CITAT (Anders zon 1 @ 03-12-2008, 15:28)

Det är en villfarelse att reklamfinansierade kanaler är gratis. Skillnaden mot SVT är att vi istället för licens betalar för reklamkanalerna genom antingen högre priser på varor i allmänhet (reklamtiden kostar ju pengar för företagen och detta måste finansieras) eller en massa inköp av onödiga prylar som reklamen lurar på oss. Dessutom tycker jag att de ständiga reklamavbrotten är en kostnad i sig. Den tid jag slösar på att se oönskad reklam framför TV:n är också värd en hel del. På flera kanaler går ju närmare 25-50% av tiden till reklam (och som i fallet TV4 dessutom nyhetsinslag för att kunna klämma in ännu mer reklam) under en film - helt outhärdligt tycker jag! För att göra ett tankeexempel: om man jämför med en genomsnittlig lön som kanske ligger på runt 150 kr/timmer så blir det alltså en kostnad på 150 kr i bortslösad tid för EN film som varar 3 timmar med reklaminslag under en tredjedel av tiden. Och det är exklusive de kostnader för onödiga inköp och dyrare varor som jag tidigare nämnt! Ser man 10 filmer i månaden blir det alltså en kostnad i förlorad tid på minst 1500 kr/månad. TV-licensen är på 173 kr/månad (från och med 2009). Man kan ju ställa sig frågan vad som egentligen är dyrast......
Inte nog med att det kostar pengar för att köpa olika kanaler.
Tänk på all energi det kostar och går åt varje gång man blir förbannad då
programmen ideligen blir avbrutna av reklam.