Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mest hatade krukväxtgen?
          Piccante
          Inlägg 09-12-2008, 23:34
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Boxer @ 09-12-2008, 22:25) *
          Jättegullig! wub.gif

Okej, det finns tråkiga och fula sorter, men denna vita med gröna blad tycker jag är fräscht.

Denna är ju söt som socker (saintpaulia.wbs.cz)

Och vem kan motstå denna??? (från www.gesneriasterna.se) /

Nu kom jag på att jag ogillar även Saint Paulia. På bokmässan dök en person från saint pauliasälskapet på mig och frågade om jag inte ville bli medlem. Jag försökte lite fint säga att; -nä det är inte riktigt min grej då visade hon den sorten som Boxer visade på nedersta bilden och ville bevisa att alla inte såg likadana ut och var tråkiga och den var ju om möjligt ännu tråkigare än de vanliga thumbdown.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          flaxss
          Inlägg 09-12-2008, 23:45
          Länk hit: #42

Gäster

CITAT (Markus_H @ 09-12-2008, 23:34) *
          Nu kom jag på att jag ogillar även Saint Paulia. På bokmässan dök en person från saint pauliasälskapet på mig och frågade om jag inte ville bli medlem. Jag försökte lite fint säga att; -nä det är inte riktigt min grej då visade hon den sorten som Boxer visade på nedersta bilden och ville bevisa att alla inte såg likadana ut och var tråkiga och den var ju om möjligt ännu tråkigare än de vanliga thumbdown.gif

exakt älskling tummenupp.gif tycker så också.

Citera
          Boxer
          Inlägg 10-12-2008, 00:03
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

CITAT (Markus_H @ 09-12-2008, 23:34) *

Fel, fel, fel! nono.gif flirting.gif

CITAT (flaxss @ 09-12-2008, 23:45) *
          exakt älskling tummenupp.gif tycker så också.

*hrmpfff* whistling.gif

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          Piccante
          Inlägg 10-12-2008, 00:09
          Länk hit: #44

Medlem
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Boxer @ 10-12-2008, 00:03) *
          Fel, fel, fel! nono.gif flirting.gif
          *hrmpfff* whistling.gif

Smaken är som baken, men det är svårt att gilla något när någon försöker övertala mig till det.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Boxer
          Inlägg 10-12-2008, 00:12
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

CITAT (Markus_H @ 10-12-2008, 00:09) *
          Smaken är som baken, men det är svårt att gilla något när någon försöker övertala mig till det.

giggle.gif

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          blomkronan
          Inlägg 10-12-2008, 00:13
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (Boxer @ 09-12-2008, 22:25) *
          Jättegullig! wub.gif

Okej, det finns tråkiga och fula sorter, men denna vita med gröna blad tycker jag är fräscht.

Denna är ju söt som socker (saintpaulia.wbs.cz)

Och vem kan motstå denna??? (från www.gesneriasterna.se) /

s:t paulor som är såååå söta
          Bifogad fil  DSC00767.JPG ( 141.36k ) Antal nedladdningar: 34

wub.gif

Citera
          tepa
          Inlägg 10-12-2008, 09:17
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej Streppen

...och vad är det DU har där på bilden till höger, som påminner lite om Fuchsians hängande blommor ? Den är ju jättefin ! VILL HA !!

Hälsn Tepa

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 10-12-2008, 09:44
          Länk hit: #48

Gäster

CITAT (flaxss @ 09-12-2008, 18:08) *
          vanlig krukväxt cyklamen tål inte frost. men dom som säljs på plantskolor bland perennerna ( höst och vårcyklamen) är härdiga i sverige (om man täcker dom där snön är frånvarande).

Tack Flaxss, det kunde man ju misstänka. Observera att jag skrev här i mitt inlägg:

CITAT (Rosmarin @ 09-12-2008, 11:06) *
          Hej alla ni som säger att ni hatar cyklamen; Plantera dem utomhus i en rabatt så ska ni få se! De ska inte planteras för djupt, jordytan i krukan ska sättas på samma nivå som markytan. INTE TÄCKA!!! De tål en del frost. Och de är perenna där de trivs. Fungerar kanske inte med alla sorters cyklamen, men om ni nu inte tycker om dem i alla fall så förlorar ni ju inget på att prova whist.gif (Jag tyckte också att de var hemska innan jag såg dem växa vilt, utomhus)

http://tbn1.google.com/images?q=tbn:YTQtdF...eapolitanum.jpg

http://tbn2.google.com/images?q=tbn:MRIi6p.../10000/5423.jpg

http://images.google.fr/images?hl=fr&c...=1&ct=title

Citera
          evaisa
          Inlägg 10-12-2008, 10:00
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem nr: 16 616

Tänk att det finns så många saint pauliahatare! Jag har inga men jag tycker de är fina. Jättefina!

Men, nu när jag har massor av görsoliga söderfönster så saint pauliorna går bort. Liksom hibiskusarna. Det är faktiskt så att min sansevieriasamling är en följd av det heta vardagsrummet. Så kan det gå!

Å nu när jag kört in mej på en växtsort så klarar jag inte längre att ta hand om de andra. Jag missar att de skall ha mer vatten, fler gånger i veckan. Det är som att jag inte ser dom längre.

Citera
          Red Top
          Inlägg 10-12-2008, 10:46
          Länk hit: #50

Medlem
          Medlem nr: 16 329

Det finns nog inte några krukväxter jag hatar.
          Däremot finns det många växter, som inte gillar mig, dvs jag lyckas alltid ta död på dem, hur noga jag än följer alla skötselanvisningar. De känner nog på sig att jag har svårt för dem. Exempel på sådana är cyklamen, gloxinia, orkideer. Växter som folk gärna tar med sig som gåva för att-"Vi vet ju att du älskar alla blommor".
          no.gif
          Det finns oxå växter jag inte är särskilt förtjust i, t ex rosenkalla. Fick ett ex förra året och har gjort mitt bästa för att misshandla den, men inte ger den upp, nejdå den växer och frodas och jag har inte någon bra plats att ställa den på. :suck:

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          evaisa
          Inlägg 10-12-2008, 10:57
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem nr: 16 616

Red top!

Jag känner igen problemet med de "fådda" blommorna. Vad kräsen man känner sej när man inte vill ha gebortblomman. Folk ser ju att man har massvis med blommor och så tror dom att man vill ha fler.... (funderade dom aldrig på var den skulle stå?)

Läser man tråden verkar det som att det är just gebortblommorna som är oälskade. Hårt drivna saker som tycks vara preparerade för att växa ihjäl sig inom några veckor.

Eller beror vår oginhet på att vi gillar blommor så mycket att vi vill välja dom själva?

Citera
          Betty
          Inlägg 10-12-2008, 12:07
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT
          Mest hatade krukväxten?

Kommer inte på någon krukväxt som jag hatar. Men jag är inte så värst förtjust i vanliga skräpiga begonior, trista kaktusar, "säsongsblommor" typ toffelblommor, klängiga vandrande judar, monstruösa monsteror, rangliga Yuccapalmer, vräkiga Fågelbobräknar, ja ormbunkar över huvudtaget - kommer säkert på fler om jag funderar en stund till...

Redigerat av Betty: 10-12-2008, 12:07

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          blomkronan
          Inlägg 10-12-2008, 12:13
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (evaisa @ 10-12-2008, 10:57) *
          Eller beror vår oginhet på att vi gillar blommor så mycket att vi vill välja dom själva?

Där håller jag me... det är nog så.

Som att ge en poslinshund till någon som samlar på sånna... man vill ju inte ha vilken som helst, dom ska ju vara "speciella" för mig...

Citera
          flaxss
          Inlägg 10-12-2008, 12:46
          Länk hit: #54

Gäster

CITAT (Rosmarin @ 10-12-2008, 09:44) *
          Tack Flaxss, det kunde man ju misstänka. Observera att jag skrev här i mitt inlägg:

förstod inte hur du menar, du skrev ''kanske'' inte fungerar på alla och jag skrev till vilka som funkar.

och då dom är känsliga för regn så bör man täcka dom ''där'' snön inte finns både mot kyla och regn. dom brukar ändå klara sig väl om vintern inte är allt för kall och regnig . ska odlas i ett varmt läge i väldränerande jord runt knölen och bättre jord runt fötterna. jag har varit med om att ''härdig'' cyklamen har dött här i skåne zon 1-2 där jag bor under kalla men regniga vintrar när det ändå inte var kallare än -20c -24c.

att plantera ut cyklamen som man köper vid jul kommer inte funka. då den kommer frysa ihjäl vid första frostnatt.

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 10-12-2008, 15:43
          Länk hit: #55

Gäster

CITAT (flaxss @ 10-12-2008, 12:46) *
          förstod inte hur du menar, du skrev ''kanske'' inte fungerar på alla och jag skrev till vilka som funkar.

...

att plantera ut cyklamen som man köper vid jul kommer inte funka. då den kommer frysa ihjäl vid första frostnatt.

Ja precis, och det var jättebra att du gjorde det. Mitt förtydligande skrev jag för att alla ska förstå att jag inte var säker och att min idé BARA GÄLLER CYKLAMEN SOM HAR GETTS TILL FOLK SOM INTE TYCKER OM SåDANA OCH ALLTSå INTE HAR NåGOT ATT FÖRLORA På ATT PROVA.
          Jag har som sagt själv blivit väldigt förtjust i denna blomma när den växer just vilt, utomhus. wub.gif wub.gif wub.gif

Citera
          flaxss
          Inlägg 10-12-2008, 15:54
          Länk hit: #56

Gäster

CITAT (Rosmarin @ 10-12-2008, 15:43) *
          Ja precis, och det var jättebra att du gjorde det. Mitt förtydligande skrev jag för att alla ska förstå att jag inte var säker och att min idé BARA GÄLLER CYKLAMEN SOM HAR GETTS TILL FOLK SOM INTE TYCKER OM SåDANA OCH ALLTSå INTE HAR NåGOT ATT FÖRLORA På ATT PROVA.
          Jag har som sagt själv blivit väldigt förtjust i denna blomma när den växer just vilt, utomhus. wub.gif wub.gif wub.gif

men den vi köper till jul heter Cyclamen persicum och den tål inte frost. jag har försökt ha denna ute men redan efter dom första frostnätterna var knölen död.

dom härdiga heter
          Cyclamen hederifolium
          Cyclamen purpurascens
          Cyclamen coum
          Cyclamen mirabile
          Cyclamen repandum

och klarar sig i Sverige om man täcker dom om vintern blir extra kall eller väldigt regning/snöfattig.

Citera
          Red Top
          Inlägg 10-12-2008, 22:32
          Länk hit: #57

Medlem
          Medlem nr: 16 329

CITAT (evaisa @ 10-12-2008, 10:57) *
          Red top!

Jag känner igen problemet med de "fådda" blommorna. Vad kräsen man känner sej när man inte vill ha gebortblomman. Folk ser ju att man har massvis med blommor och så tror dom att man vill ha fler.... (funderade dom aldrig på var den skulle stå?)

Läser man tråden verkar det som att det är just gebortblommorna som är oälskade. Hårt drivna saker som tycks vara preparerade för att växa ihjäl sig inom några veckor.

Just så är det nog! Ändå drar jag mig inte för att själv ge bort växter. blush.gif giggle.gif
          Men då är det oftast något jag har dragit upp själv och räknat ut var de kan ställa eller plantera den.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          embees
          Inlägg 10-12-2008, 22:40
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

Bladkaktusar är nog det mest tradiga att ha tycker jag. Och skräpiga begonior.

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          strepp
          Inlägg 10-12-2008, 23:20
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 316
          Medlem nr: 8 902

CITAT (tepa @ 10-12-2008, 09:17) *
          Hej Streppen

...och vad är det DU har där på bilden till höger, som påminner lite om Fuchsians hängande blommor ? Den är ju jättefin ! VILL HA !!

Hälsn Tepa

Hej Tepa
          Det är Kohleria/Narrhuva,mycket härlig växt som tillhör Gesneriaceá släktet alltså Sp.Chirita,Narrhuva,Streptocarpus,Sinningia m,m stor släkt. Blommar underbart bildar rizomer,Narrhuvan brukar ofta vissna ner på hösten och sedan ställer man undan den tar fram i jan el feb planterar om Rizomerna.
          Hälsar Strepp

--------------------
          Strepp önskar dig en bra dag.

Citera
          tepa
          Inlägg 11-12-2008, 09:33
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Tack, Streppen

Ska den stå svalt när man ställt undan den ? Alltså i övervintringsrummet 10-15 grader ?

Hälsn Tepa

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-11-2025, 04:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon