Jag tror att man kan inte lösa problem med varken äppelvecklaren eller rönnbärsmallen helt, men kanske några åtgärder hjälper en bit på vägen, om man måste kasta 60% av skörden och inte 80%, så fördubblar man ju faktiskt den mängden äpplen man får kvar.
Några enkla åtgärder: - Sätt upp småfågelholkar, de äter ju stora mängder insekter. Dock en varning på plats, ibland kan de hacka på äpplen, det hände mig för första gången i år, vet dock ej om det är samma fåglar som häckar i holkarna - Det lär finnas klisterskivor mot såväl äppelvecklaren som rönnbärsmalen, dock inte helt gratis och ett frågetecken kring dess effektivitet - Som Åsa skrev, inga äpplen som ligger an mot varandra på trädet - Kassera all frukt med mask, lägg inte på komposten - Plantera flera olika sorters rönnar i närheten, rönnbärsmalen föredrar rönnbär, så med flera olika sorter är chansen större att det blir bär på någon av rönnarna
Sen kan man trösta sig att det är inte varje år som äppleskördes skadas, jag hade mycket förstört av äppelvecklaren 2007, men knappt något i år. Kan också skilja mellan äppelsorterna, men den kunskapen har jag inte.
Vad gäller beskärning, är det ändå inte bäst att skaffa själv en bra beskäringsbok (skriven för svenska förhållanden), studera Cillas beskäringssida (där hon förklarar varför syftet med beskäringen är INTE att kasta hatt genom kronan) och sedan göra jobbet själv ? Börja lugnt, har man tagit för lite på våren så tar man mer till hösten, och behövs det ännu mer så kommer det nya höstar och nya vårar. Det är inte så svårt, ni är säkert duktigare än ni tror !!!
|