Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur skall vår mat produceras i framtiden?
          officinalis
          Inlägg 22-05-2009, 08:48
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Tänkte väl bara ifall det var något speciellt med just slåttervall. Jag är inte så insatt i jordbruk men har trott att man "odlar vall" för att inte låta jorden ligga bar (helträde?) för att sedan arbeta ned den på hösten alternativt odla foder.

Ja, kväveutsläpp anses väl vara en av de största miljöproblemen i jordbruket i Sverige? Antar att det är viktigt att räkna på kväveåtgången då.

Varför skulle det gå åt mer diesel i ekoodling? För att man behöver större arealer att odla på?

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 22-05-2009, 08:57
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (officinalis @ 22-05-2009, 09:48) *
          .......

Varför skulle det gå åt mer diesel i ekoodling? För att man behöver större arealer att odla på?

Det behövs mer mekanisk bearbetning i och med att man inte giftbesprutar växterna. Men förhoppningsvis kommer det något miljövänligt bränsle för traktorer o andra jordbruksmaskiner.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          officinalis
          Inlägg 22-05-2009, 09:27
          Länk hit: #63

Medlem

Mekanisk bearbetning för att rensa ogräs menar du?
          Bekämpningsmedel kräver ju faktiskt också mekanisk bearbetning. I större jordbruk sker det ifrån flygplan.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Källtorpet L&T
          Inlägg 22-05-2009, 10:52
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem nr: 21 517

CITAT (officinalis @ 22-05-2009, 09:48) *
          Tänkte väl bara ifall det var något speciellt med just slåttervall. Jag är inte så insatt i jordbruk men har trott att man "odlar vall" för att inte låta jorden ligga bar (helträde?) för att sedan arbeta ned den på hösten alternativt odla foder.

det har fram till i år varit förbjudet för konv. att ha en s k "svartträda", dvs att man harvar den ett antal gånger/säsong för att på det viset bekämpa bl a kvickrot.
          i ekoodling så har det om jag inte minns fel varit godkänt.
          troligen beror detta på att man har samma möjligheter att rå på kvickrot m fl fleråriga ogräs.

förbudet har varit p g a att man bl a vill minska kväveläckaget.

en svartträda brukar normalt avslutas med att man sår någon typ av höstgröda, vete, råg eller rågvete.

Citera
          Källtorpet L&T
          Inlägg 22-05-2009, 11:27
          Länk hit: #65

Medlem

CITAT (officinalis @ 22-05-2009, 10:27) *
          Mekanisk bearbetning för att rensa ogräs menar du?
          Bekämpningsmedel kräver ju faktiskt också mekanisk bearbetning. I större jordbruk sker det ifrån flygplan.

jag hade skrivit ett långt svar med en dieselåtgångs beräkning men det försvann vid en feltryckning, återkommer med den senare, måste rusa....

Citera
          officinalis
          Inlägg 22-05-2009, 11:31
          Länk hit: #66

Medlem

*väntar med spänning*

Hur är det med monokulturer då? Det är väl ofta på grund av dessa som ogräs tar sig ordentligt? Kan man inte med rätt symmetrier blanda grödor i mycket större utsträckning för att kontrollera ogräset?

--------------------

Citera
          Källtorpet L&T
          Inlägg 22-05-2009, 14:17
          Länk hit: #67

Medlem

nu så...

ja, med mekanisk bearbetning menas att man ogräsharvar, kultiverar och radhackar m m.
          kemisk ogräsbekämpning görs med via besprutning, vad gäller flygbesprutning så är det ett sätt som används "over there" och "down under", dvs USA och Australien. men inte ens där det sker inte i den stora omfattning som vissa ekoförespråkare vill göra gällande.

nu till den *eftertraktade* beräkningen, observera att detta är en rent teoretisk beräkning för hur jag skulle bedriva mitt lantbruk om jag odlade bara spannmål.

om vi leker med tanken att jag skulle odla konventionellt alternativt ekologiskt.
          jag beskriver lite kortfattat ett odlingsår och för att vara lite bakfram så börjar vi med hösten, direkt efter skörd bara för att sätta förutsättningarna för en vårveteskörd.

konventionellt:
          på hösten bearbetas fälten med en kultivator eller tallriksharv 2 gånger. (2x5L= 10L/ha)
          efterföljande vår harvas fälten en gång, under förutsättning att jag lyckats bra med höstbearbetningen. (1x3L= 3 L/ha)
          därefter sås fältet med en tung bearbetande sk "direktsåmaskin". (1x10L= 10 L/ha)
          efter uppkomst och när grödan och ogräsen har nått rätt utvecklingsstadie så sker en kemisk ogräsbekämpning. (1x1,5L= 1,5 L/ha)
          om behovet finns så sker en kemisk svampbekämpning, oftast brukar man räkna med att det görs var tredje "veteår". (0,33x1,5L= 0,5 L/ha)
          när grödan är mogen tröskas den. (1x15L= 15L/ha)
          för att råda bot på kvickrot och andra fleråriga ogräs så räknar jag med en glyfosatbekämpning var tredje år. (0,33x1,5L= 0,5 L/ha)

summa summarum: 40,5 L/ha som divideras med skörden på 4500 kg/ha = 0,009 L/kg vete.

ekologiskt:
          på hösten bearbetas fälten minst en gång, gärna två med kultivator (1,5x5L= 7,5L/ha) som efterföljs av plöjning (1x16L= 16 L/ha)
          på våren harvar jag 3 gånger för att "spöa" kvickrot m fl ogräs. (3x3L= 9 L/ha)
          därefter sker sådd i det här fallet med en enklare såmaskin. (1x7L= 7 L/ha)
          efter uppkomst ogräsharvas fälten 1-2 ggr med en s k långfingerharv. (1,5x1,5L= 2,25 L/ha)
          om vi nu förutsätter att grödan avkastar 75 % såräknar vi med att dieselåtgången till skörd reduceras till 75 %. (1x15Lx0,75= 11,3L/ha)

summa summarum: 53 L/ha som divideras med den 75 %-iga skörden (4500x0,75=3375) = 0,016 L/kg vete.

Citera
          officinalis
          Inlägg 22-05-2009, 15:08
          Länk hit: #68

Medlem

Slutsatsen av din uträkning torde då vara att odling med bekämpningsmedel kräver mindre bränsle.
          Glyfosat-patentet är väl släppt nu läste jag något om, då kanske det finns en mer lokal producent? För annars är ju det en transport att ta i beräkning också.

Att besprutning från flygplan inte sker i stor omfattning är möjligen rimligt (kan inte påstå att jag sitter på någon statistik i alla fall). Vilken är din källa?

--------------------

Citera
          Källtorpet L&T
          Inlägg 22-05-2009, 19:46
          Länk hit: #69

Medlem

har ingen speciell källa...
          vad jag vet så är väl flygbesprutning förbjudet i Sverige förutom i extremfall t ex. myggplågan i Färnebofjärden i Uppland och om jag inte minns fel så var det tal om att man skulle bekämpa barkborrar efter dom stora stormarna men jag är osäker på hur det blev gjort.

flygbesprutning är ju inte så effektivt och med dagens priser på bekämpningsmedel så försvinner lönsamheten fort.

vad gäller glyfosat så finns det ett flertal tillverkare numera.

sen ska man ju komma ihåg att vid tillverkning av konstgödsel så går det åt ganska stora mängder energi och en stor del av den har kommit ifrån oljan men jag skulle tro att flertalet tillverkare börjar öppna ögonen för alternativa energikällor.
          tyvärr så har ju konstgödseln gått lite kräftgång om man ser på transporter, Yara har ju en anläggning i Köping som har tillverkat konstgödsel men som för ett par år sedan slutade med det och enbart håller på med sprängämnen till gruvindustrin numera..
          så idag importeras all gödning.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 23-05-2009, 10:55
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Källtorpet överdriver användningen av energi när det gäller konventionell odling. Använder man no-till, plöjningsfri odling så minskar behovet kraftigt. (Scientific American july 2008 sid 50-57)

När det gäller skördar så finns det officiell svensk statistik som visar på katastrofalt dåliga skördar för "ekologisk" odling. Knappt 60% av konventionell. Då är inte trädor och gröngödslingar inberäknade så skörden är ännu lägre. Den enda "ekologiska" gröda som ger något är vall som kan komma upp i 80% av konventionell.

Tar man dessutom med i beräkningen att "ekologiska" odlare använder mineralgödsel indirekt så är den "ekologiska" odlingen snarast ett skämt eller en religiös rörelse. Det är tillåtet för "ekologiska" odlare att använda gödsel och slaktavall från konventionellt uppfödda djur. Jag förmodar att de tror att atomer genomgår någon magisk förändring när de går genom ett djur.

Konventionellt odlande bönder är normalt mycket noga med att använda naturgödseln optimalt. Ingen av de bönder jag känner skulle drömma om att gödsla med mineralgödsel i onödan.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Källtorpet L&T
          Inlägg 23-05-2009, 12:22
          Länk hit: #71

Medlem

CITAT (Jan Lindgren @ 23-05-2009, 11:55) *
          Hej!
          Källtorpet överdriver användningen av energi när det gäller konventionell odling. Använder man no-till, plöjningsfri odling så minskar behovet kraftigt. (Scientific American july 2008 sid 50-57)

Hej Jan, jag har väntat på att bli kommenterad av dig.
          med no-till menar du att man gör som jänkarna och direktsår i föregående grödas stubb??
          det finns av någon anledning ett stort motstånd i Sverige mot den typen av "extremodling", halva Sverige plöjs ju fortfarande. det kommer troligen att ta åtskilliga år till att omvända bönderna.
          de maskiner som har kapacitet att användas ( Väderstad Rapid m fl ) är enligt min mening för lätta och folk är för rädda att löpa linan ut och enligt försöken som HS får man räkna med skördesänkningar dock inte så stora att energiåtgången blir högre per kilo spannmål.

CITAT
          När det gäller skördar så finns det officiell svensk statistik som visar på katastrofalt dåliga skördar för "ekologisk" odling. Knappt 60% av konventionell. Då är inte trädor och gröngödslingar inberäknade så skörden är ännu lägre. Den enda "ekologiska" gröda som ger något är vall som kan komma upp i 80% av konventionell.
          både ja och nej, det finns en hel del duktiga odlare som får bra skördar och jag kan erkänna att jag tog ett "bra år" som exempel.

CITAT
          Tar man dessutom med i beräkningen att "ekologiska" odlare använder mineralgödsel indirekt så är den "ekologiska" odlingen snarast ett skämt eller en religiös rörelse. Det är tillåtet för "ekologiska" odlare att använda gödsel och slaktavall från konventionellt uppfödda djur. Jag förmodar att de tror att atomer genomgår någon magisk förändring när de går genom ett djur.

håller helt med dig, men det är någon pappersvändarmagi som ekoorganisationerna har lyckats med.

CITAT
          Konventionellt odlande bönder är normalt mycket noga med att använda naturgödseln optimalt. Ingen av de bönder jag känner skulle drömma om att gödsla med mineralgödsel i onödan.

nej men folk i allmänhet har fått i sig att konventionella bönder vräker ut på konstgödsel och bekämpningsmedel.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 23-05-2009, 13:49
          Länk hit: #72

Medlem

Hej!
          Med no-till menas ännu mer extrem markskötsel.. Man låter även växtavfall som halm ligga kvar. Det skyddar jorden från erosion och minskar vattenbehovet. Täckodling i trädgården är en variant av detta. Dessutom behåller man det organiska materialet i jorden. En kolfälla! På ett föredrag om potatisodling berättade föreläsaren att potatisodlarna i Tyskland börjat med varianter av täckodling på torra jordar.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          officinalis
          Inlägg 25-05-2009, 08:14
          Länk hit: #73

Medlem

CITAT (Källtorpet L&T @ 23-05-2009, 13:22) *
          ...
          både ja och nej, det finns en hel del duktiga odlare som får bra skördar och jag kan erkänna att jag tog ett "bra år" som exempel.
          håller helt med dig, men det är någon pappersvändarmagi som ekoorganisationerna har lyckats med.
          nej men folk i allmänhet har fått i sig att konventionella bönder vräker ut på konstgödsel och bekämpningsmedel.

Det är inte på något sätt märkligt när det i många år pratats om våra problem med övergödning i sjöarna. Jag tror det finns en stor andel inkompetenta jordbrukare men antagligen en del vettiga som räknar på näringsåtgång med mera.

CITAT

Vilken statistik är detta som du pratar om? Det låter alldeles för förenklat.

Jag undrar föressten varför du tar för vana att nedvärdera och försöka förlöjliggöra ekologisk odling. Jag övertygad om att det finns många gråzoner och tror dessutom det är viktigt att helt utan vidare inte sätta likhetstecken mellan någon slumpmässig eko-märkning och konceptet "ekologisk odling". Dessutom tycker jag inte man kan sätta likhetstecken utan närmre analys mellan ekologisk odling och miljövänlig odling. Man kan väl ha en KRAV-märkt växthusodling som slukar stora mängder energi men fortfarande marknadsför "naturlig" mat för konsumenter. Och hur vanligt är egentligen stenmjöl (antar att det var det du pratade om som tillskott i ekologiska odlingar?) och varför är det dåligt menar du?

Intressant om täckodlingen. Kan man få tag i den artikeln någonstanns?

--------------------

Citera
          Källtorpet L&T
          Inlägg 25-05-2009, 09:11
          Länk hit: #74

Medlem

CITAT
          Det är inte på något sätt märkligt när det i många år pratats om våra problem med övergödning i sjöarna. Jag tror det finns en stor andel inkompetenta jordbrukare men antagligen en del vettiga som räknar på näringsåtgång med mera.
          övergödningen av sjöar och vattendrag beror mest på fosforutsläpp och andelen fosforutsläpp kommer till största delen ifrån enskilda avlopp och reningsverk, alltså ifrån varenda "inkompetenta" saliga ande i det här landet.

jag blir riktigt förbannad när jordbruket beskylls för all övergödning.

dessutom så kan man inte rå på naturen och moder jord, regna kommer det att göra oavsett vi vill eller inte, och all odling beror på årsmån för att lyckas.

CITAT
          Hej!
          Med no-till menas ännu mer extrem markskötsel.. Man låter även växtavfall som halm ligga kvar. Det skyddar jorden från erosion och minskar vattenbehovet. Täckodling i trädgården är en variant av detta. Dessutom behåller man det organiska materialet i jorden. En kolfälla! På ett föredrag om potatisodling berättade föreläsaren att potatisodlarna i Tyskland börjat med varianter av täckodling på torra jordar.
          MVH
          Jan Lindgren

jo, det var så jag menade, att man inte gör något mellan skörd och sådd.
          dessutom så har man en positiv effekt på skorpa om man har växtresterna i ytan, man har lättare att få ner syre till rotsystemena, nackdelen är ju att man ökar svamptrycket vilket är svårt att lösa bra med tanke på lönsamhet och grödors återkomst.
          tittar man på lönsamhet så blir det ju en intensiv veteodling alternativt maltkorn eller oljeväxter (som inte ska odlas med tätare intervall än 7 år)
          .
          SLU hade försök med täckodling i jordbruket som låg ute på ett antal gårdar under slutet på 80-talet och början på 90-talet.
          jag har jobbat på en av dessa gårdar dock efter att försöksperioden var slut.
          det är helt klart en intressant metod då dom tog havreskördar på uppåt 10 ton/ha i parcellerna när "normalskördarna" låg på 5-6 ton/ha. det var visserligen ett bra havreår men det är intressant att se kapaciteten på våra jordar.
          problematiken ligger i tekniken, hur man hanterar halmen effektivt och lönsamt.

Citera
          officinalis
          Inlägg 25-05-2009, 09:44
          Länk hit: #75

Medlem

Enligt Naturvårdsverket så står jordbruket för cirka 50% av fosfor- och kväveutsläppen. Det är väldigt mycket enligt mig (men knappast all övergödning som du nämde).
          Förvisso verkar det ju inte enbart bero på jordbrukarnas egna kunskaper men jag antar att det är mycket viktigt att gödsla vid rätt tid, rätt dosering för rätt typ av växter. Jag har fått intrycket av att många grundgödslar på vår eller höst och att mycket av kvävet i detta gödsel går till förlust. Kanske kan konstgödning vara lättare att dosera? Angående miljöeffekterna så får man väl ta med transport och produktion av dessa med i beräkningarna. På en gård med boskap kanske det går att producera biogas och driva egen produktion av konstgödsel?
          Nu är jag inte insatt i hur den processen fungerar, men en spekulation..
          Något annat som Naturvårdsverket nämner är att bearbetning av jorden står för en stor del av kväveutsläppen. Jag läste om gröngödsling på Fobos hemsida. Kan man slippa att bearbeta jord ifall man odlar mellangrödor som luckrar upp jord, binder kväve mm?

--------------------

Citera
          Källtorpet L&T
          Inlägg 25-05-2009, 11:26
          Länk hit: #76

Medlem

ett problem som man aldrig kommer till rätta med är att gödsla exakt vad grödan behöver, det är ju så många faktorer som spelar in, regn, soltimmar, värme m m.
          det är ju så att man måste gödsla för en trolig skörd.
          om det då blir ett torrt år så kommer det att bli ett överskott i o m att inte grödan kan ta upp näringen.
          blir det ett blött år så lakas gödseln ur innan grödan tar upp den.
          visst kan man dela upp gödselgivan på flera gödslingar men då ska det vara tjänligt att köra när grödan behöver det som mest oxå.
          hmm... lite moment 22, eller?

biogasproduktion på gårdsnivå är ju helt klart intressant, det är ett flertal projekt på gång som jag hört om ryktesvägen men där ligger "slå-sig-på-bröstet-och-vara-duktiga-landet" Sverige långt efter Tyskland.
          där har det funnits ett politiskt intresse så där har dom varit frikostiga med bidrag till byggen.
          i Tyskland producerar dom ganska mycket el via biogas.

angående bearbetning så har det genom en typ av "miljöstöd" blivit vanligare med både fånggrödor och vårbearbetning i s k nitratkänsliga områden. det är områden där det har funnits ett stort näringsläckage.

CITAT
          Kan man slippa att bearbeta jord ifall man odlar mellangrödor som luckrar upp jord, binder kväve mm?

njae, kanske...
          men då måste man tro på det systemet fullt ut.
          dessutom beror det väldigt mycket på var i landet vi pratar oxå, Skånes odlingssäsong skiljer sig ju ganska mycket mot Mälardalen eller Härjedalen...
          Väderstad-verken bygger en typ av såmaskin som skulle passa ett sådant system men dom räknar inte med att marknadsföra den i Sverige.

EDIT: hittade en länk till maskinen:
          http://www.vaderstad.com/files/mdb/documen...ver02_23107.pdf

Redigerat av Källtorpet L&T: 25-05-2009, 11:39

Citera
          officinalis
          Inlägg 25-05-2009, 15:47
          Länk hit: #77

Medlem

Nej det har du nog rätt i. Att kunna gödsla exakt är nog svårt. Men jag tror ändå att man med en viss insikt borde kunna räkna lite på det för att komma åtminstonde i närheten av det. Får man inte lära sig sådant på lantbruk/odlingsutbildningar föressten?

Kul att du också tror på biogasen. Vi får se hur det kommer bli i framtiden. Jag tror att man måste försöka få jordbruket så självförsörjande som möjligt. Biogasanläggningar på gårdarna är väl ett steg i den riktningen. Biogas som total ersättning för oljan i vanlig persontrafik vill jag dock poängtera att jag än så länge är lite mer osäker på (men detta har ju inte direkt att göra med matproduktion att göra).

Precis Jan Lindgren vill antyda så är det knappast korrekt att kalla en ekologisk morot för "ekologisk" ifall den är odlad med tillskott av gödsel från konventionell odling, som dessutom kanske fraktats långt ifrån, eller ifall man köper torvjord för att förbättra sina odlingsbäddar som fraktats med lastbil från Tyskland. Men ekologiskt märkt mat har väl i mångt mycket att göra med att människor vill att maten ska odlas fram organiskt och naturligt, vilket är en viktig del i "EKO-trenden" som media framför.

--------------------

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 25-05-2009, 19:39
          Länk hit: #78

Medlem

Hej!
          Eftersom jag inte behärskar datorer så blir det här krångligt.
          www.scb.se
          Hitta statistik
          Statistik efter ämne
          Jord- och skogsbruk,fiske
          Publikationer
          Skörd för ekologisk och konventionell odling.

Har du tryckt efter denna krångliga beskrivning så kan du hitta lite statistik. Lägg gärna in en riktig länk.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 25-05-2009, 19:52
          Länk hit: #79

Medlem

Hej!
          Mer krånglig information.

http://research.wsu.edu/images/NoTill.pdf

Som den åldring jag är så läser jag helst papperstidningar och böcker. Datorer liksom andra döda ting tycker jag är mycket ointressanta.
          Gör gärna en vettig länk.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          officinalis
          Inlägg 25-05-2009, 21:40
          Länk hit: #80

Medlem

Tackar så hjärtligt! Jag ska kika igenom statistiken när jag har lite mer tid.

Länkarna som Jan refererade till:

Skörd för ekologisk och konventionell odling 2007. Spannmål, trindsäd, oljeväxter, matpotatis och slåttervall
          (Lite mer info om publikationen finns här. Studier för tidigare år och lite mer info finns här)

No-Till: the Quiet Revolution
          The age-old practice of turning the soil before planting a new
          crop is a leading cause of farmland degradation. Many farmers
          are thus looking to make plowing a thing of the past
          By David R. Huggins and John P. Reganold

Visst kan det vara trevliga att bläddra i en bok, men jag vet inte om jag tycker en tidning är så mycket mer levande än tändigt evolverande och utvecklande internationella samarbeten (stora diskussionsforum, online-encyklopedier med mera)

Må gott så länge!

edit: Inlägget blev lite rörigt igår, jag ordnade till det.

Redigerat av officinalis: 26-05-2009, 09:16

--------------------

Citera

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 08:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon