Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Växtinköp, Vad får en växt kosta?
          flaxss
          Inlägg 29-11-2008, 10:25
          Länk hit: #21

Gäster

CITAT (freddie @ 28-11-2008, 22:43) *
          För mig är det roliga att se plantan växa. Inte att få det färdiga från start. Lägger hellre pengar på sprit och hi-fi-produkter! smile.gif

jag tycker det är roligt att se växter växa upp från frö eller sticklingar , men du gillar ju citrus ? och dom är oftast lättare att köpa färdiga plantor .

jag som är intreserad av träd/buskar utöver det vanliga utbudet så finns där hur många som helst som inte når upp till blombar ålder i sverige eller ovanliga träd som inte växer lika fort här och däremd förbli små . då om jag har råd vill jag hellre köpa vuxna blombara ex för ett par tusen och få glädje direkt och få blommor nästa år än att vänta 30-50 år eller inte se blommor alls . så jag lägger hellre pengar på växter än sprit och hi-fi . en annan sak är att många går inte ens odla upp från frön eller sticklingar ( eller väldigt svårt ) och då är man ibland tvungen om man vill ha den att hosta upp ett par hundra.

Citera
          Heda
          Inlägg 03-12-2008, 09:54
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

JAg har nog förändrats med åren och med mer färdig trädgård, samt kunskap om vilka växter som är lätta att driva upp själv.

De jag vet är lätta att driva från frön, köper jag fröer av istället. De som är svårare eller inte går att hitta fröer till köper jag och då får de kosta lite mer. 50.000:- skulle aldrig min ekonomi tillåta, men om jag var rik...visst! Nu förtiden blir jag lättare förälskad i lite ovanligare varianter och då får det också kosta lite mer. Lägger nog 5.000-7.000 kr per år fröer, krukor mm inkluderat. Jag skulle vilja säga 3.000 men när jag börjar räkna efter så är nog det ovanstående mer riktigt smile.gif

Det är underbart att driva från frön! Dels för att man "fött upp den själv" men också för att man måste vänta och se hur den blir....lika fin som på påsen?? Jag märker också att jag tenderar att "känna" mer för de jag drivit upp själv, någon slags moders stolthet antar jag smile.gif

//Heda

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 03-12-2008, 10:35
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Jag håller med dig Heda om att kunskapen om växterna är tillfredsställande och säkert är det "modersinstinkt" att man ömmar speciellt för de man lyckats dra upp från frön. Och man kan ju få en vacker variationsrik trädgård trots att man inte har så mycket pengar att lägga, bara att det tar längre tid. Och den tiden ger ju en stor glädje när man ser hur det växer fram.

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 03-12-2008, 11:10
          Länk hit: #24

Gäster

Igår gjorde jag ett stort växtinköp för att vara jag: Två plantor av Buddleja fallowiana för 80 kr/st. Jag köpte dem av Peter Korn, som höll föredrag för Tjörns trädgårdsförening och hade med sig ganska mycket växter till försäljning.

Olle

Citera
          Annetorp
          Inlägg 06-12-2008, 00:58
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 56
          Medlem nr: 19 987

En del vill ha växter färdigvuxna, men får inte växa mera. Det bara förstör glädjen med att följa ens växt när den växer. Att följa en växt hur den utvecklar sig med åren och man får en chans att styr dess tillväxt. Det är det som är det bästa. Andra vill ha en växt att följa från liten till "vuxen" och vårda som ett barn. När det gäller priset kan samlare vara dom som lägger mer pengar på växter medan amatörer vill ha en växt bara för att det är en lucka i trädgården och tar inte hänsyn till ståndorten men kan kvida över priser, till och med när det halva priset. Jag har varit med om det på mitt extra jobb. Så vad en växt kostar kan vara vilket som, det är mer upp till köparen som betalar.

Citera
          salikons
          Inlägg 23-12-2008, 18:38
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 6 264

Jag är otålig och betalar gärna en tusenlapp eller två för färdiga träd och buskar. Kan bero på att min trädgård är helt nyanlagd och har inget alls i sig. Då vill man gärna försöka få ltie rumskänsla och då är större växter ett måste. Däremot småplantor är jag mer sparsam vid inköp av.

Gick med i trädgårdsföreningen förra året och det kändes lite trist när de besökte min trädgård och i nedlåtande ton sa, så uppväxt på några år men du har väl köpt mycket färdigt...det liksom kändes i luften att det var inte riktigt ok att lägga mer pengar på större växter. För att vara riktig trädgårdsmänniska skulle man snåla och dra upp allt själv. Jag tycker att det är roligt att dra upp en del växter, men det finns gränser. Ett äppelträd vill jag gärna ha stort tidigt i stälelt för att kanske aldrig smaka äpplen

--------------------
          Driver webshoppen Gardenhome.se - trädgårds och inredningsbutik

Citera
          Krolliljan
          Inlägg 26-12-2008, 08:20
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 10 192
          Medlem nr: 10 539

Köpte mer innan, impulsköp. I år har jag bara köpt ett träd w00t.gif
          Många av mina växter är "arvegods" som jag delat. Jag drar upp en del fröer också , lite sticklingar. Försöker få större bestånd av samma. Tycker att det är roligt när jag själv flrökat dem. smile.gif
          Skulle aldrig köpa en jättedyr växt. Den dyraste kostade 350:- och var just mitt träd.
          Men det blir en och annan spaljé och plattor,stenar och jord g.gif , så 1000-2000 kronor går nog per år

Redigerat av Krolliljan: 26-12-2008, 08:22

--------------------

Citera
          Viburnum
          Inlägg 01-01-2009, 20:53
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 14 194

Max 8 000.- för ett fint stort träd, ca 2000.- för ett stort fruktträd. Lägger ca 50 000.- per år i trädgården, har nu endast hållt på i 2 år men men inköpen verkar inte lägga sig utan snarare öka.....

Citera
          freya
          Inlägg 02-01-2009, 22:00
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 7 642

Oj, 8000... I och för sig, hade jag varit miljonär så. Men nu, mellan jobb och två yngsat barnen hemma så blir det nog inga färdiga köpta växter, bara de frösådda och så de som jag får från mormors trädgård. Finlands vita ros tex, den är så vacker och sprider sig så snällt smile.gif

--------------------
          Freya zon 5-6

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2026, 00:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon