Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Äppelsorten Galloway och Päronsorten Pepi, några frågor om dessa..
          johanna_zon3
          Inlägg 22-11-2008, 08:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 542
          Medlem nr: 6 209

Hej, jag undrar om det är någon som har äppelsorten Galloway och kan hjälpa mig att räta ut några frågetecken!

Jag har precis beställt äppelträdet Galloway från Gränna plantskola efter att ha läst om det i boken ”100 älskade äpplen” av Görel Kristina Näslund. Nu på morgonen hittar jag motstridiga uppgifter på en länk till Bruntorps gårds genbank http://www.karnhuset.com/genBrunstorps.htm .

I ”100 älskade äpplen” står det ” Varje klyfta lämnar en lång, god eftersmak i munnen.” och det låter ju fantastiskt men Bruntorps gård skriver att den har ”behaglig men svag arom” vilket inte känns lika spännande.

Någon som har smakat äpplet?

Uppfattningen om mognaden av frukten skiljer sig också mycket. I ”100 älskade äpplen” läser jag ”Man plockar äpplet i mitten av oktober och det kan användas direkt.” men enligt Bruntorps gård är ”Frukten är ätmogen i januari och kan förvaras till långt fram på våren.”

Hjälp!

Jag funderar på att köpa päronträdet Pepi för dess egenskaper men undrar om det fungerar att odla ett härdigare fruktträd i en en varmare växtzon? Jag bor i zon 3 och päronsorten Pepi är härdigt till zon 5(6). Kan det bli problem med blommning, pollinering eller mognad?

Hoppas på svar - Johanna

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 03:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon