|
|
  |
Planering chili |
|
|
|
21-01-2009, 09:43
|

Medlem
Antal inlägg: 857
Medlem nr: 3 016

|
CITAT (Platinum @ 20-01-2009, 19:40)  De Cayenne är en bra sort om man vill ha lite lagomt sting, det är den typen man kan köpa typ på Ica som spansk peppar. Jalapeno tänkte jag prova i år och den är väl något starkare och Peri Peri ska väl ligga några snäpp över det, har läst någonstans att ju mindre storlek desto starkare frukt och hittills tycker jag det verkar stämma på dem som tillhör C. annuum åtminstone. Tack platinum! Då är jag ute på rätt väg iallafall...
--------------------
Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )
(Bytt sign från 16kvm stor balkong)
|
|
|
|
|
26-01-2009, 07:07
|

Medlem
Antal inlägg: 3 467
Medlem nr: 17 820

|
CITAT (WingDing @ 26-01-2009, 03:05)  Hoppar in å lånar tråden lite för nu vart det sått för i år drygt 300frön.. jupp man e knäpp
Fick rätt många gratis frön när ja beställde så det blev rätt många sorter.
Sått: C. annuum Hungarian yellow hotwax C. annuum Early Jalapeno (2 olika lev) C. annuum Peter Pepper C. annuum Prairie Fire (övervintrad) C. annuum Ramiro C. annuum Ring o´Fire C. annuum/chinense Dutch Habanero F2
C. baccatum Aji Cristal C. baccatum Criolla Sella C. baccatum Lemon Drop C. baccatum Omnicolor C. baccatum Starfish
C. chinense 7Pod / 7Pot C. chinense Cameroun C. chinense Dorset Naga (Köpta från www.dorsetnaga.com) C. chinense Habanero C. chinense Habanero Brown Large C. chinense Habanero Peruvian White C. chinense Madame Jeanette C. chinense Pimenta Da Neyde
C. frutescens Deamon Red (övervintrad)
C. praetermissum CGN 20805 C. praetermissum CGN 22795
C. pubescens PI 585267 Turbo Pube C. pubescens Rocoto De San Isidro
Så nu får man se vad som gror.
Gror det förmycket då ligger jag risigt till då får vänner, Mor-Far å jobbet hjälpa till.
Har inte Växthus så tanken är att för gro allt inne sen använda Murbrukshinkar 12-25Liters med dränerhål med leca i botten med underbevattningsduk mellan leca/jorden å hoppas det funkar bra.
Testade lite förra året med hyvsat resultat mycket regn... men det vet alla nog redan.
Måste bara fixa en kanera så vi får en snygg bildtråd.
Har massor Habanero, Hungarian Hot Wax, Ring O´Fire & Earley Jalapeno typ 50 - 100st av varje kvar nån som vill ha ???
Mvh Fredrik  Vilken TOK du är...  chili har bra grodbarhet och växer fort... Hoppas du har mååååånga vänner, annars får du skaffa flera Luftfuktigheten för en människa i ett boningshus är 50-55% jag har min luftfuktare inställd på 60-65% för växternas skull. LYCKA TILL med alla planter... (du kanske kan ha gårdsförsäljning i vår) /Mari
|
|
|
|
|
01-02-2009, 12:15
|
Medlem
Antal inlägg: 11
Medlem nr: 20 240

|
Premiärinlägget för min del..  Jag har drivit upp ett antal chiliskott nu av varierande sort. Och det är snart dags att plantera om dessa i kruka. Förlorar jag något på att sätta flera (3-4 st) i varje kruka för att på så sätt få större plantor totalt sett? Kommer ju ändå att slänga det som blir över eftersom jag inte har plats med hur många krukor som helst. Gjorde så förra åtret, men då hade jag bara en sort, och dessa växte enbart rakt upp som en pinne, så de hade sett väldigt tråkiga ut om de stått ensamma. De blev nån halvmeter höga, men förgrenade sig inte mer än i toppen. Stammen var ca ½ cm i diam. // Johan
|
|
|
|
|
01-02-2009, 12:36
|

Medlem
Antal inlägg: 28
Medlem nr: 6 478

|
CITAT (WingDing @ 25-01-2009, 23:29)  Det här men odjur mm å att inte ha för låg luftfuktighet.
Men vad är låg resp hög luftighet ?
Visst 0 e torrt 100 är dyngsurt men vad är normalt i en lägenhet/hus nu på vintern ?
Nu har jag det säkert för varmt å fuktigt hemma i lägenheten ca 22-24grader å 30-35% luftfuktighet hehe tycker om att gå i shorts i värmen.
Har ingen speciell ohyra mer än blomflugorna jupp de trivs men min Tätört jobbar på dem.
Mvh Fredrik i vårt hus om hygrometern stämmer så ligger vi på 22 grader och ca 20% luftfuktighet
--------------------
metrobloggen.se/jaysan minhembio.com/jaysan
|
|
|
|
|
02-02-2009, 14:36
|

Medlem
Antal inlägg: 1 443
Medlem nr: 9 179

|
om jag varit som dig hade jag planterat dem var för sig. själv samplanterar jag efter ett knep jag fått från en jugoslavisk trädgårdsmästare men det är först när plantorna är 10-15 cm höga och har flertalet bladpar. då sker det givetvis i en stor kruka, minst 10 liter.
visst är det tråkigt att slänga plantor men hör bland vänner och bekanta om någon vill ha några.
--------------------
|
|
|
|
|
04-02-2009, 20:21
|

Medlem
Antal inlägg: 3 467
Medlem nr: 17 820

|
CITAT (Preussen @ 02-02-2009, 14:36)  om jag varit som dig hade jag planterat dem var för sig. själv samplanterar jag efter ett knep jag fått från en jugoslavisk trädgårdsmästare men det är först när plantorna är 10-15 cm höga och har flertalet bladpar. då sker det givetvis i en stor kruka, minst 10 liter.
visst är det tråkigt att slänga plantor men hör bland vänner och bekanta om någon vill ha några. Nu sa du bara "A" och inte "B"... Va då för knep??? nu får du berätta hur gör du?Men inte planterar du dom i 10 literskrukor på en gång??? när dom bara är 10-15 cm höga, då växer väll inte plantan så bra då tar den all kraft till att växa rötter... har jag hört. man ska ju plantera i flera omgångar tills man kommer till 10 liters. Nu har det utökat... 17 sorter! nu håller jag på att omplantera alla, jag måste oxå skaffa flera vänner En fråga till er alla... vad betyder F1 som det står på fröpåsarna ibland
Redigerat av blomkronan: 04-02-2009, 20:22
|
|
|
|
|
04-02-2009, 20:29
|

Medlem

|
CITAT (blomkronan @ 04-02-2009, 20:21)  Nu sa du bara "A" och inte "B"... Va då för knep??? nu får du berätta hur gör du?Men inte planterar du dom i 10 literskrukor på en gång??? när dom bara är 10-15 cm höga, då växer väll inte plantan så bra då tar den all kraft till att växa rötter... har jag hört. man ska ju plantera i flera omgångar tills man kommer till 10 liters. Nu har det utökat... 17 sorter! nu håller jag på att omplantera alla, jag måste oxå skaffa flera vänner En fråga till er alla... vad betyder F1 som det står på fröpåsarna ibland samplanteringen sker i en 10 literskruka, innan dess är planteras det om i omgångar. man tar plantorna, sätter det närma varandra, trycker ner nedersta delen av stammen så att det nästan ligger vågrät och sen sätter ner dem i jorden. när man väl planterat dem ser det ut som ett V. F1 betyder att det är en hybrid. kring det ämnet finns det mycket skrivet så använd dig av sökfunktionen eller googla.
--------------------
|
|
|
|
|
08-02-2009, 15:43
|

Medlem
Antal inlägg: 151
Medlem nr: 125

|
I år blir det Early jalapeno, som alltid brukar komma fint, Buldog hungarian spice, Poblano, Paloma, Pasilla, Arbol, Korean hot, Serrano, Etna och Padron (spansk tapas-chili som jag inte provat förut). Jag ska också prova paprikan Lipstick på friland, men misstänker att den helst vill ha växthus.
Häsningar från Jennyn
|
|
|
|
|
08-02-2009, 15:58
|

Medlem

|
I år har jag inte tid och plats för att så plantor utan tänkte mig att jag ska köpa istället. Så är det någon som får över plantor av sorter som lämpar sig utomhus köper jag gärna. fördel är om det är i närheten av Malmö så jag kan hämta.
--------------------
|
|
|
|
|
14-02-2009, 19:45
|

Medlem
Antal inlägg: 2 212
Medlem nr: 16 777

|
CITAT (Preussen @ 08-02-2009, 15:58)  I år har jag inte tid och plats för att så plantor utan tänkte mig att jag ska köpa istället. Så är det någon som får över plantor av sorter som lämpar sig utomhus köper jag gärna. fördel är om det är i närheten av Malmö så jag kan hämta. Jag kan nog tänkas få plantor över, kan skickas per post i storlek upp till 19cm ifall jag har nått av intresse. Dessa har jag absolut några plantor extra av Scotch bonnet (frö taget från köpt frukt), Early jalapeno och Hungarian Yellow Wax Hot (från köpesfrö). PM:a om det låter intressant. Finns en del nyomskolade som du ser. Och de har grott på fint.
--------------------
|
|
|
|
|
18-02-2009, 17:46
|
Medlem
Antal inlägg: 11
Medlem nr: 20 240

|
Här växer det på ganska bra nu, och alla plantor har fått tre par riktiga blad nu, men på vissa sorter är bladen ganska missbildade. De ser ut som allt ifrån knöliga korvar till ihopväxta blad, eller så ser de bara trasiga ut. De är alltså inte vissna. Jag har satt tre olika sorter, och har nu kvar 12 plantor av varje. På ena sorten har alla plantor mer eller mindre missbildade blad. Den andra sorten har kanske 2/12 som inte ser bra ut. Men alla Habanero ser helt perfekta ut, men de är extremt låga fortfarande, max 1½ cm över jorden.
Någon som vet vad detta kan bero på?
Sen undrar jag även om man skall gå in tidigt och toppa dem för att få buskiga och fina plantor..? Och i så fall när? Och ska man toppa igen när de nya grenarna vuxit till sig lite? (2-3 bladpar kanske?)
|
|
|
|
|
20-02-2009, 15:06
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
CITAT (Johan_81 @ 18-02-2009, 17:46)  Här växer det på ganska bra nu, och alla plantor har fått tre par riktiga blad nu, men på vissa sorter är bladen ganska missbildade. De ser ut som allt ifrån knöliga korvar till ihopväxta blad, eller så ser de bara trasiga ut. De är alltså inte vissna. Jag har satt tre olika sorter, och har nu kvar 12 plantor av varje. På ena sorten har alla plantor mer eller mindre missbildade blad. Den andra sorten har kanske 2/12 som inte ser bra ut. Men alla Habanero ser helt perfekta ut, men de är extremt låga fortfarande, max 1½ cm över jorden.
Någon som vet vad detta kan bero på?
Sen undrar jag även om man skall gå in tidigt och toppa dem för att få buskiga och fina plantor..? Och i så fall när? Och ska man toppa igen när de nya grenarna vuxit till sig lite? (2-3 bladpar kanske?) Kan vara helt normalt, är det ex. inte helt bra klimat för plantorna (ex. något för torr luft, dåligt ljus etc.) så blir lätt bladen lite missbildade när de växer ut sk. födsloskador
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
20-02-2009, 17:44
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
Mina chiliplantor såg riktigt ledsna ut. Vissa blad gulnade och föll av, nya som gamla så det är inte kvävebrist. Vissa såg ut att vara angripna(jag har trips och spinn), men andra såg helt friska ut förutom att de var gula. Ändå hade de fuktighet på 60-70RH och en temperatur på 22-26ºC och bra med ljus 18h per dag. Nu har jag flyttat in de små till mitt terrarium där jag hade mina köttätande växter förut. Där får de 12 timmars ljus varje dag, temperaturen ligger kring 30ºC och fuktigheten är ännu högre. Så jag drog slutsatsen att de behöver högre temperaturer än rumstemperatur för att trivas. De verkar trivas och växa mycket bättre där inne. Jag har även missbildade blad på min, jag trodde att det berodde på angrepp. CITAT Sen undrar jag även om man skall gå in tidigt och toppa dem för att få buskiga och fina plantor..? Och i så fall när? Och ska man toppa igen när de nya grenarna vuxit till sig lite? (2-3 bladpar kanske?) Jag binder ner mina så slipper de stannat upp i växten efter toppningen.
Redigerat av Nauti: 20-02-2009, 17:45
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
20-02-2009, 22:32
|

Medlem

|
CITAT (Johan_81 @ 18-02-2009, 17:46)  Sen undrar jag även om man skall gå in tidigt och toppa dem för att få buskiga och fina plantor..? Och i så fall när? Och ska man toppa igen när de nya grenarna vuxit till sig lite? (2-3 bladpar kanske?) varför ska du toppa plantorna? finns ingen anledning så länge du inte odlar någon c.baccatum som blir en 3 meter hög och du inte har det utrymmet.
--------------------
|
|
|
|
|
20-02-2009, 22:49
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (Preussen @ 20-02-2009, 22:32)  varför ska du toppa plantorna? finns ingen anledning så länge du inte odlar någon c.baccatum som blir en 3 meter hög och du inte har det utrymmet. Fast lägre och buskigare plantor är väl ofta att föredra framför långa och spretiga oavsett hur det är  Jag har bara positiva erfarenheter av att binda ner mina plantor. De sträcker ju på sig ändå, bara det att det är fler toppar vilket leder till större skörd.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
21-02-2009, 08:03
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 20-02-2009, 22:49)  Fast lägre och buskigare plantor är väl ofta att föredra framför långa och spretiga oavsett hur det är  har aldrig haft långa och spretiga plantor, det är sådant som regleras med ljus.
--------------------
|
|
|
|
|
21-02-2009, 08:33
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
Jösses va plantor ni har  Själv har jag inte sått ännu, få nog rappa på lite här. Men vad menar ni med "binda ner"
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|