Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bensinmacken tar inte emot pengar längre!, Hur gör ni när ni tankar?!
          Netha
          Inlägg 07-12-2008, 22:06
          Länk hit: #41

Gäster

Jag har aldrig någonsin råkat på att inte få betala med kort, vare sig i Sverige el Finland.
          Summorna har varierat från ca 7 kr och uppåt och ingen har tagit ut avgift för kortbetalning.

Men ... ibland tar jag ut nån hundring och handlar för några kronor,
          bara för att ha småpengar till att ge veckopeng till barnbarnen. wub.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-12-2008, 22:10
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Netha @ 07-12-2008, 22:06) *
          Jag har aldrig någonsin råkat på att inte få betala med kort, vare sig i Sverige el Finland.
          Summorna har varierat från ca 7 kr och uppåt och ingen har tagit ut avgift för kortbetalning.

Men ... ibland tar jag ut nån hundring och handlar för några kronor,
          bara för att ha småpengar till att ge veckopeng till barnbarnen. wub.gif

I Skåne är det vanligt att man antingen tar ut en avgift för små kortköp (vilket är tveksamt lagligt) eller inte alls tar emot kort.
          Möjligen är vi mer gammeldags här nere.....

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 07-12-2008, 22:12
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

För att inte tala om Danmark, i utkanten av Köpenhamn tog de inte emot vare sig Visa eller Mastercard i en livsmedelsbutik!

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 07-12-2008, 22:16
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Vet inte när jag hade kontanter i plånboken sist. Jag har använt VISA-kort i massor av år och tycker att det är suveränt. Affärer som inte tar emot kort kommer att bli tvugna att göra det i framtiden för att inte tappa kunder.
          Betala räkningar över internet förstår jag inte att inte alla gör så smidigt och enkelt som det är.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Netha
          Inlägg 07-12-2008, 22:17
          Länk hit: #45

Gäster

CITAT (Aqvakul @ 07-12-2008, 22:10) *
          I Skåne är det vanligt att man antingen tar ut en avgift för små kortköp (vilket är tveksamt lagligt) eller inte alls tar emot kort.

Ja det måste ni vara. yes.gif tråkigt nog.sad.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-12-2008, 22:34
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (Lilla Birka @ 07-12-2008, 22:12) *
          För att inte tala om Danmark, i utkanten av Köpenhamn tog de inte emot vare sig Visa eller Mastercard i en livsmedelsbutik!

Tyvärr är danskarna väldigt chauvinistiska och värnar om sit eget Dankort!

Annars har jag förståelse för att små affärer där det mest förekommer småköp ska betala en avgift på några kronor för varje transaktion plus ganska dyra omkostnader för kortterminalen. Vissa kort, typ AE och Diners, tar hutlöst betalt av företaget 5- 6 %, men erbjuder kunderna poäng som sen kan bytas mot t.ex. flygbiljetter.

Jag är inte alls säker på att jag vill stödja utvecklingen mot ett kontantlöst samhäller om det innebär att småbutikerna får ännu svårare att hävda sig och att handeln koncentreras till shoppingcenter och stormarknader.

--------------------

zon 1

Citera
          Tobb
          Inlägg 07-12-2008, 23:50
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

CITAT (Myosotis @ 04-12-2008, 22:27) *
          ranting.gif ranting.gif ranting.gif Ja, jag vet, jag är gammalmodig....

Jag gillar inte det direkt heller (26år), men när man är tvungen funkar det. Men om man kan välja så tar jag "kassa"
          Jag skickar in min studieförsäkran med frimärkes-brev eftersom jag inte inte vill göra vad man nu behöver göra för att skicka in den över nätet....
          Även om jag är värsta prylnörden, så gillar jag inte onödiga moderniteter. Eller nått whist.gif

På VISA får de inte ta ut någon avgift, men tydligen har tex myrorna specialavtal eftersom de inte betalar skatt(?) så köp under 100kr drar de någon krona för...
          Lilla Thaien här på skolan tar bara emot kort om man köper för över 50kr

Redigerat av Tobb: 08-12-2008, 00:14

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera
          Myosotis
          Inlägg 08-12-2008, 00:27
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Gita @ 07-12-2008, 21:00) *
          ...Förstår inte alls fördelen med att plocka ut kontanter från bankomaten med ett kort för att sedan betalar med kontanter, fast är det "svarta pengar" det är frågan om så är det förstås nödvändigt med kontanter som ju inte går att spåra på samma sätt som korttransaktioner
          Gita

Vad du var grinig då. Det kan lika gärna vara vita pengar man får kontant.

Jag har ofta lagt märke till små lappar fastklistrade i kassan "vi tar tyvärr inte kort". Hur gör förresten barn nuförtiden när de ska köpa ett tuggummi för 50 öre eller en glass i kiosken eller nåt? Går de stackarna också omkring med kort eller?! rolleyes.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-12-2008, 08:19
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det märkliga i hanteringen med kontokort är kortbolagens krav på en viss procent av butikens omsättning. Tycker jag låter oskäligt, en sak hade varit om det baserades på just det kortbolagets andel. Småpengar kommer nog att finnas kvar eller om man kommer på något smart sätt där. Det fanns ett enkelt kort för sådant ett tag men det försvann.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Betty
          Inlägg 08-12-2008, 09:29
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Nej, det är lika illa här uppe. Det går inte att köpa något för bara ett par kronor på t.ex. kioskbutiker utan att de drar en 5:a extra.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Berith
          Inlägg 08-12-2008, 09:34
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Berith @ 07-12-2008, 21:35) *
          Aha, ok, har nog missat dom affärerna.

slap.gif Tänkte inte på kiosker...

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 08-12-2008, 20:34
          Länk hit: #52

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 08-12-2008, 08:19) *
          Det märkliga i hanteringen med kontokort är kortbolagens krav på en viss procent av butikens omsättning. Tycker jag låter oskäligt, en sak hade varit om det baserades på just det kortbolagets andel. Småpengar kommer nog att finnas kvar eller om man kommer på något smart sätt där. Det fanns ett enkelt kort för sådant ett tag men det försvann.

Menar du CASH-kortet? Att det försvann berodde på att det var svindyrt att installera en CASHkortläsare för de butiker som ville ha en. Där jag jobbade tog vi beslut att inte installera någon eftersom det var alldeles för dyrt.
          På vanliga kortläsare (i de fall där kortet inte dras direkt i kassan) betalar butiken i de flesta fall (känner inte till alla existerande fall) en månadsavgift för sin kortläsare PLUS en procentsats på det betalda beloppet. Det är pga denna procentsats många små butiker har en t.ex 50kronorsgräns för kortköp.

Citera
          henriks
          Inlägg 08-12-2008, 20:57
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

CITAT (Rosmarin @ 08-12-2008, 20:34) *
          Det är pga denna procentsats många små butiker har en t.ex 50kronorsgräns för kortköp.

Vilket får mig låter mycket märkligt... Om det är en kostnad på X kronor per transaktion - visst, då kan jag förstå att det är ett minimibelopp på kortköp, men med en procentsats? då är det väl i såfall de stora transaktionerna som är dyra?

Glöm inte att det finns stora fördelar för butiken också, hanteringen av växel, rånrisken, kostnad för att sätta in pengar på banken osv

Med ett BRA kassasystem och riktig online uppkoppling till kortföretaget är korthanteringen superbra - hela transaktionen med kort går betydligt fortare än det tar med att gräva fram pengar och ge tillbaka växel som en del pysslar med bara för att de hävdar att det är billigare än att ha kort.

Min erfarenhet i saken kommer främst från en bekant som ägde ett gatukök tills något år sedan. Han installerade ett "värstingkassasystem" och tjänade in den kostnaden blixtsnabbt eftersom en stor del av kontanthanteringen försvann. Efter att kortet dragits i läsaren och koden slagits in tog hela transaktionen EN sekund att verifiera med kortföretaget.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-12-2008, 20:57
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Rosmarin @ 08-12-2008, 20:34) *
          Menar du CASH-kortet? Att det försvann berodde på att det var svindyrt att installera en CASHkortläsare för de butiker som ville ha en. Där jag jobbade tog vi beslut att inte installera någon eftersom det var alldeles för dyrt.
          På vanliga kortläsare (i de fall där kortet inte dras direkt i kassan) betalar butiken i de flesta fall (känner inte till alla existerande fall) en månadsavgift för sin kortläsare PLUS en procentsats på det betalda beloppet. Det är pga denna procentsats många små butiker har en t.ex 50kronorsgräns för kortköp.

Jo, det var CASH-kortet jag menade. Bra tanke men tydligen med vissa ekonomiska svagheter. Egentligen borde bankerna eller någon annan subventionera hanteringen på något sätt, men dom är nog fullt upptagna med att sko sig själva.

Det är möjligen att det inte längre är en procentsats på omsättningen längre, eller om jag har fått det helt om bakfoten. Egentligen borde det nog vara en fast summa per transaktion men sånt kan alltid diskuteras.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-12-2008, 21:16
          Länk hit: #55

Medlem

Saxat från SEB:s hemsida - tydligen är det ett fast pris som gäller när det handlar om vanliga bankkort. Alltså blir det förhållandevis dyrt för affären när det gäller småbelopp.

CITAT
          Pris
          Priset sätts indivuduellt och beror på vilken bransch ditt företag tillhör, kortmixen samt snittbeloppet per nota. För bankkort betalar du ett fast pris per transaktion. För betal- och kreditkort och utländska kort betalar du ett fast pris per transaktion samt en rörlig del på köpbeloppet.

Redigerat av Aqvakul: 08-12-2008, 21:17

--------------------

zon 1

Citera
          embees
          Inlägg 08-12-2008, 22:27
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

Tekniken går framåt med svindlande hastighet. Det är inte lönt att vara en bakåtsträvare för det det har man ingenting för. Det blir bara ännu mer besvärligt.

Fattar inte att inte alla som har uppkoppling lär sig betala över internetbanken. Min lärare på akvarellkursen är även lärare i data för nybörjare och han kan berätta hur otroligt få det är som betalar sina räkningar via nätbanken. Har själv använt mig av internet i över 12 år för att betala mina räkningar och jag har inte haft ett enda missöde med att det har blivit fel eller något annat strul.

Och varför ha mycket kontanter i plånboken? Skulle man bli rånad på väskan har jag inga cash iaf. Och alla mina koder har jag memorerat i huvet. No worries!

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 09-12-2008, 12:10
          Länk hit: #57

Gäster

CITAT (henriks @ 08-12-2008, 20:57) *
          Vilket får mig låter mycket märkligt... Om det är en kostnad på X kronor per transaktion - visst, då kan jag förstå att det är ett minimibelopp på kortköp, men med en procentsats? då är det väl i såfall de stora transaktionerna som är dyra?

Glöm inte att det finns stora fördelar för butiken också, hanteringen av växel, rånrisken, kostnad för att sätta in pengar på banken osv

Med ett BRA kassasystem och riktig online uppkoppling till kortföretaget är korthanteringen superbra - hela transaktionen med kort går betydligt fortare än det tar med att gräva fram pengar och ge tillbaka växel som en del pysslar med bara för att de hävdar att det är billigare än att ha kort.

Min erfarenhet i saken kommer främst från en bekant som ägde ett gatukök tills något år sedan. Han installerade ett "värstingkassasystem" och tjänade in den kostnaden blixtsnabbt eftersom en stor del av kontanthanteringen försvann. Efter att kortet dragits i läsaren och koden slagits in tog hela transaktionen EN sekund att verifiera med kortföretaget.

Min kommentar om procentsatsen (på kort då, inte pocenten Helge! giggle.gif ) baserade jag på följande resonemang: Jag tillverkar produkter som jag säljer. I gällande konjunktur är det inte så lätt att skrapa ihop en tillräcklig försäljning varje dag som det var för X antal år sedan. Jag tillverkar därför mera små produkter till små priser än jag gjorde förr. På dessa produkter tjänar jag inte så mycket per produkt utan det är genom att sälja många som det ger vinst i slutändan. Om jag dessutom säljer en produkt som kostar väldigt lite per kund och många betalar med kort så äts denna lilla vinst upp helt och hållet och jag tjänar Nada. Det är nog många med mig i min situation som är små småföretagare. För större strukturer är det annorlunda.

Jag håller i övrigt helt och hållet med dig om att ett bra kortläsarsystem som fungerar snabbt och säkert är bäst för alla parter.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-12-2008, 08:34
          Länk hit: #58

Medlem

Läste i dagens GP om en gammal tant som blev av med 10000 som låg i ett kuvert i handväskan. Tidig julafton för den tjuven, tanten hjälpte till. Artikeln

--------------------

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 10-12-2008, 13:21
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

jag läste artikeln i GP i morse. Tycker synd om tanten. Kom inte och säg att hon får skylla sig själv.

En 89årig kvinna kann inte så utan vidare ändra hela sitt beteende. Och så skaffa bankkort/betalkort. Hur skall hon komma ihåg sin kod när hon vill ta ut pengar? Och säkert skulle alla runt omkring henne se hennes kod.....

Gamla människor vill ha pengar i plånboken. Och skulle dom ta ut dom på en bankomat, ja hur många blir inte rånade där????

Post har ju försvunnit där dom hämtade ut sin pension. Sen fick dom ta sig till svensk kassaservice för att ta ut pengar. Nu är den också borta. Det är inte lätt att vara gammal.

Det är inte så lätt som embees skriver att memorera alla koder i huvudet. Hur skall en , kanske, 80-90 årig klara av detta?????

Jag har en 93 år gammal svärmor och vet vad jag pratar om.

Elisabeth

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 10-12-2008, 14:44
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-12-2008, 13:21) *
          jag läste artikeln i GP i morse. Tycker synd om tanten. Kom inte och säg att hon får skylla sig själv.

En 89årig kvinna kann inte så utan vidare ändra hela sitt beteende. Och så skaffa bankkort/betalkort. Hur skall hon komma ihåg sin kod när hon vill ta ut pengar? Och säkert skulle alla runt omkring henne se hennes kod.....

Gamla människor vill ha pengar i plånboken. Och skulle dom ta ut dom på en bankomat, ja hur många blir inte rånade där????

Post har ju försvunnit där dom hämtade ut sin pension. Sen fick dom ta sig till svensk kassaservice för att ta ut pengar. Nu är den också borta. Det är inte lätt att vara gammal.

Det är inte så lätt som embees skriver att memorera alla koder i huvudet. Hur skall en , kanske, 80-90 årig klara av detta?????

Jag har en 93 år gammal svärmor och vet vad jag pratar om.

Elisabeth

Instämmer i detta kloka och insiktsfulla uttalande! yes.gif

--------------------

zon 1

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2026, 00:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon