Jag är också fårägare - om än inte särskilt representativ.
Jag har valt att ha några får för att i första hand ge de dem ett bra liv - som tack betar de och håller marken öppen och gödslar jorden. Jag är inte vegetarian men jag skulle aldrig äta upp mina husdjur.
Jag klarar heller inte att sända mina husdjur till slakt - därför har jag valt att ha enbart baggar och det fungerar alldeles utmärkt. Tyvärr har jag förlorat tre stycken - och jag var lika ledsen varje gång. Mina baggar fick dock somna in där de gått och betat i sina korta liv och slapp att bli forslade med slaktbil och samlas in i fållor i avvaktan på slakt. En liten tröst för mig..
För det är så det är - som djurvän känner man starkt för djur - båda vilda och de vi håller i hushållet. Om nu någon tror att detta något sentimentala sätt att se och uppleva djur är något vi (jag är nog inte ensam) valt av fri vilja får jag passa på att ta alla ur den villfarelsen - empati för djur är tungt att bära på när man vet hur många djur behandlas. Jag läser aldrig om djur som far illa...
En värld där djur inte far illa är en utopi - likaså att alla skulle sluta äta kött men jag har full respekt för de som tagit ställning - oavsett om det är av etiska skäl eller hälsoskäl som man valt att avstå från att äta kött.
Förövrigt tycker jag det börjar bli väldigt trångt med åsiktsutrymme på Odla - att sätta etiketter på alla som inte tycker som majoriteten är naturligtvis effektivt - svårt att värja sig utan att låta patetisk men på sikt innebär det att Odlas diskussionsforum börjar lida av konformism och vi få fler än en "meningslös tråd" -
|