Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur skall vår mat produceras i framtiden?
          Källtorpet L&T
          Inlägg 25-05-2009, 23:09
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem nr: 21 517

CITAT (officinalis @ 25-05-2009, 16:47) *
          Nej det har du nog rätt i. Att kunna gödsla exakt är nog svårt. Men jag tror ändå att man med en viss insikt borde kunna räkna lite på det för att komma åtminstonde i närheten av det. Får man inte lära sig sådant på lantbruk/odlingsutbildningar föressten?

jodå, jag gick naturbruksprogrammet för drygt 10 år sedan och vi räknade gödselgivor, vände och vred på växtföljder och gjorde "växtodlingsplaner" till vår leda.
          jag råkade hamna i en så´n grupp som ställde sig på tvären mot läraren och vi kom alltid med förslag som var "mot strömmen" till vår lärares stora förtjusning.
          och det är som Jan skrev tidigare, gödningen är för dyr för att chansa på att skörden blir 120 % av det normala, man gödslar efter erfarenhet.
          dom gamla rävarna som "gör så för att man alltid har gjort så", dom är väldigt lätträknade.
          sen är det ju alltid så att närmast dynghögen får dynga först, blir det nå över så åker man längre ifrån gården.

Kul att du också tror på biogasen. Vi får se hur det kommer bli i framtiden. Jag tror att man måste försöka få jordbruket så självförsörjande som möjligt. Biogasanläggningar på gårdarna är väl ett steg i den riktningen. Biogas som total ersättning för oljan i vanlig persontrafik vill jag dock poängtera att jag än så länge är lite mer osäker på (men detta har ju inte direkt att göra med matproduktion att göra).

det som talar emot biogas är väl att lantbruket har sina energitoppar och gasen är svår att lagra.
          spannmålstorkar skulle ju vara ett klockrent användningsområde för biogas men det är ju under en begränsad säsong om ca 2 månader per år.
          skulle man däremot bränna gasen i en liten förbränningsmotor och generera elström för att täcka vardagselen så är man ju en bit på väg, likaså att ta vara på värmen ifrån mjölken, den kyls ju ner drygt 30 grader när den kommer ur kossan.

sen ska man komma ihåg att alla dessa miljöfunktioner kräver intresse, engagemang och skötsel, med andra ord ännu mer arbetstid ifrån dom stackars krakar som jobbar 12-15 timmar om dagen, och ofta 350-365 dagar om året....
          visst, det skapar arbetstillfällen men vem betalar lönen då??

ett par bekanta till mig, kobönder, har satsat på modern teknik.
          dom har bland annat byggt ny ladugård för ca 5 år sedan med s k frivillig mjölkning.
          jag pratade med dom förra veckan och frågade hur det gick för dom, det var inte kul att höra vad dom sa.
          dom levererar ca 5000 kg mjölk vartannat dygn, med det mjölkpris som är idag så kostar det dom ca 30 öre för varje kg som dom levererar till mejeriet.
          jag ställer samma fråga igen, vem betalar lönen åt den som ska göra allt extraarbete...???

nu blev jag lite partisk och visade bara på en mjölkproducents sida men det beror på att jag har skaplig insyn där, grisproduktionen vet jag inte riktigt hur det ser ut nu men dom har haft många tuffa perioder dom oxå.

Precis Jan Lindgren vill antyda så är det knappast korrekt att kalla en ekologisk morot för "ekologisk" ifall den är odlad med tillskott av gödsel från konventionell odling, som dessutom kanske fraktats långt ifrån, eller ifall man köper torvjord för att förbättra sina odlingsbäddar som fraktats med lastbil från Tyskland. Men ekologiskt märkt mat har väl i mångt mycket att göra med att människor vill att maten ska odlas fram organiskt och naturligt, vilket är en viktig del i "EKO-trenden" som media framför.

hela ekotrenden är ju enligt mig ett resultat av lyckad marknadsföring.
          men samtidigt så tror jag att klimatdebatten har dödat folks intresse en aning.
          jag läste på aftonbladets hemsida för några dagar sedan om "köttskatten" och det var intressant att läsa kommentarena till den insändaren.
          http://www.aftonbladet.se/debatt/article5168838.ab

jag är övertygad om att det är bättre ur alla vinklar att äta lokalproducerat (svenskt) än att stirra sig blind på det där jävla (ursäkta språket) KRAV-märket...
          jag skulle vilja se hur länge ekologisk produktion överlever om EU lyckas med sin avreglering av jordbruket.
          det är en stor del av produktionskostnaderna som betalas via skattsedeln.
          nu säger jag inte att konventionell produktion är självbärande men det är en väsentlig skillnad på hur mycket "stöd" det betalas ut per kilo producerad mat mellan dom olika produktionsformerna...

hmm....det var en del av vad jag har tänkt på ikväll, det blev ju en del........igen...
          återkommer nog skulle jag tro...

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 26-05-2009, 09:27
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Tack för hjälpen Officinalis.
          Jag läser även på nätet och deltar i vissa diskussioner men lyckas inte ta tid till att lära mig alla funktioner vilket naturligtvis beror på bristande intresse. Som tur är styrde jag in våra barn på datorer när de var små och datorer var ovanliga. Jag kan alltså få experthjälp om jag vill annars hade inga datorer fungerat här hemma.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          officinalis
          Inlägg 26-05-2009, 13:55
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Till Källtorpet L&T:
          Letade upp lite information om lagring av biogas, eftersom jag inte
          visste exakt vad du syftade på.

Bioenergiportalen.se så pratar man om en traktor med en tankrymd
          på 200 liter diesel skulle behöva ha tankar som rymmer 200 kubikmeter
          renad biogas. Är det det du syftade på? Rent storleksmässigt.
          I praktiken blir det självklart en prisfråga också. Oavsett typ
          av jordbruk så lär det bli en rejäl investering med utrustning för
          biogas och fordon som ska drivas på detta.

Enligt Stockholmsvatten.se så står det att biogasen inte kan lagras
          över huvud taget. Så är jag lite undrande över detta.

Läste lite snabbt att biogas även kan utvinnas ur hushållsavfall.
          Ifall man som odlare inte har användning av hushållskompost så kanske
          det avfallet kan ge energi till en del av boendet?

Går det föressten inte att koncentrera sin biogasproduktion till den tid
          då den behövs?

Andra lösningar som kan fungera lokalt på längre sikt kanske är solkraft,
          vindkraft (och ifall man har möjlighet även vattenkraft). Misstänker att
          man får fundera över material och transport innan man påstår att det skulle
          vara miljövänligt. Åtminstonde ifall man pratar om att varje gård ska
          kunna (åtminstonde delvis) försörja sig sin egen energi.

Precis som du nämner är det en intresse- och ekonomifråga om huruvida
          man ska satsa på experimentell miljöbesparande teknik
          (om man bortser ifrån genteknik som jag nämde i ett tidigare inlägg
          som syftar till att producera grödor mer effektivt) eller inte.

Jag tror globalisering och centralisering har ställt till det för smarta
          lösningar och miljövänligt småbruk nära storstäderna. Det är helt enkelt
          inte lönsamt att starta en liten gård för mjölkproduktion. Det är vad jag
          tror och mycket jag läser pekar på att det faktiskt är så. Vill man på något
          vis tjäna pengar och inte slita för sin egen försörjning så verkar det
          uppenbarligen som att man måste satsa stort.

För att komma till bukt med miljöproblemen så tror jag man måste börja
          producera för mänsklig nytta snarare än att enbart (eller till största del)
          sikta på ekonomisk tillväxt och massproduktion. Många människor kan faktiskt
          känna sig lyckliga i livet genom att inte få mer och mer pengar hela tiden. Att gå ifrån
          "Jag"-mentaliteten och tänka "Vi"-mentalitet skulle säkerligen göra skillnad.
          Jag reserverar mig för att jag inte är insatt i det ekonomiska systemet
          med inflation och människors påståenden om att ekonomisk tillväxt är
          livsnödvändig.

Du nämde marknadsföring. Idag kan man studera det på högskolenivå, så
          det är väl antagligen en ganska genomgående och välstuderad vetenskap
          om hur man manipulerar människor och att skapa påhittade behov. Konsumtion
          kräver produktion, och produktion kräver energi. Ser man på resten av
          världens konsumtion så är kött en riktig lyxvara (jag vill stolt poängtera att
          jag själv ser kött som en lyxvara och konsumerar den därefter).
          För tydligargöra min poäng så räcker det med att slå på en
          reklamfinansierad TV-kanal. Budskapen är ofta tydliga.
          "Du är ful", "Du duger inte", "Din bil är för liten" osv.
          Men reklam handlar också om tillväxt och tillväxt är energikrävande.

Roligt bildspel i sammanhanget om matfördelning världen om:
          http://www.time.com/time/photogallery/0,29...1373664,00.html

Historiskt sett så tror jag att det kräver en ordentlig kris
          för att en förändring ska ske ordentligt. Ifall oljepriserna skulle gå upp
          så pass mycket att det blir mer ekonomiskt med biogas så skulle
          förmodligen mer pengar investeras i utveckling av biogasen och en
          bättre infrastuktur skulle byggas upp. Andelen pengar som går till forskning
          om energiteknik skulle antagligen överlag blir mycket mer.
          Jag undrar ifall fenomen som växelbruk skulle ha tagits i bruk på
          allvar ifall det inte vore för fenomen som t.ex. potatiskrisen på Irland under 1800-talet

Sammanfattningsvis tror jag det inte är svårare än så att pengar
          prioriteras oavsett. Ifall det handlar om akut överlevnad så kommer pengar
          att investeras där det behövs, annars blir det nog reserverat till
          människors bekvämlighet. Nu för tiden kan man t.om. handla för pengar
          som man inte har och se hur det har gått.

Jag köper själv mycket KRAV-produkter (och även en del andra
          ekologiskt märkta produkter). Men det är inte av miljöskäl först och
          främst utan för att jag känner mig tryggare med kött- och mjölkproduktion som
          är kontrollerat under deras regelverk. När det kommer till grönsaker så försöker
          jag snarare tänka på grödor som är producerade i närheten. Men även här
          finns det en hel del att tänka på. Ortonovos växthusodlade grönsaker eller
          friodlat i Spanien? Men jag är inte sådär jättenoggrann jämt.

Rent miljömässigt när det kommer till KRAV-certifierade odlingar är väl
          att man slipper använda den energikrävande konstgödningen (transport och
          produktion). Men nu har jag förvisso inte sett några exakta jämförelser.
          Bara en sån sak som att man föder upp sitt boskap på foder med sojabönor
          som bas lär dra en hel del energi att transportera. Där kan det också skilja
          sig.

Å andra sidan kan man på Coop köpa KRAV-märkt honung från Sydamerika brevid
          vanlig svenskproducerad honung. Så man ska knappast blint gå efter en
          märkning. KRAV själva påpekar också detta men menar att det "sänder ut
          en signal".

Lite mer info på KRAV:s hemsida här.

Vill man vara riktigt kritisk så kanske man borde anmärka på att
          KRAV ofta använder sig själva som källa, men jag har inte gjort någon
          nämre undersökning av det. Det är möjligt att de har gott om bakgrundsmaterial
          ifall man letar lite mer.

Jag tror även många är ganska tveksamma till de genvägar och
          effektiviseringar som matkemin ger för företag som vill ha ökad
          tillväxt. Speciellt när det släpps lättlästa böcker som "Den hemlige
          kocken : det okända fusket med maten på din tallrik". Här erbjuder
          KRAV en viss trygghet till de som tycker det är viktigt.

Angående näringsläckor som bidrar till övergödning i sjöarna...
          Går det inte att fånga upp vattnet på något vis? Det är väl dessutom
          näringsrikt och borde kunna vara användbart i ett kretslopp, eller?
          I synnerhet om det är regnvatten. Det är ju "gratis". T.ex. gräver
          många dräneringsdiken runt sina åkrar, kanske det det vara en idé?

Till Jan Lindgren:
          Jag har ögnat igenom statistiken nu, tyckte den till och från var
          lite virrig men oavsett så tror jag det är alldeles för lite underlag
          för att svart på vitt säga att ekologisk odling har större miljöpåverkan
          än konventionell odling. Vad jag menar är att det finns många fler
          parametrar att ta med i beräkningen än skörd per hektar. Jag tror dessutom
          att man måste definiera odlingsmetoderna mer noggrannt ifall man ska
          göra en riktig jämförelse. Jag kan mycket väl tänka mig att ifall man
          använder "fel" bekämpningsmedel i en konventionell odling där man odlar
          fruktsättande grödor som kräver insektspollinering för att gå i frukt inte
          ger någon vidare skörd alls. Vidare kanske det skiljer sig jättmemycket ifall
          man har problem med potatisbladmögel, då blir det helt plötsligt mycket
          viktigare med bekämpningsmedel.
          I frågan om skörd per hektar handlar det väl först och främst om ifall vi har
          mark nog för att försörja befolkningen på ekologiskt odlad mat, i andra hand
          om hur mycket energi de olika metoderna kräver (i hela ledet).

Om man enbart pratar lönsamhet så finns det andra livsmedel där ekologisk
          produktion är mer lönsam. Se t.ex. denna rapport från Svensk mjölk
          Sen finns det en del rapporter som menar att ekologisk mjölkproduktion är
          mer lönsam. Källa: Svensk mjölk

Vänliga hälsningar \o/

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Källtorpet L&T
          Inlägg 26-05-2009, 14:45
          Länk hit: #84

Medlem

kors!!!
          här har det skrivits..

var börjar man..?

biogas, som fordonsgas till traktorer så är biogasen kass anser jag.
          precis som du skrev så handlar det om så stora volymer alternativt tankar med höga tryck som bl a sprängämnesinspektionen inte tycker om.
          dom 200 m3 som du säger är ju i atmosfäriskt tryck, gasen går ju att komprimera som det skrivs om i bioenergiportalen..
          dessutom så ställs det väldiga krav på reningen av gasen.
          men däremot till värme så kan det vara intressant.
          elda biogas går att göra med "skitigare" gas..

projektet i Västerås baseras ju på vallensilage ifrån gårdar runt stan men den största delen produktionsråvara kommer hur kompostpåsarna ifrån hushållen..

jag är skeptisk till att bara producera biogas under en koncentrerad period, om jag inte har fattat fel så tar det en stund att få igång processen och ser man till lantbrukets möjligheter till att producera biogas så kommer det ifrån gödseln och den produceras ju ur djuren året runt.
          tror inte att det går att räkna hem en anläggning annat än att den går året runt..

CITAT
          För att komma till bukt med miljöproblemen så tror jag man måste börja
          producera för mänsklig nytta snarare än att enbart (eller till största del)
          sikta på ekonomisk tillväxt och massproduktion. Många människor kan faktiskt
          känna sig lyckliga i livet genom att inte få mer och mer pengar hela tiden.

här finns ett enkelt svar, det finns inte ekonomiskt överskott ute på gårdsnivå för att chansa som det ser ut idag..
          jag hänger kvar vid mjölkproduktionen lite, det har aldrig varit så dålig lönsamhet som det är idag, mjölkpriset har sjunkit under den nivå som var på 80-talet, löner, el, diesel, ja alla omkostnader har ökat oerhört sedan dess.

vad är det för fel på mjölken som inte är KRAV-märkt ifrån våra svenska mejerier då??
          köttet som är märkt med ursprungsland Sverige, är det producerat under plågsamma förhållanden??
          är det fullproppat med hormoner??

3 frågor ett svar: NEJ!

vad gäller lönsamheten hos ekologisk mjölkproduktion så är det en felaktig jämförelse anser jag..
          man jämför exempelvis 2 st 50-kors besättningar, en krav och en konv.
          för att producera foder till 50 kor ekologiskt så går det åt en större areal alternativt att man får minska koantalet och då sjunker nettot..

jag kommer nog på mer att skriva om en stund men nu snurrar det bara, återkommer...

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 26-05-2009, 17:16
          Länk hit: #85

Medlem

Hej!
          Går det åt större areal att producera maten vi behöver så blir det mindre natur. Jag vill inte ha tillbaka den tiden då den lilla byn jag bor enbart bestod av lågproducerande jordbruksmark. Använd den odlade arealen maximalt och låt oss ha både produktiv skog och vild natur.

Jag läste för några år sedan om ett färdigt system att omvandla metan till konstgjord diesel. Man behövde inte rena metanet och det var kostnads-och energieffektivt. Tyvärr så var nog företaget för sent ute eftersom kommunerna redan investerat för mycket i metanproduktion och användning. Jag gillar inte hanteringen av metan på grund av riskerna för läckage. Metan är en värre växthusgas än koldioxid.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          officinalis
          Inlägg 27-05-2009, 10:09
          Länk hit: #86

Medlem

Till Källtorpet L&T:
          Jajamensan, här skrivs det smile.gif. Det är lärorikt!

Nä, biogasen verkar på intet sätt klockren. Har aldrig läst någon riktigt begriplig jämförelse med andra bränslen heller, så det är
          svårt att veta om det är något att propagera för. Dessutom måste man väl till och från sålla bland den lobbyverksamhet som man
          antagligen dyker förbi då och då.
          Miljövänligare uppvärmning av t.ex. växthus lär kanske vara något för odlare att titta på. Men i slutändan kommer det bli en
          ekonomisk fråga, precis som vi diskuterat tidigare.
          Hur pass ekonomiskt är biogas på lång sikt i jämförelse med till exempel Diesel?

Hur menar du med att räkna hem en anläggning? Att det inte lönar sig att ha en biogasanläggning som endast är aktiv under vissa
          perioder? Är det investeringskostnader du tänker på då? För jag antar att en anläggning som bara står inte kostar några pengar
          såvida inte en aktiv användning måste ske för att tjäna tillbaks investeringskostnaderna.

Jag har aldrig sagt att det är fel på svensk mjölk som inte kommer ifrån KRAV-märkta gårdar. Men för mig som konsument är det betydligt tryggare att köpa produkter som dels lyder under Djurskyddslagen och KRAV:s regelverk. Vi har ca 360 000 mjölkkor
          (Svensk mjölk) och ca 1 500 000 nötdjur (Svenska Wikipedia, som referer till SCB). Det är naivt att tro att all kött- och mjölkproduktion sker under humana omständigheter bara för att det är i Sverige. Senast idag i DN så skrevs det om ohuman hantering av gris. Därför tycker jag KRAV är bra. Men jag är knappast insnöad på certifieringen i sig. Skulle jag titta förbi en gård där jag tycker mig se djur som mår bra skulle jag inte på något sätt ha problem att köpa varken mjölk eller kött ifrån den gården.

Du får gärna utveckla och förklara lite mer varför du anser att den undersökningen jag länkade till har fel i. Ifall jag har tolkat dig rätt så är det alltså mer lönsamt med konventionell mjölkproduktion? Dvs. tvärt emot vad den undersökningen säger.

Till Jan Lindgren:
          Jag håller med dig. Det är tråkigt ifall det ekologiska jordbruket (..hur man nu vill definiera ekologiskt jordbruk wacko.gif ) ska bre ut sig på bekostnad av vår fina skog.

Det låter ju trevligt ifall man skulle kunna omvandla metan till konstgjord diesel. Hur skulle det fungera i praktiken? Metan är
          väl en av de huvudsakliga gaserna som produceras i en biogasanläggning om jag har förstått det rätt. Hur miljövänligt är konstgjord diesel?

Har också läst att metan är värre än koldioxid. Det diskuteras mycket i media om att boskap är en stor källa till metanutsläpp.

När vi pratar om skörd/areal så är det väl främst ogräsbekämpning vi pratar om? Vilka medel finns tillgängliga? Glyfosat (Monsantos
          flaggskepp) är vad jag förstått en av de mest miljövänliga. Men i vissa odlingar kanske inte ogräset är någon större fara för skörden. I en potatisodling så kan jag tänka mig att bladmögel/brunröta är ett betydligt större hot mot skörden och jag kan mycket väl tänka mig att ämnen som fluazinam är betydligt mer hälsovådliga och miljöfarliga. Läste lite kortfattat om det här.

När det kommer till bekämpningsmedel så kan man väl också behöva tänka på var produktionen sker, hur energikrävande produktionen är och hur det transporteras för att få en bättre helhetsbild av hur miljövänligt det är.

Om det nu bara är skörd/areal som är hotet med ekologisk odling så kanske man behöver titta över noggrannare över vad som begränsar skörden och för vilka grödor och hur man med så lite energi som möjligt och så lite miljöpåverkan som möjligt kan bekämpa detta. I vissa fall kanske det räcker med något så enkelt som marktäckning för att hålla ogräset borta.

Ett annat problem är såklart skadedjur. Är monokulturer det största problemet här? Går det att lösa på något annat vis för att få en större biologisk mångfald, som i sin tur begränsar populationerna av djur som påverkar skörden negativt.

Det finns mycket att diskutera och spekulera in i innan man avfärdar ekologisk odling anser jag. Desto mer man läser, desto större blir gråzonerna.

Redigerat av officinalis: 27-05-2009, 10:11

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Källtorpet L&T
          Inlägg 27-05-2009, 10:54
          Länk hit: #87

Medlem

å´igen!!!
          tror minsann att det är ett ämne som intresserar dig..

CITAT
          Hur pass ekonomiskt är biogas på lång sikt i jämförelse med till exempel Diesel?
          Hur menar du med att räkna hem en anläggning? Att det inte lönar sig att ha en biogasanläggning som endast är aktiv under vissa
          perioder? Är det investeringskostnader du tänker på då? För jag antar att en anläggning som bara står inte kostar några pengar
          såvida inte en aktiv användning måste ske för att tjäna tillbaks investeringskostnaderna.
          man har ju fortfarande fasta kostnader som räntor och amorteringar.
          dessa blir ju högre per producerad m3 gas om man bara kör 30 % av kapaciteten.
          visst skulle det gå att ha en mindre anläggning som producerar en mindre mängd hela tiden och pumpar till lager men då blir det stora kostnader i tankar osv.
          sen är det ju som jag skrev tidigare omständigt att starta upp processen efter stillestånd och det är ju oxå något som kostar.

CITAT
          Du får gärna utveckla och förklara lite mer varför du anser att den undersökningen jag länkade till har fel i. Ifall jag har tolkat dig rätt så är det alltså mer lönsamt med konventionell mjölkproduktion? Dvs. tvärt emot vad den undersökningen säger.

det som jag tycker är fel är att man jämför inte gårdarna utan besättningarna.
          dom jämför exempelvis 50 kor konventionellt ställt mot eko.
          om man istället skulle jämföra t ex. en gård med 100 ha, hur många kor eller hur mycket mjölk den gården klarar av att producera.
          ekologiska kor producerar en lägre mjölkmängd än konventionella. =mindre mjölk till mejeriet
          ekologiska vallar avkastar lägre skördar med lägre näringsinnehåll. =högre arealsbehov/kg mjölk eller färre kor
          ekologisk spannmål avkastar sämre. =högre arealsbehov/kg mjölk eller färre kor

och i och med att skördenivåerna varierar oerhört mellan åren i ekologisk produktion så bör man ha lite "marginalareal".
          innan vi köpte gård så räknade vi på en mjölkgård och hade rådgivare ifrån Hushålningssällskapet till hjälp med kalkylerna.
          han körde sina schablonmodeller och gjorde kalkyler för både eko och konventionellt.
          när jag började ifrågasätta siffrorna i kalkylerna så visade det sig att han baserade allt på försöksresultat.
          "men så ser ju inte verkligheten ut", svarade tokfan.
          -nej, sa jag, och du menar att vi ska köpa gården och ställa om till eko med dina siffror som underlag??
          "njae, det är ju lite riskabelt",sa han.
          jag konstaterade att rysk roulett med fullt magasin var säkrare än det....

slutsatsen av detta är att, inte ens ekorådgivarna är säkra på sin sak.
          då funderar jag på hur säkra siffrorna är i SM´s undersökning..?

det blev lite rörigt men jag tror att du förstår...

/Tobbe

Citera
          officinalis
          Inlägg 29-05-2009, 13:42
          Länk hit: #88

Medlem

Till Källtorpet:
          Jajamensan. Jordbruket är intressant. Det ligger lite i skymundan och den allmäna massan verkar inte ha en aning om hur pass viktigt det egentligen är.
          För egen del är det väl mer att jag själv har en liten dröm om en mindre gård med självhushåll av grönsaker, lite höns, biodling och förvaringsmöjligheter som jordkällare och liknande. Den största haken är givetvis pengar. Men jag får väl försiktigt fila på drömmen medan jag byger upp ett litet kapital och framförallt får fler idéer.
          Jag är personligen inte intresserad av att rädda världen, eller tror att jag kan göra det. Men det är viktigt och intressant att diskutera den rådande situationen och hur det eventuellt skulle kunna vara.
          Jag har ofta tänkt att det är hos producenterna en förändring måste ske, men inser medan vi diskuterar hur viktig ekonomin blir i denna fråga och att i slutändan är det konsumenterna som styr.
          Angående skördarna i ekologisk odling. Ni båda verkar vara väldigt övertygande om att ekologisk odling (utan kemisk bekämpning och utan konstgödsel) per definition ger lägre skörd. Varför det? T.ex en ekologisk tomatodling i växthus med biologisk bekämpning borde väl kunna ge likadan skörd och dessutom vara billigare?
          När det kommer monokulturer över stora arealer verkar det dock bli ett problem med ogräs som tar över i större utsträckning (där skörden påverkas positivt av kemisk bekämpning givetvis). Men jag tycker inte att konventionell odling per definition är bättre för miljön. Men om det nu är så svart & vitt som Jan Lindgren nämner så står det lite i valet mellan ingen skog (större områden med lågproducerande jordbruk av t.ex. spannmål) och sjuk skog (närliggande vattendrag som påverkats av glyfosat eller liknande).

--------------------

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 29-05-2009, 19:35
          Länk hit: #89

Medlem

Hej!
          Det är mycket sällan att det används växtskyddsmedel i tomat och gurkodlingar i Sverige. Däremot är det mycket svårt att tillföra lagom mängd gödsel med naturgödsel. Teoretiskt så borde det dock gå.

Jag tror inte du behöver vara orolig för några stora läckage av växtskyddsmedel. Kunskapen går hela tiden framåt och utbildningen blir bättre och bättre. Detär ingen som använder mer än vad som är absolut tvunget. Jag är ganska förtjust i IP-odling. Jag studerar mest frukt och bär och där är IP helt suveränt.

Monokulturer är inget problem däremot kan det bli stora problem om man inte växlar gröda ofta. De flesta bönder driver ett växelbruk antingen de vill eller ej. Det är i praktiken nödvändigt.

"Ekologisk" odling kräver djur på gården. Skulle alla ha erfordligt antal djur så skulle det bli problem med matproduktionen. Det behövs spannmålsgårdar, fruktodlingar, grönsaksodĺingar och bärodlingar. Idag så använder tex "ekologiska" grönsaksodlingar blodmjöl för att få kväve. Ett sätt att utnyttja den konventionella odlingen. Fosfor köps in från gruvor precis som konventionella odlar gör.

Ogräs är ett hemskt problem. Jag tillbringar ganska mycket tid på en konventionellt odlad gård. Nu brukas bara några få hektar men grödorna är så många att det i praktiken inte går att använda hebicider. Det innebär att det går åt ca 60 timmar i veckan till ogräsrensning för att hjälpligt hålla ogräset stången. under årens lopp har fröbanken blivit så stor att så fort du rör i jorden så gror nya frön. Det skulle inte hjälpa att odla vall som "ekologerna" hävdar. Fröet försvinner inte för det. jag skulle tro att det idag skulle ta åtminstone 20 år av odling med herbicider för att reducera ogräsbanken till en rimlig nivå. Flerårigt ogräs hålls i schack med hjälp av punktbehandling med glyfosat. En del löser ogräsproblemet med att ha en träda som harvas upprepade gånger hela sommaren men det är uppenbart miljöskadligt. ( Det kan var intressant med ogräs också. Ett gäng forskare från Lund var på gården och blev djupt imponerade av att hitta så många arter av målla på ett ställe.)
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Källtorpet L&T
          Inlägg 28-06-2009, 07:20
          Länk hit: #90

Medlem

hmm...
          nu är året höskörd bärgad och nu har jag facit på hur ett flertal år av "extensiv" vallodling utvecklar sig..
          jag har tagit hö på vallarna i 3 år utan att gödsla dom och i år är det skandalöst dålig skörd..

på gården där jag är uppväxt så sa vi alltid att en bra höskörd (gödslad med konstgödsel och flytgödsel) gav 10 rundbalar per tunnland, alltså 20 bal/ha..
          dessutom så snålgödslades det till återväxten och vi tog en "bra" ensilageskörd på hösten..

nu till mina vallar..
          i och med att det är hö till bl a hästar så har jag enbart gräs i vallen, hästar får visst "fång" av klöverhö..
          och gödseln jag har tillgång till är fastgödsel och det är jag inte sugen på att sprida på vallarna heller, det är lätt att få med i fodret när man skördar..
          jag har dock inte tagit någon återväxt utan den hackar jag ner som gröngödsling..
          en åker som är på 1 ha gav 5 rundbalar (2,5 bal/tunnlad) och en annan åker som är 3 ha gav 17 rundbalar (2,8 bal/tunnland)..

så nu kommer det att bli ny odlingsstrategi på torpet, hade inför detta år en fundering på att ställa om till ekologiskt men det ger vi faan i..

Citera
          henriks
          Inlägg 28-06-2009, 10:13
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

OJOJ vad det har skrivits här.... och jag som missat allt detta roliga!

Jag har inte läst in mig på varenda rad ni har skrivit, men några kommentarer:

Varför skulle det inte gå att köra traktorer på biogas? Bussar, lastbilar och personbilar fungerar utmärkt!

Vi håller succesivt på att byta ut vår fordonsflotta på jobbet mot biogas på de fordon som används på ett sådant sätt att det är lätt att komma åt tankningsstället.

De enda fordon vi har som vi ansett är orimligt att köra på biogas är GRÄVMASKINERNA och då just pågrund av besväret för att kunna tanka.

1 "normalkubikmeter" biogas innehåller ungefär lika mycket energi som 1,1 liter bensin, komprimerat till 300 bar tar 1m3 gas upp ca 3,3 liters volym, alltså ganska exakt 3 liter gas per liter bensin, sen kommer ju tyvärr det lilla kruxet med att stänga in gas vid 300 bars tryck, och hela tanken blir ganska tung och otymplig.

Just i en traktor, som har en stor del av sin vikt just för att den skall VÄGA mer, borde denna extra vikt inte spela någon som helst roll. Lastbilar som går med tung last och maxar fordonsvikten är inte heller lämpliga för gasdrift - men alla mindre distributionsbilar, servicebilar mm som inte körs med så tung last, och ofta korta sträckor = perfekt

Nästa kommentar:
          Ja, metangas är en stark växthusgas och bör inte släppas ut, att göra fordonsgas av gödsel MINSKAR metangasutsläppen till atmosfären samtidigt som koldioxidutsläppen också minskar till följd av minskad användning av fossila bränslen.

Att "tvångsmata" nötkreatur med massor v kraftfoder så tt de skall producera mer och ständigt vara lösa i magen - det är det som ökar metangasutsläppen. Rötslammet som är resten efter metangastillverkning är bättre som växtnäring än gödsel i sig. Varför? jo för att slammet inte avdunstar och släpper ifrån sig ämnen till luften lika lätt som gödsel.

Till sist:
          Ifall någon undrar, kör vi våra fordon på gas, producerat av rötatavloppsslam. Renar och komprimerar den till 300 bar gör vi själva.
          Tills för något år sedan användes gasen obehandlad till uppvärmning, men det är lönsammare att använda fjärrvärme till uppvärmning och gasen till fordonsdrift!

--------------------

Citera
          Källtorpet L&T
          Inlägg 28-06-2009, 10:36
          Länk hit: #92

Medlem

CITAT (henriks @ 28-06-2009, 11:13) *
          Just i en traktor, som har en stor del av sin vikt just för att den skall VÄGA mer, borde denna extra vikt inte spela någon som helst roll. Lastbilar som går med tung last och maxar fordonsvikten är inte heller lämpliga för gasdrift - men alla mindre distributionsbilar, servicebilar mm som inte körs med så tung last, och ofta korta sträckor = perfekt

problemet är väl placeringen av trycksatta tankar på en traktor..
          har sett nå´n försökstraktor som likt bussarna har tankarna på taket, kan ju funka på en traktor som endast går i fält, jag skulle inte vilja ha en sån i skogen och ska man in i lösdrifter osv så brukar takhöjden vara fullt tillräcklig som det är idag..

CITAT (henriks @ 28-06-2009, 11:13) *
          Att "tvångsmata" nötkreatur med massor v kraftfoder så tt de skall producera mer och ständigt vara lösa i magen - det är det som ökar metangasutsläppen. Rötslammet som är resten efter metangastillverkning är bättre som växtnäring än gödsel i sig. Varför? jo för att slammet inte avdunstar och släpper ifrån sig ämnen till luften lika lätt som gödsel.

det är ju en fråga om produktionskostnader, för att kunna få någon som helst lönsamhet på nötkreatur, kött som mjölk så gäller det att "få ut" så mycket som möjligt av varje stallplats..
          tyvärr så är det en trend som knappast kommer att gå att ändra på..
          även om avräkningspriserna kommer höjas så kommer inte överproduktionen att bromsas, och sänker man priserna så ökar pressen på bönderna och djuren eller så kommer vi inte att ha någon produktion alls..
          och så vill inte jag ha det i alla fall..

Citera
          henriks
          Inlägg 28-06-2009, 11:03
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

CITAT (Källtorpet L&T @ 28-06-2009, 11:36) *
          problemet är väl placeringen av trycksatta tankar på en traktor..
          har sett nå´n försökstraktor som likt bussarna har tankarna på taket, kan ju funka på en traktor som endast går i fält, jag skulle inte vilja ha en sån i skogen och ska man in i lösdrifter osv så brukar takhöjden vara fullt tillräcklig som det är idag..

Ja, men då tänker du dig en befintlig traktor som är konverterad. Om man KONSTRUERAR en traktor avsedd för gasdrift redan från början och utgår från en ram med integrerad gastank? borde inte det fungera?

CITAT (Källtorpet L&T @ 28-06-2009, 11:36) *
          det är ju en fråga om produktionskostnader, för att kunna få någon som helst lönsamhet på nötkreatur, kött som mjölk så gäller det att "få ut" så mycket som möjligt av varje stallplats..
          tyvärr så är det en trend som knappast kommer att gå att ändra på..
          även om avräkningspriserna kommer höjas så kommer inte överproduktionen att bromsas, och sänker man priserna så ökar pressen på bönderna och djuren eller så kommer vi inte att ha någon produktion alls..
          och så vill inte jag ha det i alla fall..

Nä, mat vill vi ju alla ha, men det är lite för stor förenkling att bara avfärda problemet med att säga att "vi kan inte hejda utveckligen" - nä, det kanske vi inte kan, eller ens vill, men vem säger att det hela tiden måste vara kvantitet och pris som gäller? vad har vi för nytta av massor med billig mat om vi inte kan bo kvar på jorden?

Jag tror att större delen av mänskligheten måste tänka om och tänka "out of the box" = i nya banor

--------------------

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 28-06-2009, 11:13
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (henriks @ 28-06-2009, 12:03) *
          .......
          Nä, mat vill vi ju alla ha, men det är lite för stor förenkling att bara avfärda problemet med att säga att "vi kan inte hejda utveckligen" - nä, det kanske vi inte kan, eller ens vill, men vem säger att det hela tiden måste vara kvantitet och pris som gäller? vad har vi för nytta av massor med billig mat om vi inte kan bo kvar på jorden?

Jag tror att större delen av mänskligheten måste tänka om och tänka "out of the box" = i nya banor

tummenupp.gif Kanonbra inlägg biggrin.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          officinalis
          Inlägg 29-06-2009, 08:02
          Länk hit: #95

Medlem

CITAT (Källtorpet L&T @ 28-06-2009, 08:20) *
          hmm...
          nu är året höskörd bärgad och nu har jag facit på hur ett flertal år av "extensiv" vallodling utvecklar sig..
          jag har tagit hö på vallarna i 3 år utan att gödsla dom och i år är det skandalöst dålig skörd..
          (..)

Du tror inte att detta kan bero på den låga medeltemperaturen vi har haft under Juni?

--------------------

Citera
          Källtorpet L&T
          Inlägg 29-06-2009, 08:26
          Länk hit: #96

Medlem

njae, jag har pratat med grannarna som gödslar sina vallar och dom har normal och även över normal höskörd..
          åkte förbi den 3:e åkern nu på morgonen och den gav mest hö, 4,5 ha och det stod 39 balar (4,3 balar/tunnland)..
          alltså inte ens halv skörd någonstans..

Citera
          officinalis
          Inlägg 29-06-2009, 08:36
          Länk hit: #97

Medlem

CITAT (Källtorpet L&T @ 29-06-2009, 09:26) *
          njae, jag har pratat med grannarna som gödslar sina vallar och dom har normal och även över normal höskörd..
          åkte förbi den 3:e åkern nu på morgonen och den gav mest hö, 4,5 ha och det stod 39 balar (4,3 balar/tunnland)..
          alltså inte ens halv skörd någonstans..

Jaha. Jag pratar förvisso mest med småskaliga husbehovsodlare. Men många menar att den låga temperaturen haft en dålig inverkan på odlingen.
          Antar väl att det är uppenbart att man måste föra tillbaks näring till jorden förr eller senare. För att återknyta till ämnet så kanske baljväxterna och djur i anslutning till gården blir viktigare i framtiden ifall oljepriserna blir för höga. Vad tror du själv om lokal näringsproduktion i framtiden eller räknar du med att handelsgödselspriserna kommer behålla samma nivå?

--------------------

Citera
          officinalis
          Inlägg 10-01-2010, 22:49
          Länk hit: #98

Medlem

Lite nytt i ämnet:
          Brian Dunning kritiserar bland annat lokalt producerad mat och argumenterar för att en centralisering är effektivare. Kritiserar pionjärer som Michael Pollan och Salatin.
          http://skeptoid.com/episodes/4162

"The overall picture is often a lot more complicated than simply "locally grown""
          ..tycker jag sammanfattar hur jag ser på saken.

Vad tycker ni andra?

--------------------

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 08:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon