Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Läst "Gömda"?, Hört talas om "Sanningen om Gömda"?
          Anma
          Inlägg 12-01-2009, 21:14
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Betty @ 12-01-2009, 20:42) *
          Här kommer ursäkten som så många väntat på + en hel radda klargöranden. Jag för min egen del har läst Lizas böcker som skönlitteratur och inte som faktaböcker - de står ju inte heller i faktabokshyllan i bokhandeln... flirting.gif

haha, vad jag var inte-snabb med mitt inlägg! rotfl.gif

titel Gömda / Maria Eriksson och Liza Marklund
          språk SVENSKA
          upplaga/år 1995
          ort/förlag Stockholm : Bonnier Alba

klassifikation (SAB) Lz Eriksson, Maria ; Vnamb ; Lz
          ISBN 91-34-51647-6 (inb.) ;

LIBRIS-id 7247609
          ursprung LIBRIS

Klippt från bibliotek

Bokhandlarna brukar/brukade ha Gömda katalogiserad som faktabok...

Personligen tog jag inte boken som fullständig sanning varken när jag läste den 1995 och igen senare när den getts ut i pocket. Men ändå. Många känner sig totallurade.

Citera
          Anma
          Inlägg 12-01-2009, 21:20
          Länk hit: #82

Medlem

CITAT (Grå @ 12-01-2009, 18:35) *
          Analys? fel? Närdå?

Nedlåtande? Anma, jag har bara börjat än.
          Hur mycket betalar Fjantonsson dig för att göra reklam för hennes bok?

Helt plötsligt slog det mig.... Jag förstår fullständigt att du Grå på inget sätt kan säga något ofördelaktigt om Liza Marklund, du försöker ju för sjuttsingen vinna ett förlagskontrakt på hennes bokförlag...
          Men ger det dig rätten att förnedra andra som gör det?

Hur förhåller du dig till det faktum att Marklunds agent är en dömd kvinnomisshandlare? Din solidaritet med misshandlade kvinnor kanske inte räcker så långt att du tar avstånd i det fallet? Eller?
          Jag förstår att det är pengarna som hägrar Grå, för din bok som eventuellt kommer att ges ut hos Piratförlaget.
          Då är ju det viktigare än någon stackars misshandlad kvinnoöde... (Unni Drougge kanske är en kärring i dina ögon, vad vet jag?)

Redigerat av Anma: 12-01-2009, 21:28

Citera
          Anma
          Inlägg 12-01-2009, 21:56
          Länk hit: #83

Medlem

Ann-Marie Skarp uttalar sig:

"Liza Marklund säger att det här är Mias sanning. Men många har nog trott att det var den "sanna" sanningen. Vad vill ni säga till dem som faktiskt känner sig lurade?
          - Jag utgår ifrån att de är intelligenta läsare som förstår att det är roman, som bygger på en verklighetsbakgrund, men att det faktiskt är en roman. Det är inte menat att vara en biografi, säger Ann-Marie Skarp."

Källa:Förlaget uttalar sig

Piratförlaget ägs av Liza Marklund, Jan Guillou och hans sambo Ann-Marie Skarp.
          Många anser att Piratförlaget gjort en enorm tabbe genom att kalla en stor del av läsarna av boken Gömda för ointelligenta. Indirekt gör de ju det i detta uttalande. Det har gått så långt att väldigt många bojkottar alla förlagets böcker.
          Personligen väljer jag bara att bojkotta Liza Marklunds böcker, hon har aldrig varit en av mina favoritförattare så det blir inte ens svårt...

Citera
          Betty
          Inlägg 12-01-2009, 23:24
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Anma @ 12-01-2009, 21:14) *
          ..../

Bokhandlarna brukar/brukade ha Gömda katalogiserad som faktabok...

/....

Klipp från Newsmill.se:

CITAT
          Tillsammans med en kvinna som jag valde att kalla för Maria Eriksson skrev jag alltså en dokumentär roman, vilket är så långt från en journalistisk text som man bara kan komma. Rent skrivtekniskt innehåller båda böckerna ”Gömda” och ”Asyl” ett enda berättarperspektiv i första person. Berättarrösten är fullkomligt anonymiserad, men hennes upplevelser grundar sig på hennes erfarenheter och ingen annans. Den är alltså inte en blandning av olika fall, utan tillhör en och samma person.

Piratförlaget har alltid sålt in boken till bokhandeln såsom ett skönlitterärt verk, aldrig som en biografi eller en reportagebok. Branschen har också alltid behandlat båda böckerna som dokumentärromaner och alltid redovisat försäljningssiffrorna på listan över skönlitterära böcker, aldrig på fackbokslistan.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Anma
          Inlägg 12-01-2009, 23:39
          Länk hit: #85

Medlem

Betty, Piratförlaget har kanske gjort det (eller så påstår de det nu), de ansåg väl att den andra versionen var mindre sann än den första som kom ut 1995, den är ju runt 100 sidor kortare. Orginalet som gavs ut av bonnier Alba 1995 har katalogiserats som faktabok.

Men biblioteket har valt att klassificera båda upplagorna på följande sätt:

namn Eriksson, Maria,1959- & Marklund, Liza,1962-
          titel Gömda / Maria Eriksson och Liza Marklund
          språk SVENSKA
          upplaga/år 1995
          ort/förlag Stockholm : Bonnier Alba

klassifikation (SAB) Lz Eriksson, Maria ; Vnamb ; Lz
          ISBN 91-34-51647-6 (inb.) ;

LIBRIS-id 7247609
          ursprung LIBRIS

-----------------------------
          namn Eriksson, Maria & Marklund, Liza
          titel Gömda [Ljudupptagning] / Maria Eriksson och Liza Marklund
          språk SVENSKA
          upplaga/år 2000
          ort/förlag Enskede : TPB

klassifikation (SAB) Vnamb/TC

ursprung BURK, Bibliotekstjänst AB

De flesta som väljer böcker ur hyllan Vnamb/TC eller Vnamb ; Lz väljer att läsa en bok som inte är en roman.
          Dessutom har både Mia och Marklund under årens gång alltid hävdat att boken är en sann historia. Att många då blivit lurade och nu känner sig lurade är väl inte så konstigt? Att många nu tycker att Marklund kommer med en hel massa rappaklaja bara för att försöka rädda sitt skinn är inte heller konstigt. Senast för en månad sedan sa hon ju att hon inte ljugit, skarvat eller överdrivit för att göra böckerna bättre. Nu säger hon mot sig själv.

Citera
          Betty
          Inlägg 13-01-2009, 00:00
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Liza skriver detta i artikeln på Newsmill:

CITAT
          På ”Gömdas” omslag står det dock att boken är ”en sann historia”. Mer korrekt hade varit att skriva ”bygger på en sann historia”. Av all den kritik som framförts är detta den jag har tagit till mig. Att boken är en gestaltad berättelse, inte något reportage, är alltså inte så uppenbart som vi trodde. Detta är en problematik som har diskuterats en del i branschen de senaste åren: att läsare uppfattar dokumentära romaner som ordagranna faktaskildringar. Magnus Persson skrev bland annat om dessa missuppfattningar i en kulturartikel i Svenska Dagbladet i höstas under rubriken ”Litteratur vilse i verkligheten”. http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_1680441.svd

”Gömda” och ”Asyl” är filtrerade genom mig som författare. Jag har återgett, i gestaltad form, den berättelse som jag har fått av en annan person. Om människor har uppfattat att ”Gömda” och ”Asyl” är korrekta ner i minsta detalj, då känner de sig förstås lurade. Jag är uppriktigt ledsen för detta.

En förklaring och en ursäkt, jag vet inte vad mer kan hon göra för att ni som känner er lurade ska bli nöjda...

Redigerat av Betty: 13-01-2009, 00:08

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Dollie
          Inlägg 13-01-2009, 09:21
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 11 626

Tänk om det nu är så att Monica Antonssonhar fel, det kanske inte är 50% i Gömda som är sant, utan 75% istället och att resterande 25% är det som är ändrat för att ingen ska veta vem boken handlar om.
          Har då Liza Marklund ljugit?
          Det anser inte jag iallafall.
          L.M skriver faktist inte att hon ljugit, utan att vissa delar är ändrade för att hemlighålla tex Mia.
          Klart är iallafall att MMDMÖ har gått över gränsen.
          Han har bevisligen: slagit Mia, hotat henne och tagit strypgrepp på henne.
          Är det inte vad som står i Gömda?
          Det är väldigt ovanligt att en kvinna anmäler första slaget.
          Hur mycket mer har han gjort? Det är det väl ingen som vet helt säkert och absolut inte M.A.
          Vad är det som säger att Mia ljuger angående de fortsatta hoten, det kanske är vad nån hon litar och tror på sagt till henne.
          Det är hela tiden "prat" om att Mia och L.M ljuger, men hur ärlig är M.A?
          Det finns flera fel i hennes sanning också.
          Ärligt talat hur seriös är hennes blogg?
          Med de tramsiga löpsedlarna och klagomålen på att L.M och Mia tjänat pengar på Gömda.
          Det har hon också gjort, och gör.

Citera
          KURT
          Inlägg 13-01-2009, 10:29
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Monika Antonsson må ha fel eller ljuga om vad som helst, det är faktiskt ointressant, det är inte hon som sålt 1 miljon exemplar av en bok. Att nu Liza Marklund gjort en halv tax räcker naturligtvis inte, PR-mässigt är det mycket klantigt skött:

http://www.rongekom.se/?p=500

Citera
          malin72
          Inlägg 13-01-2009, 13:12
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

ni som är så inne på detta nu ang Liza marklund ni har väl läst chatten hon deltog i idag????
          chatt med liza

jag för min del gillar Liza när hon skriver och ja jag läser väldigt mycket "sanna" berättelser, tycker även om att se på "sanna" filmer!!!
          men när jag läser-ser dom så anser jag att självklart inte är "sanning" när det tex gäller namn, namn på städer, färg på hår osv.....
          Då skulle man ju aldrig kunna läsa en bok för man skulle ju se snett på grannen som boken kanske handlar om.....det säger ju säg själv tycker jag!!!
          Tycker lite synd om dom som känner sig så svikna eller vad man nu känner.......baserad på en sann historia...mm visst hade det låtit bättre, men för mig är det sak samma om det inte är en självbiografi där man sitter och dokumenterar exakta händelser i sitt egna liv....
          eftersom att jag skriver själv så är det faktiskt interresant att se skillnaden och om det ska stå baserad på....eller sann livsskådning eller vad tummenupp.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          Grå
          Inlägg 13-01-2009, 18:35
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (Anma @ 12-01-2009, 21:20) *
          Helt plötsligt slog det mig.... Jag förstår fullständigt att du Grå på inget sätt kan säga något ofördelaktigt om Liza Marklund, du försöker ju för sjuttsingen vinna ett förlagskontrakt på hennes bokförlag...
          Men ger det dig rätten att förnedra andra som gör det?

Hur förhåller du dig till det faktum att Marklunds agent är en dömd kvinnomisshandlare? Din solidaritet med misshandlade kvinnor kanske inte räcker så långt att du tar avstånd i det fallet? Eller?
          Jag förstår att det är pengarna som hägrar Grå, för din bok som eventuellt kommer att ges ut hos Piratförlaget.
          Då är ju det viktigare än någon stackars misshandlad kvinnoöde... (Unni Drougge kanske är en kärring i dina ögon, vad vet jag?)

Du har helt rätt Anma, att hålla Marklund om ryggen är mitt enda hopp.

crazy.gif

Gällande hennes misshandelsdömde agent så har jag inget att tillägga mer än att han inte är min, so what's your point? Att bevisa att misshandelsdömda män inte har något emot att Marklund skriver böcker om dem och deras förehavanden?
          Nej, det är helt rätt... förstås.

CITAT (Betty @ 13-01-2009, 00:00) *
          En förklaring och en ursäkt, jag vet inte vad mer kan hon göra för att ni som känner er lurade ska bli nöjda...

Så länge det är snaskigt och funkar att snacka om så finns det ingen pardon i de där kretsarna.

Citera
          Ralf
          Inlägg 13-01-2009, 22:36
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Problemet med Liza marklund är ju att hon ev fortfarande ljuger, att hon vidhåller uppgifter som sanna, som inte går att kolla, men det finns andra texter som motsäger det hon säger. Tex detta med Mias uppehållstillstånd i USA.

Dock kan man hädanefter fundera på vilken sanning LM skriver nästa gång man läser något av henne i kvällspressen. För mig framstår LM som det hon varit en gång i tiden, snaskig kvällstidningsjournalist som inte låter sig hindras av sanningen.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Anma
          Inlägg 14-01-2009, 01:29
          Länk hit: #92

Medlem

En del domar finns ute på nätet, avidentifierade, de motsäger mycket av det som står i Gömda. I rättvisans namn stödjer en del också.

Vad jag stör mig på är att boken Gömda hade kunnat vara precis lika bra utan dessa överdrifter, skarvningar och lögner. Och att boken dessutom är rasistisk och stereotyp. Varför kunde inte Mia ha fått vara den småstadstjej som hon faktiskt var, flirtig, ombytlig, bidragsberoende? Varför var hon tvungen att vara en uppskattad bankanställd som tackat nej till att läsa på läkarlinjen. Är inte en bidragsberoende småbarnsmamma lika trovärdig som en banktjänsteman i Lizas ögon?
          Varför behöver bokens radhus galler för fönster när det i verkligheten aldrig funnits sådana?
          Varför gjordes "Anders" om till en trygg norrlänning när han i själva verket är chilenare? Han kunde lika gärna ha gjorts om till en spanjor för att inte kännas igen. Eller tror Liza att svenska folket sett ner på Mia om det visat sig att hennes nya man också var utländsk?
          Varför skulle misshandeln där det finns ett läkarintyg göras så mycket värre i boken gömda än vad läkarintyget visar?
          Med mera med mera...
          Hur kan Liza fortfarande påstå att inget är skarvat eller överdrivet det behövs inte, när det så tydligt framgår att det är, just det, skarvat och överdrivet.

Varför hälsar Mia på i sin hemstad om hon nu är så rädd att hon fortfarande behöver skyddad id?
          Varför har hon själv avslöjat i sin hemstad att Gömda handlar om henne redan då boken gavs ut första gången, om hon nu behöver vara så rädd och när hon dessutom befann sig i nämnda stad?
          Varför har hon under alla år ljugit i intervjuer, hon har sagt att sonen fortfarande får hotelser (2006), vilket han dementerar. Hon har sagt att hennes förföljarens två eftervarande kvinnor båda lever gömda vilket båda kvinnorna förnekar. Den ena är gift med honom fortfarande.
          Och så vidare...

Om Liza kunde erkänna att hon dels påstått att boken Gömda är sann istället för att nu plötsligt påstå att det är en roman baserad på sanna historier och om hon kunde erkänna att hon visst skarvat och överdrivit för att (i hennes ögon) göra boken bättre skulle jag vara nöjd.

-----------------------

Grå, håll hoppet vid liv. crazy.gif

malin72, problemet är att Liza valt att ändra så mycket mer än bara tex gäller namn, namn på städer, färg på hår osv..... Hon har ändrat stora händelser som bygger hela bokens kärna. Det är inte bara så att hon ändrat förloppet till likvärdiga saker för att avidentifiera, nej hon har tagit sanningen och gjort den mångfaldt värre, men med samma händelseförlopp. Det är inte ens en avidentifiering, det är att överdriva big time utan att bry sig i om själva händelsen kan kännas igen eller inte.

Citera
          Ralf
          Inlägg 14-01-2009, 02:02
          Länk hit: #93

Medlem

Som någon skrev på ett annat forum James Bond är oxå baserat på en sann historia.....

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          malin72
          Inlägg 14-01-2009, 07:16
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

ja i så fall så tycker jag nog att större delen av häxjakten ska falla på Mia själv..hon har ändå godkänt boken samt skrivet fortsättande böcker själv...även dottern, hon har ju klivigt fram förr på tv då kan hon kanske göra det igen....bara en tanke för nog tycker jag att största lögnerna kommer från henne om hon faktiskt fortsätter på egen hand och skriver vidare på berättelsen...

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          Gita
          Inlägg 14-01-2009, 09:11
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (malin72 @ 14-01-2009, 07:16) *
          ja i så fall så tycker jag nog att större delen av häxjakten ska falla på Mia själv..hon har ändå godkänt boken samt skrivet fortsättande böcker själv...även dottern, hon har ju klivigt fram förr på tv då kan hon kanske göra det igen....bara en tanke för nog tycker jag att största lögnerna kommer från henne om hon faktiskt fortsätter på egen hand och skriver vidare på berättelsen...

Jag tycker att du har totalt alldeles fel, för mig är det alldeles uppenbart att allt ansvar är författarkändisen Marklunds. Jag tycker att hon på ett mycket cyniskt ,för egen vinning, har utnyttjat en naiv, godtrogen tjej som kanske inte hade riktigt ordning på sitt liv för tillfället. En tjej som, om jag förstått det rätt, levde under små omständigheter och inte tackade nej till en extra slant.
          Jag förstår också varför Marklund valde att kalla Gömda en faktabok, helt enkelt för att hennes texter inte räcker till för att kallas litteratur.
          Gita

Citera
          Ralf
          Inlägg 14-01-2009, 09:44
          Länk hit: #96

Medlem

CITAT (Gita @ 14-01-2009, 09:11) *
          Jag förstår också varför Marklund valde att kalla Gömda en faktabok, helt enkelt för att hennes texter inte räcker till för att kallas litteratur.
          Gita

Det här är ju mumma in debatten! Var kallade hon den för faktabok?

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-01-2009, 10:12
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Nu har debatten även nått Göteborg-Posten. Personligen bryr jag mig inte så mycket, har inte läst nån av böckerna eller tänker göra det och inte heller något annat av LM. Rent principiellt anser jag dock att skriver man nånting som man hävdar är sant får man inte dra ifrån, lägga till eller ändra mer än det absolut nödvändiga, för att skydda personer exempelvis. Uppenbarligen har LM slirat ordentligt där. Att sen påstå att MA enbart är ute efter att tjäna pengar är nog att skjuta över målet, hon avslöjar ju också felaktigheter. LM tjänar nog också pengar på sina böcker, är hon bara ute efter detta?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Anma
          Inlägg 14-01-2009, 16:57
          Länk hit: #98

Medlem

Hittade detta nu DN Debatt
          Mycket likt som jag tänker om denna härva.

Citera
          Ralf
          Inlägg 15-01-2009, 00:21
          Länk hit: #99

Medlem

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/109659...-sann-pa-bibbla

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Red Top
          Inlägg 15-01-2009, 09:15
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Såg ni kulturnyheterna på svt igår?

Där kan ni hitta många fler boktitlar att uppröras över.

Kulturnyheterna

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera

10 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 06:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon