Vi har byggt en pergola med ca 1,5 meter mellan pelarna. Jag funderar på att spaljera fruktträd eller bärbuskar i tre av mellanrummen där man ändå inte ska kunna passera.
Det jag funderar på är: plommon körsbär hallon
Jag har läst på Herberts hallonsida att man kan spaljera hallon, men det skulle i det här fallet då röra sig om endast en planta. Och hur skulle det se ut? Jag hittar inga bilder, men hallon är väl generellt inte särskilt vackra i växten?
Vad gäller plommon och körsbär undrar jag om man kan hålla träden tillräckligt små? Jag hade tänkt mig någon form av sura körsbär eftersom jag älskar körsbärspaj. Vad gäller plommon har vi satt ett Opal, men man kunde kanske tänka sig någon annan sort?
Jag läste på Bakkers hemsida att man kunde spaljera "girlander" av fruktträd genom att plantera dem 50 cm ifrån varandra och dra upp ett skott varifrån småskott fick växa ut ca 30 cm. Ett sådant förfarande ger plats till två "träd" i varje mellanrum, men finns det någon fördel med detta om man jämför med att spaljera ett träd istället? Bör de inte konkurrera med varandra på ett negativt sätt?
Har jag missat något man måste ha och som går att spaljera? Vi har ett äppleträd, och jag har tankar på att göra små äppelhäckar, mest för att det är kul. Päron kommer att spaljeras på ett annat ställe och jag funderar på aprikos mot en varm mur.
Jag har aldrig drömt om en köksträdgård, men nu när jag plockat fram "The Victorian Kitchen Garden" och börjat titta på den blir man ju fruktansvärt sugen...
--------------------
Skåne, zon 1
|