|
|
  |
Varför firar vi jul? |
|
|
|
14-12-2008, 20:35
|
Medlem
Antal inlägg: 828
Medlem nr: 17 995

|
Hej, Jag firar jul. Är uppväxt i Sverige av religiösa föräldrar o firar både utifrån tradition o religiositet, även om jag inte är ortodox. Jag umgås med människor med olika livsåskådningar o känner inte att jag - såsom "Gossen Ruda" behöver kalla det som är viktigt för andra människor "trams". En del med annan eller ingen religion firar utifrån traditioner och andra väljer att avstå. Jag behöver inte döma o inte bli bedömd. Utifrån min barndoms upplevelser... det är väldigt speciellt när julevangeliet läses. Dock, vi tar det väldigt lugnt o skippar stora o dyra julklappar o annan press... Däremot tycker jag det är fint att pynta en del så här i mörkret. Ja, o framförallt att umgås med nära o kära och passa på att träffa vänner också. Ja, så God Jul på er o hoppas att vi alla skapar den jul vi vill ha!
--------------------
www.engronsida.blogspot.se
|
|
|
|
|
14-12-2008, 20:42
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Under min uppväxt firades jul med supande, bråk och dålig stämning. Nu när jag är vuxen och kan spendera julen som jag vill väljer jag att hoppa över den.
|
|
|
|
|
14-12-2008, 20:54
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (kasam @ 14-12-2008, 20:35)  Hej, Jag firar jul. Är uppväxt i Sverige av religiösa föräldrar o firar både utifrån tradition o religiositet, även om jag inte är ortodox. Jag umgås med människor med olika livsåskådningar o känner inte att jag - såsom "Gossen Ruda" behöver kalla det som är viktigt för andra människor "trams". En del med annan eller ingen religion firar utifrån traditioner och andra väljer att avstå. Jag behöver inte döma o inte bli bedömd. Utifrån min barndoms upplevelser... det är väldigt speciellt när julevangeliet läses. Dock, vi tar det väldigt lugnt o skippar stora o dyra julklappar o annan press... Däremot tycker jag det är fint att pynta en del så här i mörkret. Ja, o framförallt att umgås med nära o kära och passa på att träffa vänner också. Ja, så God Jul på er o hoppas att vi alla skapar den jul vi vill ha! Bra skrivet, kan bara instämma!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
14-12-2008, 21:15
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Trams är kanske hårt uttryckt, men som en totalateist ligger det ordet nära till hands. Däremot ser jag inte ner på religiösa personer eftersom jag numera inser att har man väl fastnat så är det svårt att komma loss. Det kanske trots allt finns hopp, ett internationellt forskningsprojekt har startats för att försöka förklara fenomenet religion.
En frågeställning som skall utredads är t.ex: Vi uppfattar oss gärna som rationella varelser. Varför tror vi då på osynliga väsen vars existens det inte finns ett enda bevis för?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
14-12-2008, 21:17
|

Medlem

|
Ingen rationellt tänkande varelse kan unvika att upptäcka att det finns företeelser som vi inte kan förklara rationellt....
--------------------
|
|
|
|
|
14-12-2008, 21:18
|

Moderator

|
CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2008, 21:15)  En frågeställning som skall utredads är t.ex: Vi uppfattar oss gärna som rationella varelser. Varför tror vi då på osynliga väsen vars existens det inte finns ett enda bevis för? Antagligen för att det är skönt att tro att det finns någon högre makt som håller reda på en, så man slipper ha det slutliga ansvaret själv
|
|
|
|
|
14-12-2008, 21:42
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (Huggorm @ 14-12-2008, 20:42)  Under min uppväxt firades jul med supande, bråk och dålig stämning. Nu när jag är vuxen och kan spendera julen som jag vill väljer jag att hoppa över den. Jag hoppas innerligt att alla världens barn får uppleva en så vit jul som möjligt! Det är säkert så att många barn far illa av fylleri och annat inte minst då när det är jul. Jag tycker julen i första hand är barnens högtid och dom bör få minnas den som något trevligt.
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
14-12-2008, 22:00
|

Medlem

|
CITAT (Biggan_ @ 14-12-2008, 21:42)  Jag hoppas innerligt att alla världens barn får uppleva en så vit jul som möjligt! Det är säkert så att många barn far illa av fylleri och annat inte minst då när det är jul. Jag tycker julen i första hand är barnens högtid och dom bör få minnas den som något trevligt. Håller fullkomligt med dig, julen är absolut fel tidpunkt för hejdlöst drickande!
--------------------
|
|
|
|
|
14-12-2008, 22:01
|
Medlem

|
Aqvakul - tack för entusiasm - värmande o uppmuntrande. Gosse Ruda - Du som ser dig som så rationell, vetenskaplig o saklig: Hur vet du att det just du vet är s k sant???? Jorden var platt o sen var den rund.... Bevis, bevis, bevis.... Välkommen in till de tvivlandes skara.... Huggorom o Biggan - jag hoppa att all slipper superier o annan misär under såväl jul som andra dagar För barnens skull. För allas skull.
--------------------
|
|
|
|
|
14-12-2008, 22:11
|

Medlem

|
Förmodligen var det någon troende som förklarade med bibeln som utgångspunkt att jorden var platt och då fick den förbli platt, tills någon med mer förstånd bevisade motsatsen. Trots religionens motstånd. Du känner väl till Gallilei och Kopernikus och deras kätteriska teorier? Det där med vetenskap och bevis har vi tragglat med tidigare så det hoppar vi väl över?
--------------------
|
|
|
|
|
14-12-2008, 22:21
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2008, 22:11)  Det där med vetenskap och bevis har vi tragglat med tidigare så det hoppar vi väl över? Jo, det blir nog lugnast så...
--------------------
|
|
|
|
|
14-12-2008, 23:37
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
CITAT (Biggan_ @ 14-12-2008, 21:42)  Jag hoppas innerligt att alla världens barn får uppleva en så vit jul som möjligt! Det är säkert så att många barn far illa av fylleri och annat inte minst då när det är jul. Jag tycker julen i första hand är barnens högtid och dom bör få minnas den som något trevligt.  CITAT (Huggorm @ 14-12-2008, 20:42)  Under min uppväxt firades jul med supande, bråk och dålig stämning. Nu när jag är vuxen och kan spendera julen som jag vill väljer jag att hoppa över den. Usch. Jag har liknande minnen  Full morfar och arg mormor  Själva ska vi nog bara vara hemma med varandra och kanske äta en skinksmörgås och en klick Jansson  Och kolla på TV då...
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
15-12-2008, 08:08
|

Medlem

|
Supertrist att läsa om helger som går i supandets tecken. Det går att fira helger utan vare sig sprit och gud säger helateisten som även är helnykterist.
--------------------
|
|
|
|
|
15-12-2008, 08:12
|

Moderator

|
CITAT (Gossen Ruda @ 15-12-2008, 08:08)  Supertrist att läsa om helger som går i supandets tecken. Det går att fira helger utan vare sig sprit och gud säger helateisten som även är helnykterist. Det var länge sedan någon hade så rätt sist
|
|
|
|
|
15-12-2008, 08:16
|

Medlem
Antal inlägg: 149
Medlem nr: 7 642

|
CITAT (gammelnalle @ 14-12-2008, 17:05)  ???? firar vadå???? Julen??? Midvinterblot? b Vi firar att solen kommer åter  att vintern börjar gå mot sitt slut, det är ju vintersolståndet. Och vist, midvinterblot kan man också kalla det, fast vi inte blotar i blod o hemskheter som en del tror. Bara är tillsammans och har en fin stund utan en massa krav på presenter osv. barnen får i o för sig inga dyra julklappar på julafton heller, det har jag inte råd med. Och så vill jag dra ner på det, vi kan och vill inte även om det gått, tävla med kompisarnas föräldrar om skotrar ny slalomutrustning, musikinstrument för ett antal tusen osv. Sånt får de om och när jag har råd och då blir det begagnade saker. Tycker om att fira vintersolståndet men den vanliga julen har blivit lite förstörd, julstämningen har svårt med köpmännens införande av julsaker i oktober och vart tog advents-skyltningen vägen? Finns ju kvar på ett sätt, om man gillar att bli mer eller mindre överfallen av tomtar som säljer lotter och döv av skränig musik ur högtalarna. alla måste ju se till att just deras hörs mest. Så vår 'riktiga' dag känns mer äkta för mig och för de stora, lillkillen vill så klart ha julklappar men om han fått dom den 21 skulle han nog inte bry sig om julafton. Det känns lite som att julen spelat ut sin roll ( fy så hemskt ) .tror det kommer vända snart, det har blivit för kommersiellt och jag har en känsla av att det kommer bli fler alternativa jular och så kommer vi så småningom tillbaka till julen som den var för 50- 60 år sedan. God mat och samkväm och kanske ett par lovikka-vantar (hemmagjorda) i paket och alla är nöjda med det.
Redigerat av freya: 15-12-2008, 08:17
--------------------
Freya zon 5-6
|
|
|
|
|
15-12-2008, 10:46
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (Berith @ 14-12-2008, 07:15)  "Man behöver ju inte vara religiös för att bevara gamla traditioner." För mej är julen en tradition, men inte en religiös tradition, och därför har jag heller inte fört över den till mina barn som nåt religiöst. Vi firar jul helt enkelt just för att det är jul. När julevangeliet lästes för er barn, förklarades det då att det bara var en tradition och 'inte som en sanning'? Ser att det är ganska många som läst, men inte många som sagt vad dom tycker om det här... Kanske att man inte funderat på det, eller vad kommer det sej tro?  Ordet religiös innebär för mig att man alltid har Gud i tankarna. Inte tar ett steg utan att tala med Gud först och fråga vad han tycker. Man går till kyrkan, ber aftonbön och morgonbön osv.
Hemma hos oss hade vi en sorts vardaglig kristen tro. Vi gick inte i kyrkan varje söndag, men i det stora hela följde vi de kristna traditionerna. Jag minns att alla runt omkring, grannar, vänner och släktingar gjorde likadant. T ex var det något speciellt inte bara med julen, som var en glädjens högtid, då man skulle tänka på andra och önska fred på jorden; även påsken var speciell. På långfredagen var alla affärer stängda, tom Pressbyrån. Inga biografer visade filmer och på radion spelades tung sorglig musik. Så även om man inte var religiös, styrde de kristna reglerna det vardagliga livet.
När jag blev vuxen och vår son föddes, var det inte så längre. Självklart berättade vi för honom varför vi firar jul(dvs Kristi födelse)men eftersom jag själv och min man inte längre är troende, så har han alltid haft ett eget val. T ex lät vi döpa honom efter påtryckningar från omgivningen. För att konfirmeras i tonåren måste man ju vara döpt och vi föll till föga för argumentet att det var lättare att bestämma sig för konfimation om man redan var döpt och inte behövde döpa sig oxå. Men det var ju lite onödigt visade det sig senare. Han valde bort konfirmationen.
Jag tycker ändå att Tio Guds bud och sk kristna värderingar är ett bra rättesnöre. Hela vår lagstiftning bygger ju på det. Å andra sidan fins det liknande påbud i all religioner och vanligt sunt förnuft och medmänsklighet kommer man långt med.
När det gäller julen och alla dyra julklappar, så tycker jag nog att det bara är ett kommersiellt jippo. Framförallt när vuxna ger varandra dyra julklappar. Det är ju egentligen bara att ett sätt att byta pengar.
Det händer än idag att vi läser julevangeliet, men nu är det ju Kalle Anka vid just den tiden då "det hände sig" (Julevangeliet börjar så: Det hände sig vi den tiden, att...... och sen fortsätter sagan)
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
15-12-2008, 10:57
|

Medlem

|
Lite kul att filosofera över ordet jul. Tydligen förlorar sig betydelsen och ursprunget långt bort i germaniskan men fortfarande använder vi ordet. I engelskspråkiga länder används vanligen Christmas som givetvis syftar på det kristna firandet, men det finns även Yule (yl) som förklaras följande: Christmas, or the season or feast celebrating Christmas. Ord och ords ursprung och betydelse intresserar mig.
--------------------
|
|
|
|
|
15-12-2008, 12:10
|
Medlem

|
Intressant med ordet jul. Vet ni vad som i våra vanliga jultraditioner idag som härstammar från det fornnordiska? Ja, överhuvudtaget, kul att höra vad våra traditioner kommer ifrån... Granen = Tyskland (eller hur?)
--------------------
|
|
|
|
|
15-12-2008, 13:18
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Red Top @ 15-12-2008, 10:46)  Ordet religiös innebär för mig att man alltid har Gud i tankarna. Inte tar ett steg utan att tala med Gud först och fråga vad han tycker. Man går till kyrkan, ber aftonbön och morgonbön osv.
Hemma hos oss hade vi en sorts vardaglig kristen tro. Vi gick inte i kyrkan varje söndag, men i det stora hela följde vi de kristna traditionerna. Jag minns att alla runt omkring, grannar, vänner och släktingar gjorde likadant. T ex var det något speciellt inte bara med julen, som var en glädjens högtid, då man skulle tänka på andra och önska fred på jorden; även påsken var speciell. På långfredagen var alla affärer stängda, tom Pressbyrån. Inga biografer visade filmer och på radion spelades tung sorglig musik. Så även om man inte var religiös, styrde de kristna reglerna det vardagliga livet.
När jag blev vuxen och vår son föddes, var det inte så längre. Självklart berättade vi för honom varför vi firar jul(dvs Kristi födelse)men eftersom jag själv och min man inte längre är troende, så har han alltid haft ett eget val. T ex lät vi döpa honom efter påtryckningar från omgivningen. För att konfirmeras i tonåren måste man ju vara döpt och vi föll till föga för argumentet att det var lättare att bestämma sig för konfimation om man redan var döpt och inte behövde döpa sig oxå. Men det var ju lite onödigt visade det sig senare. Han valde bort konfirmationen.
Jag tycker ändå att Tio Guds bud och sk kristna värderingar är ett bra rättesnöre. Hela vår lagstiftning bygger ju på det. Å andra sidan fins det liknande påbud i all religioner och vanligt sunt förnuft och medmänsklighet kommer man långt med.
När det gäller julen och alla dyra julklappar, så tycker jag nog att det bara är ett kommersiellt jippo. Framförallt när vuxna ger varandra dyra julklappar. Det är ju egentligen bara att ett sätt att byta pengar.
Det händer än idag att vi läser julevangeliet, men nu är det ju Kalle Anka vid just den tiden då "det hände sig" (Julevangeliet börjar så: Det hände sig vi den tiden, att...... och sen fortsätter sagan)
Intressant det där...  En del kan jag förstå, och kanske hålla med om, men en del tycker jag precis tvärtom om.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
15-12-2008, 13:40
|

Medlem

|
CITAT (kasam @ 15-12-2008, 12:10)  Intressant med ordet jul. Vet ni vad som i våra vanliga jultraditioner idag som härstammar från det fornnordiska? Ja, överhuvudtaget, kul att höra vad våra traditioner kommer ifrån... Granen = Tyskland (eller hur?) Jo, granen är tysk från början. Det står en hel del om jul mm på Wikipedia, det finns länkar dit tidigare i tråden. Man får hoppas att det mesta stämmer. Att sen helt och hållet bena ut vilket som kommer från vad är nog svårt. På tal om Tyskland, tyskan jul (Weihnacht) borde väl bli något i stil med Heliga natt vid en direktöversättning. Vad kallas jul i våra grannländer Norge, Danmark och Finland? Nån som vet?
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|