnen, få komma till tals, äntligen får alla reda på varför mia flyttade, äntligen får oxelösundsborna veta vad de betalat skatt för. den är också bra för debatten vad det gäller skydd för misshandlade människor - jag skriver inte kvinnor för det finns män som också blir misshandlade i sina förhållanden - iofs så tillkommer väl inget nytt, den som skriker högst får mest hjälp även fast den hjälpen kanske skulle göra mer nytta för någon annan. i allt detta så framkommer ju också hur media håller varandra om ryggen, det är riktigt spännande att följa. tyvärr har allt sitt pris och det priset har barnen (som nu är vuxna) i den här soppan betalat.
herkules
10-01-2009, 00:53
hänger ni fortfarande med i debatten om böckerna, journalister, tidningar mm?
CITAT (herkules @ 10-01-2009, 00:53)  hänger ni fortfarande med i debatten om böckerna, journalister, tidningar mm? jajamessan, ska vara nån debatt om medias spel på Publicistklubben utan Antonson. Ska bli intressant o se hur det blir. TV4s agerande i denna härva e intressant anser jag.
CITAT (herkules @ 10-01-2009, 00:53)  hänger ni fortfarande med i debatten om böckerna, journalister, tidningar mm? Ja det gör jag. Ledaren i expressen idag är intressant. Expressen
Hänger med på allt som skrivs och äntligen börjar det röra på sig... Min man vet att jag reagerat på att inget händer och ville ge mig Antonssons bok i morse när jag uppvaktades på födelsedan. Men det blev en liten miss...när jag öppnade paketet var det "Emma, Mias dotter" han köpt..min reaktion var "den här vill jag verkligen inte ha". Det svaret kommer jag att få äta upp många år framöver  torvan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|