CITAT (Gita @ 15-02-2009, 09:05)

Ursäkta mig, säkert ofint att fråga, men hur i all världen klarar du dig på 6000 kr om året, tillgång till bil har du ju också. Du måste ju ha någon/några som försörjer dig, den/de kan säkert fixa ett bensinkort åt dig, fast är det så att Du överlever på i huvudsak svarta inkomster blir det ju knepigare förstås.
Gita
Hur man klarar sig på just 6000 kr vet jag inte, men jag vet att det finns människor som klarar sig på mycket låga inkomster. De kanske bor i ett hus som är betalt så att det inte finns några lån att betala på. Det skulle vara förnuftigt för många istället för att höja lånen för konsumtion och vara pressad att ha en hög månadsinkomst.
Man kan elda med ved, odla sin egen mat, handla på second hand. Många är faktiskt tvingade att avstå från mycket som egentligen är nödvändigt.
Jag har en kompis som är sjukpensionär och lever långt under existensminimum. Hon får inte hjälp från soc eftersom de anser att hon kan sälja sin lägenhet. Hon är beredd att göra det men behöver hjälp med att få tag i en hyreslägenhet. Hon fick till svar att hon kunde flytta till en annan kommun, men hon vill naturligtvis bo kvar i den kommun där hennes barn går i skola och som hon har delad vårdnad med. De dagar hon inte har barnen hos sig så lever hon på gröt och inget annat. Hennes svåraste problem är tandvärken som hon har gått med så länge men som hon inte har råd att göra något åt.
Det går att leva på mycket låg inkomst, det finns många som har det mycket svårt men det är lite skamligt att gå och skylta med sitt elände så vi märker dem inte så mycket. Jag är inte rik själv men jag kan ge bort lite mat och lite kläder ibland, jag vet att gåvorna betyder mycket för dessa människor. Tandläkare har jag dock inte råd att betala åt någon och jag vet att det är ett mycket stort problem för många.
Kanske kan man tjäna något extra ibland och skatta för det, men det innebär inte att man kan uppge arbetysgivare och hur mycket man kommer att tjäna under året.