Jag personligen tycker att diskusionen blir en smula...Bekklämmande.
Jag har läst hela serien, från Lisa Marklunds böcker, till Mias egna.
Det är en viss skillnad i böckernas utformning och deras innehåll.
Lisa är en författare, som ägnar sig åt fiction.
Lisa är en ojämn författare, men hon spinner vidare på tidigare böcker.
Mia...visst...hon berättar sin historia, men för mej...Är den både trovärdig och inte.
Visst...Jag sitter med mina "!ungar" med ett ex som är helt ok. Men det betyder inte att jag är blind.
Vissa saker i "gömda"köper inte jag.. varken som kvinna eller mamma.
Aldrig!!!! att jag lämnade ett barn hos någon annan...
När jag senare lästa "mias systrar" så var det, kanske inte den boken jag kände....AHA...
Det jag läste, visade mera på, hur utsatta vissa grupper fortfarande är.
Och hur svårt det är att bli skyddad i Sverige och i övriga europa....framför allt mot övergrepp av olika slag.
BEVIS... Är du som jag...En person som inte får blåmärken, då resonerar rätten. "men det var väl inte så farligt" det är ju inte grov misshandel"
Men min vännina, som kan trampa på el kabel, och hela foten blir blå,,(gissa hur hon såg ut när hon trillade ner i frysboxen!!!)
Gissa om hon kan visa upp blåmärken!!!
DÅ,Först blir det genast grov misshandel, för hon är" synligt blå." Stora blåa svullna märken,
" svullnader, rodnader, vissa klösmärken" Grov misshandel, då hon visar upp rejäla märken efter fingrar/händer om halsen, tydliga blåmärken på kroppen efter slag.
...Jag får inte blåmärken eller svullnader..."Det måste ju vara ringa misshandel"
Men tro mej...det gör lika ont på mej, som det gör på den som har lätt för att få blåmärken, även om det inte syns.
Sedan att på eget bevåg, bestämma, vad som är sant och vad som är påhittat, kan inte någon annan, än den som skrivit boken avgöra.
Att lämna ut identitet eller vistelseort...Det gör bara den som aldrig blivit hotad eller misshandlad...
Nu springer alla och köper hennes bok...Hon tjänar pengar och sitter samtidigt i rätten...
Kan skriva spaltmeter om det här, men det finns alltid någon som saknar empati.....Som väljer att tjäna pengar på andras olycka.