Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bara SVT i TV här hemma, Kommer jag få torftigt liv?
          ingrid fuxwall
          Inlägg 23-11-2008, 21:44
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (Ralf @ 23-11-2008, 21:22) *
          Ja ikväll ser jag på DaVincikoden, Ja bara i studiesyfte alltså! Så det så. Men såna kvalitetsfilmer missar jag sen.... Jämmer o elände!

Kan du inte hyra/köpa den sortens filmer eller be bekanta med kanaler spela in dem åt dig. Tycker inte att du ska hänga läpp - du sparar ju en massa pengar och blir snart miljonär denna besparing, förutsatt att du lägger undan summan

Citera
          Ralf
          Inlägg 23-11-2008, 23:48
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (ingrid fuxwall @ 23-11-2008, 21:44) *
          Kan du inte hyra/köpa den sortens filmer eller be bekanta med kanaler spela in dem åt dig. Tycker inte att du ska hänga läpp - du sparar ju en massa pengar och blir snart miljonär denna besparing, förutsatt att du lägger undan summan

ja jag kan annars liggga o läsa nån av dom ca 10 böcker som ligger bredvid min säng...

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          DragonLady
          Inlägg 24-11-2008, 01:28
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

CITAT (Azur @ 23-11-2008, 12:23) *
          @Dragonlady: Okodade satellitkanaler är gratis. Eller vore det, om man kunde välja bort SVT.

Ja det var ju det då... det kan man ju inte, därför finns inte ordet gratis eller fritt när det gäller TV flirting.gif

Tycker de kan koda sina kanaler som de andra gör och så får man abonnera om man vill titta på svt..
          Det skulle de ju aldrig göra för då hade de ju aldrig fått ihop några pengar utan de väljer ju att suga ut Alla oavsett om de vill eller inte titta på svt..
          Istället väljer de att fortsätta förfölja, hota och terrorisera dem som inte har TV..
          Jojomensan jag har blivit hotad med att "Då kommer vi och knackar på då" och tittar om du har tv, för de tror ju mig inte naturligtvis... precis som om jag skulle släppa in dem i mitt hem.. eller hur... idioter. crazy.gif
          Kommer de in på tomten så skickar jag Mufflan på dem devil.gif
          .
          Bifogade miniatyrbild(er)
          Bifogad bild

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          Azur
          Inlägg 24-11-2008, 08:17
          Länk hit: #24

Gäster

Tanken med SVT är att de, pga att de inte har vinstkrav, skall producera såna program som andra kanaler inte producerar, och därför måste de finansieras via skattemedel, men i verkligheten funkar det ju inte så.
          SVT producerar exakt samma program som alla andra, så hela idén faller. Gomorron Sverige, Sporten, Dansbandskampen, Andra Avenyn, Svensson Svensson, Musikhjälpen... Det är nästan bara kommersiellt gångbara program som produceras, definitivt ingenting som reklamköpare skulle bojkotta SVT för.

Det här innebär en snedvridning av hela marknaden: de reklamfinansierade kanalerna producerar såna program för att de måste, skattefinansierade SVT producerar såna program för att ta tittare från de reklamfinansierade kanalerna.

Man kan kanske försvara SVT med att de producerar fler program än de reklamfinansierade kanalerna, men så har de också oerhört mycket mer pengar att röra sig med.

Vill man se den typ av program SVT förmodligen borde producera, kan man försöka titta på satellitkanalen Mezzo.

Redigerat av Azur: 24-11-2008, 08:26

Citera
          KURT
          Inlägg 24-11-2008, 09:58
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

De kommersiella kanalerna producerar ju ingen svensk dramatik, det är endast SVT som har kulturprogram, det är endast SVT som har annan sport än bollsport + Formel 1, SVT producerar svenska barnprogram. Alla Public Service kanaler i Europa producerar samma typ av program som SVT gör, det är ingen större skillnad om man jämför SVT med endra nordiska Public Service bolag eller för den delen t ex BBC. När media krönikörer recenserar TV-program i tidningen så tar de nästan bara upp program från Public-service TV, och det är bara program från SVT som vinner internationella TV-pris.

Eftersom TV4 gör rekordvinster varje år, så verkar det ju inte vara någon brist på reklamintäkter, förutom de intäkter de kommersiella kanalerna gör själva, så tar ju också programledarna in bra med pengar där på sina extraknäck.

Citera
          LasseB
          Inlägg 24-11-2008, 10:38
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 12 065

Va bra nu känner jag mig inte se ensam längre Vill inte heller ha skräp och sport i rutan och det innebär att det inte blir så mycket alls. Att hustrun sedan klagar på att jag ser på vad som helt i ZDF viftar jag bort med att det är språkträning.
          Da Vicikoden är kul att se/läsa som en hypotes tyckte jag i alla fall

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 24-11-2008, 11:56
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

I vårt hus här har vi Com Hem Kabel TV. När det nu var dags för omförhandling, så är vi nu också tvungna att ha box.
          Även några kanaler försvinner. Är i stort sett bara grundutbudet kvar. Men det räcker för oss. Och så kan man ju köpa till en massa olika kanaler.

Jag ville också har en tysk kanal men där kan man bara väljer 2. Så nu blir det säkert ZDF, 29 kronor i månaden. Hade hellre haft någon annan kanal men men..... får väl nöja mig med ZDF.

Men först måste gubben installera boxen och jag tror det händer först när det är svart i rutan här giggle.gif

Och han vill ha mycket sport i rutan

Elisabeth

Citera
          Azur
          Inlägg 24-11-2008, 17:00
          Länk hit: #28

Gäster

CITAT (KURT @ 24-11-2008, 09:58) *
          De kommersiella kanalerna producerar ju ingen svensk dramatik, det är endast SVT som har kulturprogram, det är endast SVT som har annan sport än bollsport + Formel 1, SVT producerar svenska barnprogram.

Öh, ja, för Kalla Fakta, Oskyldigt Dömd, Friidrotts-VM, och Hey Baberiba existerar ju inte.

CITAT
          Alla Public Service kanaler i Europa producerar samma typ av program som SVT gör
          Jag tycker nog inte att t.ex. BBC har lika total tonvikt på bred underhållning, men även om så är fallet kan jag fortfarande inte se varför jag betalar skattepengar för att producera breda program som annars skulle producerats med reklampengar.
          Ännu mindre förstår jag varför jag betalar för TVÅ public service-kanaler. Eller fjorton, eller hur många kanaler SVT nu driver den här veckan.
          CITAT
          När media krönikörer recenserar TV-program i tidningen så tar de nästan bara upp program från Public-service TV, och det är bara program från SVT som vinner internationella TV-pris.

Bitvis kanske för att Pappa Staten bestämt att bara ett fåtal kanaler får sändas på okodade på marknätet. Inte mycket idé att recensera program från ZTV som bara en handfull människor ser, liksom.
          Fast sen kan jag ju notera att SVT's hitprogram (som t.ex. Dansbandskampen och Robinson) faktiskt är påhittade och producerade av privata produktionsbolag.
          CITAT
          Eftersom TV4 gör rekordvinster varje år, så verkar det ju inte vara någon brist på reklamintäkter

Nu har jag inte kollat på några år, men för ett par år sedan roade jag mig med att kolla redovisningar från de största reklamkanalerna mot SVTs budget, och åtminstone då hade SVT tio gånger mer pengar att röra sig med än alla de andra kanalerna tillsammans. Skillnaden har kanske krympt sen dess, men du kan kallt räkna med att SVT har mycket mer pengar än någon annan kanal.

Redigerat av Azur: 24-11-2008, 17:02

Citera
          Ralf
          Inlägg 24-11-2008, 18:00
          Länk hit: #29

Medlem

lite fakta

För att få sändningstillstånd måste bolagen ha en viss del egenproducerade program. Det är därför dom bland annat har en massa meningslösa spelprogram på eftermiddagarna, som är billiga att producera.

Ekonomi
          2007_________________________SVT__________________________TV4
          Antal anställd,_____________________2800,_______________________909
          Omsättning,_______________3 748 000 000,_______________3 143 934 000
          Resultat,_____________________1 500 000,________________448 149 000
          Tillgångar,________________1 079 700 000,_______________2 117 453 000

Redigerat av Ralf: 25-11-2008, 17:26

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Azur
          Inlägg 24-11-2008, 20:54
          Länk hit: #30

Gäster

CITAT (Ralf @ 24-11-2008, 18:00) *
          Ekonomi
          2007 SVT TV4
          Antal anställd 2800 909
          Omsättning 3 748 000 000 3 143 934 000
          Resultat 1 500 000 448 149 000
          Tillgångar 1 079 700 000 2 117 453 000

Vet inte om man egentligen kan tala om "omsättning" när det är ett statligt verk, men, för all del, jag får erkänna att TV4 vuxit ikapp SVT. De ljuger helt klart inte om att de är både den mest sedda och den snabbast växande kanalen.

Redigerat av Azur: 24-11-2008, 20:55

Citera
          Ralf
          Inlägg 24-11-2008, 21:29
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Azur @ 24-11-2008, 20:54) *
          Vet inte om man egentligen kan tala om "omsättning" när det är ett statligt verk, ....

Inte första felet du skriver i denna tråd.....

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 25-11-2008, 08:18
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Azur, jag vet inte varför du är så negativ över SVT men du kan väl hålla dig något så till sanningen när du skäller. Följande är saxat från SVTs hemsida:

Är SVT statligt?
          Nej! SVT är ett public service-företag, som ägs av en stiftelse och som finansieras av tv-avgiften. Det är en apparatavgift och ingen skatt. Man betalar för en apparat oavsett hur många man har. Pengarna går till en fond i riksbanken för att betala public service-verksamheten i Sverige.

Efter godkännande av riksdagen så får sedan de tre public service-bolagen SR, SVT och UR sina pengar. Det finns alltså en sorts ekonomisk kontroll på SVT men det är enbart SVTs företagsledning (inte ens styrelsen) som bestämmer om innehållet i SVTs program.

I en statstelevision, som finns i diktaturstater, är det diktatorn/staten som bestämmer om innehållet i programmen. SVT står fritt och oberoende från både politiskt och kommersiellt inflytande.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          KURT
          Inlägg 25-11-2008, 08:38
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

I kommersiella kanaler som t ex TV4 kan ledningen gå in och förbjuda journalisterna att skriva om nyheter, för att det anses vara ekonomiskt mera fördelaktigt för företaget att vänta med att publicera:

http://dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_m...?version=202837

Citera
          badabing
          Inlägg 02-12-2008, 06:59
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 18 984

Jag som trodde att jag hade koll på de flesta musikprogram,rolleyes.gif men Musikhjälpen hade jag inte hört talas om förut. Det har ju inte börjat sändas ännu. men det ser ju riktigt grymt ut. Samarbete med SR o grejer smile.gif

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 03-12-2008, 15:28
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

CITAT
          @Dragonlady: Okodade satellitkanaler är gratis. Eller vore det, om man kunde välja bort SVT.

Det är en villfarelse att reklamfinansierade kanaler är gratis. Skillnaden mot SVT är att vi istället för licens betalar för reklamkanalerna genom antingen högre priser på varor i allmänhet (reklamtiden kostar ju pengar för företagen och detta måste finansieras) eller en massa inköp av onödiga prylar som reklamen lurar på oss. Dessutom tycker jag att de ständiga reklamavbrotten är en kostnad i sig. Den tid jag slösar på att se oönskad reklam framför TV:n är också värd en hel del. På flera kanaler går ju närmare 25-50% av tiden till reklam (och som i fallet TV4 dessutom nyhetsinslag för att kunna klämma in ännu mer reklam) under en film - helt outhärdligt tycker jag! För att göra ett tankeexempel: om man jämför med en genomsnittlig lön som kanske ligger på runt 150 kr/timmer så blir det alltså en kostnad på 150 kr i bortslösad tid för EN film som varar 3 timmar med reklaminslag under en tredjedel av tiden. Och det är exklusive de kostnader för onödiga inköp och dyrare varor som jag tidigare nämnt! Ser man 10 filmer i månaden blir det alltså en kostnad i förlorad tid på minst 1500 kr/månad. TV-licensen är på 173 kr/månad (från och med 2009). Man kan ju ställa sig frågan vad som egentligen är dyrast......

Citera
          Ralf
          Inlägg 05-02-2009, 15:24
          Länk hit: #36

Medlem

Ja idag så blev jag av med många TV-kanaler. Har nu bara några st kvar.

Om detta gick utan krångel? näe Telia-Felia lyckades ju naturligtvis ändå.... för några timmarn senare försvann även bredbandet. Dom sade att det var
          1 fel på routern
          2 fel på telefoner
          3 fel på nätverket
          4 deras nät var perfekt

Till slut kröp det fram att när dom tog bort kabel-tv så tog dom bort internet oxå.
          Dom beklagade detta och bad om ursäkt o sade att dom trodde att detta skulle vara åtgärdat imorgon förmiddag. Dom lovade självmant mig även en kompensation för tidspillan och den skada jag har lidit.

Och den som tror på sista meningen ovan tror nog oxå på tomten!

Redigerat av Ralf: 05-02-2009, 15:24

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 05-02-2009, 17:02
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

CITAT (Ralf @ 23-11-2008, 21:22) *
          Ja ikväll ser jag på DaVincikoden, Ja bara i studiesyfte alltså! Så det så. Men såna kvalitetsfilmer missar jag sen.... Jämmer o elände!

Ha ha Davincikoden och ordet kvalitetsfilmer? i samma mening haha
          kass film på en medioker kioskdeckare.. den kan man vara utan, både om man läst boken och särskilt om man INTE läst den.

Jag har viasat med 53 kanaler.. en del är toppen för just skräpfilm i massor, en del har bra serier, men du har rätt att SVT har bra program på det hela taget. Nej, stryk det
          På det hela taget finns många bra program att finna bland SVTs utbud. Lät bättre.

--------------------

Citera
          Noak
          Inlägg 05-02-2009, 17:15
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 2 882
          Medlem nr: 13 081

Vi har SVT, Fyran, Sexan, AxessTV, Kunskapskanalen och ska egentligen ha Sjuan också, men den har "trillat bort" och kan inte återfinnas.
          Jag tittar nästan bara på kanaler utan reklam för jag AVSKYR TV-reklamen och alla avbrott i programmen.
          AxessTV har många bra dokumentärer, men många repriser.

--------------------
          -------------------------
          Södra Norrlands kust- och inland.
          Zon 4

Citera
          andersen
          Inlägg 05-02-2009, 17:27
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

Hej Ralf Inga tankar på att sätta upp en parabol? det finns hur många fria kanaler som helst. astra

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Ralf
          Inlägg 05-02-2009, 21:01
          Länk hit: #40

Medlem

Nej kommer ej ha behov av parabol, jo kanske för att se tyska kanaler.

Ja DaVinci-kode e lika mkt kvalitet som kvalitets-klädeskedjan HM smile.gif

Idag ska jag i alla fall se polsk långfilm i Access-kanalen kl 22.

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 16:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon