Full version: Anki V:s "busfrön"
Sidor: 1, 2, 3, 4
Anki V
Nu börjar det bli dags (i alla fall att fundera på) att plocka fram burk och såjord till Anki V:s busfrön. Sista rekommenderade dag för sådd är den 1/1-09.

Gör så här:

1.Tag ett kärl…… vilket som helst går bra bara det inte är för stort. En kesoburk som innehållit 250g är jättelagom eller om man vill så lite glesare så är en liten Bregottask perfekt.

2. Fyll burken med god såjord till 2/3….packa inte ihop jorden.

3. Strö ut fröna och knacka burken försiktigt mot underlaget så innehållet packas ihop en aning.

4. Täck frön med pyttelite jord.

5. Ta fram blomsprutan och duscha försiktigt på jorden så den blir fuktig…….inte blöt. Fröna ska inte simma i vatten.

6. Lägg plastfolie över sådden eller stoppa in burken i en plastpåse och försegla. Har du enbart fuktat jorden så behövs inga ventilationshål. Låt burken stå på köksbänken över natten.
Ställ sedan ut burken enl. råden nedan och låt den stå där till 28/2-09

Stratifiering.
Fröna behöver en period med -4 till +4 grader för att bryta ”frövilan”.

Vi som bor där det finns snö kan gräva ner burken under snön. Där är det isolerat och tempen håller sig straxt över nollan. Ni som bor där det inte finns snö kan ha burken ute på altanen/balkongen. Jag tror att ni norden som har snöfritt har en temp som pendlar i det ideala temperaturspannet tillräckligt många dagar under tiden fröna står ute.

Finns det ingen snö och det blir riktigt kallt under en längre period (mer än -5) rekommenderar jag att ni tar in burken och ställa den i kylskåpet för bästa resultat.

För såningskvinnor som bor ex. i Frankrike kan kylskåpet vara ett lämpligt ställe att förvara sådden på tills det är dags att ta fram den i värmen. Kolla noga så det inte gror under tiden i kylskåpet.

Fröna brukar kunna gro efter 4-5 veckort stratifiering men eftersom vi har lite olika förutsättningar och temperaturer så vill jag att fröna ska få en ”kallperiod” på ca 8 veckor.

Ev frågor och funderingar besvaras i den här tråden. Nu håller vi tummarna för att bin och humlor gjort det dom ska……….

Lycka till /Anki V
smiley_small_hug.gif
Maggan H
Yes! yahoo.gif Jag ska så i morgon och just nu har vi lagom temp men den går ofta över 4+ så jag placerar nog mina i kylen, grönsakskylen på jobbet blir nog bra! Där kan jag glutta på den varje vardag crazy.gif och över helgen får den klara sig själv. biggrin.gif
Anki V
cia73 var den första att känna igen mina "Busrfön". bravo.gif

Duktigt gjort eftersom de här fröna ser ut som en hel massa andra frön whist.gif .

Försök nu inte att pressa eller muta cia.... laugh.gif jag vet att hon är en av de "omutbara" laugh.gif

/Anki
blomkronan
Kul äntlligen...smile.gif, jag sår på fredag tummenupp.gif
cia73
Det var ren tur att jag kände igen fröna. giggle.gif
Jag har försökt skörda frö av denna planta, så jag har gått hela sommaren på fröjakt och Ankis frö såg likadana ut som mina efterlängtade frö. laugh.gif
De fastnar lätt under nageln. wink.gif
Jag har bara en ensam planta av denna sort men vill ha fler så jag tänker så nu då jag nu äntligen har fått såråd. smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Låter spännande med 'Busfrön'... ni får berätta eller visa bilder senare vad det blev smile.gif
Gillan
Nu har jag också sått och jag har gissat.................hoppas jag har rätt whistling.gif
Gillan
CITAT (Gillan @ 17-12-2008, 14:38) *
Nu har jag också sått och jag har gissat.................hoppas jag har rätt whistling.gif

Nääää, det var fel ju, men de ser precis likadana ut som de jag har själv giggle.gif
Anki V
CITAT (Gillan @ 17-12-2008, 14:38) *

Sorry...det blev fel tongue.gif

/Anki
Maggan H
CITAT (Gillan @ 17-12-2008, 15:04) *
Nääää, det var fel ju, men de ser precis likadana ut som de jag har själv giggle.gif

Ha, du är inte ensam, min gissning var också fel! thumbdown.gif Kanske var det samma som din? naughty.gif
Lady Hamilton
Jag kommer att så mina frön till veckan..........om jag hinner. Annars får jag väll så dem NÄR jag hinner giggle.gif
Anki V
Nix…Maggan och Gillan har inte gissat på samma växt men båda var i alla fall lika fel… tongue.gif .

Det är lugnt Ladyn, med ditt klimat och snötäcke så hinner du gott och väl få fröna stratifierade till den 28/2.

Jag förstår till fullo att du har händerna fulla av att ”tomta till det” inför julen. Själv jobbar jag inte förrän den 27/12 nästa gång så jag har gott om tid till att lägga på julduken laugh.gif .

/Anki
Rosmarin
CITAT (Gillan @ 17-12-2008, 15:04) *

Jag PMade Anki när fröerna hade kommit fram. Min gissning ju var också fel, trots att fröna ser ut precis som dessa frön som jag har massor av. g.gif Vi har kanske gissat på samma?

Jag ska också försöka hinna så nu i dagarna. Vi har bjudit in till julvernissage hos oss fredag kväll och på söndag är det julmarknad här i byn. Båda dessa arrangemang kräver ganska stor arbetsinsats utöver allt annat som ska göras...
Anki V
Rosmarin....Har du ingen hemsida så vi som inte kan gå på vernissage kan få se lite?

Maggan och Rosmarin och några till gissade fel på samma frö.

/Anki
Rosmarin
CITAT (Anki V @ 18-12-2008, 10:15) *
Rosmarin....Har du ingen hemsida så vi som inte kan gå på vernissage kan få se lite?

Maggan och Rosmarin och några till gissade fel på samma frö.

/Anki

Adressen till vår hemsida är; http://www.faienceetgres.com . Den är dessvärre för närvarande enbart på franska men jag har som vinterprojekt att skapa en svensk och en engelsk översättning yes.gif . Bilderna är ju internationella giggle.gif . De sidor som handlar om utställningar är http://www.faienceetgres.com/Expositions.htm
och
http: Bilder från fredagens vernissage kommer att läggas in på lördag.//www.faienceetgres.com/Pour%20l%27Instant.htm .

Men titta gärna runt lite på sidan och se vad vi gör. Välkomna!!!
Anki V
Oj vad mycket fint det fanns där....J wub.gif

Jag ser fram emot en svensk version då min franska är obefintlig.

/Anki
Eva i Höga
Ja, Rosmarin, hoppas det kommer en svensk eller åtminstone engelsk version snart. Jag fattar inte ett ord franska, men det ser fin ut så man blir nyfiken.
kerstin z5-6
biggrin.gif Agree smile.gif så bra skrivet smile.gif
hej Anki
Rosmarin
CITAT (Eva i Höga @ 18-12-2008, 17:01) *
Ja, Rosmarin, hoppas det kommer en svensk eller åtminstone engelsk version snart. Jag fattar inte ett ord franska, men det ser fin ut så man blir nyfiken.

Ja jag lovar!!! Jag får väl hojta till när den är färdig!
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-12-2008, 02:33) *
hej Anki

bravo.gif åh vad skönt att se sig Kerstin wub.gif smiley_small_hug.gif
Irene_L
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-12-2008, 01:33) *
hej Anki

Jaaa vad härligt att se dig igen Kerstin!! kompiskram.gif
Maggan H
hej Anki

Jaaaa! Där är du ju, Odlas egen mentor! Såå kul att se dig igen! tummenupp.gif
Gillan
CITAT (Maggan H @ 19-12-2008, 19:12) *
Jaaaa! Där är du ju, Odlas egen mentor! Såå kul att se dig igen! tummenupp.gif

Ja, det är väl de rätta orden i alla fall Maggan; Odlas egen mentor yes.gif .......jättekul att se dig Kerstin, du är saknad smiley_small_hug.gif
Rosmarin
CITAT (Anki V @ 18-12-2008, 10:15) *

/Anki

Jag har lagt ut foton från vernissagen på hemsidan igår: http://www.faienceetgres.com/Expositions.htm
Det är en "julutställning" i all enkelhet. Vi har i vårt hus eller rättare sagt under en källare som är byggd åtminstodne delvis på 1100-talet (resten under 1700talet) och den utgör en del av vår butik. Vi ställer där ut allt möjligt från tavlor till moderna skulpturer eller vad som tänkas kan. Allt som vi inte producerar själva och säljer i vår butik helt enkelt. Till jul varje år brukar vi dock själva ställa ut keramik och annat som har med julen att göra. I år blev det diverse ljusstakar, och diverse andra objekt som dörrkransar, apelsiner med kryddnejlikor samt garntomtar giggle.gif . Har upptäckt med åren att fransmännen tycker att det är roligt med små skojiga saker som de inte känner till. "Svenska påhitt" är ganska populära - dvs om jag går med och visar och förklarar vad det är...
Anki V
Tack för att jag fick komma på vernissage thanks.gif . Jag såg en hel det väldigt intressanta saker........inte minst miljön.

En här är ju så läcker!

[attachment=28596:IMG_2096__Large_.jpg]

Hojta till snabbt om du har något emot att jag visar bilden så tar jag bort den

/Anki
Rosmarin
CITAT (Anki V @ 21-12-2008, 21:04) *
Tack för att jag fick komma på vernissage thanks.gif . Jag såg en hel det väldigt intressanta saker........inte minst miljön.

Hojta till snabbt om du har något emot att jag visar bilden så tar jag bort den

/Anki

Ja det var så lite så!!!

Nej då, den går bra att visa.
Anki V
Bump…..

Jag vill bara påminna om att det börjar bli hög tid att så mina ”Busfrön” nu.

/Anki
Lady Hamilton
thanks.gif för påminnelsen! Jag skall genast göra slag i saken och så bums giggle.gif
Lady Hamilton
hej Anki

w00t.gif Oj! Detta hade jag missat...... Kerstin! yahoo.gif Välkommen tillbaka!!!!
Kajsa i Arvika
Jajajajajajajajajajajajajajajajajajajajaja....... ska plocka fram jordpåsen och krukor imorron.. crazy.gif
Eva i Höga
Jag sådde dina frön den 21 december och dagen efter ställde jag ut dem bland övriga som ska ha köldperiod. Det börjar bli många byttor nu med frösådder, undrar hur det kommer att se ut när man är klar med alla från 20-manna? g.gif Har ju en hel del annat också som jag inte kunnat låta bli. Men det är SÅ roligt!
Rosmarin
CITAT (Anki V @ 27-12-2008, 13:40) *
Bump…..

Jag vill bara påminna om att det börjar bli hög tid att så mina "Busfrön" nu.

/Anki

yes.gif yes.gif yes.gif är sådda idag!!! yes.gif yes.gif yes.gif
blomkronan
Jag fick inte mina frön i jorden när jag sa att jag skulle göra det....!!!
Nu i kväll satte jag dom....

Men Anki? ska jag ställa ut sådden med påsen på? och inte vattna under hela tiden fram till slutet februari???
Anki V
CITAT (blomkronan @ 03-01-2009, 22:59) *
Men Anki? ska jag ställa ut sådden med påsen på? och inte vattna under hela tiden fram till slutet februari???

yes.gif Precis så ska du göra.... om du fuktat sådden innan. Det behövs inget mer vatten eftersom det blir som ett slutet system inanför påsen.

Har du påsen på så blir det ju ingen avdunstning till luften utanför.

/Anki
blomkronan
CITAT (Anki V @ 04-01-2009, 00:13) *
yes.gif Precis så ska du göra.... om du fuktat sådden innan. Det behövs inget mer vatten eftersom det blir som ett slutet system inanför påsen.

Har du påsen på så blir det ju ingen avdunstning till luften utanför.

/Anki

tummenupp.gif passar mig perfekt!... då ska jag gjöra samma sak med alla andra fröer jag har som ska ha samma behandling... kalt smile.gif staflisering... eller vad det heter.... biggrin.gif
Rosmarin
CITAT (blomkronan @ 04-01-2009, 01:58) *
tummenupp.gif passar mig perfekt!... då ska jag gjöra samma sak med alla andra fröer jag har som ska ha samma behandling... kalt smile.gif staflisering... eller vad det heter.... biggrin.gif

Ja visst är detta ett väldigt praktiskt sätt att så fröer på! Mina står i kylskåpet tryckta mot kylelementet eftersom vi just nu har kalla nätter (-9) och ingen snö... Mina övriga kallstratifieringsfröer står faktiskt ute. crying.gif . Har inte plats i kylen till alla.
Tror du att de klarar sig Anki?
Anki V
Det är ingen fara om det blir kallare än den ideala temperaturen, det tål fröna men man får räkna bort dygn som är kallare än -4 från det totala antalet staratifieringsdagar.

Om fröna t.ex ska stratifieras i 40 dagar och fem av dagarna har en temp som är under -4 får man lägga till ytterligare fem dagar till ”kallperioden” 40+5=45 dagar.

Nu är det ju inte så kinkigt just på dagen och kallperioden för mina ”Busfrön” är väl tilltagen. Det är värre om det är för varmt och fröna gror för tidigt …….tycker jag laugh.gif .

/Anki

Rosmarin
Ja men så bra då! thanks.gif Det visste jag inte. Som sagt, Busfröna står i kylskåpet. De som står ute är Anemona Multifida, Gentiana aukalis, Julrossådder, Malva mm. mm.
Kajsa i Arvika
Idag (Äntligen!!) har fröna kommit i jorden.. ställer ut dem imorron när de fått vara inne ett dygn... men det e ordentligt kallt här.. hoppas det "ljummar på" lite framöver..
Rosmarin
Just nu har vi idealväder för att kyla fröer, -2° och det snöar lite lätt... men de får stå kvar i kylskåpet ändå tror jag. Här kan mycket hända på ett par dagar... allt mellan -10 och +15 är relativt "normalt" här.
blomkronan
Jag har ställt ut mina... men vi har -15 grader -cry-.gif Kan det "hjälpa" om jag ställer fröna i en frigolitlåda??? Jag har stora med lock. typ 60x40x40cm som skulle kunna isolera lite mot kylan, men då kommer inte ljuset åt fröna.
Jag åker ju bort nu i två veckor (imorgon yahoo.gif ) Min svåger ska bo hemma hos och och ta hand om hunden, huset och alla växter... han har lovat att ta hand om mina växter... (lite orolig är jag blush.gif) men jag vill ju inte att han ska känna att det blir "FÖR" mycket att hålla reda på heller...

eller ska jag hällre ha dom i kylskåpet ca 5-6 grader.
Anki V
Låt ni lugnt fröna stå ute....dom klara sig och än det långt till slutet på februari./Anki
blomkronan
CITAT (Anki V @ 05-01-2009, 21:46) *
Låt ni lugnt fröna stå ute....dom klara sig och än det långt till slutet på februari./Anki

Skönt då kan jag vara lugn... tongue.gif
Gillan
Det här får väl anses som fusk antar jag, men jag ställde in mina i kallskafferiet efter ca tre veckor för att jag tyckte det var för kallt ute ( och ingen snö ). Där blev det strax nåt liknande mögelskikt på ytan, så runt den 20:e jan ställde jag upp byttan i mitt sårum under lysrören. Tyckte det fick bära eller brista angel_not.gif ...................till saken...........två har grott shy.gif whistling.gif
Eva i Höga
Det ska bli spännande att se hur det går med dina groddar. Och kul att jämföra med oss som har våra byttor ute. Jag låter mina stå ute till Anki säger till.
Gillan
CITAT (Eva i Höga @ 13-02-2009, 09:40) *
Det ska bli spännande att se hur det går med dina groddar. Och kul att jämföra med oss som har våra byttor ute. Jag låter mina stå ute till Anki säger till.

Ja, det ska bli intressant. Och hade det inte varit för det där mögelskiktet så hade de fått stå kvar i skafferiet ( 2-5grader ) tills Anki sagt att det var dags, men, men dunno.gif
Anki V
Du får väl låta bli att gissa…..direkt i tråden. laugh.gif

Jag misstänker att du identifierar växten det ganska lätt. blush.gif

/Anki
Alba
CITAT (Gillan @ 13-02-2009, 09:36) *
Det här får väl anses som fusk antar jag, men jag ställde in mina i kallskafferiet efter ca tre veckor för att jag tyckte det var för kallt ute ( och ingen snö ). Där blev det strax nåt liknande mögelskikt på ytan, så runt den 20:e jan ställde jag upp byttan i mitt sårum under lysrören. Tyckte det fick bära eller brista angel_not.gif ...................till saken...........två har grott shy.gif whistling.gif

Har du också upptäckt anabola g.gif ohmy.gif
Maggan H
CITAT (Gillan @ 13-02-2009, 09:36) *

Aja Baja, Gillan, nono.gif Tjuvstart brukar innebära diskvalificering! Men under rådande omständigheter får det väl gå! ninja.gif biggrin.gif Man kan ju inte riskera livet på dom!

Men bara om du viskar i mitt öra hur de ser ut..... tongue.gif
Lady Hamilton
sos.gif STOPP! STOPP! STOPP! Nu måste jag lämna in en skriftlig protest rtfm.gif

HUR???? kan ni göra så här mot oss norrlänningar............Jag har nu tvingats skotta fram en väg till växthuset sweatingbullets.gif i 1,5m djup snö.....använt skärbrännare coolgleam.gif för att få bort all IS i dörrskåran som gjorde det OMÖJLIGT att skjuta upp dörren..............
För inte tror ni väll att jag accepterar att hamna sist i tävlingen naughty.gif bara för att jag är "insnöad" angel_not.gif och har haft -20° sista 2 veckorna på nätterna.
nono.gif Nä nä.....tar ni in era sådder så gör även jag det giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon