Nu börjar det bli dags (i alla fall att fundera på) att plocka fram burk och såjord till Anki V:s busfrön. Sista rekommenderade dag för sådd är den 1/1-09.
Gör så här:
1.Tag ett kärl…… vilket som helst går bra bara det inte är för stort. En kesoburk som innehållit 250g är jättelagom eller om man vill så lite glesare så är en liten Bregottask perfekt.
2. Fyll burken med god såjord till 2/3….packa inte ihop jorden.
3. Strö ut fröna och knacka burken försiktigt mot underlaget så innehållet packas ihop en aning.
4. Täck frön med pyttelite jord.
5. Ta fram blomsprutan och duscha försiktigt på jorden så den blir fuktig…….inte blöt. Fröna ska inte simma i vatten.
6. Lägg plastfolie över sådden eller stoppa in burken i en plastpåse och försegla. Har du enbart fuktat jorden så behövs inga ventilationshål. Låt burken stå på köksbänken över natten.
Ställ sedan ut burken enl. råden nedan och låt den stå där till
28/2-09Stratifiering.
Fröna behöver en period med -4 till +4 grader för att bryta ”frövilan”.
Vi som bor där det finns snö kan gräva ner burken under snön. Där är det isolerat och tempen håller sig straxt över nollan. Ni som bor där det inte finns snö kan ha burken ute på altanen/balkongen. Jag tror att ni norden som har snöfritt har en temp som pendlar i det ideala temperaturspannet tillräckligt många dagar under tiden fröna står ute.
Finns det ingen snö och det blir riktigt kallt under en längre period (mer än -5) rekommenderar jag att ni tar in burken och ställa den i kylskåpet för bästa resultat.
För såningskvinnor som bor ex. i Frankrike kan kylskåpet vara ett lämpligt ställe att förvara sådden på tills det är dags att ta fram den i värmen.
Kolla noga så det inte gror under tiden i kylskåpet.Fröna brukar kunna gro efter 4-5 veckort stratifiering men eftersom vi har lite olika förutsättningar och temperaturer så vill jag att fröna ska få en ”kallperiod” på ca 8 veckor.
Ev frågor och funderingar besvaras i den här tråden. Nu håller vi tummarna för att bin och humlor gjort det dom ska……….
Lycka till /Anki V