Thé
Vi har byggt en pergola med ca 1,5 meter mellan pelarna. Jag funderar på att spaljera fruktträd eller bärbuskar i tre av mellanrummen där man ändå inte ska kunna passera.

Det jag funderar på är:
plommon
körsbär
hallon

Jag har läst på Herberts hallonsida att man kan spaljera hallon, men det skulle i det här fallet då röra sig om endast en planta. Och hur skulle det se ut? Jag hittar inga bilder, men hallon är väl generellt inte särskilt vackra i växten?

Vad gäller plommon och körsbär undrar jag om man kan hålla träden tillräckligt små? Jag hade tänkt mig någon form av sura körsbär eftersom jag älskar körsbärspaj. Vad gäller plommon har vi satt ett Opal, men man kunde kanske tänka sig någon annan sort?

Jag läste på Bakkers hemsida att man kunde spaljera "girlander" av fruktträd genom att plantera dem 50 cm ifrån varandra och dra upp ett skott varifrån småskott fick växa ut ca 30 cm. Ett sådant förfarande ger plats till två "träd" i varje mellanrum, men finns det någon fördel med detta om man jämför med att spaljera ett träd istället? Bör de inte konkurrera med varandra på ett negativt sätt?

Har jag missat något man måste ha och som går att spaljera? Vi har ett äppleträd, och jag har tankar på att göra små äppelhäckar, mest för att det är kul. Päron kommer att spaljeras på ett annat ställe och jag funderar på aprikos mot en varm mur.

Jag har aldrig drömt om en köksträdgård, men nu när jag plockat fram "The Victorian Kitchen Garden" och börjat titta på den blir man ju fruktansvärt sugen...
KURT
Det framgår inte riktigt hur stort utrymme det gäller. Problemet med hallon är ju att skotten har så begränsad livstid, och att man måste släppa upp nya hela tiden, det blir inte så prydligt. Men i princip kan man ju spaljera i princip alla fruktträd och bärbuskar (t ex även vinbär resp. krusbär, björnbär). Det finns ju gott om småvuxna surkörsbär, så det är nog inget problem, även om man snarare formar dem, och inte kan beskära så mycket.
Thé
Tack för ditt svar, KURT. Utrymmet mellan pelarna är 1,5 meter brett och 2,20 högt. Det finns tre sådana utrymmen tillgängliga.

Nej, hallon är kanske inte tillräckligt vackert. Sprider de sig alltid väldigt mycket, eller är de enkla att hålla på plats?

Vad gäller björnbär har jag förstått det som att de behöver mycket värme för att mogna och därför spaljeras mot en mur eller ett plank. Stämmer inte det?
KURT
Det finns ju björnbär som klarar zon VI i Sverige, även om de är bäst mot en vägg, så mognar nog bären bara det är något skyddat läge.

Det är inget problem att gräva ner rotspärr för hallon, om man är orolig för spridning.

Läs gärna boken "Trädgårdens bär" av Leif Blomqvist, så kan du få tips om många olika sorters bärbuskar, de flesta kan också spaljeras.
Jan Lindgren
Hej!
Kommersiella äppelodlingar har 80 cm mellan träden. Oftast så används grundstammen M9 men till vissa svagväxande sorter rekommenderas B9. Man lär även kunna använda MM106 som är betydligt mer starkväxande än M9 och B9. Förmodligen så måste man beskära mycket kraftigt då. Päron är det lite svårare med. De ympas på kvitten (Cydonia ) för att bli svagväxande. Kvitten kan klara sig ända till zon 3 men det är tveksamt om den klarar en riktigt hård vinter. Jag litar inte riktigt på den globala uppvärmningen.
MVH
Jan Lindgren
KURT
Nej den globala uppvärmningen hjälper inte mycket när det gäller övervintringen. Ofta är det ju inte låga temperaturer i sig som är problemet för vinteröverlevnaden, utan instabila förhållanden. Om vintertemperaturen varierar mycket, så kan växterna till och från väckas, och sedan fryser de igen.
Jan Lindgren
Hej!
När det gäller underlag som cydonia så är det troligen kylan som knäcker rötterna. Vissa hårda vintrar har odlarna haft problem även i zon 1.
MVH
Jan Lindgren
Bassam
a
Bassam
TACK för frågan:
det är viktigt att man vet viket zonen som passar med garanti från säljare, det räker inte om man säga jag prova och händer så, man måste tror på informationen som kommer från företagen.
Obs: man kan spaljé alla träd på den här sätt man kan spara ytan o får bra frukten o minska chansen till sjukdom o ohyra att attackera träd , genom att träden ska få bra luft o sol.

H: Bassam
Thé
Tack, Jan, för info om grundstammar.

KURT, jag ska se om jag hittar boken. Det finns en på biblioteket som heter Trädgårdens bärbuskar, men av en annan författare.

Spännande, det här.
Rosmarin
Hej! Jag har inte sett den här tråden förrän nu. Spaljerade fruktträd är vanligt i medeltida trädgårdar och väldigt dekorativt. Detta är en länk till en medeltida klosterträdgård i centrala Frankrike: Orsan. .... och en till: Orsan2
Thé
Merci!
Rosmarin
CITAT (Thé @ 05-01-2009, 11:09) *
Merci!

...il n'y a pas de quoi...
Ezereht
Ah jag är ett medeltids-fan biggrin.gif Kul med sådana länkar.

Jag har surkörsbäret skuggmorell som man tydligen kan odla även som buske (jag ahr det som ett lågt träd). Men kanske inte är så fin att beskära, den blir väldigt spretig då (som en pil). Men som buske skulle du kunna ha den, och hallon är ju också mera som en buske.

Finns ju också kvitten som blir lite högre och dom ska ge goda pajer och marmelader. Jag skaffade en rosenkvitten förra sesongen just för att testa frukten, men jag tror någon tog den innan jag hann wink.gif

Sibirisk björnbär måste väl klara att växa där, du kommer ju ha många rosor på spaljen som tillsammans borde göra det lite inbäddat, och sibisriskt björnbär odlas ju ända hit upp. När dina klätterrosor blir stora skulel det var snyggt med lite björnbär som kikade fram, nästan som att leta guld i allt det gröna wink.gif
Päron tror jag är jättesvårt, äpple tror jag är lättare om de inte är för starkväxande. Plommon har jag inten uppfattning om ännu.
Rosmarin
Kul att du gillar länkarna Ezereht! Jag är också mycket förtjust i medeltida trädgårdar. Har precis försökt skapa ett album med fler bilder från le Prioré d'Orsan: Mitt Spaljéalbum
Thé
CITAT (Ezereht @ 05-01-2009, 18:08) *
Sibirisk björnbär måste väl klara att växa där, du kommer ju ha många rosor på spaljen som tillsammans borde göra det lite inbäddat, och sibisriskt björnbär odlas ju ända hit upp. När dina klätterrosor blir stora skulel det var snyggt med lite björnbär som kikade fram, nästan som att leta guld i allt det gröna wink.gif

Åh! bravo.gif

(Fast jag tror de vill ha sol för att bli goda)
Skogsbrynet
Hej vi har inte kollat alla svar som du har fått, men kommer bara lite synpunkter på hallon i spalje. Det är viktigt med sol för att hallon ska smaka bra. Du kan se en tecknad bild på hemsida www.hallonplantor.se Hallonplantornas höjd på spalje kan hållas till 1,5 m om skotten binds ut horisiontellt. Mogna hallon på busken är väl lockande och vackert .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon