| |
|
  |
Bensinmacken tar inte emot pengar längre!, Hur gör ni när ni tankar?! |
|
|
|
|
05-12-2008, 13:27
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Aqvakul @ 05-12-2008, 12:40)  1. Man behöver inget kort för att betala räkningar via internet.
2. Det finns uttagsautomater.
Själv har jag flera kort, men jag använder dem inte för minsta småutgift. Vilket jag personligen tycker är lika knepigt som att avstå från kort helt. Vissa mindre affärer tar dessutom inte kort, därför att det skulle äta upp större delen av deras vinst. Men hon har ju inget kort säger hon ju - eller missuppfattar jag henne? - eftersom hon inte kunde betala på macken. --------- Nu trillade pengen ner!!  Hon har naturligtvis ett bankkort för att ta ut i automaterna, men hon kan inte betala med det kortet. Men då kommer det en ny fråga - hur betalar hon sina räkningar? För jag antar att banken tar betalt för varje räkning, nån femtilapp? Och då kostar ju det mer än avgiften för ett betalkort.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
05-12-2008, 13:34
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Berith @ 05-12-2008, 13:27)  Men hon har ju inget kort säger hon ju - eller missuppfattar jag henne? - eftersom hon inte kunde betala på macken. --------- Nu trillade pengen ner!!  Hon har naturligtvis ett bankkort för att ta ut i automaterna, men hon kan inte betala med det kortet. Men då kommer det en ny fråga - hur betalar hon sina räkningar? För jag antar att banken tar betalt för varje räkning, nån femtilapp? Och då kostar ju det mer än avgiften för ett betalkort. Man behöver inget kort för att betala räkningar via internet!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
05-12-2008, 13:39
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 05-12-2008, 13:34)  Man behöver inget kort för att betala räkningar via internet! Ok, tror att jag missuppfattat det hela. När hon skrev att hon tagit ut 5000 antog jag att det var till räkningar osv, men hon kan ju såklart ha pengarna till annat. Sorry, ska försöka förstå från början nästa gång.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
05-12-2008, 18:32
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Är lite stressad nu, hinner kanske inte svara vettigt. Till att börja med körde jag till Klippan och fick soppatorsk ungefär halvvägs. Sen när det gäller mina räkningar så betalar jag dem genom att fylla i blanketten och stoppa i ett vanligt hederligt kuvert och skicka med snigelposten.  Det är ingen avgift på det. Mina drygt 5000 som jag tog ut var min första utbetalning från CSN. De skickade nån konstig sorts lapp som jag var tvungen att gå till Swedbank med. Jag ville att de skulle föra över pengarna till mitt konto (SEB), men det hade kostat 50:-, därför tog jag ut dem kontant och gick själv till SEB med dem. (Fånigt, men är man snål så är man). Nu finns pengarna på mitt konto, och sen ska jag betala räkningar med dem. Nästa gång kommer de automatiskt till mitt konto. Annars är mitt konto för det mesta tomt, men i teorin tar jag ut pengar i bankomaten. ICA-kort har jag, fast inte med någon betalfunktion eller så. Det är gratis. När jag skulle söka konsumkort var det minsann inte gratis, då var det inte lönt och jag avstod. Att betala räkningar via internet känns inte så tryggt då min internetuppkoppling är mycket opålitlig och det ofta blir strömavbrott, dessutom tycker jag att det funkar bra som det är. Jag är nog en liten aning envis också, varför ska jag behöva anpassa mig.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-12-2008, 23:32
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Bra Myosotis! Kämpa på! Alla ska inte behöva vara lika däremot bör alla få hjälp och service. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
05-12-2008, 23:36
|
Gäster

|
CITAT (Myosotis @ 05-12-2008, 18:32)  Är lite stressad nu, hinner kanske inte svara vettigt. Till att börja med körde jag till Klippan och fick soppatorsk ungefär halvvägs. Sen när det gäller mina räkningar så betalar jag dem genom att fylla i blanketten och stoppa i ett vanligt hederligt kuvert och skicka med snigelposten.  Det är ingen avgift på det. Mina drygt 5000 som jag tog ut var min första utbetalning från CSN. De skickade nån konstig sorts lapp som jag var tvungen att gå till Swedbank med. Jag ville att de skulle föra över pengarna till mitt konto (SEB), men det hade kostat 50:-, därför tog jag ut dem kontant och gick själv till SEB med dem. (Fånigt, men är man snål så är man). Nu finns pengarna på mitt konto, och sen ska jag betala räkningar med dem. Nästa gång kommer de automatiskt till mitt konto. Annars är mitt konto för det mesta tomt, men i teorin tar jag ut pengar i bankomaten. ICA-kort har jag, fast inte med någon betalfunktion eller så. Det är gratis. När jag skulle söka konsumkort var det minsann inte gratis, då var det inte lönt och jag avstod. Att betala räkningar via internet känns inte så tryggt då min internetuppkoppling är mycket opålitlig och det ofta blir strömavbrott, dessutom tycker jag att det funkar bra som det är. Jag är nog en liten aning envis också, varför ska jag behöva anpassa mig.Alldeles rätt! vraför ska du behöva anpassa dig? Men nu är det så att vi alla tvingas till att ta del av den nya tekniken/moderniteten. Min äldsta syrra har alltid hämtat ut (via ombud) sin pension på Posten/Kassaservice. Nu var hon tvungen att ansöka om leg och bankkort eftersom Kassaservice försvann.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2008, 08:50
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 05-12-2008, 18:32)  Är lite stressad nu, hinner kanske inte svara vettigt. Till att börja med körde jag till Klippan och fick soppatorsk ungefär halvvägs. Sen när det gäller mina räkningar så betalar jag dem genom att fylla i blanketten och stoppa i ett vanligt hederligt kuvert och skicka med snigelposten.  Det är ingen avgift på det. Mina drygt 5000 som jag tog ut var min första utbetalning från CSN. De skickade nån konstig sorts lapp som jag var tvungen att gå till Swedbank med. Jag ville att de skulle föra över pengarna till mitt konto (SEB), men det hade kostat 50:-, därför tog jag ut dem kontant och gick själv till SEB med dem. (Fånigt, men är man snål så är man). Nu finns pengarna på mitt konto, och sen ska jag betala räkningar med dem. Nästa gång kommer de automatiskt till mitt konto. Annars är mitt konto för det mesta tomt, men i teorin tar jag ut pengar i bankomaten. ICA-kort har jag, fast inte med någon betalfunktion eller så. Det är gratis. När jag skulle söka konsumkort var det minsann inte gratis, då var det inte lönt och jag avstod. Att betala räkningar via internet känns inte så tryggt då min internetuppkoppling är mycket opålitlig och det ofta blir strömavbrott, dessutom tycker jag att det funkar bra som det är. Jag är nog en liten aning envis också, varför ska jag behöva anpassa mig.Ja nu förstår jag precis hur det ligger till.  Tänkte inte på att man kunde betala räkningarna genom blankett och vanliga posten. Så gjorde ju vi också förut och det var hur smidigt som helst om man jämförde med att gå till posten eller banken och göra det över disk. Numera är det ju ännu smidigare att göra det över nätet  fast då har vi ju ett internet som funkar (peppar peppar...).
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2008, 14:05
|

Medlem

|
CITAT (Jan Lindgren @ 05-12-2008, 23:32)  Hej! Bra Myosotis! Kämpa på! Alla ska inte behöva vara lika däremot bör alla få hjälp och service. MVH Jan Lindgren Pratade med en god vän (teknikfientlig gubbe utan dator, kreditkort och annat sånt). Han har samma problem, vet knappt var han ska tanka numera. Statoil i Perstorp ska sluta ta emot kontanter i april sa han. Sen glömde jag ju säga att jag lyckades tanka på preem i Klippan.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2008, 14:56
|

Medlem
Antal inlägg: 895
Medlem nr: 14 105

|
oljebolagens tankkort är gratis att ha, så länge det inte är mastercard, visa eller annat krafs inblandat.
Jag skulle aldrig komma på tanken att betala diesel med sedlar - vad är fördelen med att åka till banken (bankomaten) och ta ut pengar för att sedan stoppa i dem i en annan automat igen? jämfört med att få allt bränsle på en räkning en gång i månaden? (skulle vara att man slapp se summan av hur mycket skiten kostar per månad)
Nu åks det tyvärr en hel del bil här... tankar ca en gång i veckan och då är det torrt så det dammar i tanken varje gång. För det mesta är det Norsk Hydro som tjänar pengar på mig (ligger en UNO-X automat strax utanför mitt jobb) men har även ett Volvokort som fungerar på OK-Q8 om det kniper.
I undantagsfall är det visakortet - ALDRIG kontanter.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2008, 15:03
|

Medlem

|
CITAT (henriks @ 07-12-2008, 14:56)  ...vad är fördelen med att åka till banken (bankomaten) och ta ut pengar för att sedan stoppa i dem i en annan automat igen? jämfört med att få allt bränsle på en räkning en gång i månaden? ... Jag får ofta kontanter för små jobb jag gör, så jag har dem ändå hemma. Dessutom blir det väl som vanligt en sån där j-a fakturaavgift igen kan jag tänka mig, där försvinner 300:- per år helt i onödan.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2008, 15:08
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
CITAT (Myosotis @ 07-12-2008, 15:03)  Dessutom blir det väl som vanligt en sån där j-a fakturaavgift igen kan jag tänka mig, där försvinner 300:- per år helt i onödan. nej se ovan
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2008, 15:25
|

Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363

|
CITAT (Myosotis @ 05-12-2008, 18:32)  Sen när det gäller mina räkningar så betalar jag dem genom att fylla i blanketten och stoppa i ett vanligt hederligt kuvert och skicka med snigelposten.  Det är ingen avgift på det. På samma vis kan du betala räkningen på bensin också. Så länge du betalar hela beloppet som du är "skyldig" blir det ingen aviagift.........Att betala räkningar via internet känns inte så tryggt då min internetuppkoppling är mycket opålitlig Jag har Handelsbanken och kan betala både över internet och blankett/snigel post, det väljer jag själv Måste erkänna att jag tidigare hade samma åsikter som du men jag har ändrat mig. Nu mera använder jag mig av kort och internet. Och måste erkänna att livet har blivit betydligt "smidigare".
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2008, 21:00
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
Betalar allt med Eurocard/Mastercard sedan minst 25 år tillbaka, har i princip aldrig några som helst kontanter. Föredrar kort av många skäl, bl.a kan man se månadsräkningen som en kassabok, man undviker onödiga småinköp som kvällstidningar och godis, man hjälper till att minska rånrisken för butikerna , man motverka "svarta" betalningar och inte minst man jämnar ut sin egen ekonomi dvs. man kan utnyttja extraerbjudanden även om de kommer några dagar före lönen, en annan fördel är att det ingår väldigt bra reseförsäkringar om man betalar resor med kortet. Förstår inte alls fördelen med att plocka ut kontanter från bankomaten med ett kort för att sedan betalar med kontanter, fast är det "svarta pengar" det är frågan om så är det förstås nödvändigt med kontanter som ju inte går att spåra på samma sätt som korttransaktioner Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2008, 21:03
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Den som inte betalar med kort nu bör tänka om och anpassa sig, om kanske ett tiotal år finns nog inte kontanterna längre.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2008, 21:06
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 07-12-2008, 21:03)  Den som inte betalar med kort nu bör tänka om och anpassa sig, om kanske ett tiotal år finns nog inte kontanterna längre. jodå nog kommer kontanter att finnas kvar, om än i mindre omfattning...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2008, 21:18
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 07-12-2008, 21:06)  jodå nog kommer kontanter att finnas kvar, om än i mindre omfattning... Men även om kontanter kommer att finnas, är det inte säkert att nån affär tex tar emot dom...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2008, 21:22
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 07-12-2008, 21:18)  Men även om kontanter kommer att finnas, är det inte säkert att nån affär tex tar emot dom... många mindre affärer tar inte kort idag, därför att kostnaderna för korthanteringen skulle äta upp en stor del av deras förtjänst...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2008, 21:35
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 07-12-2008, 21:22)  många mindre affärer tar inte kort idag, därför att kostnaderna för korthanteringen skulle äta upp en stor del av deras förtjänst... Aha, ok, har nog missat dom affärerna.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2008, 21:35
|

Medlem

|
Jag är helt övertygad om att kontanter kommer att vara kvar för vissa småtransaktioner.
Idag kan man ju "ta ut" pengar i många affärer i samband med att man handlar med kort. Det förutsätter väl nästan att några betalar med kontanter. Eller ska affärerna hämta pengar på banken....
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2008, 21:39
|

Medlem

|
Och jag hoppas att vi kommer att ha kvar våra kontanter där det kan finnas, såklart. Tänk om vi inte fick behålla våra fina pengar...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|